BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Mustikkatäplä tsempit menkkoihin 💕 Tosi hyvä, että kierto on nyt tasaantunut ja luteaali oli oikean pituinen kemiallisten ja välivuotojen jälkeen 🙏 uutta kiertoa kohti siis! Se olisikin hienoa, jos minun että miehen ongelmat saataisiin korjattua pelkällä lääkityksellä ✨

@kaihotar toivotaan, että siellä tapahtuu kiinnittymistä ja siitä johtuu dippi! Olisi juuri oikeat päivät siihen! Jos dippiä tulee myöhemmin, luteaalivaiheen lopussa niin yleensä kertoo ennemmin menkkojen alusta, mut tää voi olla positiivinen dippi 🤩 Kiva nähdä minne suuntaan lämmöt lähtee huomenna 🤞

@Ansq Labraan saa mennä about heti - miehellä kun ei ole kuukautiskiertoa niin ei ole väliä milloin nuo hormoniarvot mitataan 😆 siellä oli määrätty testosteroni, prolaktiini, fsh, lh … Eli about samaa settiä mitä naisiltakin tutkitaan jos epäillään kiertohäiriöitä/ovuloimattomuutta. Ei ollut puhetta mitä lääkettä määrätään, se riippunee missä arvoissa on vikaa, että mitä tarvitsee tukea. Mä oon kyllä vähän skeptinen, et voiko oikeasti jonkun lapsuuden kivestrauman ja siitä johtuvan epämuodostuman/surkastuman vielä näin vuosia myöhemmin korjata lääkkeillä . Mutta enhän minä lääkäri ole, eiköhän ne tiedä paremmin 😆 Täytyy kysyä seuraavalla kerralla, että mites ne siittiövasta-aineet, kun niistä oli puhetta et ne lähtee vain pesussa pois…. Et ei kai niihin nuo lääkkeet vaikuta vaikka sellaiset määrättäisiinkin 🤷‍♀️ Täytyy potkia miestä ylös työtuolista, että menee ottamaan ne labrat! Mä itse olisin varmaan juossut sinne eilen heti puhelun jälkeen 😁

Täällä ovis+ pärähti! Ajattelin jo et eilinen testi oli plussa, mut aamulla olikin taas kirkuvaa viivaa niin ettei jää epäselväksi. Ainakaan mulla ei LH-tasoissa pitäisi olla mitään häikkää kun nää onestepin surkimuksetkin huutaa plussaa 😂

IMG_6758.jpeg
IMG_6759.jpeg

@Ness Jee ovisplussa! Sitten pääsee kohta piinaamaan🤞🏼
Ja joo okei, samat labrat siis mitä meilläkin oli miehelle😊 niissä tuloksissa voi kestää viikonki valmistua, joten ehdottomasti potkit miehen ylös ja labroja kohti jotta vastaukset tulis nopeasti ja sais asiaa edistettyä 😂 Tai ainakin meille sanottiin että noissa labroissa menee vähän pidempään, mut en tiedä onko sekin paikkakohtaista milloin niitä analysoidaan🤔

Heipsan! Täältä löytyy varmasti monia vuorotyötä tekeviä. Miten hoitaisitte mittailut minun tilanteessa (lähinnä siis mihin aikaan) kun esim. yhtenä päivänä herään aamuvuoroon klo 5 ja toisena päivänä kun on iltavuoro niin haluaisin nukkua pidempään 😅 Mites mittaillut yövuorojen välillä? Ootteko mitanneet vai jättäneet völistä? 🙂 Esikoista yrittäessä tuli nämä mittaillut tutuksi mutta työajat oli vähän toisenlaiset (+ ei ollut vielä lasta siinä vaiheessa 🙈)

@salainensydän oon mittaillut aina samaan aikaan. Jatkanut sitten unia siitä. Mun pitää aina kuitenkin kuuden pintaan nousta pissallekin.

Mulla jatkossa haasteita aiheuttaa yövuorot. Ne alkaa 20.30 ja loppuu 7.15. Mites näissä tilanteissa ootte mittailleet? En oikein voi jättää tekemättä yövuoroja tän varjolla.

@Ansq ähh, harmi että ne lämmöt nyt jatko laskuaan 😔 toivottavasti menkat alkaa pian niin pääsee uuteen kiertoon.

@Ness jes, on ainakin selkeä ovis+! Itekin juoksen kaikkiin testeihin aina ihan samantien, mulle jotenkin sellanen epävarmuus ei sovi yhtään ja haluan asioita nopeesti eteenpäin (ei hyvä yhdistelmä kyllä tän yrittämisen kanssa... Sen takia oonkin omalla rahalla rampannu kaikki testit jo hyvissä ajoin 😅) Toivottavasti saat myös miehen pian testeihin!

Lämmöt nyt sitten nousi vähän eilisestä, samoin leposyke nousi aika reilustikin. Toki myös nukuin ehkä hitusen levottomasti kun luin illalla pelottavaa kirjaa 🙈 oireita ei kuitenkaan edelleenkään. Oon tän monta kertaa jo toistanu mutta plussakierrossa oli dpo9 koko päivän menkkajomotuksia, joten jos tänään ei ala jomotteleen yhtään niin ei oo enää juurikaan toiveita. Myönnän tässä kohtaa että lasken päiviä oikeesti mielessäni sillä +1 taktiikalla jolla tänään olis jo dpo9, yritän kyllä ajatella että olis se "virallinen" dpo8. Testejä mulla ei oo kotona yhden yhtä, joten tänään tai huomenna täytyy käydä hakemassa kun pitää joka tapauksessa testailla viimeistään lauantaina että tietää lopettaako cyclogestit

1000025604.jpg

@Ansq joo! Jos tällä viikolla tuo sais ne labrat vielä käytyä niin olisi hyvä. 10.2. oli nyt taas aikataulutettu soittoaika tuloksista. Löytyikö teillä silloin miehen labroista mitään poikkeavaa?

@salainensydän @Nukkelapsi hmm, aika hankalaa on kyllä vuorotyön kanssa, lämmöt voi varmasti heitellä, etenkin jos on myös yövuoroja ja rytmi vaihtuu joka viikko. Mä varmaan käyttäisin just jotain kelloa/sormusta noissa tilanteissa joka hoitaa sen mittaamisen tai laskee keskiarvolämpötilan tmv… 😅

@kaihotar hyvältä näyttää siellä 🤩 lämmöt ja sykkeet kivasti koholla! Nyt vaan toivotaan parasta 🙏🙏🙏🌈

Täällä kolmatta päivää ovistesti plussalla 😳 Tää on tuttu juttu noiden herkkien testien kanssa, et saattaa olla useamman päivän plussalla, mut ei ole kyllä koskaan tätä tapahtunut OneSteppien kanssa. Onkohan testit herkistyneet vai mulla vain joku erikoiskierto. Toki tuolta erottuu selvästi tuo tummin piikki, mut on kyllä ihmeellistä et edelleen näyttää näin hyvää lukemaa 😅
IMG_6776.jpeg

Hei miten ton leposykkeen saa tonne käppyrään? En mitenkään löydä.

Ja onko ihan normaalia, että vuoto loppuu kuin seinään? Päivällä vuosin kuin seula ja yhtäkkiä kuukuppiin ri oo tullut enää mitään.

Muokattu viimeksi:
Sen saa käppyrään vain jos on se vip ostettu @Nukkelapsi. Mulla ei oo niin en tiiä mistä siihen sujahtaa mut ilman ei ainakaan saanut mun selvittelyjen mukaan

@Ness no nyt on kyllä pitkä lh-piikki joo! Miltä lämmöt näyttää, tuliko ovulaatio kuitenkin jo? 😊

@Nukkelapsi käppyrään saa tosiaan vaan vipillä, mä lisään sen tietokenttään Specifics-alle että pystyy seuraan.

Lämmöt aika samassa kun eilen, leposykkeet samoin. Ei kyllä oireen oiretta 😔 eilen tuli jo kauheen lannistunu olo ja pienet itkutkin tästä. Kai nyt teoriassa on mahdollista että mahdolliset jomotukset alkais vähän myöhemmin, mutta mitä oon keskusteluja lukenu niin ihmisillä on alkanu kahdessa raskaudessa aika lailla samat oireet samoina päivinä. Toi leposyke on nyt ainoo mikä saa pienen toivon kipinän aikaan, koska se ei oo ollu noin korkee kahta päivää putkeen milloinkaan muulloin kun raskauden aikana, mutta toki jälleen kerran pitää muistaa että mulla on ne progetuet käytössä mitkä saattaa nostaa.

1000025638.jpg

@kaihotar Voihan se olla myös että progetuki vaikuttaa oireisiin. Ootko päättänyt testaatko viikonloppuna, vai oliko sulla jo niin vahvasti ei-tärppiolo että jäät mieluummin odottelemaan menkkojen alkupäivää, ja testaat sit jos ei siihen mennessä ala?

Täällä kans kirjassa jännä kohta viivytti nukkumaanmenoa toissayönä mut taisin olla vähän ylikierroksilla muutenkin - onneksi uuvahtanutta päivää seuraa yleensä paremmin nukuttu yö

@Ness kunpa pitkään kestävä testiplussa tarkoittaisi jotain superovista --> isompaa mahkua plussaan 😁

@Nukkelapsi mulla muistaakseni aina välillä ollut tuollaista tosi nopsaan katkeavaa/alkavaa menkkavuotoa. Nytkin (mut taitaa olla normaalia kkm:n jälkeinen on vähän poikkeava) vuotanut reilusti muutaman tunnin ajan, ja sit saattaa olla useammalla tarkistuskerralla kupissa joku hassu pisara eli käytännössä pelkkää tiputtelua.

@Ansq joko siellä alkoi vuoto?

Näillä näkymin mun seuraava ovis-ajankohta saattaisi osua hiihtoloman tienoille = mökkilomalle parin ystäväperheen kanssa, saa nähdä onnistuuko tallettelut jos ei saada privaatti-makuuhuonetta... (Yksi vaihtoehto tietysti omat lakanat mukaan ja vaihto puolessa välissä sen suhteen kuka nukkuu teltassa parvekkeella tai samassa huoneessa lasten kanssa). Mut katsotaan, vasta parin viikon päästä näkee, tuleeko ovis ylipäätään ajallaan ja eiköhän se jotenkin järjesty.

@Ness Ei löytynyt mitään poikkeavaa 😊 prolaktiini oli iiihan himppasen viiterajan yläpuolella mutta lääkäri sanoi että se voi johtua esim. stressistä ja koska oli niin vähän, niin ei määrää mitään jatkotutkimuksia sen osalta ja ei vaikuta mihinkään. Onneksi tuo 10. päivä tulee pian! Joko ovistestit haaleni ja onko jo lämpö nousussa?🙈

@kaihotar Käyrä näyttää kyllä hyvältä, samoin leposykkeen nousu😊 monilla ei oo mitään oireita raskautumisesta noin alussa ja monet sanookin että se oireeton kierto oli just se tärppikierto, joten pidetään sormet ristissä🤞🏼

@Yrttiteetä tekisi mieli Toi on kyl aina vähän kurjaa ku joutuu miettimään jotain sotasuunnitelmaa jotta saa talleteltua, mutta jospa keksitte jotain jos nyt ovis sattuisi sille ajankohdalle 🙏🏼

Täällä kp1, laitan alle vielä millainen käyrästä jäi, kunnon droppi ja hikoilin yöllä ihan kunnolla kun lämmöt laski🙈 mutta taas pääsee uuteen yritykseen😊
IMG_7660.jpeg

@kaihotar jännäksi käy siellä! On kyllä hyvän nälköinen käyrä ja sykkeetkin korkealla🤩 Toivotaan, että sama trendi jatkuu!

@Nukkelapsi mä laitoin sen sykkeen sieltä Oura integraation kautta muistaakseni. Siellä piti valita et mitä dataa siirretään Ourasta FF:iin. Uskon et muut laitteet toimii samalla tavalla.

@Yrttiteetä tekisi mieli tallettelut on kyllä toisinaan vähän säätöä jos on just samaan aikaan jotain menoja 😅 toivottavasti saatte kuitenkin järjestymään ja edes jonkun sopivan kohdan touhuille!

@Ansq voi harmi että vuoto alkoi, tsempit menkkoihin 🙏💕 ja seuraavaa kiertoa kohti 💕 Toivottavasti tulisi nyt pian tieto siitä miehen operaatiosta 🌈

Ovis tapahtui ja lämmöt nousussa! Jee! Eli piinaviikkoja kohti 😆
IMG_6786.jpeg

Muokattu viimeksi:
@Mustikkatäplä pahoittelut menkkojen alusta 😔 mutta hienoa että kierto tuntuu tasoittuneen!

@Ansq sinne myös, harmi että menkat alkoi. Uutta kiertoa kohti ❤️

Ja yleisesti kaikille, jotka kommentoi kisaväsymykseeni niin lohduttavaa kuulla että näin on käynyt muillekin ja onhan se ihan luonnollista että jossain kohtaa se iskee. Mutta tästäkin taas päästiin ainakin osittain yli ja ihan hyvät tallettelut ehdittiin tekemään ❤️

@Ness no sielläpä tuli hieno ovisplussa, toivottavasti tämä enteilee jotain todella hyvää ✨ toivottavasti miehesi vaiva olisi ihan lääkkeillä hoidettavissa! Hienoa, että siellä asiat etenee.

@kaihotar ymmärrän että siellä on vähän vaikea pitää toivoa yllä, ettei sitten pettyisi, mutta käyrä kuitenkin näyttää vielä hyvältä. Pidän peukkuja että lämpö ja sykkeet pysyisi ylhäällä ✨

Täällä meinasi taas tulla luovutus ovulaation suhteen, mutta näyttäytyipä se viimein tikulle (ei tosin niin vahvana kuin muilla, mutta premom sen peakiksi kuitenkin laski). Ehdottomasti jee siitä!! mutta tuossa katselin että jos mun kierto on tälläkin kertaa lyhkäinen, saattaa luteaalikin jäädä lyhyeksi kun ovulaatio tuli näin myöhään. mutta nyt odotellaan lämpöjen nousua varmistukseksi.

Oli myös eilen se puhelu lapsettomuushoitajan kanssa ja se oli ihan hyvä, suosittelen kyllä muillekin jos jokin asia askarruttaa. Kyllähän sieltä suositeltiin ensikäynnin varaamista, että voitaisiin tarkastella tätä hormonitoimintaa kun ovulaatioiden metsästämisessä ollut ongelmaa ja myös tuon mahdollisen lyhyen luteaalin takia. Ja miehelle suositteli samantien sperma-analyysin teettämistä kun miesten puolta on niin paljon helpompi tutkia, niin saisi ainakin yhden asian sitten rajattua pois jos siellä kaikki ok. Mietitään nyt miehen kanssa että sijoitetaanko suoraan ensikäyntiin ja siitä seuraaviin tutkimuksiin vai otetaanko testipakettia jostain ensin. Toki jos testeissä näkyy jotain, niin sen avulla kaiketi voisi yrittää julkisen jonoonkin, mikä olisi taloudellisesti meille helpompaa. Spermatesteihin mies nyt ainakin menee jossakin kohtaa, nekun ei yksityisellä kovin paljoa maksaneet.
Lapsettomuushoitaja kyllä kuitenkin rauhoitteli, että kaikki voi silti olla hyvin. Itsekin havainnut tämän lyhyen luteaalin vasta edellisessä kierrossa, niin voihan nämä olla poikkeuksiakin. Jäi kuitenkin ihan hyvä fiilis tästä, oli kiva jutella jonkun kanssa asiasta.

IMG_20250130_112507.jpg

IMG_20250130_112602.jpg

Muokattu viimeksi:
Täällä on ollut taas tosi paljon keskustelua tässä parin viikon aikana, en pysty nyt kaikille vastaamaan mutta pahoittelut @Mustikkatäplä ja @Ansq uusista kierroista ❤️‍🩹

@kaihotar ✨🤞toivottavasti lämmöt pysyisi ylhäällä, nuo käyrät näyttää tosi hyviltä!

@Ness ja @SyysSumu - meillä onkin sitten melkein samat piinaviikot edessä 😁 tsemppiä!

Täällä alkukierto meni arjen kiireissä sopivan nopeasti, teki myös hyvää olla ihmettelemättä ihan joka päivä näitä lämpöjä sen enempää. Oletan että LH-piikki olisi osunut tuonne tiistai iltapäivä - keskiviikko aamun väliin, en sitä taaskaan testeillä saanut tarkasti kiinni mutta eilen illalla vihloi kylkeä taas siihen malliin, että voisi toivoa siellä jotain tapahtuneen 🙂 Nyt oli käytössä Natural Cyclesin tilauksen mukana tulleita testejä, näistä ei ole aikaisempaa kokemusta niin vaikea sanoa miten herkkiä ovat.

Mies lähti eilen loppuviikoksi työreissulle mutta onneksi saatiin sovitettua sitä ennen vielä yhteinen hetki 🤭 olen taas näihin ajoituksiin tyytyväinen, ei pitäisi ainakaan siitä jäädä kiinni. ✨

Screenshot 2025-01-30 at 13.52.29.png

Screenshot 2025-01-30 at 13.57.52.png

@Yrttiteetä tekisi mieli menkat ei ilmeisesti progetuen läpi ala joten sen takia on pakko testata ja lopettaa sit jos on nega. Plussan jälkeen niitä jatkettais.
Voi ei, noi vierailujen yms aikaiset ovulaatiot aiheuttaa kyllä aina haasteita 😅 mutta ehkä kaksinkeskeinen saunominen tms voi toimia? 🙈 Kyllä noi yleensä järjestyy.

@Ness jee, oikein hyvä dpo1 nousu siellä! Tsemppiä piinailuihin.

@Ansq harmi että vuoto nyt alko, tsemppiä kovasti menkkoihin ja toivotaan että seuraava kierto olis onnistunut ❤️

@SyysSumu hyvältä näyttää ovis+ 😊 mullakaan ei aina tuu tota vahvempaa. Ja hyvä että oli hyödyllinen puhelu hedelmällisyyshoitajan kanssa. Kannattaa muuten huomioida että vaikka esim gynellä käynti maksaa, niin gyne voi tehdä lähetteen labroihin mitkä voi käydä ottamassa julkisella, ja tässä säästääkin sitten pitkän pennin. Esim mulla perusverenkuva, FSH, LH ja AMH makso Huslabissa vaan vajaan satasen, kun vaikka Puhdilla pelkkä AMH maksaa jo 130€. Mutta sperma-analyysi kannnattaa ainakin ehdottomasti ottaa, tosiaan yksityisellä sekin on suht edullinen.

@salamana onpa hyvä että pystyit alkukierrossa oleen ajattelematta näitä asioita niin paljon! Hyvännäköinen lämpönousu siellä tänään 😍 mäkin oon pyrkiny vähän korjaileen elintapoja välttelemällä just kofeiinia ja syömällä aamupalaa.

Täällä lämmöt yhä nousussa mutta leposyke tippu. Lämmöt nousi kyllä viime kierrossakin sinne dpo11 asti, teki vaan dpo10 yhden dropin, eli niistä ei pääteltävissä mitään. Mitään oireita ei vieläkään. Muuten tosiaan voisin elätellä vielä toiveita mutta kun se yks alkanu raskaus on mistä tietää miltä plussan aikaan tuntu niin äärimmäisen vaikee kyllä uskoo että nyt olis aivan oireetonta. Raskaustestiä en uskaltanu aamulla tehdä vaikka olin vähän suunnitellu, ahdistaa ajatuksenakin nähdä yks viiva. Odottaisin kyllä menkkoihin jos ei olis pakko testata progetuen lopettamiseks. Huomenna siis testaus, ainakin voi varmasti jo dpo11/12 luottaa tulokseen.

1000025648.jpg

En oo koskaan ikinä eläissäni ollu näin onnellinen olevani väärässä. Menin aamulla vessaan tekeen testiä ja sitä kattoessani valmistauduin jo näkeen negan, mutta piti hieraista silmiä pari kertaa kun näinkin tän
1000025692.jpg

Räikeetä viivanpaikkaa epäillessäni tein vielä digin ja se vahvisti että raskaana ollaan 😭 mitään oireita ei siis edelleenkään oo minkä vuoks kauheen vaikee uskoo tätä todeks, mutta oireettomiakin alkuraskauksia on kuten ootte mulle yrittäny sanoo. Nyt vaan toivotaan että tää pysyis matkassa 🤞🏻

1000025696.jpg

@kaihotar Ihan mielettömän paljon onnea!🥰❤️ eli taas yksi sellainen tapaus, että just siinä tärppikierrossa ei mitään oireita🤭 käyrä on kyllä just sellaisen näköinen mitä voisinkin raskauskäyräksi kuvitella😊 nyt peukut pystyssä että tämä kaveri pysyy kyydissä loppuun asti💕

Takaisin