BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Nukkelapsi ah, no eipä se olisi voinut yhtään näkyvämmällä paikalla olla ja siltikään en huomannut 🤦😅 Kiitos! Oon olettanut itse että sillä yön leposykkeellä olisi enemmän merkitystä, laittaisin sen.

@kaihotar joo, kaikki keinot käynnissä, tikuttelut aloitettu ajoissa 😊 Älä vielä luovu toivosta, lämmöt näyttää hyvälle ja voi hyvinkin olla että olet tosiaan onnistunut jollain nirhaisemaan vain limakalvoa, jos sitä vuotoa tuli niin vähänkin vaan.

@Ansq kiitos, joo näin mäkin toivon ✨ toivottavasti siellä tauti pian helpottaisi!

Mä huomaan vähän että alkaa itsellä kyllä jonkinlainen kisaväsymys olemaan päällä. Yleensä ollaan tähän mennessä tehty jo monet tallettelut, mutta nyt tässä kierrossa yritetään vasta aloitella.. kaippa sitä tässä kohtaa meinaa vähän alkaa uskoa koitella, että tuleeko mistään mitään. Täytyy nyt vaan päästä uuteen nousuun. Joka kierron mukana kuitenkin tulee uusi mahdollisuus.

@kaihotar taitaisi kyllä olla super-aikainen kiinnittyjä joten jospa jokin limakalvon nirhaisu sitten 🙂 Olikos se cyclogest siis emättimeen laitettava? Ja oliko se progetuki? Näin perillä olen asioista 😝

@Mustikkatäplä pidän täällä sulle molemmin käsin peukkuja että tärppäisi jos ei tämän, niin ainakin muutaman seuraavan kierron aikana ja plussa pysyisi tällä kertaa loppuun asti 👍

@Pogo kiva kuulla että oot osannut ottaa lunkisti tässä luteaalissa eikä oo mennyt piinailun puolelle 👍

@Ansq pikaista paranemista!

@SyysSumu voihan sitä välillä ottaa muutaman kierron sellaisella 'tulee jos tullakseen'-meiningillä ja hellittää hetkeksi sen yrittämisen intensiteetin suhteen - saattaahan se tärpätä vähemmilläkin talletteluilla. Ainakin mulle tekee välillä hyvää pitää himmailu-kiertoja joissa yritän keskittyä muihin asioihin. ☺️

@Nukkelapsi toivottavasti rintojen arkuus on vähän helpottanut. Vai jatkuuko se tyypillisesti koko lääkityksen keston ajan? Mä tein tänään kaverin esimerkin mukaiset alkulämmöt ja kyllä lattialle niiden yli kierähtäessä meinasi ulvahdus päästä.

Täällä ei käyrässä juuri nähtävää, orastava lämpöjen nousuksi tulkitsemani liittyi varmaan unettomuuteen, kun paremmin nukutun yön jälkeen laskivat jälleen. Kosteat paikat kyllä edelleen.

Liitteet

• Screenshot_20250125-201402_FF App.png
    Screenshot_20250125-201402_FF App.png
    267.2 KB · Katsottu: 72
Mä en nyt millään suostu uskomaan, etten oo raskaana. Jomotusta ollut koko päivän. Yhdessä vaiheessa iski myös outo heikotus ja huono olo. Aamun testi oli niitä surkeita sofi-merkkisiä, niin aattelin, et ehkä kunnon testi näyttäis. Mies kävi ostamassa ja illalla tehtiin uus testi, mut ei, negaa näytti sekin.

Mut mitä tää juilinta sit on? Tulee mieleen yks niistä kemiallisista kun ihmettelin negoja testejä vaik oireet oli selkeet. No se plussa sieltä lopulta sit supermyöhään tuli. Ehkä on vielä vähän toivoa. 🤞

Mä kävin mittaa progen kahdesti samassa kierrossa, eka dpo7, jolloin oli 41 nmol ja sit uudestaan dpo15, jolloin oli 16 nmol. Toi eka arvo kait on ihan ok, se gynekin sano samaa. Toi toka arvo ei ollu viel tullu sillon gynekäynnillä niin ei sitä kommentoinu. Teknisesti olin silloin dpo15 raskaana, niin siihen nähden toi 16 on tosi vähän. Vähän lähteestä riippuen pitäis olla yli 28, 35 tai jopa 80. Mutta kun se alkion kehitys oli jo loppunut (dpo15 tein ekan haaleamman testin), niin voiko sit olla, et proge oli sit vaan tosi nopeesti laskenut? Vai johtuiko alhainen määrä vaan siitä huonosta raskaudesta, et se ei jaksanut sitä paljon puskea? Vai sit, et mun oma kroppa ei sitä riittävästi tuottanut? Vaikea sanoa ja maallikkona näistä vaikea ottaa selvää.

Se hedelmällisyyshoitaja mulle puhu, et monen kemiallisen takia vois harkita progetukea, et jos se auttais niitä raskauksia jatkumaan. Sillä mä lähinnä sitä mietin, en ton yksittäisen dipin takia. Ja kans sitä, kun itsellä on aina ihan olemattomat oireet, eikä lämmöt kauheen korkeelle kiipeä luteaalissa, et voisko sit olla kuitenkin matalahkot progearvot. 🤔 Nyt kun on tullu valkovuotoa kans enemmän syynättyä, niin loppukierrosta on usein rusehtavaa, mutta eipä sitä kyl taideta tiputteluksi laskea. Senhän pitäis olla kirkasta ja tulla housuihin asti, et laskettais. Mut niin monta juttua, minkä takia vähän mietityttää. Mut pitäis käydä sit erikseen lääkärillä siitä juttelemassa ja kuulemassa mielipide, et oisko järkee kokeilla. Katon nyt tän kierron ja mietin sit mitä teen.
@kaihotar Tossa kirjottelin aiemmin noista progejutuista. Yhessä kierrossa on testattu kyl. 👆

@Ansq Sitä rusehtavaa vuotoa on ollu itseasiassa sillon ku menkat ollu jo myöhässä. Et siinä mielessä ei kyl varmaan oo yhtään tavatonta, et semmosta tulee. 🤔 Pikaista paranemista sinne!

@SyysSumu Mulle ainakin toi oviksen alusaika on raskain vaihe kiertoa, kun pitäis jaksaa yrittää, mut välillä koko proggis puuduttaa. 😕

@Yrttiteetä tekisi mieli Toivotaan, et vetisyys olis merkki kuitenkin, et kierto käynnistymässä 🤞

Ja tääl tuli lämmöt alas, joten tää jomotus ei siis johdu raskaudesta. Voi nyt lopettaa toivomisen. 💔 Huomenna pitäis alkaa menkat, mut tässä viime kierrot ne on tullu myöhässä, et kattoo ny millon alkaa. Vois ehkä menkkoihin asti lopettaa nyt ouran tsekkaamisen, koska jos menkat ei ala, niin saleen käyrä tekee taas kummallisia nousuja, jotka saa vaan toiveet turhaan heräämään.

Screenshot_20250126_083018_FF App.jpg

@Ansq onpas kurjaa että oot sairastellu! Voi tietysti olla että se vähän nostaa lämpöjä mutta onhan tosiaan sun base linekin korkeella. Ei onneks kovin isoa laskua ainakaan vielä, miltä näytti tänään?

@SyysSumu ymmärrän täysin mitä tarkotat kisaväsymyksellä, tuntuu että aiemmin alotti tallettelut innoissaan tosi aikasin mutta nyt kauheen vaikeeta löytää intoa siihen.

@Yrttiteetä tekisi mieli joo toi cyclogest on se progetuki ja on emättimeen laitettava! Ei ehkä pitäis olettaa että kaikki ymmärtää mitä höpöttelen 😂 siellä kyllä käyrä heittelee, harmi että lämpöjen mittaukseen vaikuttaa niin kovin moni asia.

@Mustikkatäplä ähh voi ei, onpa kurjaa että lämmöt laskenu nyt 😔 onko mitään mahdollisuutta että enää nousis kun sulla on noita droppeja muutenkin? Oudolta kuulostaa noi jomotukset sen kannalta että olis negakierto 🤔 mut joo aivan noi progehommat, toi 41 on kyllä tosi hyvä (mulla oli se 28 ja gyne sano että vähän alhainen). Toisaalta progetuesta ei just pitäis olla haittaakaan.

Lämmöt täällä sen kun nousee. Tajusin, että mun aamulämpö ei koko yrityksen aikana oo yhtenäkään aamuna oo ollu vielä näin korkee. Selvästi siis ainakin progejen kannalta toi letro+cyclokombo on mulle tosi hyvä. Tietysti raskaudesta ei voi tässä vaiheessa sanoa juuta tai jaata. Edelleen hämmentää kauheesti kun mitään keltarauhastuntemuksia ei oo vaikka niitä on yleensä ollu tässä vaiheessa monta kertaa päivässä. Toisaalta tietysti hyvä ettei sit ylitulkitse 😅 Ens viikolla olis ollu keskenmenneen raskauden laskettu aika, oon (nykyolosuhteisiin verrattuna) tyytyväinen että piinailut osuu siihen päälle vaikka menkkojen sijasta niin ei oo ihan toivoton olo sillon.

1000025563.jpg

@SyysSumu Niinhän se monesti tuppaa menemään, et mitä pidempään yrittää ni alkaa siitä yrityksestäkin väsähtää eikä niin aktiivisesti enää jaksa 😓

@Yrttiteetä tekisi mieli Toivottavasti sielä palautuu kierto pian normaaaliin 🙏🏼

@Mustikkatäplä Äh pahoittelut 🥺❤️‍🩹 voisko jomotukset johtua keltarauhasesta? Mulla jotenkin yleensä loppukierrossa vihloo keltarauhanen tuntuvammin. Tuntuu myös, että itelläkin usean kierron lopussa huonovointisuutta ja etovaa oloa, tiedä sitten johtuuko progesta tai jostain muusta jota loppukierrossa kropassa tapahtuu. Joskus aikanaan kuvittelin just siitä liikoja, mutta nyt oon tajunnu että se onkin ihan normaalia mulla itsellä🙄

@kaihotar Hyvännäköinen nousukiito siellä👏🏼 selkeesti progetuki tekee tehtävänsä. Nyt aletaakin olee niillä päivillä että voisi kiinnittyminen alkaa tapahtua, hauska nähdä tuleeko vaikka jotain dippejä lähipäivinä sielä käyrässä, vai jatkuuko ylämäki🤞🏼

Lämmöt tuli vähän alaspäin, voipi olla että laskusuunta jatkuu kierron loppuun asti, tai sit nytkähtää vielä vähän ylöspäin ja sit droppaa kunnolla, kumpaakin on tullu eteen🙈 mitään normaalista poikkeavia oloja ei tosiaan vieläkään ole ja luulen että tässä kierronvaiheessa jo jotain olisi jos niikseen, joten uutta kiertoa ja sen myötä uutta mahdollisuutta odottamaan.😊 Jotenkin nyt vähän pettynyt olo, ei siis sinänsä luomuraskauteen kovin odottavia fiiliksiä, mut laskettu aika olis mennyt sopivasti syyskuulle kun työt loppuvat ja jotenkin ajattelin et joskos se olis jotain kohtaloa😣 typeriä ajatuksia kun saa toiveita korkealle, tosin jos ensikierrosta tärppäisi niin työt loppuisi just silloin kun äitiysloma alkaisi, joten yritetään manifestoida vielä ensi kierrokselle parempaa luomuonnea 💕 onni on kyllä tästä elämästä ollu kaukana, mutta jospa se aurinko välillä paistaisi risukasaankin🥺perus loppukierron masistelut käynnissä 😂
IMG_7570.jpeg

Täällä yöllä vaihtui kp 1 eli luteaali jäi liian lyhyeksi. Millä tuota sais pidennettyä ei lääkkeellisesti?

Täällä yöllä vaihtui kp 1 eli luteaali jäi liian lyhyeksi. Millä tuota sais pidennettyä ei lääkkeellisesti?
Ei-lääkkeellisesti ei taida valitettavasti omin keinoin pystyä pidentään. Toki esim elämäntavoilla yms on tässä roolia mutta lääkkeet on usein avain tohon. Mä tosiaan sain käyttöön cyclogestit, mutta gynen mukaan pelkkä progetuki ei auta vaan kannattaa keskittyä vahvistaan ovulaatiota eli "juurisyytä" ja siks mulla nyt käytössä sekä letrozolit että cyclogestit. Joillain toki auttaa pelkkä progetukikin mutta tää on ilmeisesti aika harvinaista

@Ansq voi hitto, tosi kurjaa ettei näyttäny nyt tärppäävän 😔❤️ muille on helppo huudella että jos et oo testaillu niin aina on mahdollisuudet vielä, mutta tiedän kyllä miltä tossa oikeesti tuntuu. Mutta eikös laskettu aika olis ollu tästä kierrosta lokakuulla, oon kattonu että mulla osuis la lokakuun puoliväliin jos nyt ois tärpänny? Vai ymmärsinkö nyt väärin? 😄 Toivotaan kuitenkin että ens kierto olis teidän jos nyt ei oo 🤞🏻

Tänään laski vähän lämpö. Ajattelinkin ettei se varmaan voi loputtomiin nousta, mutta hämmentävää että näillä päivillä droppi kun progen pitäis olla korkeimmillaan 🤔 tänään tuntunu pientä keltarauhasnipistelyä, mutta ei kyllä läheskään yhtä voimakasta kun mitä tunsin plussakierrossa dpo7.

1000025585.jpg

Täällä on taas ollut ihanan paljon keskustelua 💕✨

@Yrttiteetä tekisi mieli teetkö yleensä myös ovistestejä vai menetkö pelkällä lämmön mittailulla? Toivotaan, että pian lähtee lämmöt nousemaan 🙏

@Mustikkatäplä pahoittelut negasta 🙁 jatkoiko lämmöt laskua?

@Ansq voi hitsi, tsemppiä sairasteluun 🙏Sun käyrä kyllä näyttää aika samalta mitä mullakin kierrossa usein on. Pari dippiä, muuten korkealla sit alkaa pikkuhiljaa lämmöt laskemaan 🥺 Toivoa kuitenkin on aina sinne asti, kunnes menkat oikeasti alkaa 🌈 Tulee kyllä itsekin ajateltua aina välillä noin, että ”jos nyt tulisi raskaaksi niin ehtisi syntyä sopivasti siihen tai tähän tilanteeseen” 😅 Tsemppiä loppukiertoon 💕

@kaihotar komea on käyrä! Näyttää että lääketuki pelittää 🙏

@SyysSumu ihan ymmärrettävää, että kun pidempään yrittää niin tulee kisaväsymystä. Väistämättäkin. Ja ehkei se ole sit niin justiinsa jos jossain kierrossa on talletteluja vain se muutama. Ei kai sitä ihan väkisin tarvi koittaa painaa. Tärkeää pitää omasta jaksamisesta huolta 💕

Täällä ovistestailu jatkuu. Kp18 menossa, yleensä tähän mennessä (tai viimeistään tänään) on tullut plussa. Osasin odottaa, että korona saattaa pidentää kiertoa hitusen (näin ollut kuumeflunssien kanssa aina aikaisemmin). Mut kyllähän nämä testit alkaa pikkuhiljaa tummumaan 😅 oon testannut joka pvä x2, mut en vaan jaksanut ottaa kuvia kun oli ihan yhtä valkoiset kuin aamutestit. Limat alkaa olla aika kohdillaan, eli ei pitäisi olla oviksen kaukana. Mies on tehnyt ihan hirmu pitkiä työpäiviä (+12h) ja koko viikonlopunkin teki… ei toimi hyvin yhteen työprojektin stressaavat aikataulut ja tallettelut 😅 Et sinäns hyvä ettei tullut ovisplussa viikonloppuna.
IMG_6749.jpeg
IMG_6750.jpeg

Niin ja tänään tuli soitto miehen tuloksista. Määräsivät lisää verikokeita sillä toinen kives on jotenkin surkastunut mahdollisen trauman (esim lapsuudessa pallo/kiekko kiveksille tmv.) yhteydessä. Nyt sitten haluavat ottaa lisää testejä miehestä ja katsoa, onnistuisiko spermantuotannon stimulointi lääkkeillä tms. Sitten kun verikokeet otettu + tulokset tulleet, niin taas uusi soittoaika ja katsotaan mitä tehdään.

@kaihotar Hyvännäköinen käyrä! Kiva, et progetuki tehoaa.

@Ness Olispa kyl hienoa, jos jollain noin yksinkertaisella avulla (miehen lääkitys) pääsisitte maaliin 🌈

@Ansq Joo jotakin sellaista se jomotus varmasti on. Mulla on sitä lievästi aina jostain dpo5 tms. eteenpäin. Ja sit plussakierroissa se on ollut voimakkaampaa (etenkin plussan jälkeen). Sillä nytkin sit ajattelin, et kun niin voimakasta jomoa, et vois enteillä hyvää, mut ei se nyt sit ollutkaan mitään. Ehkä se toisaalta on sit hyvä merkki, et ehkä sitä progesteronia on riittävästi, jos se on se syyllinen jomotukselle. 🤷‍♀️
Sulla ollut hyvät lämmöt siellä, harmi, et nyt suunta alaspäin. Mut ehkä manifestonti sit toisi jotain taikaa ja ens kierto on sit se the kierto, kun sit osuis äikkärin alku sopivasti siihen kun työt päättyy. :Sparkles:

@Pogo Jotkut lisäravinteet voi kans auttaa kierron pidentämiseen, vitamiinit tai myo-inositoli (joillakin myös päinvastainen vaikutus). Mut kyl se kannattavin taitaa olla hakea se lääkitys. Kurjaa, et kierto tyssäsi näin lyhyeen.

@Nukkelapsi Jee, onnea yritykseen!

Tänään olikin sit menkka-aalto, sillä meikällä kans tänään kp1. Hieno juttu siinä mielessä, että nyt ei tarvinnut ootella niitä, vaan tulivat ihan ajallaan, niin kuin piti. :thumbs-up: Kun eka oli ne kemialliset ja senkin jälkeen kaks nega-kiertoa kans oli oudon pitkiä. Mut nyt oli vakio 12pv luteaali.

1738004916033.png

@Nukkelapsi ja @Mustikkatäplä toivottavasti vuoto alkaa pian niin pääsette uuteen yritykseen. Se on kyllä aina rankka paikka pudota alas sen jälkeen kun toiveet on ehtineet heräämään - mutta eihän sitä mielensä toimintaa voi mirenkään kontrolloida, vaikka miten yrittäisi hokea itselleen että mahdollinen luteaalioire, mahdollinen luteaalioire aina kun jotain alkuraskauteen sopivaa ilmenee 💔

@kaihotar sanos muuta käyrän pomppimisen suhteen, välillä toivon että FF:än saisi näkyviin vaikka parin päivän liukuvan keskiarvon ettei tarviis ihan joka pomppua yrittää tulkita. Tsemppiä piinailuihin ja lempeyttä ja myötätuntoa ensi viikkoon :red-heart: Se on omanlaisensa virstanpylväs tuo km-raskauden lasketun ajan ylittäminen.

@Ansq ää tylsää ettei ole tärppifiilis! Voisin liittyä manifestointikerhoon.

@Ness kurja kuulla traumasurkastumasta!
Toivottavasti työruuhka helpottaa pian, kova stressi ei kyllä yhtään sovi yhteen tallettelu-mielentilan virittelyn kanssa.

Seuraan pelkästään lämpöjä, kun ei oo mitään erityistä syitä saada ovista tarkkaan kiinni. Kerkesin jo aamulla innostua kun päivien kramppailun jälkeen aloin vuotelemaan että nää olikin menkat, mutta se tyrehtyi aika nopeasti joten ei varmaan selviä kuin muutaman päivän päästä. R-testi kuitenkin viikonloppuna viimein nega (roskishaamu), eli kyllä täältä vielä kierto käyntiin saadaan.

@Ansq ei kovin jyrkkää laskua siellä ainakaan! Miltä tilanne vaikuttaa tänään?

@Ness hienosti vahvistuu ovistestit, eiköhän se sieltä pian tuu 😊 ikävää kuulla että tutkimuksissa löytyi surkastima, mutta toivottavasti saatte miehen puolen lääkityksellä kuntoon (on kyllä mahtavaa että nykyään on lääkkeitä niin moneen asiaan).

@Nukkelapsi tsemppiä yritykseen!

@Mustikkatäplä pahoittelut alkaneista menkoista 😔 toki usein tossa vaiheessa ne on vaan helpotus jos jo tietää ettei tärpänny, oikein hyvä luteaalin pituus myös!

@Yrttiteetä tekisi mieli mahtavaa että sait nyt negatestin ja pääsee uuteen yritykseen, toivotaan että selkenis nyt pian onko ihan menkat kyseessä 🤞🏻

Nyt sitten päinvastainen kommentti kun viime viikolla, lämmöt jatkaa laskuaan ja myös leposyke tippunu... Ihmetyttää kyllä kovasti, nyt niiden pitäis olla korkeimmillaan. Kai nyt progetuen pitäis edelleen ihan tehokkaasti vaikuttaa? 😔 Lämmöt ei oo aiemmin näin aikasin tippunu mutta eipä ne oo ollu noin korkeellakaan aiemmin. Yritän ajatella että aiemmin vaan nousevat käyrät ei oo tuonu plussaa eli tää on ainakin erilainen mahdollisuus, mutta epäilyttää silti. Viime yönä näin unta että mun menkat alko etuajassa.

Eilen nippaili vatsaa koko päivän ja ehti tulla taas vähän toiveikas olo, mutta keltarauhanenhan se oli koska tänään ei oo tuntunu enää _yhtään_ mitään. Kunnon kehon v*ttuilua laittaa keltarauhanen tuikkiin yhtenä jännimmistä piinapäivistä 😅

1000025591.jpg

@Ness Äh no voihan kurjuus että sieltä paljastui tollasta😩 millä aikataululla ne lisälabrat ja niiden tulkinta on? Kertoiko ne jo, että mitä lääkitystä mahdollisesta suunnittelevat? Ikävää, että taas siirtyy eteenpäin mutta jospa tuo lääkitys kuitenkin sit lopulta olisi se avain onneen😊Hyvin vahvistuu myös ovistestit!

@Mustikkatäplä @Nukkelapsi Plussatuulta tähän uuteen kiertoon 🤞🏼

@Yrttiteetä tekisi mieli Ompa hyvä että vihdoin raskaustesti nega! Pääsee taas peliin takaisin🙏🏼

@kaihotar Noi alhaset lämmöt voisi vieläkin kieliä kiinnittymisestä, pari päiväähän siinä taitaakin mennä🤞🏼jännittävää ampaiseeko lämmöt huomenna takaisin nousuun!

Käyrä on hyvin samanlainen kun viimekierrossa, ensin pikkuhiljaa hivuttautuu alaspäin ja dpo12 isompi droppi. Huomenna pitäisi alkaa vuoto niin pääsee sitten taas uuteen kiertoon😊
IMG_7579.jpeg

Takaisin