BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
@Bella95 ja @summerlemon KyllÀpÀ ovis nyt odotuttaa itseÀÀn teil molemmilla. Tai muuten vaan on nyt salamyhkÀinen. Onko tilanne tÀnÀÀn yhtÀÀn selkeÀmpi?

TÀÀl tĂ€nÀÀn ovis+. Tai testit ainakin ihan viittĂ€ vaille plussia (aamu & ip). Kun oikeen tihrustaa, niin erottaa, et ovat aavistuksen haaleampia ku kontrolliviiva, mut ellei huomenna ole vielĂ€ vahvempi plussa, niin mennÀÀn oletuksella, et ovis on huomenna. Oireetkin sopii siihen plus se, ettĂ€ kp15 on se mun tyypillisin ovispĂ€ivĂ€. Mites muuten noi rfsu:n ovistestit, oliko ne niitĂ€ ei niin herkkiĂ€ testejĂ€? đŸ€”

Screenshot_20241123_195402_FF App.jpg
Screenshot_20241123_195519_Premom.jpg

@Bella95 ja @summerlemon KyllÀpÀ ovis nyt odotuttaa itseÀÀn teil molemmilla. Tai muuten vaan on nyt salamyhkÀinen. Onko tilanne tÀnÀÀn yhtÀÀn selkeÀmpi?

TÀÀl tĂ€nÀÀn ovis+. Tai testit ainakin ihan viittĂ€ vaille plussia (aamu & ip). Kun oikeen tihrustaa, niin erottaa, et ovat aavistuksen haaleampia ku kontrolliviiva, mut ellei huomenna ole vielĂ€ vahvempi plussa, niin mennÀÀn oletuksella, et ovis on huomenna. Oireetkin sopii siihen plus se, ettĂ€ kp15 on se mun tyypillisin ovispĂ€ivĂ€. Mites muuten noi rfsu:n ovistestit, oliko ne niitĂ€ ei niin herkkiĂ€ testejĂ€? đŸ€”

View attachment 138993View attachment 138994
Mulla ei oo vielĂ€kÀÀn lĂ€mmöt noussu. Alkaa vahvasti tuntumaan siltĂ€, ettĂ€ jĂ€i ovulaatio kokonaan tapahtumatta. Paitsi jos huomenna nousee, niin pÀÀstÀÀn piinailemaan samaan aikaan 😊 tĂ€nÀÀn oli tosin työpaikan pikkujoulut, niin ne parit juomat saattaa kyllĂ€ nostaa lĂ€mpöjĂ€ huomisaamuna. VĂ€hĂ€n luovutin jo tĂ€n kierron suhteen.

@summerlemon @Bella95 onko teillÀ tilanne selkiytynyt?

@YrttiteetĂ€ tekisi mieli Ootko testannu lisÀÀ?🙈

@MustikkatĂ€plĂ€ Oon paljon lukenu RFSUn testeistĂ€ negatiivista palautetta, ei meinaa ilmeisesti saada helposti posiađŸ€”herkkyydestĂ€ en tiedĂ€. Jos lĂ€mmöt alkaa nousemaan ja testit ei tummu, niin pitĂ€isin kyllĂ€ posina😁

TÀÀllĂ€ ilmeisesti ovis oli eilen ja nyt dpo1, piinapĂ€ivĂ€t koittakoon😁
IMG_6296.jpeg

@MustikkatÀplÀ miltÀs nÀytti ovistesti tÀnÀÀn? Oliko lÀhtenyt haalistumaan ja lÀmmöt nousuun?

@Bella95 höh toi on kyllÀ niin ÀrsyttÀvÀÀ kun kÀy noin. Onneksi ei kuitenkaan ole toistuvaa ja lÀmpöjen seurailulöa sen kuitenkin saa yleensÀ kiinni. Sulla on kyllÀ ollut jo kaikki eggigset jne et jÀnnÀ ettei oo sit irronnut. EhkÀ se sieltÀ vielÀ tulee?

Mulla lĂ€hti lĂ€mmöt nousuun, mut ovistestit ei oo vielĂ€ kĂ€yneet plussalla. Ajattelin et toi eilinen testi olis ollut jo aika lĂ€hellĂ€ plussaa. Mut mulla tulee aina ihan kirkuvan tumma viiva, ei voi erehtyĂ€. Voihan se tietty olla et ovis+ oli vaikka pe-iltana kun silloin testasin vaan pĂ€ivĂ€llĂ€. TÀÀ olis kyllĂ€ aikaisin ovis+ ikinÀ  mut kyllĂ€hĂ€n se voi olla et on vielĂ€ tulossa. Toivottavasti olisi, koska ei ole tallettelut ehtineet nĂ€in aikaisen plussan matkaan 😅

Viime kierrossa mulla oli tĂ€llĂ€inen samanlainen lĂ€mpötilapomppu ovis+ pĂ€ivĂ€nĂ€, ovispĂ€ivĂ€ksi droppasi ja siitĂ€ taas seuraavana lĂ€hti nousuun. YhtĂ€ arvuuttelua. Toki olin pikkujouluissa perjantaina ja siitĂ€ palautumiseen meni koko eilinen pĂ€ivĂ€, niin voi myös heittÀÀ noita lĂ€mpötiloja vĂ€hĂ€n miten sattuu😅

IMG_5828.jpeg

IMG_5826.jpeg

Kiitos kaikille kommentoinnista Apple Watch asiaan. Tosiaan, olisihan sen itsekin voinut tajuta, ettĂ€ jos remmi on liian löysĂ€llĂ€ niin kello pÀÀsee liikkumaan yöllĂ€ ja lĂ€mmöt vaihtelee 😅 oon nyt kiristĂ€nyt remmiĂ€ aina yöksi ja selvĂ€sti nousi lĂ€mmöt ja nyt ovat pysyneet perusviivan ylĂ€puolella. TĂ€nÀÀn dpo6 oli pieni dippi alas, toivottavasti huomenna taas nousee!
Mutta lukemat aiheuttavat vielĂ€kin huolta. Mulla ei ole nyt edes oviksen jĂ€lkeen noussut 36 asti, korkeimmillaan ollut eilen 35,9. Muiden kaavioita tÀÀllĂ€ kun katsellut, tuntuu kaikilla olevan luteaalivaiheen lĂ€mmöt selvĂ€sti yli 36. Johtuukohan edelleen kellosta vai onko mun ruumiinlĂ€mpö epĂ€normaalin matala đŸ€”

@Itsellinen se et mikĂ€ on se perusruumiinlĂ€mpö riippunee paljon henkilöstĂ€, enemmĂ€n kertoisi se, ettĂ€ nouseeko ne lĂ€mmöt oviksen jĂ€lkeen vai onko samalla tasolla kuin ennen ovista đŸ€” jos siis ei selkeetĂ€ nousua ole havaittavissa niin sit ehkĂ€ jotain vikaa mittauksessa. Oliko ovis todistetusti tapahtunut testillĂ€? KĂ€ytĂ€tkö Fertility FriendiĂ€ tai vastaavaa? KĂ€ppyrĂ€n nĂ€keminen voisi helpottaa tulkitsemisessa.

@Itsellinen HyvĂ€, et nyt on selkeĂ€sti lĂ€mmöt koholla alkukiertoon. Eli eiköhĂ€n ovis ole siinĂ€ tapauksessa tapahtunut. Ja sitĂ€ vertailua tietty katsotaan niihin omiin lĂ€mpöihin, et jos alkukierron lĂ€mmöt ei oo kauheen korkeat, niin ei luteaalilĂ€mmötkÀÀn sit oo kovin korkeet. Matala ruumiinlĂ€mpö voi kyl olla merkki kilpirauhasen vajaatoiminnasta, mut sulta on varmaan verikokeissa se kuitenkin tsekattu? Vai otetaanko itsellisiltĂ€ kans tĂ€llasia verikokeita? Ja toisaalta kaipa noi ranteesta/sormesta ym. mittaavat voi muutenkin olla vĂ€hĂ€n epĂ€tarkkoja, et se oikea taso voi olla vĂ€hĂ€n korkeemmalla. Ja hei dippi lĂ€mmöissĂ€ dpo6 vois sopia kiinnittymisdipiksi 😁 PidetÀÀn peukut pystyssĂ€! 👍

@Bella95 No onpa jĂ€nnĂ€ kyllĂ€. Oliko niin, ettĂ€ sĂ€ et oo ollu nyt kipeenĂ€ alkukierrosta? Et ei sekÀÀn sit selitĂ€. Onneksi sulla ei kuitenkaan ovuloimattomia kiertoja usein ole, jos kahteen vuoteen ei oo jÀÀnyt ovulaatio tapahtumatta. Kierto pÀÀsee kyl aina vĂ€lillĂ€ yllĂ€ttĂ€mÀÀn ihmeellisyyksillÀÀn ja kuten joka tÀÀl sano, niin keho voi siihen itse yritykseenkin reagoida. Mullakin kierrot tekee aina jotain hassua heti kun alkaa yritys, vaikka ennen sitĂ€ on ollu selkee kaava. 🙈 Mut voihan se ovis sieltĂ€ vielĂ€ yllĂ€ttÀÀ. Toivottavasti ei kuitenkaan kauhean pitkĂ€ksi venyisi kierto. 😕

@Ansq No sitÀ mÀ mietin just, et oliko nÀÀ niitÀ epÀherkempiÀ. Semmoset yleensÀ sopii mulle paremmin, kun joillakin testeillÀ on ollu sitÀ, et monta pÀivÀÀ nÀkyy plussa. Eli jatkossakin vois nÀitÀ kÀyttÀÀ. TsemppiÀ piinailuun, @Ness myös! TÀÀltÀ tullaan ihan just perÀstÀ. TÀnÀ aamuna testi taas haalea (premom sanoo 0,23), joten huippu oli siis eilen. Ovista odottelen tÀlle pÀivÀlle. Viel ei oo mitÀÀn kipuja ollut, mut katsotaan. LÀmpöjen nousua odotan sit huomiselle.

@Ness @MustikkatĂ€plĂ€ joo kyllĂ€ on onneksi selkee nousu alkukierron lĂ€mpöihin verrattuna, ja ovisplussan jĂ€lkeen seuraavana pĂ€ivĂ€nĂ€ ultrassa nĂ€kyi osittain rupturoitunut follikkeli, eli en ole oikeastaan huolissani ovulaation tapahtumisesta. LĂ€hinnĂ€ nyt noista matalista lĂ€mmöistĂ€. Itsekin mietin tota, ettei vain olisi merkki kilpirauhasen vajaatoiminnasta 😕 sitĂ€ verikoetta multa ei otettu kun kysyivĂ€t ensikĂ€ynnillĂ€ milloin on otettu, ja silloin siitĂ€ oli vain pari vuotta ja arvot olivat olleet normaalit, niin eivĂ€t nĂ€hneet tarpeelliseksi ottaa uudelleen. Nyt toki siitĂ€ on sitten reilusti yli kolme vuotta, eli ken tietÀÀ mitĂ€ on tapahtunut. EhkĂ€ jos tĂ€stĂ€ kierrosta ei tĂ€rppÀÀ, otan asian puheeksi.
Toivottavasti lĂ€mmöt nousee taas huomenna, niin sitten tuo dpo6 dippi ei olis ollenkaan huono merkki 😊

@Itsellinen voihan se olla vaan siitĂ€ ettei kellon lĂ€mpömittari ole ihan oikein kalibroitu eikĂ€ vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ ole kyse mistÀÀn sen vakavammasta. Jos sulta löytyy varsinainen kuumemittari, ehkĂ€ sillĂ€ voi tarkistaa vastaako kainalosta tai suusta mitattu ruumiinlĂ€mpö kellon antamaa? Hienoa et ovisnousu kuitenkin erottuu selvĂ€sti! đŸ€—

@Bella95 sotkenkohan sut johonkuhun muuhun vai tuliko sulla(kin) limoja tÀssÀ kierrossa jo tavallista aiemmin? Mulla oli vahvat ovisoireet poikkeuksellisesti jo kp10 ympÀristössÀ (jÀin miettimÀÀn olisiko liittynyt greippimehuun) mutta lÀmpöjen perusteella ovis tuli kyllÀ vasta normaaliin aikaan reilu viikko myöhemmin. Toivottavasti sullakin lÀmmöt lÀhtee pian nousuun!

@Ansq en vielĂ€, ajattelin ettĂ€ odotan huomiseen siltĂ€ varalta ettĂ€ tieto lisÀÀ tuskaa đŸ«Ł

@MustikkatÀplÀ tsemppiÀ oviksen odotteluun!

@Ness niin pitÀisikö sen yleensÀ mennÀ niin pÀin ettÀ ovisplussa tulee ennen lÀmpöjen nousua? HyvÀnnÀköinen nousu ainakin mutta voihan se tosiaan olla ettÀ pikkujoulut vielÀ myötÀvaikuttaa. NÀyttÀÀ teillÀ jotain talletteluja olevan jo aiemmin vaikka teillÀ jokunen pÀivÀ taukoa nyt olikin, ettÀ en ihan toivottomana tÀtÀ kiertoa pitÀisi vaikka ovis olisikin pÀÀssyt yllÀttÀmÀÀn!

Koetan ehtiÀ lukemaan muiden kuulumisia paremmin myöhemmin, pitÀÀ siirtyÀ muihin touhuihin!

@Ness @YrttiteetĂ€ tekisi mieli @MustikkatĂ€plĂ€ @Ansq vastaan teille yhteisesti. Olin viime kierrossa heti ovulaation jĂ€lkeen sairaana ja se oli yllĂ€ttĂ€vĂ€n pitkĂ€ tauti, joka jatkui hieman vielĂ€ tĂ€n kierron puolelle. Mulla alko eggigset ihan normaaliin aikaan kierrosta mutta lĂ€mmöt ja sykkeet on sahaillu ylös ja alas ilman selvÀÀ tason nousua. TĂ€nÀÀn on ollu vĂ€hĂ€n tiputteluvuotoa??? Kahden viime vuoden kierroissa ei oo missÀÀn jÀÀny ovis vĂ€liin, lyhin kierto ollut 25 pĂ€ivÀÀ ja pisin 30 pĂ€ivÀÀ. Tiputtelua ei oo yleensĂ€ ollenkaan, vaan menkat alkaa kerralla. Oisko kellaan teistĂ€ muuta tulkintaa tuosta mun kĂ€ppyrĂ€stĂ€? 😄 VĂ€lillĂ€ tulee mieleen, ettĂ€ olisko ovulaatio voinutkin olla jo kp12 tai kp16 ja jostain syystĂ€ lĂ€mmöt on keskimÀÀrin normaalia alempana, mutta sitten kun kaikki luteaalivaiheen oireet loistaa poissaolollaan, niin en pidĂ€ sitĂ€ yhtÀÀn todennĂ€köisenĂ€. Voi tosiaan olla, ettĂ€ kroppa reagoi yrityksen aloittamiseen tĂ€llĂ€ tavalla sekoilemalla 😄 @MustikkatĂ€plĂ€ TsemppiĂ€ piinailuun 😊 toivottavasti sulla lĂ€htee lĂ€mmöt nousuun odotetusti huomenna. JĂ€nnĂ€ nĂ€hdĂ€ @Ness miten sun lĂ€mmöille kĂ€y huomenna. Tippuuko vai jatkaako nousua. Toivotaan parasta tallettelujen suhteen 🌈 hyviĂ€ piinailuja myös @Ansq đŸ€ž

HyviĂ€ piinailuja @Itsellinen 😊 EhkĂ€ sulla on tosiaan vaan matalat peruslĂ€mmöt tai sitten kellon mittaus heittÀÀ vĂ€hĂ€n. HyvĂ€, ettĂ€ ovis on kuitenki todennettu ultrassakin.

s_ZErIi9.png

@Ness @YrttiteetĂ€ tekisi mieli @MustikkatĂ€plĂ€ @Ansq vastaan teille yhteisesti. Olin viime kierrossa heti ovulaation jĂ€lkeen sairaana ja se oli yllĂ€ttĂ€vĂ€n pitkĂ€ tauti, joka jatkui hieman vielĂ€ tĂ€n kierron puolelle. Mulla alko eggigset ihan normaaliin aikaan kierrosta mutta lĂ€mmöt ja sykkeet on sahaillu ylös ja alas ilman selvÀÀ tason nousua. TĂ€nÀÀn on ollu vĂ€hĂ€n tiputteluvuotoa??? Kahden viime vuoden kierroissa ei oo missÀÀn jÀÀny ovis vĂ€liin, lyhin kierto ollut 25 pĂ€ivÀÀ ja pisin 30 pĂ€ivÀÀ. Tiputtelua ei oo yleensĂ€ ollenkaan, vaan menkat alkaa kerralla. Oisko kellaan teistĂ€ muuta tulkintaa tuosta mun kĂ€ppyrĂ€stĂ€? 😄 VĂ€lillĂ€ tulee mieleen, ettĂ€ olisko ovulaatio voinutkin olla jo kp12 tai kp16 ja jostain syystĂ€ lĂ€mmöt on keskimÀÀrin normaalia alempana, mutta sitten kun kaikki luteaalivaiheen oireet loistaa poissaolollaan, niin en pidĂ€ sitĂ€ yhtÀÀn todennĂ€köisenĂ€. Voi tosiaan olla, ettĂ€ kroppa reagoi yrityksen aloittamiseen tĂ€llĂ€ tavalla sekoilemalla 😄 @MustikkatĂ€plĂ€ TsemppiĂ€ piinailuun 😊 toivottavasti sulla lĂ€htee lĂ€mmöt nousuun odotetusti huomenna. JĂ€nnĂ€ nĂ€hdĂ€ @Ness miten sun lĂ€mmöille kĂ€y huomenna. Tippuuko vai jatkaako nousua. Toivotaan parasta tallettelujen suhteen 🌈 hyviĂ€ piinailuja myös @Ansq đŸ€ž

HyviĂ€ piinailuja @Itsellinen 😊 EhkĂ€ sulla on tosiaan vaan matalat peruslĂ€mmöt tai sitten kellon mittaus heittÀÀ vĂ€hĂ€n. HyvĂ€, ettĂ€ ovis on kuitenki todennettu ultrassakin.

View attachment 139011
Ei tossa kÀyrÀssÀ mun mielestÀ nÀy oikeen mitÀÀn ovikseen viittavaa. Sulla viime kierrossa ollu luteaalilÀmmöt yli 36,4 ja nyt on kaikki sen alle. Ja ymmÀrtÀÀkseni lÀmmöt on kuitenkin sen luotettavin mittari sille, onko ovis tapahtunut vai ei, vaikka muut oireet/testit sanois mitÀ. Semmonen tuli mieleen, et sullahan oli viime kierrossa tosi vahvat raskausoireet ja haamun hÀivÀhdys mahdollisesti testissÀ. Eli olisko ollu kemiallinen ja se nyt sotkee sun tÀtÀ kiertoa. Mullakin ekan kemiallisen jÀlkeen ovis viivÀsty.

Äsken palasin Helsingin reissulta ja tein ovistestin. Vihdoinkin ihan kunnon positiivinen, joten tĂ€nÀÀn hommiin đŸ’Ș ToissapĂ€ivĂ€nĂ€ onneksi oltiinkin petipuuhissa. KyllĂ€ sai kauan odottaa. Ensi kierrossa jos sama homma niin pitÀÀ ottaa Ovumiaan jo yhteyttĂ€, mutta jos stressitasot pysyy matalanan niin eiköhĂ€n tÀÀ ollut tĂ€mĂ€n kierron temppuja vain 😊 Kummallisesti oon kyllĂ€ saanut jo monena pĂ€ivĂ€nĂ€ positiivisia testejĂ€, mikĂ€ ei ole mulle normaalia.
1000004826.jpg

Ei tossa kÀyrÀssÀ mun mielestÀ nÀy oikeen mitÀÀn ovikseen viittavaa. Sulla viime kierrossa ollu luteaalilÀmmöt yli 36,4 ja nyt on kaikki sen alle. Ja ymmÀrtÀÀkseni lÀmmöt on kuitenkin sen luotettavin mittari sille, onko ovis tapahtunut vai ei, vaikka muut oireet/testit sanois mitÀ. Semmonen tuli mieleen, et sullahan oli viime kierrossa tosi vahvat raskausoireet ja haamun hÀivÀhdys mahdollisesti testissÀ. Eli olisko ollu kemiallinen ja se nyt sotkee sun tÀtÀ kiertoa. Mullakin ekan kemiallisen jÀlkeen ovis viivÀsty.
TĂ€mĂ€ kĂ€vi myös mielessĂ€. KĂ€visi jĂ€rkeen kyllĂ€. JĂ€nnĂ€ nĂ€hdĂ€, alkaako menkat jo nyt vai mitĂ€ tĂ€mĂ€ tiputtelu on. Jos menkat alkaisi, niin ainakin pÀÀsisin seuraavaan kiertoon nopeasti 🙂

@YrttiteetĂ€ tekisi mieli joo, nĂ€inhĂ€n se just yleensĂ€ menee, eli lĂ€mmöt nousee vasta pĂ€ivĂ€n/pari testin ovisplussan jĂ€lkeen. Jotain syystĂ€ mulla viimekierrossa ovispĂ€ivĂ€nĂ€ pomppu, oviksen jĂ€lkeinen pĂ€ivĂ€ dippi ja sit lĂ€hti vasta pysyvÀÀn nousuun. Jos se ovisplus oli mulla eilen lauantaina, niin tĂ€nÀÀn ovispĂ€ivĂ€ ja taas lĂ€mpötilat koholla. Mut voi olla tietysti sattumaakin 😅😆 ja tietty voi olla, et se ovis ei vielĂ€ ollut. TĂ€ytyy jatkaa testailuja ja katsoa et miten noi lĂ€mpötilat kehittyy.

Takaisin