BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
1000088412.jpg

Kummasti oma mieli rauhoittui kun lämpö nousi. ☺️ Mittailen siis ekaa kertaa ja vähän ulapalla että miten tää systeemi toimii ja mitä se mahdollisesti kertoo..
Vielä rauhallisin mielin, yleensä oon alittanut testaamisen aika aikaisin. Saas nähdä mihin nyt saa venytettyä. 😬

Täällä lämmöt lähes samalla tasolla kuin ennenkin. Jännitys kasvaa vaikka tiedänkin miten pieni todennäköisyys on raskautua yhdestä yksittäisestä kierrosta. Jospa kuitenkin nyt saatais aikanaan tästä kierrosta pysyvä plussa testiin.

Liitteet

• Screenshot_2025-07-26-05-34-25-50_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-07-26-05-34-25-50_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    234.6 KB · Katsottu: 45
1000088562.jpg

Täällä tän aamun ja viikonlopun tuloksia. Herään arkena kuuden aikaan ja oon nyt viikonloppunakin herännyt samoihin aikoihin mittaamaan. 😁 Toki jatkanut myös unia. 😄
Viime yönä näin unta että oltiin synnytetty vauva, se toki muuttui siinä synnärillä kissaksi. 🙀
Ekaa kertaa mittaan näitä lämpöjä, niin en osaa tulkita.. 😄

Edit; pitää vielä lisätä näihin lämpöjen seuraamiseen yms.. 😆 Me katotaan tällä hetkellä Netflixistä uusintana Downton Abbeyta ja siinä Marylle ja Matthewille ei kuulu perheenlisäystä. Mun puoliso yks päivä sanoi et ne ei ilmeisesti seuraa lämpötiloja ja muutenkaan ovulaatiota. 🤦🏼‍♀️😂
Ihana ku oon saanu ton siipan tähän ihan täysillä mukaan. 😘

@vauvahaave36 mä näin viime yönä unta että testasin digillä plussan. Se testi oli ihan tavallinen viikkonäytöllinen testi mutta siinä niitä viikkovaihtoehtoja oli paljon enemmän kuin todellisuudessa.

Pitäähän se vapaapäivänäkin herätä samaan aikaan mittaamaan lämmöt ja jatkaa sen jälkeen unia. Lämmöt droppasi aiemmista mutta silti selkeästi tuon punaisen viivan yläpuolella. Mä niin toivon että tää ois joku luteaalivaiheen kiinnittymisdippi kun aikataulullisesti sopis hyvin siihen.

Liitteet

• Screenshot_2025-07-27-14-16-44-40_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-07-27-14-16-44-40_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    264.1 KB · Katsottu: 39
@Islala Voi harmi. Toivottavasti tuleva ovis ajoittuu sopivasti, että on mies paikalla. 🌈

@Malttamaton145 Joko ovis lähestyy? Mä samaistun noihin piha- ja puutarhatöihin ja niiden suunnitteluun. ☺️ Omassa päässä kans pyörinyt kaikenlaisia puutarhasuunnitelmia, osa lähiajan ja osa pidemmän ajan suunnitelmia. Ja myös käynyt mielessä se, että jos tulisi uusi vauva, niin helposti menisi pari vuotta ilman että mikään kauheasti edistyisi. Mutta se on lyhyt aika loppuelämässä! Onneksi ne on asioita, joita ehtii tehdä myös myöhemmin. Samalla suunnitelmat voi myös jalostua ja muuttua paremmaksi. 🤭

@Suskikitten Tervetuloa mukaan! Ei se lämpöjen mittailu mun mielestä ihan niin tarkkaa ole, suunnan näkee vaikka tulis vähän heittoja ajankohtaan tai olosuhteisiin päivittäin. Ei kannata sitä stressata. Voihan se kierto olla vielä raskauden ja imetyksen jälkeen vähän hakusessa.. Mut eikö se siitä! 🌈

@Haaveilua96 Toivotaan, että lupaava lämpökäyrä, oireet ja aavistus olisivat plussan merkki! 🌈

@salamana No voi ei.. 😔 Onpa ollut huonoa tuuria, että peräkkäisiä kemiallisia. Jospa seuraava jo olisi pysyvä! 🌈

@Roosali Olen pahoillani, että uusi kierto alkoi. Mutta toivotaan, että pääsette siirtoon seuraavasta ovulaatiosta! 🌈 Eihän täällä pysty kaikkea muistaa kommentoida, kun juttua on niin paljon. ♥️

@vauvahaave36 Hyvin noussut nyt lämmöt, toivotaan parasta! ☺️ Hauska uni ja tuo puolison tokaisu.. 😅 Hieman asia molemmilla mielessä. 🤭

@Pogo Pidetään kovasti peukkuja, ja toivotaan et olis luteaalidippi. 🌈

Täällä ovis meinasi yllättää, mutta onneksi LH-piikki olikin pidempi ja vahvempi kuin aiemmissa kierroissa, niin ehdittiin vielä talletella plussapäivänä. Alla oli toinen talletus 4 päivää aiemmin. Siinä panokset tähän kiertoon. 😅 Vielä ei ole lämmöt pompannut aivan ylätasolla, jospa huomenna. 🌈

Liitteet

• IMG_20250727_145123.jpg
    IMG_20250727_145123.jpg
    588.5 KB · Katsottu: 36
Niin lupaavaa käyrää ja ainakin 9pvän luteaali ylitetty, mikä viimekierrossa oli🤞🏼 mut on kyllä niin tärppi olo etten jaksais enää odottaa kotiin pääsyä🙈
Mistä sulle tulee @Haaveilua96 tärppifiilis? 😄 Mulla hyvin sama vaihe kierrossa ja hätäisen tein tänään testin, negahan se oli. Järki sanoo että nyt on liian aikaista mulle, mutta minkäs teet. Menkat pitäis alkaa vasta viikonloppuna. 🫠
Oikeesti niin typerää itseltä testata tietoisesti liian aikaisin. 🙈 Nyt en mee pariin päivään kauppaan niin ei tuu houkutuksia. 🥴
Meillä tallettelu osui täysin 👌🏻, mutta toisen munanjohtimen puutos kaihertaa mieltä.
Ei auta ku muutama päivä mennä eteenpäin. 😄 Omat lämmöt edelleen ylhäällä. 🫶🏻

Mulla alkoi loppupeleissä kuukautiset pari päivää ovulaation jälkeen. Lämpötila ja ovulaatiotesti olivat sitä mieltä että ovulaatio oli sattunut hyvin hyvin myöhään… mene ja tiedä sit kun aloitin mittauksen hyvin myöhään.

Joten mittaukset aloitettu alusta ja jään pääosassa lueskelemaan ja kannustamaan muita kunnes toivottavasti pääsen omien tulosten kanssa takaisin ens kuun loppupuolella.

@vauvahaave36 Mä kans testaan joka kierto liian aikaisin järjestelmällisesti. Yleensä testaan myös 2-3 kertaa liian aikaisin joka kerta… Oon lohduttautunut sillä että kahvilan kahvikupin hinta (ostan aina halvan raskaustestin) sijoitettuna mun hermojen rauhoittamiseen ei loppupeleissä oo niin paha.

@vauvahaave36 Mä kans testaan joka kierto liian aikaisin järjestelmällisesti. Yleensä testaan myös 2-3 kertaa liian aikaisin joka kerta… Oon lohduttautunut sillä että kahvilan kahvikupin hinta (ostan aina halvan raskaustestin) sijoitettuna mun hermojen rauhoittamiseen ei loppupeleissä oo niin paha.
@Suskikitten suosin myös noita halvimpia testejä. 😄 Että siinä mielessä ei suuri menetys, mutta sitten kun ehtii hätäisesti testaa negoja niin elämä ehtii vilistä silmissä ja kirves tulee heitettyä kaivoon. 😆 Tai ainaki tuntuu siltä.
Meille on hedelmöittyminen ollut helppoa ja yleensä plussa on tullut yhdestä ainoasta kerrasta.. 😏
Normaalit raskaudet sen sijaan on meille harvinaisia, mutta tässä kierrossa on kyl odotukset korkealla! 🫶🏻

Mistä sulle tulee @Haaveilua96 tärppifiilis? 😄 Mulla hyvin sama vaihe kierrossa ja hätäisen tein tänään testin, negahan se oli. Järki sanoo että nyt on liian aikaista mulle, mutta minkäs teet. Menkat pitäis alkaa vasta viikonloppuna. 🫠
Oikeesti niin typerää itseltä testata tietoisesti liian aikaisin. 🙈 Nyt en mee pariin päivään kauppaan niin ei tuu houkutuksia. 🥴
Meillä tallettelu osui täysin 👌🏻, mutta toisen munanjohtimen puutos kaihertaa mieltä.
Ei auta ku muutama päivä mennä eteenpäin. 😄 Omat lämmöt edelleen ylhäällä. 🫶🏻
No siis mulla on vaan sellanen tunne🙈 tai on sellanen samanlainen varmuus siitä ku esikoisestaki oli, sillonki sanoin töissä, että oon raskaana (oli potilas mitä ei saa raskaana hoitaa) vaikka en ollut tehny vielä edes testiä🙈mut oli vaan niin vahva tunne ja nyt on ihan samanlainen olo. Myös koko ajan pissahätä ja hammaspesu kyökityttää ja aamulla oli pakko saada aamupala heti, ku tuntu et oksennus lentää😂 esikoisesta kans alko aika aikasin nää oireet. Ja kiinnittymiskipua oli aika varmasti tossa muutamia päiviä sitten, ainakin esikoisesta oli samanlaiset nipistelyt aika samoihin aikoihin🙈
Ja tässä kohtaa luteaalia on yleensä alkanu lämmöt jo pikkusen tulemaa alaspäin ja nyt lämmöt pyörii vieläki 37 huitteilla.

No siis mulla on vaan sellanen tunne🙈 tai on sellanen samanlainen varmuus siitä ku esikoisestaki oli, sillonki sanoin töissä, että oon raskaana (oli potilas mitä ei saa raskaana hoitaa) vaikka en ollut tehny vielä edes testiä🙈mut oli vaan niin vahva tunne ja nyt on ihan samanlainen olo. Myös koko ajan pissahätä ja hammaspesu kyökityttää ja aamulla oli pakko saada aamupala heti, ku tuntu et oksennus lentää😂 esikoisesta kans alko aika aikasin nää oireet. Ja kiinnittymiskipua oli aika varmasti tossa muutamia päiviä sitten, ainakin esikoisesta oli samanlaiset nipistelyt aika samoihin aikoihin🙈
Ja tässä kohtaa luteaalia on yleensä alkanu lämmöt jo pikkusen tulemaa alaspäin ja nyt lämmöt pyörii vieläki 37 huitteilla.

Pidetään sormet ristissä että saat plussan! 😍🤞🏻
Koska sulla pitäis menkat alkaa? 😄

Kuuntelen kans kroppaa aika tarkkaan tällä hetkellä. 🙈 Se ei kyl sano mulle vielä mitään. 😆 Ei oo toki koskaan aiemminkaan sanonut, mulla yleensä aikalailla oireento elo.
Odotukset sen sijaan on jotain ihan muuta. 🫠😁

Lämmöt nousi pienen pudotuksen jälkeen takaisin samoihin lukemiin. Edellisessä kierrossa oli sama dpo se pudotus ja siitä 2 päivää myöhemmin sain ekan roskishaamun joka vahvistui hetken aikaa. Tän perusteella vois huomenna jo mahdollisesti näkyä jotain jos on näkyäkseen. Ja aiemminkin olen testannut haalean haamun jo dpo 8 tai 9 niin miksei nytkin jos on tärpännyt. Mulla vaan on iltapäivällä tai illalla näkynyt vahvemmat viivat aina eikä aamuisin.

Liitteet

• Screenshot_2025-07-28-09-20-16-43_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-07-28-09-20-16-43_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    293.4 KB · Katsottu: 37
Nyt tuun rysäyksellä omanapailemaan, siis mitä???? KP12 ja ovistestit näyttää plussaa????

Mä asennoiduin siihen että se kysta estäisi ovulaatiot kuukausien ajaksi tai vaikka ovuloisin tässä kierrossa, ovulaatiota ei ainakaan näkyisi ennen KP20. Mitä??? En ole nähnyt näin aikaista ovulaatiota koko yrityksen aikana??? (Huom oon asettanut monitoriin kierron päivällä väärin ja se näyttää KP11 mutta sitä ei voi muuttaa) Ainoa muutos mitä oon tehnyt kuukauden aikana on että rupesin syömään parapähkinöitä 2 kpl päivässä kun luin jostain että ne voi auttaa PCOS-kiertoon ja kilpirauhasen toimintaan ja aattelin että ei sitä nyt haittaakaan ole, en kestä jos se nyt oikeesti korjasi tilanteen???

Olin just viikonlopun reissussa ja nukuin ikkunan alla niin oli la ja su matalammat lämmöt, katsotaan tuleeko pian muutoksia lämpötilaan! Mulla yleensä näyttää huippua 2 päivän ajan niin joko huomenna tai ylihuomenna on varmaan ovis.

Liitteet

• Screenshot_20250728_101802_Ovy.jpg
    Screenshot_20250728_101802_Ovy.jpg
    151.8 KB · Katsottu: 45
  • 20250728_101252.jpg
    20250728_101252.jpg
    1.3 MB · Katsottu: 47
Muokattu viimeksi:
@Feronia ihan mielenkiinnosta kysyn miten tuo monitori oikeen toimii? Miten ne testit menee siinä ja mistä tietää mikä testi pitää milloinkin tehdä? Tai siis mistä se tietää milloin pitää tehdä raskaustesti? Ja miten siihen saa tiedot syytettyä?

@Feronia ihan mielenkiinnosta kysyn miten tuo monitori oikeen toimii? Miten ne testit menee siinä ja mistä tietää mikä testi pitää milloinkin tehdä? Tai siis mistä se tietää milloin pitää tehdä raskaustesti? Ja miten siihen saa tiedot syytettyä?
Kun uusi kierto alkaa, siihen syötetään että mikä päivä on KP1. Huom, KP1 voi asettaa ainoastaan kierron ensimmäisenä 4 päivänä. Jos sen missaa, pitää odottaa seuraavaa kiertoa. Mut hyvä että siinä on muutama päivä pelivaraa niin saa varmistettua että ne oli menkat eikä välivuotoa.

Sen jälkeen se pyytää testaamaan ovistestillä joka aamu ensimmäisestä virtsasta KP9 alkaen. Päivääkään ei saa missata tai pitää odottaa seuraavaa kiertoa. Siihen voi itse valita sen 12h testausikkunan, mulla on 06:00-12:00.

Yleensä kierron alussa se näyttää "matalaa" hedelmällisyytttä, sit kun estrogeeni nousee se näyttää "korkeaa" eli noin 5 päivää ovikseen ja kun ovis on lähellä (eli kun ovisliuskaankin tulee 2 viivaa) se näyttää huippua. Huipun jälkeen se pyytää yleensä vielä yhden testin niin että arvon pitäisi pudota takaisin matalaksi.

Vähän ennen menkkojen oletettua alkamispäivää voi alkaa tekemään raskaustestejä. Testipuikkojen mukana tulee 4 raskaustestiä, ne on eri värisiä niin monitori tunnistaa kumpaa testataan. Monitorissa näkyy rinkulassa "3" kun menkkojen alkuun olisi 3 päivää (periaatteessa ensimmäinen järkevä testauspäivä), "2" kun 2, "1" kun yksi, ja pelkkä rinkula kun on periaatteessa laskennallisesti menkkojen alkamispäivä. Toki mulla menkat alkaa yleensä DPO10 niin on jäänyt hirveä kasa raskaustestejä yli kun en pääse niitä käyttämään.

Tuolla vielä se manuaali jos haluaa enemmän lukea:

Muokattu viimeksi:
Pidetään sormet ristissä että saat plussan! 😍🤞🏻
Koska sulla pitäis menkat alkaa? 😄

Kuuntelen kans kroppaa aika tarkkaan tällä hetkellä. 🙈 Se ei kyl sano mulle vielä mitään. 😆 Ei oo toki koskaan aiemminkaan sanonut, mulla yleensä aikalailla oireento elo.
Odotukset sen sijaan on jotain ihan muuta. 🫠😁
Tänää pitäis ainaki viimekierron mukaa alkaa ja ei oo kyllä yhtään menkkatuntemuksia🙈 pääsen illalla kotii ni aattelin kastaa ekan rtestin🙈

Takaisin