BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@kaihotar miltä letrot vaikuttaa nyt parin päivän perusteella, onko tullut oireita?

@Pottis mukavia piinapäiviä sinne, kuulostaa siltä että tallettelut osuivat kohdalleen.

Kivaa @Bella95 että alkupäivät oviksen jälkeen on menneet nopeasti! Sitten vaan odotellaan ja katsotaan mitä tapahtuu. Ja sama juttu @salamana

@Calliope täällä pidetään peukkuja että hyvä suunta jatkuisi! Alku voi tosiaan olla aika tunteikasta ja raastavaakin aikaa kaikkine epävarmuuksineen mutta toivotaan teille onnellisia tähtiä taivaalle. Raskaana kunnes toisin todistetaan ☺️

@Ness ainakin kolmannen km:n jälkeen pitäisi päästä tutkimuksiin eli sitten viimeistään jos seuraava plussa ei ole pysyvä. Rentouttavaa foorumitaukoa jos siihen päädyt!

Hei, tässäpä hieno palsta 👏🤓 Onko kokemusta lämpöjen käyttäytymisestä kemiallisen raskauden/varhaisen keskenmenon jälkeen?
Mulla kesti viimeksi kierron palautumisessa tosi pitkään (jouduttiin tyhjentämään lääkkeellisesti) ja armotonta siksakkiahan se oli. En saanut selvää ovulaatiopomppua ekassa kierrossa kkm:n jälkeen kiinni, katsotaan miten käy nyt.

@Pogo toivotaan että ovis olisi piakkoin edessä! Mulla yleisimmin vasta kp16-18 tienoilla eli voi se myöhemminkin tulla.

Mulla on lämmöt nousseet selvästi mittailun aloittamisesta mutta varmaan johtuu kipeilystä, eilen lehahti vielä silmätulehdus päälle niin pahana että piti käydä päivystyksessä jonottamassa antibiootti-silmätipat. (Samalla kuunneltiin keuhkot kun kuumeilu on palannut oltuaan poissa päivän pari, mutta ne oli onneksi ok.) Odottaisin että lämmöt vielä laskevat kun tauti menee ohi mutta jos ovis tulikin jo yllättävän aikaisin, on siellä ainakin jokin vahinkotallettelu alla että pysyy mielenkiintoisena.

Liitteet

• Screenshot_20250111-153757_FF App.png
    Screenshot_20250111-153757_FF App.png
    216.2 KB · Katsottu: 72
@Ruusupuutarha mulla tipahti lämmöt nopeesti kun tm lähti tyhjenee 6+x viikoilla ja melko siksakkia se siitä oli kunnes kierto palautui.

@Yrttiteetä tekisi mieli hyvä että oli jotai varastossa jos ovis pääsikin yllättämään. Paranemisia sulle, toivottavasti silmätulehdus helpottaa.

Täällä lämmöt nousussa ja tänään vähän kramppaillut/nippaillut alavatsaa. Ff ei ole piirtänyt mulle ovisviivaa, vieläköhän se miettii asiaa vaan? Tai sitten ei tykkää kun mun mittausajat on niin vaihtelevia. Viime lyhyeen kiertoon ei piirtynyt viivaa mutta sitä edelliseen tuli. Sillon en ollut kyllä mitään lämpöjä ollut tuonne laittanut.

Liitteet

• Screenshot_20250111_223125_FF App.jpg
    Screenshot_20250111_223125_FF App.jpg
    149.5 KB · Katsottu: 71
@Pottis hyvältä näyttää lämmöt siellä, varmaan tänä aamuna piirsi viivan? 😊

@Yrttiteetä tekisi mieli sua koetellaan nyt toden teolla, toivotaan että tulehdus menee mahdollisimman pian ohi 😔❤️ hyvä että varatalletteluja myös.

@Pogo koska sulla siis ovulaatio yleensä, kp14 kuulostaa vielä aikaiselta?

@Ruusupuutarha mä aloin mittailla lämpöjä uudelleen vasta noin kuukausi tyhjennyksen jälkeen (oli vielä jälkivuotoa kun alotin) mutta lämmöt poukkoili täysin, nousi jossain kohtaa tosi ylös vaikka ovulaatiotestiin ei ollu tullu kun ihan hailuraa. Vasta ekojen menkkojen jälkeen pysty jotenkin tulkitseen.

@SyysSumu joo onhan toi uusin Oura selkeesti jo aiempia sirompi, mutta omaan tyyliin silti vaan liian iso. Ja käytössä urheilukello niin Ourasta ei sais varmaan juuri muuta lisähyötyä kun lämmöt niin ei ehkä tässä kohtaa järkeä 🤔 Tää foorumi on kyllä paras ❤️

@salamana onko käyrä yhtään selkiytyny vai vieläkö siksakkia?

@Ness kurjaa että ne menkat alko 😔 toivottavasti saat kilpparikontrollista hyviä tuloksia.

Kolme päivää Letroja nyt takana ja hyvin on menny! Olin lukenu kaiken maailman kauhutarinoita sivuvaikutuksista mutta toistaseks ei oo ollu mitään. Sain myös ekan osan labratuloksista ja ferritiinit oli noussu keskenmenosta merkittävästi, 4,5 kuukautta sitten oli 35 ja nyt 78. Tuntuu jo yhdeltä voitolta. FSH ja LH näytti olevan viiterajoissa, niitä en osaa tulkita ite sen enempää. Ens viikolla sitten vasteultra 😊

Lätkäsen nyt käyrän vielä ketjun periaatteiden mukaisesti vaikken oo oikein jaksanu mittailla 😅

1000025235.jpg

@Yrttiteetä tekisi mieli kovasti voimia sinne sairaselun keskelle kaiken muun lisäksi <3

@Pottis joko FF piirsi oviksen paikoilleen?

@kaihotar hyvä ettei letroista oo tullut mitään huonoja oireita :) ja upea ferrien nousu! siksakkiahan nämä lämmöt vielä vetää, muta lämmöt on pysynyt kiltisti baselinen yläpuolella mutta sellaista kunnon nousua ei ole vielä tullut. vertailin tätä taas siihen kemialliseen päättyneeseen kiertoon ja siellä lähti lämmöt vasta kp14 "kunnolla" nousuun.

Screenshot 2025-01-13 at 9.13.52.png

rinnat edelleen erittäin kosketusherkät, tuntuu että ne on ollut enemmän tai vähemmän oviksen jälkeen jatkuvasti tällaisessa tilassa. tällä kierrolla yritän malttaa tuonne FF:n testipäivään (dpo15) ennen kun testaan, katsotaan montako kertaa mieli muuttuu tässä välissä vielä ennen sitä, varsinkin nyt kun on kaappi täynnä testejä 🫣

Ovisviiva piirtyi 3 päivän jälkeen niinku @minttutuuli osasikin vinkata 😊

Kiva @kaihotar että letrojen kanssa ei ole tullut ongelmia!

@salamana tsemppiä piinapäiviin! Se on paha kun on kaappi täynnä testejä houkuttelemassa 😄

Mulla lämmöt on pysynyt kivasti nousussa ja alavatsalla erinäisiä tuntemuksia. Nyt on kyl vaarallinen kierto koska mun mieli on päättänyt että tää on se meidän kierto josta raskaudun. Jos se ei toteudukaan niin sit tiputaan korkealta ja kovaa 😅 jotenkin kun noi kaksi kiertoa tm jälkeen oli niin sekavia enkä saanut selkeitä ovisplussia niin nyt kun sen oviksen sai kiinni ja tallettelutkin osui kohdilleen, en pääse yli ajatuksesta että nyt on tärpännyt. En kuitenkaan haluaisi vielä tällä viikolla testata koska sen tm sain kiinni kp19/ 8 DPO, viikko ennen ku menkkojen piti edes alkaa, eikä aika ole ikinä madellut niin hitaasti kuin silloin 🫠

Liitteet

• Screenshot_20250113_095009_FF App.jpg
    Screenshot_20250113_095009_FF App.jpg
    113.9 KB · Katsottu: 73
@Pottis no nyt on lämmöt hienosti nousussa! Ei epäilystäkään oviksesta 😊 toivotaan, että sun manifestointi toimii!

@Pogo aika korkealla kyllä lämmöt. Onko ovistestit ollu ihan selkeää negaa?

@salamana tsemppiä loppuluteaaliin! Aika sinnikäs oot jos maltat testaamatta 😊

@kaihotar huippu nousu ferritiinissä! Ja mahtavaa, et muutenkin labrat ok. Saitko amh tulokset jo? Ja kiva, ettei letroista oo tullut sivuvaikutuksia.

@Yrttiteetä tekisi mieli toivottavasti siellä alkaa sairastelut helpottaa ❤️ ja no, itse oisin sen lähetteen hakemisen kannalla kyllä, ei siinä varmaan mitään menetä!

@Bella95 mites siellä menee?

@Ness toivottavasti kilpparikontrollista tuli toivottuja tuloksia! Ja rentouttavaa foorumitaukoa jos siihen päädyt 😊

Täällä menossa dpo 10. On kyllä vahvana olo, ettei vieläkään ollu meidän kierto tämä 😔 rinnat kipeytyi eilen ja yöllä kun heräsin, oli ihan hetkellistä menkkakramppailun oloista tuntemusta alavatsalla, mut muuten ei oikein mitään. Ja näitä on ollu ennenkin, joten toivo ei oo korkealla. Testailen ehkä aikaisintaan dpo 12, ellen sit odottele vaan että alkaako menkat. Ouran lämmöistä ei oo vielä apua, selkeästi se hakee vasta mun baselinea ja sen antamat lämmöt on ollu nyt tosi matalia sen ekan päivän korkean lämmön jälkeen (suusta välillä mitannut verrokkina ja heittävät todella paljon).

@minttutuuli on ollut sen verran selkeää negaa kaikki että mä vähän ihmettelen jos nyt ovis oiskin ollut. Aiemmin mä olen saanut vuosien varrella niin selkeät plussat ettei ole ollut epäilystäkään ja ne plussat on pysynyt lähes pari vrk selkeinä. Nyt oon kahdella eri merkillä testannut ja niin selkeitä on olleet molemmat että ei epäilystäkään.

No muutaman päivän päästä sen näkee jos nuo lämmöt jatkaa tuolla tasolla niin kai se on uskottava että ovis on mennyt jo. Jos lämmöt laskee niin tuo tän aamun lukema oli vaan joku poikkeus.

@minttutuuli onpa harmi, jos on semmoinen olo ettei tärpännyt.. totta puhuen mulla on ollut tänään tismalleen sama fiilis. Lämmöt ja sykkeet on laskusuunnassa ja rintojen turvotus kans vähenemään päin. Viikonloppuna oli tosi pahat oma-oireet mutta tänään on jo energisempi olo ja oon paremmalla tuulella = kierto on loppuvaiheessa 😅 Eiköhän ne menkat ala torstaina. En uskonut tämän kierron mahdollisuuksiin ollenkaan, niin tällä kertaa ei oo hirveän pettynyt olo.

@Pogo sulla on kyllä tosi iso pompsahdus lämmöissä mutta onpa outoa, ettet oo saanu ovista kiinni testeillä. Seuraavat päivät näyttää, oliko se vai oisko vasta tulossa.

@Pottis hieno nousu lämmöissä! Toivottavasti tärppää 😍

@salamana tsemppiä viimeiseen piinaviikkoon!

@kaihotar hyvä, ettei letroista oo tullu mitään 🙏🏼 Tosi hieno nousu myös ferritiiniarvoissa!

@Yrttiteetä tekisi mieli paranemisia! 🙏🏼 Onpa kyllä korkealla ollu lämmöt monta päivää. Ehkä siellä olikin ovulaatio tapahtunut. Seurataan tilannetta mielenkiinnolla 🌈

@Ness harmi, että menkat alkoi.. Nähdään täällä sitten tammikuun lopulla, jos päätit pitää foorumitaukoa.

IMG_0027.png

@Bella95 ja @minttutuuli onpa kurjaa että molemmilla fiilis ettei nyt oo tärpänny 😔 tietysti jos ette oo vielä testaillu eikä menkat vielä tee tuloaan niin kaikki mahdollisuudet on vielä avoinna, toivotaan parasta 🤞🏻

@Pottis siellä ainakin lämmöt nousee lupaavasti 😊 toi on paha kun asettaa liian korkeita odotuksia. Paras tietysti on jos malttaa odottaa vähän pidemmälle testailun kanssa mutta testaushimot on tuttuja 😅

@salamana rintojen herkkyys kuulostaa ainakin hyvältä merkiltä! Nostan hattua jos maltat odottaa dpo15 asti ennen testailua.

AMH-tulos ei oo vielä tullu ja jännitän sitä ihan kamalasti, viime yönä jo näin painajaista siitä että se oli aivan surkee 😅 Letrojen kanssa menee yhä ihan kivasti, tänään sain viis minuuttia kestävän epätoivokohtauksen mutta se tosiaan meni ohi yhtä nopeesti kun tulikin ja nyt taas ihan hyvä fiilis.

@Pottis kiitos 😁 sun lämmöt näyttää nousevan nätisti! jaksamista myös sinne piinailuun. on vaikea tasapainotella sitä realistisuutta ja toiveekkuutta mitä tässä käy kokoajan läpi, varsinkin jos tulee vahvasti sellainen olo et tästä tärppäsi.

@minttutuuli tsemppiä myös sinne, se on harmillista että noissa ouran algoritmeissa kestää hetki alkaa näyttää mitään järkevää dataa, saispa sieltä ulos edes sen "raaka"-datan/lämpötilan ni voisi itse yrittää niistä päätellä.

@Pogo toivottavasti saisit pian oviksen kiinni 🙂

@Bella95 ❤️‍🩹 hyvä ettei olo ole liian pettynyt jos menkat alkaakin, vähän siltä nuo lämmöt kieltämättä näyttää. meinaatko testata vai odotella vaan vuotoja?

@kaihotar pidetään sormet ristissä että AMH-tulokset olis hyvät 🤞 tuollaiset ikävät unet aiheeseen liittyen ei varmasti auta 😅

Screenshot 2025-01-14 at 9.01.01.png

missäköhän vaiheessa toi FF piirtää yleensä luteaali-viivaa tuonne lämpöihin? nä on hyppinyt taas siihen malliin että vaikea sanoa suuntaan tai toiseen. Pari päivää nämä on vetänyt ihan samaa tahtia kun aikaisempi kr-kierto, laitoin sen nyt tähän vertailuun 😅 silloin sain tosi haalean plussan kp13 mut muistaakseni jotain oireilua siellä oli jo pari päivää ollut sitä ennen. oon salaa antanut itselleni luvan jo lauantaina aamusta (kp13) testata kun esikoinen menee yökylään ja oltaisiin miehen kanssa kahdestaan kotona 🫣

@minttutuuli harmitus jos on sellainen olo, ettei tästä kierrosta tärpännyt 💔 Onneksi lähete on nyt vetämässä ja varmasti saatte kutsun ensilöynnille parin kk sisään!

@Bella95 tsemppiä loppukiertoon 🙏

@kaihotar hyvä kuulla että letrot ei ole aiheuttaneet mitään oireita. Toisille ne aiheuttaa aika pahojakin. Sulla myös ferritiinit nousseet tosi kivasti 🙏 siinä AMH-arvon tuloksessa voikin mennä hetki, mullakin muistaakseni siinä meni. Muistan myös, että se tulos jännitti ihan sairaasti ja olinkin siitä tuloksesta aika musertanut kun arvo oli paljon huonompi mitä ajattelin. Lääkärin mukaan ei kuitenkaan kerro itsessään kaikkea, vaan sillä osataan arvioida vastetta hoitoihin ja millaista lääkitystä käytetään. Ja ultrassa tilanne oli kuitenkin parempi 😊 Eli vaikkei sieltä tulisikaan mitkään aivan mahtavat luvut, niin ei siitä kannata ihan hirmuisesti masentua, ellei nyt ihan nolla ole.

@Pogo varmaan sulla sit ovis ei ole vielä tullut? Jatkoitko testailua?

@salamana oliko sulla se FF:n VIP ostettuna? Se luteaaliviiva kuuluu siihen VIPiin. Toki jos sulla on se, eikä piirrä sitä viivaa, niin johtuu varmasti lämpötilojen heittelystä. Mulla oli kans taannoin kierto, missä ei tunnistanut ovista koska lämmöt oli niin siksakkia. Laitoin sit asetuksista, että merkitsee oviksen + testin mukaan, eikä lämpötilojen. Sen voi valita kiertokohtaisesti.

Oon käynyt lukemassa teidän viestejä, mut en ole jaksanut hirmuisesti kirjoitella sillä tää alkukierto on vähän odottelua. Vielä 1.5 viikkoa, ennen kuin edes ovistestailu alkaa 😅 Mun kilpparikokeiden tulos tuli, ja TSH arvo oli laskenut 4.85 —> 2.62 🥳 jee! Ei tuo arvo vielä siellä <2.5, mutta luulen et alkaa olla jo tarpeeksi lähellä eivätkä lisää lääkitystä. Viikon päästä miehellä myös se kivesultra… toivotaan ettei sieltä löydy mitään poikkeavaa 🤞

@Ness on VIP :) vanhoista postauksistani täällä kävin tarkistaa et esim edelllisessä kierrossa tuli jo 4dpo toi luteaali-viiva mut sillon oli lämmöt paljon tasaisemmat. oviksen toi on onneksi ihan kiltisti piirtänyt paikoilleen.

ps hyvät kilppariarvot!! 🥳

Muokattu viimeksi:
@Ness Hienot kilpparilukemat!
@Pogo Toivotaan, että se plussa sieltä on tulossa nyt!

Mä sain vihdoin postissa mun Beurerin Woman's life BasalControl lämpömittarin. Tähän kuuluu vielä Ovy app, johon toi mittari automaattisesti bluetoothilla lähettää noi lukemat. Sinne pystyy merkkaamaan muuten kaikki täysin samaa kuin ff:ssakin pikaisen tutkailun perusteella. Tähän satsasin sen takia, että halusin oman mittarin, koska mittaan suusta. Katsotaan tuleeko tästä taas liikaa stressiä. Mutta ainakin nyt vielä mielenkiintoista seurata sitä, että lähteekö kierto itsellään käyntiin ja näkyykö siitä merkkejä lämmöissä. Oon tämmöinen tutkijatyyppi 😅

Kävin myös äsken 1,5h vyöhyketerapiassa entisen kollegan luona. Oli niin rentouttavaa. Hän hoiti mua myös esikoisen syntymän jälkeen synnärillä ja nyt paljastin, että toiveissa olis toinen. Kertoi sitten, että ens kerralla keskitytään sit nestekiertoon ja suoliston sekä hormonitoimintaan.

@Nukkelapsi sä oot panostanut! Mulla on ihan joku perus halpa kahden desimaalin kuumemittari minkä hankin tähän tarkoitukseen vaan omaan käyttöön 😊 kyllä niitä käppyröitä on kiva seurailla, ja itsellä ainakin valaisi tosi paljon oman kierron kulkua ja sen fiiliksiä. Toivottavasti siellä alkaa kierto hahmottua!

@Pogo noniin, eiköhän se ovis ala sieltä lähestyä!

@Ness ihan mahtavaa että noin hyvin laskenut kilppariarvot! Onneksi olkoon 🥳 varmasti hyvä fiilis saada aina yksi "este" kerrallaan pois tieltä. Toivottavasti siitä ultrasta tulee miehelle hyvät tulokset myös!

@salamana nii, ei varmaan auta kun odotella että tää oura pääsee kärryille. En oo kyllä nähny vaivaa myöskään suusta mittaamisessa ja saatan sen ottaa vielä ens kiertoon käyttöön. Mulla oli muuten jossain vaiheessa hävinnyt asetuksista päältä se luteal line, ihmettelin itsekin sitä yks kierto et miksi se ei näy. Onko sulla ollu vielä mitään oireita mitkä ois nostattanut toiveita? Dpo toki aikainen vielä.

@kaihotar komppaan @Ness tekstiä myös, jos se amh sattuu olemaan matalampi niin ei kannata liikaa säikähtää! Meinasin itse masentua totaalisesti, ku mulla se oli omaan ikäryhmään verraten vähän matala, mut luin siitä paljon ja se ei tosiaan loppupeleissä kauheasti kerro se arvo. Tarvitaan vaan yksi hyvä munasolu 😊

@Bella95 kiva kuulla, et siellä ei oo suuria pettymyksen tunteita ollut. Se helpottaa kyllä, ei sitä ihan joka kuukausi jaksaisi sitä kamalaa pettymystä. Mihin suuntaan lämmöt lähti eilisestä? Toivottavasti pääset pian uuteen kiertoon jos näyttää, että on laskusuuntaista. ❤️

Täällä dpo 11 ja eipä nyt kauheasti uutta raportoitavaa. Tässä vielä emmin, et testaanko huomenna vai en... Olo on ollu tosi normaali. Mielenkiinnolla odotan, et sit kun joskus on se tärppikierto, nii tuleeko siitä jotenki varma fiilis jo etukäteen ennen testiä? Nyt on enemmänkin semmonen toivonsa menettänyt ja vähän koko touhuun väsähtänyt. 😅 Ärsyttää myös ku oma luteaali on yleensä sen 14-15pv nii niitä menkkojaki joutuu odottelemaan kauhean kauan. Liekö pms puskee päälle ku on tämmönen olo 😂

@minttutuuli mä muistan edelleen noin 15 vuoden takaa kun tunsin selkeästi kun vasemmalta puolelta irtosi munasolu. Siitä meni joku viikon verran kun tuntui ihme nipistyksiä ja muutaman päivän päästä siitä plussasin. Oli ihan varma jo ennen testiä että oli tärpännyt ja testi vahvisti sen. Nyt tuo poika on jo 14 v.

Takaisin