BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
"The Luteal Line is a graphical tool which allows you to better see trends in your luteal phase (after ovulation) temperatures. It is displayed as a dashed line on your BBT chart. The line is calculated based on your luteal phase temperatures."

Nyt kun kirjoitin tänne niin kysyn samalla, kuinka tarkkoja oura/älykello on noiden lämpötilojen mittauksen kanssa?
Ourahan ei periaatteessa mittaa oikeasti BBT:tä, koska "ääreislämpö" (raajoissa) on eri kuin "ydinlämpö". Ourahan ei edes raportoi suoraan lämpötilaa, vaan että paljonko yöllinen keskilämpö poikkeaa sun omasta keskiarvosta. Eli esim mun tän yön lämpö oli "0,15" (eli se oli 0,15 astetta yli mun normaalin keskiarvon). Oon ite omaks helpotuksekseni vaan päättäny että mun keskiarvo on 37,0 niin on helpompi rapsaa lämpöjä FF:ään :P eli rapsasin tänään siis 37,15.

Oura on tehny jonkun tutkimuksen missä vertasivat Ouran lämpötilanmittauksen tarkkuutta johonki standardiin tutkimuslaitteeseen joka mittas kans tätä ääreislämpöä. Oura mätsäs siinä tutkimuksessa 92% sen tutkimuslaitteen tarkkuutta. Mut en tiedä onko toi tutkimus tehty Ouran gen2 vai gen3 sormuksella, koska ne lisäs tähän gen3:n lämpöantureita, eli oletan että tää on tarkempi ku aiempi versio!

Tässä on Ouran sivulla lisää höpötystä lämmöistä jos kiinnostaa: https://support.ouraring.com/hc/en-us/articles/360025587493-An-Introduction-to-Body-Temperature

Aa, joo! Täytyykin katsoa miten noi älykellot toimii, onkohan sama periaate.
Vaikkakin oon mittaillut aiemmin suusta normidigillä.
Yöt on kyllä kovin vaihtelevia niin ei varmasti saa ihan tarkkaa mittailua kuitenkaan..
Joo, mä en edes oo kertaakaan kokeillut mittailla oikeeta BBT:tä :D on niin luksusta tuo kun sormus on kokoajan sormessa ja mittailee. Ja selvästi myös tuo ääreislämpö elää samalla lailla kierron lämpöjen mukana, eli siitäkin näkee noi vastaavat vaihtelut :) varmaan siinä jotain eroja on! Jos hankkis kunnon BBT mittarin ja vaikka kuukauden ajan vertais miltä näyttää Ouran käyrä verrattuna oikeeseen BBT:hen :D noh, en taida jaksaa vaivautua :D

Ai niihin on ihan omat mittarit? Käytin ite jotain apteekin 2 desimaalin mittaria. No katsoo nyt jaksaako vaivautua itsekään.. Helppoa olis jos olis kädessä kokoajan joku mittaamassa :rolling:

Just selailin flota taaksepäin ja muistin miksi lopetin sen mittailun.. :tears:

View attachment 112230

Harvoin edes tulkitsi ovulaation (tuo sininen pallura alhaalla on testillä mitattu..)
Joo, mun "kunnon BBT mittariks" kelpais mikä vaan kahen desimaalin mittari :D tai kuvittelen että meidän digimittarit olis kaikki yhen desimaalin tarkkuudella :Eyes: ja joo, toi sun näyttää vähän hankalalta :D kädessä mukana oleva laite vois kyl helpottaa tilannetta!

Tajusin kans että pitää mainita että se Ouran appihan raportoi vaan yhen desimaalin tarkkuudella! Eli raportoi tänään +0,2. Mut se Oura mittaa tarkemmin, ja sen tarkemman tiedon saa niiden pilvipalvelusta, ni värkkäsin sellasen systeemin joka hakee mulle aina sen tarkemman arvon :D

Mä tilasin mun mittarin kotitestistä samalla kun ostin ovistestejä, maksoi 4,2e :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: ja ihan perus kuumemittari-nimellä, kahden desimaalin tarkkuus ja aivan riittävä ollut :Ok Hand Sign: meillä ollut kotona kyllä joku vanha mittari kans mutta halusin ostaa uuden pyhitettynä vaan tähän tarkoitukseen :Face With Stuck Out Tongue:

Kotitestin mittari mullakin, oon ollut tyytyväinen!

Mulla taitaa harmittavasti tämä eka kkm:n jälkeinen kierto olla tosiaan ovuloimaton versio, mutta ompahan lämmöt sentään vihdoinkin normaalit. Ehkäpä ensi kierrossa oviskin tulee siis normaalisti :folded:

äää.jpg

Voi Harmi :red-heart: Näytti niin lupaavalta käyrältä! Paljon tsemppiä menkkoihin ja onnea uuteen kiertoon!:folded::Two-hearts:

Tonninseteli, voihan korona. :Grimacing Face: Toivottavasti ei tuu pahana kummallekaan ja voi kun nyt ois kuitenkin muista syistä lämpö ylhäällä!:folded:

Voi kun Foreverfeverillä olisi hyvä dippi siellä! Jos ei kuitenkaan, niin rutkasti tsemppiä sinnekin! :Sunflower: Mielenkiinnolla seuraan :Eyes:

Nurppu, mä oon miettinytkin, et miten sun ruumiinlämpö on niin kovin korkea! Nyt selvisi :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Toivottavasti käyrä pysyy ylhäällä!
Edit. Ja hyvä kun sanoit tuosta lämpötason mahdollisesta laskusta! Varmasti olisin säikähtänyt. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Nytkin jos vähääkään on alempi lämpö, niin alan hiukan jännittämään seuraavan päivän lämpöä. Varsinkin jos sattuu olemaan oireettomuutta samaan aikaan. Näistä jännityksistä huolimatta oon aivan ihmeellisen optimistisena pystynyt pysymään. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Johan on ollut siksakkia Newmoonin chartti! Miten se noin seilaakin?

Lepus timidus, voihan se vielä koittaa ovuloida? Jostain muistan lukeneeni, että n. viikon päästä ekasta epäonnistuneesta ovuloimisyrityksestä keho koittaisi uudestaan. Yhtään en muista kyllä, että mistä luin. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Jos tulee ovuloimaton kierto, niin toivottavasti ei veny mahdottoman pitkäksi! :folded:

Lepus timidus, voihan se vielä koittaa ovuloida? Jostain muistan lukeneeni, että n. viikon päästä ekasta epäonnistuneesta ovuloimisyrityksestä keho koittaisi uudestaan. Yhtään en muista kyllä, että mistä luin. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Jos tulee ovuloimaton kierto, niin toivottavasti ei veny mahdottoman pitkäksi! :folded:
Kaikki lienee mahdollista. Teen vieläkin ovistestejä ja näiden perusteella oisin jännän äärellä jatkuvasti :tears: Normaalisti luonnollisesti antaisivat hailuraa jos sitäkään reilusti ennen ovista ja heti oviksen jälkeen. Että hyvä että tulee lämpöjä seurailtua, luotan enemmän niiden antamaan dataan kuin näihin testeihin tällä hetkellä.

IMG_20220419_083520.jpg

Kaikki lienee mahdollista. Teen vieläkin ovistestejä ja näiden perusteella oisin jännän äärellä jatkuvasti :tears: Normaalisti luonnollisesti antaisivat hailuraa jos sitäkään reilusti ennen ovista ja heti oviksen jälkeen. Että hyvä että tulee lämpöjä seurailtua, luotan enemmän niiden antamaan dataan kuin näihin testeihin tällä hetkellä.

View attachment 112244
No onpas kyllä melkoset tulosten tihrustamiset noissa! :Sleuth Or Spy:
Toisaalta hauska, kun ovat noin säästetty ja kuvattu allekkain, niin näkee miten se viiva elää.. plussaahan noissa ei tosiaan missään ole. Josko se sieltä kuitenki olis tulossa. :folded:

Tässä kierrossa mulla ei one step mielestäni näyttäny plussaa kun rfsu (muoks. vai sittenkin pregcheck..) ja clearblue näytti positiiviset tulokset, ja kaikki samasta pissasta. Kuva alla

Liitteet

• 20220404_160114.jpg
    20220404_160114.jpg
    1 MB · Katsottu: 135
Muokattu viimeksi:
Käppyräpäivitys dpo14 ja menkkoja odottelen tänään alkavaks.

Eilen illalla tein vielä varmuudeks herkän testin ja puhdas nega oli, joten otin sitten viiniä ihan luvan kanssa reilummin (eli ihan koko pullon vetäsin kitusiin!).. Mulla ainakin nosti se sitten aamulämpöjä vähän :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Liitteet

• Screenshot_20220419-094427_Flo.jpg
    Screenshot_20220419-094427_Flo.jpg
    313.7 KB · Katsottu: 118
Aa, joo! Täytyykin katsoa miten noi älykellot toimii, onkohan sama periaate.
Vaikkakin oon mittaillut aiemmin suusta normidigillä.
Yöt on kyllä kovin vaihtelevia niin ei varmasti saa ihan tarkkaa mittailua kuitenkaan..
Tähän vielä, että kaveri olikin just hankkinu fitbitin mikä mittaa lämpöä, ja sano että se ilmotti lämmöks +0.2! Eli vaikuttas samalta periaatteelta ku Ouralla :)

@Harmi: melkeen sain unenpöpperössä slaagin ku katoin sun ekaa viestiä missä oli testissä hymynaama ja hetken kelasin että oot aamulla tehny positiivisen raskaustestin :Weary Cat Face: sit tajusin mistä kyse ku testit näyttikin vääriltä! Höh, olisin niin suonut positiivisen testin sulle :( :red-heart:

@lepus timidus: musta tuo näyttää vähän siltä että sun "uus kierto" olis alkanu tossa vasta ku lämmöt laskenu kunnolla (joskus kp 8-10). Ja ovis vois tulla sen mukaan. Mielenkiinnosta näytän tässä yhen kierron mikä mulla oli viime syksynä (kun en vielä tajunnut että tässä olis voinu testailla, eli liekö ollu kemiallinen): tässä lämmöt pysy koholla melkeen viikon, ja sen kunniaks ovulaatio tuli myöhässä ja kierto venyi, mutta jos laskeekin siitä kun lämmöt oikeasti laski, niin onkin ihan normaalin pituinen kierto.

Screenshot_20220419-104253.png

Ja tästä vielä tän päivän käppyrä. Vaikuttais aika tylsältä käppyrältä tällä kertaa :D

Screenshot_20220419-103449.png

Laitanpas minäkin pitkästä aikaa käppyrää tänne ja testeilläkin oon koittanut ovulaatiota saada kiinni :smiling-eyes:

Screenshot_20220419-180538__01.jpg

IMG_20220418_124439__01.jpg

Tässä eilisen ja toissapäivän ovistestit, alempi siis eilinen. Joko tuon eilisen voi lukea plussaksi? Eilen oli myös maha sellainen jännästi kovan ja pinkeän tuntuinen, vähän kipeäkin, joten ajattelin sen liittyvän ovikseen, mutta lämmöt ei ainakaan vielä nousseet. Saa nähdä miltä huomenna lämmöt näyttää. Tähän asti aika siksakkia ollut tässä kierrossa :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Laitanpas minäkin pitkästä aikaa käppyrää tänne ja testeilläkin oon koittanut ovulaatiota saada kiinni :smiling-eyes:

View attachment 112266

View attachment 112267

Tässä eilisen ja toissapäivän ovistestit, alempi siis eilinen. Joko tuon eilisen voi lukea plussaksi? Eilen oli myös maha sellainen jännästi kovan ja pinkeän tuntuinen, vähän kipeäkin, joten ajattelin sen liittyvän ovikseen, mutta lämmöt ei ainakaan vielä nousseet. Saa nähdä miltä huomenna lämmöt näyttää. Tähän asti aika siksakkia ollut tässä kierrossa :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Minusta on ihan plussa joo! :) Ehkä tän päivän dippi on ovulaatio, ja huomenna lähtee nousuun!

Tähän vielä, että kaveri olikin just hankkinu fitbitin mikä mittaa lämpöä, ja sano että se ilmotti lämmöks +0.2! Eli vaikuttas samalta periaatteelta ku Ouralla :)

Mulla on kans fitbit (charge 5), ja ilmoittaa joo lämpötilan vaihtelun keskimääräiseen lämpöön verrattuna (mutta ei missään kerro mikä se keskimääräinen lämpö on). Mä käytin kans tätä parissa ekassa kierrossa synnytyksen jälkeen, mutta oli mun makuun sit vähän liian epätarkka, joten palasin normi kuumemittariin, joka mulla tosin vaan yhden desimaalin tarkkuudella. Jos tarkkuudeksi riittää, että voi kierron lopussa todeta, että mahtoiko ovis tosiaan tapahtua, niin kyllä se siihen ihan hyvin sopii. Tolla fitbitillä tulee joitain satunnaisia nousuja ennen ovista ja toisaalta sit myös epämääräisiä dippejä oviksen jälkeen, mitä ei sit kuitenkaan kuumemittarilla mitatessa näe, niin sen takia en niin tykkää käyttää tota fitbitin mittausta päivittäisessä käytössä. Laitan tähän mun viimeisen 30 pv käppyrän fitbitistä, niin siinä näkee, että tossa kuun vaihteessa oli luteaali aika, mutta siinäkin lyhyessä ajassa mikä mun luteaali on, oli aika monta matalaa arvoa, kun taas kuumemittarilla mitattuna oli ihan selkeesti koholla lämmöt koko sen ajan.

Liitteet

• 077AA334-73BB-4927-B27B-3F087D75B5A1.png
    077AA334-73BB-4927-B27B-3F087D75B5A1.png
    366.2 KB · Katsottu: 115
  • 80CCC87B-7D95-4C9F-B925-F50F7332B64A.png
    80CCC87B-7D95-4C9F-B925-F50F7332B64A.png
    446.4 KB · Katsottu: 113
Takaisin