BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä dpo 9, tiputtelu ei ole vielä alkanut, kuten edellisessä kierrossa. Lämmöt tosin jo laski, voi toki olla että huonosti nukutti yö vaikuttaa.

Liitteet

• Screenshot_20211225_071721.jpg
    Screenshot_20211225_071721.jpg
    191.1 KB · Katsottu: 128
Plussakierron lämmöt:smiling face with heart-eyes: Keskviikkona testasin, tänään 4+6 :folded:

Liitteet

• E7BF2937-D414-479B-9DF1-CDBB8ABEA43D.png
    E7BF2937-D414-479B-9DF1-CDBB8ABEA43D.png
    1.4 MB · Katsottu: 189
Muokattu viimeksi:
Samanlainen näyttää täällä tällä hetkellä olevan kaava kuin kaikissa muissakin kierroissa, eli eiköhän menkat ala omille synttäreille, kuten joka vuosi :Relieved Face: Pienoinen hento toive siitä ettei sänkyhommat olisi jääneet liian kauaksi oviksesta on romuttunut mitä pidemmälle kiertoa mennään ja mitä enemmän käppyrää tuijotan.

Alkukuu jäi kokonaan mittaamatta, siks tuommooen vajaavainen chart. Peruslämpö mulla yleensä noin 36 astetta.

revC1Rb0Y.png

@Nurppu lla on hirmu korkeat lämmöt ainakin omiin lämpöihin verrattuna :D

@Nurppu lla on hirmu korkeat lämmöt ainakin omiin lämpöihin verrattuna :D
Tähän on ihan hyvä selitys: mä seuraan lämpöjä Ouralla joka siis ei osaa sormen perusteella sanoa mikä sun oikea sisälämpötila on, se osaa vain ilmoittaa, paljonko sun lämpötila poikkeaa sun omasta keskiarvosta :D ja mä oon sit oman FF:ään raportoinnin helpottamiseks keksiny että se mun "keskiarvo" olis 37, ja jos Oura sanoo "+0.2C" niin raportoin sit FF:ään 37.2C! :D

moony: kiitos kun jaoit! Tuossahan lähti sulla jo vähän lämmöt alassuuntaan, siinä itte olisin jo heivannut kirveen kaivoon!

lepus timidus: vaikkei olis ihan optimiin osunut niin ei tuo musta yhtään lohduttomalta näytä, toivotaan parasta! :)

Mulla jatkaa nyt dpo7 lämmöt noususuhdannetta. Myös ekaa kertaa piiiitkään aikaan on rinnat alkanu aristamaan! Vuosia sit oli joka ikisessä kierrossa viikko ennen kuukautisia rinnat arkana, nyt ei oo pitkiin aikoihin ollu. Eli periaatteessa normaali oire mulla mutta ollu kauan pois, eli aiheuttaa tietysti auttamatta pientä toivon kipinää :D

Screenshot_20211225-123310.png

Nurppu Miltäs lämmöt tänään näyttää?

Mulla samaa matalaa kuin eilen, ei mitään menkkoihin viittaavaa vielä näy (dpo 10). Kaipa sitä voisi testin tässä lähipäivinä tehdä, jos ei vuotoa ala näkymään. Käyrän perusteella kyllä varmaan kohta alkaa. Vauva tosin taas valvotti.

Liitteet

• Screenshot_20211226_081758.jpg
    Screenshot_20211226_081758.jpg
    181.6 KB · Katsottu: 128
Nurppu Miltäs lämmöt tänään näyttää?

Mulla samaa matalaa kuin eilen, ei mitään menkkoihin viittaavaa vielä näy (dpo 10). Kaipa sitä voisi testin tässä lähipäivinä tehdä, jos ei vuotoa ala näkymään. Käyrän perusteella kyllä varmaan kohta alkaa. Vauva tosin taas valvotti.

Kuinka pitkä luteaali sulla on yleensä? Kyl vois kuvitella että vaikuttaa tuo vauvan valvottaminen jotain. Kylhän se vois vielä lähteä sieltä uuteen nousuun :)

Mulla jatkaa lämmöt nousua! Mies oikein kommentoi että olin kamalan kuuma kun koitti yöllä tulla peiton alla halaamaan :D mä oon nyt alkanu harrastamaan varhasta testailua kun haluaisin nähdä onko ikinä edes haamuja, kun tosiaan 2,5v takana yritystä ilman yhtään plussaa. Eli äsken jo testasin yhden negan :D piti alottaa testailut jo eilen, mutta mokasin joka kerta kun kävin vessassa (muistin että piti testata vasta ku olin jo pönttöön lurauttanu ;D )

Screenshot_20211226-111206.png

Kuinka pitkä luteaali sulla on yleensä? Kyl vois kuvitella että vaikuttaa tuo vauvan valvottaminen jotain. Kylhän se vois vielä lähteä sieltä uuteen nousuun :)

Mulla jatkaa lämmöt nousua! Mies oikein kommentoi että olin kamalan kuuma kun koitti yöllä tulla peiton alla halaamaan :D mä oon nyt alkanu harrastamaan varhasta testailua kun haluaisin nähdä onko ikinä edes haamuja, kun tosiaan 2,5v takana yritystä ilman yhtään plussaa. Eli äsken jo testasin yhden negan :D piti alottaa testailut jo eilen, mutta mokasin joka kerta kun kävin vessassa (muistin että piti testata vasta ku olin jo pönttöön lurauttanu ;D )

View attachment 109450
Tuo sun käyrä kyllä näyttää hyvältä! Toivottavasti vielä plussaksi muuttuu, onneksi vielä sen verran varhaista.

Mulla edellisestä synnytyksestä vielä sen verran vähän aikaa + imetän, niin kierto vielä hakee paikkaansa. Ekan kierron luteaali omien oireiden perusteella vain 7 päivää, sitä seuraava oli n. 13, mutta viikkoa aiemmin alkoi jo tiputtelemaan. Vähän joka yrityksessä ollut eri luteaali (11-15 päivää) niin eipä tässä pysty yhtään vielä ennakoimaan mitä pitäisi olla.

Tuo sun käyrä kyllä näyttää hyvältä! Toivottavasti vielä plussaksi muuttuu, onneksi vielä sen verran varhaista.

Mulla edellisestä synnytyksestä vielä sen verran vähän aikaa + imetän, niin kierto vielä hakee paikkaansa. Ekan kierron luteaali omien oireiden perusteella vain 7 päivää, sitä seuraava oli n. 13, mutta viikkoa aiemmin alkoi jo tiputtelemaan. Vähän joka yrityksessä ollut eri luteaali (11-15 päivää) niin eipä tässä pysty yhtään vielä ennakoimaan mitä pitäisi olla.
Joo, sit onkin hankala yrittää päätellä mitään! Mut toivotaan silti, että tuo on vain heräilyjen aiheuttamaa heilahtelua ja lähtiskin takas ylössuuntaan :)

Ja joo, ei mulla ehkä ennen ole noin nättiä lämpökäyrää ollut, ihan kiva! Jotenkin hämmentävän vähän ailahtelua tuon ovulaation jälkeen :D

Luin muuten eilen vähän tieteellisiä tutkimuksia lämmöstä ja hedelmöittymisestä. BBT:tä vähän kritisoitiin siitä, että se on vain yksi hitusen epävarma hetki päivästä, jolloin ihminen itse sen heräämisen jälkeen mittaa. Että jos olisi mahdollista jatkuvasti mitata lämpöä, voisi saada paljon enemmän tietoa.

Se aiempi tutkimus josta mainitsin, missä Oura oli mukana, oli tähän liittyvä alustava tutkimus siitä, miten tarkasti ääreislämmöstä voi tunnistaa asioita. Ja varsin hyviä tuloksiahan siitäkin sai, kun keskimäärin 5,5 päivää hedelmöittymisestä pystyi nähdä lämmöistä että se tapahtui (eli siis huom. tosiaan ennen kiinnittymistä!)

Mutta löysin sen tutkimuksen lähdeluettelosta vielä jännemmän tuloksen. Siinä oli todettu, että hiirille oli laitettu pysyvä lämpömittari seuraamaan sisälämpöä. Ja sillä pystyi 14 tuntia hedelmöittymisen jälkeen tunnistamaan, että hedelmöittyminen tapahtui, 100% tarkkuudella! Sen lisäksi oli mahdollista nähdä joukossa hiiriä, joiden lämpö ensin signaloi raskautta, mutta sit muuttui ja meni kesken. Näitä jälkimmäisiä ei olis muilla tekniikoilla edes tunnistettu.

Eli vaikka tuo oli hiirillä, niin oli kyllä tosi lupaava tulos tulevaisuuden lämpöseurannan kannalta! Kuulostaa siltä, että lapsettomuustutkimuksissakin vois olla todella hyödyllistä jos pystyis tunnistamaan tollasen, että hedelmöittyy mutta on jotain ongelmia sen jälkeen.

Mua on kovasti ainakin häirinnyt se, miten vähän pystyy tutkimaan sitä, mitä tuolla alapäässä tapahtuu. Ja oli tosi kiva huomata, että tähän suuntaan tapahtuu itseasiassa paljon tutkimusta juuri nyt. :)

Tässä linkki tuohon hiiritutkimukseen jos jotakuta kiinnostaa: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0160127

Tänään nuupahti hitusen alaspäin lämpökäppyrä. Vaikka ei tuo tietty mitään kerro vielä! Kattellaan.

Screenshot_20211227-114149.png

Hauskasti tuon nuupahduksen seurauksena "charts like mine" kääntyi selvästi enemmän raskauden suuntaan. Eilen raskauschartteja oli ~50%, tänään yli 80% :D mutta vastaavia chartteja on alle 20, että ei tuokaan mitään merkitse. Mutta kiva että saa olla positiivisilla mielillä tässä!

Tänään nuupahti hitusen alaspäin lämpökäppyrä. Vaikka ei tuo tietty mitään kerro vielä! Kattellaan.

View attachment 109471

Hauskasti tuon nuupahduksen seurauksena "charts like mine" kääntyi selvästi enemmän raskauden suuntaan. Eilen raskauschartteja oli ~50%, tänään yli 80% :D mutta vastaavia chartteja on alle 20, että ei tuokaan mitään merkitse. Mutta kiva että saa olla positiivisilla mielillä tässä!
Näyttää kyllä tosi lupaavalle!! Toivotaan plussaa. :folded:

Nurppu hyvältä näyttää!

Mulla lämpöjen lasku enteili menkkoja. Kp 1. Eikun uutta yritystä, toivottavasti tässä kierrossa tallettelut osuisi paremmin oikeille päiville.

En tiedä jaksaako kuvitella dpo6-7 ollutta voimakasta nivuskipua ja alusta saakka arkea siivittänyttä jatkuvaa röyhtäilyä mitenkään positiivisina merkkeinä tulevasta, lämmöt kun ei perhana osaa valehdella yhtään.. :rolling: hyyyvin samanlaista on lämpöjen elämä kyllä kuten aina ennenkin.

yk3.jpg

Harmi, käyrä jatkoi matkaa alaspäin. Myös aamun herkkä testi oli nega. Eli varmaan kiinnittymistä ei sit tapahtunu. Mulla luteaalit 14-15 päivää yleensä että vielä tässä saa hetken odotella, mutta tuo käyrä noudattaa nyt täydellisesti mun aiempia käyriä eli tulkitsen kyl että nyt matkataan kohti kuukautisia. :sad-face:

Screenshot_20211228-095000.png

Vielä perään pitää kommentoida, että sain kuitenkin tänään myöhemmästä testistä tosi heikon haamun! Eli tuo alaspäin kääntynyt käppyrä ei suinkaan ole niin onneton kuin oletin! :Weary Cat Face: katsotaan miten tuo hailura kehittyy, mutta ainakin jotain on nyt näkynyt :) FF:n "charts like mine" sanoo vieläkin 83% pregnancylle. Eli oli ainakin oikean suuntainen tällä kertaa :)

Vielä perään pitää kommentoida, että sain kuitenkin tänään myöhemmästä testistä tosi heikon haamun! Eli tuo alaspäin kääntynyt käppyrä ei suinkaan ole niin onneton kuin oletin! :Weary Cat Face: katsotaan miten tuo hailura kehittyy, mutta ainakin jotain on nyt näkynyt :) FF:n "charts like mine" sanoo vieläkin 83% pregnancylle. Eli oli ainakin oikean suuntainen tällä kertaa :)
Mikä pistemäärä sulla on early pregnancy signsissa? :) Mulla oli vielä eilen 38 pojoa, mutta kun tämän aamun lämmön laitoin, niin tippui pojot 27:n. En tiedä tekeekö tuolla ominaisuudella oikeasti mitään, mutta kaikki tilastot ja pistemäärät on mielenkiintoisia :Smirking Face:

Mikä pistemäärä sulla on early pregnancy signsissa? :) Mulla oli vielä eilen 38 pojoa, mutta kun tämän aamun lämmön laitoin, niin tippui pojot 27:n. En tiedä tekeekö tuolla ominaisuudella oikeasti mitään, mutta kaikki tilastot ja pistemäärät on mielenkiintoisia :Smirking Face:
20 pistettä :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: en muista onko kertaakaan noussut yli 20, paitsi viime kierron vikana päivänä kun se oli optimistinen mun pitkästä luteaalista :P

EDIt: osaatko sanoa mikä sulla nostaa sen yli 20? Ku mä oon ihmetelly että mistä se tuon repii ku mikään ei tunnu vaikuttavan!

20 pistettä :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: en muista onko kertaakaan noussut yli 20, paitsi viime kierron vikana päivänä kun se oli optimistinen mun pitkästä luteaalista :P

EDIt: osaatko sanoa mikä sulla nostaa sen yli 20? Ku mä oon ihmetelly että mistä se tuon repii ku mikään ei tunnu vaikuttavan!
En tiedä itsekään mikä sitä oikein liikuttelee :rolling: Mitä tässä sen elämää seuraillut, niin ei ole siitä perus kahdestakymmenestä ennen liikkunut mihinkään suuntaan, niin sitä ihmettelenkin miten se nyt muuttuu noin. Ajattelin että muilla se pyörii isoissa lukemissa ja meikäläinen aina vaan pohjalukemissa, mutta "mukava" kuulla että ihan yhtä heikkoja pistetä muillakin ja toimintatapa arvoitus :rolling:

Edit: seur. pvänä eli tänään 29.12. kun lisäsin lämmöt (36,58'C) ja oireina jatkuu närästys(/röyhtäily), niin pojot nousi 44:n.

Muokattu viimeksi:
Mulla lämmöt meni taas hitusen ylöspäin. Mut noi early pregnancy signs on vielki 20 :D (sitä ei nää jos on merkannu positiivisen raskaustestin, mä oon ny ottanu pois sen eilisen testin tuolta). Charts like mine pysyy 83% pregnancyssä. Ja Oura on kamalan huolissaan musta kun on sykkeet ja lämmöt koholla ja sykevälivaihtelu matalaa, suosittelee ottaa rauhassa :D

Screenshot_20211229-103902.png

En oo viel saanu toistettua sitä eilistä plussaa (eilen tuli tokasta pissasta se, vielä en tänään oo päässy siitä testaamaan). Toivon vielä et oli niin varhanen plussa että kestää tovi että on tasasemmat määrät HCG:tä pissassa. Mut saattoihan tuo olla hyvin varhainen kemiallinenkin. Mut kumpi olikaan niin kyl mä sen lopuks merkkaan positiiviseks tuol FF:ssä, kun kyl se kuitenkin oli loppupeleissä plussa.

En tiedä itsekään mikä sitä oikein liikuttelee :rolling: Mitä tässä sen elämää seuraillut, niin ei ole siitä perus kahdestakymmenestä ennen liikkunut mihinkään suuntaan, niin sitä ihmettelenkin miten se nyt muuttuu noin. Ajattelin että muilla se pyörii isoissa lukemissa ja meikäläinen aina vaan pohjalukemissa, mutta "mukava" kuulla että ihan yhtä heikkoja pistetä muillakin ja toimintatapa arvoitus :rolling:

Edit: seur. pvänä eli tänään 29.12. kun lisäsin lämmöt (35,58'C) ja oireina jatkuu närästys(/röyhtäily), niin pojot nousi 44:n.
Aivan, röyhtäily siis on hyvä alkuraskauden merkki sen mielestä :D no sitä mulla ei kyl vielä oo ollu (tai oikeestaan on niin normaali oire et ei tuu merkattua tuonne) ni siks en oo saanu pisteitä :Relieved Face: toivotaan et sun pisteet olis oikeessa! Miltä sulla lämmöt näyttää?

Takaisin