BBT - basal body temperature

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@SilenceSing, toivotaan että oli enneuni 🤞

@Ansq, hyvä että asia etenee! Tietenkin nyt vähän hitaanlaisesti, mutta kuitenkin koko ajan tapahtuu jotain 😊

@minttutuuli, nyt vaan rautaa tankkaamaan 💪 Toivottavasti nyt tärppää ennen tammikuuta, mutta sittenhän asia lähtee sullakin etenemään viimeistään.

Mun kello tilttasi totaalisesti, joten en oo saanut yhtään lämpöjä mitattua 😭 Ja tietääkseni nyt kun nollasin kellon niin kestää pari päivää ennenkuin mittaa uudestaan 🙃
 
@M3tti paljon onnea plussasta! 😍

@Ansq voi että, sielläkin taas vaan odottelua. Mutta onneksi tosiaan kelit on hyvät, edes jotain hyvää ja piristävää, kun ei ole synkkää harmautta vaan ❤️

@minttutuuli mahtavaa että ultrassa kaikki näytti hyvältä ja ovis oli tapahtunut! Nyt pidetään vaan sormet ristissä tärpin puolesta 🤞

@SilenceSing aiotko testailla aikaisin, vai odotatko menkkojen oletettuun alkuun asti?

@summerlemon äääh voi ei! 😩 Tulee pakollinen väli nyt ellei sitten mittaile muulla tavoin. Mutta ei taida olla ihan vertailukelpoisia verrattuna kellon lämpöihin, joten ei varmaan voi niinkään tehdä.

Täällä lämmöt aika reippaasti nousussa, joten en epäile etteikö ovis olisi tapahtunut. Jäi nyt tuon yhden kerran varaan, ei vaan jaksanut nyt enempää. Muutenkin ollut rankkaa, kun taapero aloitti päiväkodin 🥺 Jotenkin aivan uupunut olo ollut noiden päikkytutustumispäivien jälkeen. Tänään on sitten ekaa kertaa koko päivän siellä, kun oon itse töissä.

Meidän vuoden sisällä ainoa tärpinkaltainenkaan, eli se loppuvuoden kohdunulkoinen, kävi myös kertatallettelusta ovisplussapäivänä. Ja sitten ne kierrot missä neljäkin päivää ollut putkeen, ei edes plussan häivähdystäkään testissä. Joten eipä sitä voi tietää, on tässäkin mahikset olemassa. Vaikka teoriassa kai paremmat mahdollisuudet olisi silloin jos edes pari tallettelua saisi oviksen ympärille. Mutta kisaväsymys on nyt vaan tänne iskenyt, ei voi mitään 😮‍💨

IMG_1615.jpeg
 
@Ansq toivotaan että hyvät säät jatkuu, jos se edes vähän helpottaisi odottelun piinaa 🌞 hyvä kuitenkin että asiat etenee!
@minttutuuli hyvä että gynekäynti oli positiivinen, ja ovulaatiokin näyttää tapahtuneen! Nyt kaikki sormet ristiin ja peukut pystyyn🤞🏼👍🏼!
@summerlemon Äh miten ärsyttävää! Jospa tuo kellon resetointi kuitenkin auttais, ja saat nopeasti mittailut taas kuntoon!
@Misa ainahan sitä voi valehdella että odottelisi menkkojen mahdolliseen myöhästymiseen asti...😆 mutta tuskinpa tällainen yk2:nen jaksaa sinne saakka odottaa, eli enköhän jonkun varhaisen testin tee jo sitä ennen. Miulla on todella säännöllinen 28-29pv kierto, ja tiputteluvuoto alkaa aina noin viikkoa ennen varsinaisia menkkoja, joten sitä ainakin saa tässä nyt seurailla. Nyt mennään kp19 eikä ainakaan vielä ole mitään tiputteluja ollut 👀 tämän päivän olen myös kuulostellut outoja nippailuja alavatsassa, liekö sitten lumevaikutusta, oireiden ylianalysointia vai jotain muuta 🤭
IMG_20240912_121839.jpg
 
@summerlemon eikää, voi itku! Onkohan se sit ihan turhaa mitata väliaikaisesti kuumemittarilla?

@Misa tsemppiä uuden vaiheen kanssa, uskon että on tosi rankkaa tuo päiväkodin aloitus sekä lapselle että vanhemmille. ❤️ Ja hyvinkin voi yksikin hyvin ajoitettu kerta riittää! Ihanaa, että pääset kuitenkin piinailemaan nyt. Me mennäänkin aika samoissa dpo:ssa nyt, jännää!

@SilenceSing pidän sulle sormet ristissä! Täällä yk4 enkä jaksa enää kauheesti testailla, kahdessa ekassa kierrossa kyllä mut sit ne negat alkoi tuntua liian pahalta. Onko sulla aina ollut noita tiputteluja ennen menkkoja? Mietin vaan, kun gyne kyseli multa tommosesta ja itellä ei oo ollut, jäi vaan semmonen olo et siihen ois varmaan ollut jotain apuja saatavilla jos ois sitä vaivaa 🤔

Tänään yks mun työkaveri kertoi olevansa raskaana. Olin tosi onnellinen hänen puolestaan, mut kyllä huomasin olevani myös vähän kateellinen 😔

Tässä vielä tää oma käppyrä, katotaan antaako ff huomenna viivat ja ovispaikannuksen, mut eiköhän se ollut varmaan tuo kp 15. Eilen meni meidän hyvä putkikin rikki viimein ku mies oli koko illan omissa menoissaan 😆

Screenshot_2024-09-12-12-41-34-06_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
 
@SilenceSing toivotaan että nippailut tarkoittaisi hyvää! 🤞

@minttutuuli tiedän tuon tunteen, kun on samalla iloinen toisen puolesta, mutta samalla on kateellinen 😔 Itselläkin samanlaisia fiiliksiä usein kun kuulee jonkun raskaudesta. Koitan vaan ajatella, että ei se ole itseltä pois, ja etenkin jos raskautumisen kanssa ei ole ollut ongelmia, niin ihanaa ettei kaikkien tarvitse kärsiä ongelmista sen asian kanssa ❤️ Mutta silti se vähän kirpaisee aina ja se on ihan normaalia sekä sallittua tuntea niin.
 
@minttutuuli on ollut puhetta gynekologilla tiputteluvuodoista, jossain vaiheessa oli myös yhdynnän jälkeistä verenvuotoa ja onpahan hetki myös palloteltu voimakkaita kuukautiskipuja endometrioosioireisiin. Yhdynnän jälkeiset verenvuodot saatiin onneksi kuriin, kun pari herkästi vuotavaa verisuonenpäätä poltettiin (🥲), tiputteluihin kokeiltu useampaan kertaan keltarauhashormonikuureja tuloksetta. Ei nuo tiputtelut silleen hirveästi haittaa elämää, joten olen vaan antanut olla ja hyväksynyt kohtaloni. Kuukautiskipujen suhteen endoa ei enää epäillä myöskään, joten siinä mielessä asiat hyvin, kun vaan ennakoivasti osaa kipulääkettä ottaa👍🏼

Ymmärrän tuon kateuden toisten raskausuutisista kyllä. Varmasti itseäkin kirpaisisi kuunnella toisten tarinoita, jos olisi monta yrityskiertoa jo itsellä takana - ja se on ihan luonnollista ja sallittua. Tsemppiä kovasti♥️
 
@summerlemon Voi hemmetti, inhottavaa ja just kuumemittarilla mitatut ei taas oo verrannollisia kellokäyrään 😫ääääh

@Misa No selkeästi on joo ovisnousu! Kyllähän se kertakin voi riittää todistetusti 🤗 Tsemppiä teille uuteen arkeen!❤️

@minttutuuli Tsemit piinailuun sinne!🤞🏼🤞🏼 jospa tärppäisi ennen tammikuuta mutta jos ei, on varmasti lohduttavaa kun silloin on luvattu laittaa lähete 😊

@SilenceSing Käyrä näyttää hyvältä ja nippailut kuulostaa lupaavalta, toivotaan parasta✨


Oli ilmestyny omakantaan teksti ja ei nyt taas ollu kivaa luettavaa. Miehelle tehdään uä-tutkimus KAHDEN KUUKAUDEN sisällä ja vasta sen JÄLKEEN joskus kutsutaan meidät vastaanotolle yhdessä kuuntelemaan hoitosuosituksia. Eli ties kuinka kauan tässä joutuu odottelemaan, mutta minkäs teet. Lisäksi sielä oli sen simppa-analyysin tuloksia, vaikka siittiömäärä&tiheys noussu niin liikkuvuus laskenu ja laskin, että ihan +-0 noissa kahdessa näytteissä liikkuvien siittiöiden määrä, vaikka määrällisesti onkin kolminkertastunut. Eli ivf (tai jopa icsi) kutsuu hyvällä lykyllä ensi kesänä🥲 turhauttaa niin paljon.
IMG_4854.jpeg
 
@Ansq Voi harmi,tuo odottelu on kyllä tosi tuskaisaa. Toivottavasti aika menisi tässä nopeasti tai pääsisittekin nopeammalla tahdilla vastaanotolle, ettei ainakaan yhtään ylimääräistä odottelua enää tulisi.

Eipä olis eilen pitänyt huudella, ettei menkkoja enteilevää tiputteluvuotoa ole vielä näkynyt 😅 tänä aamuna alkoi sit rusehtava valkovuoto, joten vähän ounastelen, että tämän kierron yritelmät jäi nimenomaan yritykseksi. Joku optimistinen voisi sanoa että olisko kiinnittymisvuotoa, mutta sen suhteen olen skeptinen, kun tämä on kuitenkin niin tyypillinen menkkoja edeltävä oire ollut tähän saakka 🥲
 
@Misa kiitos ymmärryksestä ja myötätunnosta ❤️

@SilenceSing okei, no hienoa että asiaa on tutkittu! 😊 Ja kiitos! ❤️ Voi ei, no jospa tuon tiputtelun takia ei vielä tarvitsisi heittää kirvestä kaivoon! Pidän sormet ristissä teille 🤞

@Ansq voi ei, oon pahoillani että asiat etenee noin hitaasti ja tuo analyysin tulos ei sit ollutkaan parempi 😔 missä päin suomea te oottekaan? Tosi kurjaa, että jonot ja odottelut joka vaiheessa on noin pitkiä. Tsemppiä ❤️

Crosshair pärähti tänään. Nyt vaa odotellaan. Hassua muuten, kun vertasin viime kierron käyrään, miten samanlainen se on ovulaation aikaan ollut. Jännä seurata, tuleeko paljon muutoksia. Eilen jo sanoin miehelle et toi 15pv ennen ovista meni silmänräpäyksessä ja aika alkoi heti madella kun ovis on ohi 😮‍💨

Screenshot_2024-09-13-06-12-30-34_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
 
@SilenceSing Voihan hittolainen 😫joo koskaa ei sais sanoa mitään ääneen kun sit se tapahtuu heti sen jälkeen…😂🫣 mut vielä on kuitenki pieni toivo!

@minttutuuli Me ollaan Päijät-Hämeen alueella, eli Lahdessa tutkimukset ja hoidot Tilkassa. Tosin meiltä ajais Taysiin vaan puoli tuntia pidempään kun Tilkkaan, jos sielä on lyhyemmät jonot niin eikö mulla olis ihan oikeus pyytää että hoidot tehtäisiin sielä? Muutenkin minusta Tampere on yleisestikin kivempi kaupunki käydä, kun Helsinki😂
Nonii hyvin nousussa sielä lämmöt! Toi on mulla aina sama, että alkukierto menee tosi nopeaa ja oviksen jälkeen alkaa matelu. Te olette ainakin tehneet voitavanne 😂 nyt loppu on kiinni varmaan sitten kuun ja tähtien asennoista🫣😆

Mun pitäs oikeesti saada joku zen moodi päälle tämän asian kanssa, koska siis mua kiukuttaa niin paljon kun vaan olla ja voi nyt.😂 En pysty asiaan vaikuttamaan millään tavalla, joten ihan turhaan alan sillä huonolla fiiliksellä pilaamaan tulevia kuukausiani. Ehkä tää tästä. Alaselkäjomotukset on tullu jo tänään, ei pitäis ihan viel tässä vaiheessa alkaa🙄 Toki voi johtua jostain muustakin, esim istumatyöstä mutta toivotaan et oma kroppa ei ala nyt heittää kaikenlisäksi jotain häränpyllyä
IMG_4868.jpeg
 
@Ansq äääh voi että, toivottavasti fiilis tuosta nyt paranisi pian ❤️ Ymmärrän kyllä tuskan, ei mikään ihme että ärsyttää! 🙁

@SilenceSing onpa tylsää että on tuollaista tiputtelua 😕 Millaista keltarauhastukea oot kokeillut? Mietin vaan että jos pelkästään suun kautta otettavaa, olisi varmasti ihan paikallaan kokeilla vielä alateitse laitettavaa, esim. Cyclogest tai Lugesteron ja kunnon annoksella. Itsellä on Lugesteron, vaikkei aina edes tiputtele. Joissain keltarauhastuettomissa kierroissa mullakin on kyllä ollut kolme päivää tiputtelua ennen varsinaisen vuodon alkua.

@minttutuuli tuo on ihan totta, luteaalivaiheessa kyllä aika jotenkin kuluu paljon hitaammin 😆 Kivaa kun on piinailukaveri, täysin sama dpo menossa nyt! Ootko milloin ajatellut testata, vai odotatko ensin onko menkat myöhässä? edit/ eikun niin sanoitkin aiemmin ettet testaile 🙂

Luulen että itse teen ensi torstaina testin ennen kuin on se HUS:n ensikäynti (silloin dpo 9) ja jos/kun se on nega, odottelen vaan alkaako menkat. Ei enää jaksa katsella niitä negatiivisia testejä kuukaudesta toiseen. Mulla se vielä menee siihen että jos heitän sen testin pois, niin kaivelen sitä sitten pitkin päivää roskiksesta ja tihrustelen näkyisikö sittenkin jotain 🙄 Siksi en enää edes heitä niitä samana päivänä pois, kun en halua kaivella roskista. 😂 Ja nyt todennut että parempi olla kokonaan testailematta aikaisin, kun ei se mitään auta.

Dpo 3 siis tänään, aloitin eilen Lugesteronin. Nyt vaan odottelua, aika onneksi kuluu nopeasti kun on kotona vauhdikas pikkutaapero ja oma keskeneräinen kuntoprojektikin. Tällä hetkellä tammikuusta -13 kg ja tässä kohtaa kun oon normaalipainon puolella, on tavoite lähinnä kehonkoostumuksen muokkaamisessa, eli rasvaprosenttia pienemmäksi ja enemmän lihasta 😊 Niinä päivinä kun jotenkin kaikki ärsyttää ja ketuttaa (näitä on melko usein), niin kuntosalille meno auttaa kyllä aina. Sieltä lähtiessä olo on ihan erilainen, jotenkin kaikin puolin rauhoittunut ja rento. En siis ihan heti aio lopettaa.

Käyrä:
IMG_1618.jpeg
 
Muokattu viimeksi:
@Misa merkkiä en enää muista, mutta ihan tablettihoitona silloin kokeiltiin🧐 joku alateitse laitettava vois tietysti olla vaihtoehto, mutta toki kun ei oo tällä hetkellä mikään maata kaatava ongelma ja jos ei vaikuta hedelmällisyyteen niin ei ole ehkä tämän ajan murhe. Lähinnä vähän ärsyttävä oire😅
 
@SilenceSing keltarauhashormonin vähyys voi kyllä vaikuttaa raskautumiseen. Mutta teillä on yritystä niin vähän vasta takana, että en toki olisi vielä huolissani! 😊 Vaan jos tuntuu ettei ala tärpätä, niin ehkä kannattaa sitten kysellä gyneltä reseptiä alateitse laitettavaan, ei kuitenkaan ihan älyttömän kallista ole ja voi olla ratkaiseva tekijä 🙂
 
@SilenceSing keltarauhashormonin vähyys voi kyllä vaikuttaa raskautumiseen. Mutta teillä on yritystä niin vähän vasta takana, että en toki olisi vielä huolissani! 😊 Vaan jos tuntuu ettei ala tärpätä, niin ehkä kannattaa sitten kysellä gyneltä reseptiä alateitse laitettavaan, ei kuitenkaan ihan älyttömän kallista ole ja voi olla ratkaiseva tekijä 🙂
Kiitos vinkistä, tätä en tiennytkään! Täytyy ehdottomasti ottaa gynellä puheeksi, jos näyttää ettei meinaa alkaa tärpätä😊
 
@Ansq kyllähän nykyisin taitaa saada itse valita mistä hoidon hakee kotikaupungista välittämättä! Eihän siinä ainakaan mitään menettäisi, jos kysyisi Tampereen tilannetta? Toivottavasti saat fiilistä parannettua, ota itelles joku ihana hemmotteluhetki viikonloppuna vaikka ❤️

@Misa en mie jaksa ehkä ihan menkkojen myöhässä oloon odottaa, mut luulen et teen ekat testit joskus dpo 12 tienoilla (ellei nyt tuu jotain ihan selkeää oiretta tms ennen sitä 🤭). Viime kierrossa tein yhden testin. Oi että, oot tehnyt jo ison työn kuntoprojektin kanssa! Salitreeni tekee kyllä hyvää 😌

@SilenceSing joo sillä miekin tuosta kyselin, kun oon ymmärtänyt et se matala progesteroni voi vaikuttaa. Ei kyllä varmasti tarvitse siitä vielä huolehtia, kun ootte noin alussa vasta yrittämisen kanssa, mut hyvä pitää mielessä 😊 ootko muuten minkä ikäinen?
 
@minttutuuli joo kyllä taas kannatti avata suunsa, niin osaa lähteä pyytämään oikeita asioita, jos näyttää, että raskautumisessa kestää😊! Olen 28 (puoliso 29) ja kummallekin ensimmäinen lapsi tässä siis toiveissa. Elämäntilanne vihdoinkin opiskelujen, muuton, työkuvioiden ja muiden elämän tuulien suhteen sellainen, että nyt olisi lapsi enemmän kuin tervetullut 💕
 
@minttutuuli, mittailut pitäisi hoitaa heti kierron alusta kuumemittarilla, koska kello kertoo lämmöt vaan tyylillä +0.3 tai -0.1. Mä pidän keskiarvona 36.0 ja siihen sit lisään tuon +- 😊
Hienoa että sinne tuli nyt crosshair! Toivottavasti keksit piinailuun jotain, mikä saisi ajan kulumaan nopeammin. Tiiän miten paljon kirpaisee kuulla toisten raskaudesta ja se on sallittu.

@SilenceSing, hyvin saitkin täältä heti neuvoja tiputteluun. En nyt huomannut kun oli tullut paljon viestejä, mutta kauanko sulla on tiputtelua ennen menkkoja?

@Ansq, voihan itku nyt teidän puolesta 😓 Harmillista kuulla että teillä on odottelua odottelun perään ja ymmärrän täysin että kiukuttaa! Toivottavasti vaan kahden kuukauden sisällä olisi oikeasti vain viikon tai maksimissaan kuukauden mittainen odotus 🥺 Tsemppiä ihan hirveästi 🌈

Vautsi vau @Misa tuota kuntoprojektia. Ja varsinkin kun nyt jatkat käyntiä ja pääset purkamaan sinne kaikenlaisia oloja. Varmasti tuntuu hyvältä sen jälkeen 😊

Mulla auttoi kellon tehdasasetusten palauttaminen ja tänä aamuna ihme kyllä oli ilmestynyt lämpötila. Saa vaan nähdä tuleeko ensi yönä mitään, kun lapsi nyt sairastui ja on aika pahasti kipeä 🥺 Energiaa riittää onneksi, mutta päivystyksessä piti ihan käydä, kun toisella hengenahdistusta. Vaikka kaiken todettiin olevan hyvin, niin voi olla että huolen takia ei ensi yönä tulekaan uni.
Lämpökäyrässä on nyt parilta päivältä ainakin Leposyke ja vielä oli lämmötkin suht ylhäällä että ei vielä menkkojen pitäisi alkaa.
1000003072.jpg
 
@summerlemon paranemisia teille sairastuvalle! Tiputteluvuoto/rusehtava vv alkaa noin viikkoa ennen varsinaisia menkkoja, on siis ihan sellaista valkovuotomaista, mutta ruskeaa väriltään. Olen tosiaan aina maininnut gynellä käydessä asiasta, mutta siellä ei ole oltu asiasta huolissaan🤷🏼‍♀️
 
Kiitos @SilenceSing. Okei, viikko ennen menkkoja on jo tosiaan sellaista johon voisi pyytää apuja 😊 Jännä ettei gyne ole reagoinut, koska tiputtelu voi häiritä alkion kiinnittymistä 🤔

Täällä huono tuuri vähän jatkuu. Dippasin raskaustestin ja heti alkoikin menkat, joten jippijei. Lämmöissä ei edes tullut dippiä, joten en osannut varautua menkkoihin. Oon aika maani myynyt, kun raskausuutisia on nyt tullut usein ja kaverikin laittoi varoittamatta ultrakuvan. Tietää että meillä on ollut ennen vaikeuksia ja että taas vähän kestää. Täytyy jotenkin vaan kestää ja olla tukena 😓
Ei muutakuin yk9 ja tällä kertaa onkin letrot apuna 💪
 
Takaisin
Top