BBT - basal body temperature

1000029256.jpg
täällä droppas lämmöt ja DPO12-> KP1... Aiemmin on ollu luteaali aina sen 14 pv, tuli yllätyksenä! Nyt ku tää marraskuinen jäi saamatta, tekis mieli kyl kans kokeilla joulutonttua 🤪 Aikataulullisesti olis parempi saada kuopus mahdollisimman pian, jotta oltais esikoisen koulutaipaleen alussa taas kotipaikkakunnalla (meidän pitää muuttaa välissä vuodeksi muualle mun töiden vuoksi), muttamutta kyl itseäkin vähän ahdistaa se joulukuun synttäri, ainakin tällä mun omalla ADHD-taustalla ja jos se lapselle periytyis...

@Kawa Kuulostaa fiksulta! Tauko tekee varmasti terää, sit uudella raivolla uusia hoitoja kohti!

@Minnnis ompa erikoisia lämpölukemia! Kun noi lukemat kuitenkin vaihtelee ihan sikana ihmisestä riippuen. No, pitää kaikkien kirjailla tänne lämpöjä ni sit nähdään toteutuuko noi kriteerit plussakierrossa 😅
 
Täällä droppasi myös ja kp1 pitäisi olla huomenna. Kyllä meille yksi joulutonttukin mahtuisi. :Two-hearts: Jos seuraavasta kierrosta nappaisi, la olisi ihan aaton nurkilla.


Edit 14/03: Uusi kierto alkoi ihan ajallaan tänään. Kierron pituus näyttää vakiintuneen 30 päivään ja ovis on viime kierroilla ollut joko kp 16 tai 17.
 
Muokattu viimeksi:
@Kawa Oikein hyvä suunnitelma! 🙏🏼

Täällä näköjään monella alkoi uusi kierto justiinsa 💔 Täälläkin kp1, meillä ihan kunnon tauti päällä lapsen kanssa joten ajatukset nyt lähinnä siinä ja päivistä selviämisessä joten uus kierto ei ees tunnu pahalta. Muutaman viikon päästä labrat niitä tutkimuksia varten, aikaa vielä odotellaan, lähete saatiin n. muutama viikko sitte mutta ei oo polilta vielä mitään kuulunu, saa nähdä milloin meille tulee ees tieto siitä ajasta🤔
 
Hei kaikille! Mielenkiinnolla oon lukenut hetken tätä ketjua ja nyt ajattelin että kokeilisko ensi kierrossa mittailla lämpöjä ☺️ ja koska en helpolla löytäny hakutoiminnolla niin perus kysymykset jotka varmaan täällä vähän väliä kysellään mutta millanen mittari, perus kuumemittari varmaan käy jos vaan näyttää desimaalin tarkkuudella? Ja mittaatteko kielen alta jotka mittarilla otatte? Meillä kuumemittarina nykyään otsasta mittaava, se ei varmaan oo riittävän tarkka? 🤔 ja toi ohjelma mihin merkkaatte noita, onko joku ilmainen äppi vaan?

Kätevin olis kun olis Oura, mutta mulla käytössä Polar Ignite ja tässä näkyy vaan lämpötilan muutos verrattuna tavanomaiseen joten tolla ei varmaan tee näissä hommissa mitään? 🤔

Pahoittelut jos nämä olis löytynyt helposti jostain, saa laittaa vaan linkin jos jossain on hyvä kooste 🤗
 
@Daiya Kiva että löysit tänne lämpöilijöiden joukkoon 😇
Perus kuumemittari käy, paras olisi jos olisi kahden desimaalin tarkkuudella, mutta perus yhden desimaalin mittari riittää alkuun hyvin. Ehdottomasti mittaus kielen alta niin tulee tarkin lukema, ja aina tosiaan samalta puolelta kielijännettä 😊 Aamulla ennen nousemista mittaus. En yhtään osaa sanoa tuosta otsasta mittaavasta, että onko tarpeeksi tarkka, luulisin että ei ole.
Ilmaisia appeja on paljon, täällä eniten suosiossa Fertility Friend mutta myös Flo on ihan ok 🙂 Fertility Friend paras sen vuoksi, että on nimenomaan lämpöjen seuraamiseen tarkoitettu ja tutkii ovulaation ajankohtaa nimenomaan lämpöjen perusteella.
Ja saa tottakai kysellä 😇
 
Kiitos @Kawa ☺️ pitääpä putsata joku noista vanhoista kuumittareista ja laittaa yöpöydälle valmiiksi. Saisi ne menkat alkamaan niin pääsisi uuteen kiertoon vihdoin. Täällä on kp36 ja viimeisen raskauden jälkeen aiemmat on ollu 23-28 että tässä ollaan varmaan ensimmäisen ovuloimattoman kierron äärellä ja odotellaan miten pitkäksi venyy 🙄
 
Kätevin olis kun olis Oura, mutta mulla käytössä Polar Ignite ja tässä näkyy vaan lämpötilan muutos verrattuna tavanomaiseen joten tolla ei varmaan tee näissä hommissa mitään? 🤔

Oura itsekin näyttää vain lämpötilan suhteessa omaan coverlineen (esim. -0,4, +0.2), mutta Natural Cyclesin avulla itse lämpötilan saa näkyviin. Oura on kyllä aika tarkka, koska se mittaa lämpöä yön aikana useita kertoja minuutissa, mutta toisaalta välttämättä niin tarkkaa lämpötiladataa ei tässä hommassa edes tarvita.

Ouran data kyllä ennakoi raskautta aika pian kiinnittymisen jälkeen (korkeahko leposyke, aivan onnettoman hirveän matala sykevälivaihtelu - mutta kiinnostavaa oli, että lämpötila ei ollut edellisiä luomukiertojen luteaalivaiheen lämpöjä korkeampi, päin vastoin). Itse olin yritysaikana jotenkin ahdistunut Ouran lukemista, ja sitten vasta ahdistikin, kun plussaamisen jälkeen joskus kasiviikosta eteenpäin lämpötilatrendi ja syketrendi olivat laskevia ja hrv-trendi nouseva. Pointtina siis vain, että Ourasta voi olla enemmän stressiä kuin hyötyä. BBT-mittaus ja merkkaaminen FF:ään varmasti siis riittää ihan hyvin ovulaation hahmottamiseen.
 
Hei mittaus expertit ☺️ ja pahoittelut kun huutelen näin ”ulkopuolisena”

Olen vuosia käyttänyt FF appia ja en löydä luteaalivaiheen lämpöjen olleen aiemmin näin siksakkia. Nehän toki voi heilua ihan kuun asennosta johtuenkin 🤭 mutta, koska spekulointi on toinen luonteeni niin kaipaisin teiltä mielipiteitä.

Mulla ei ole VIP ominaisuutta FF että pääsisin hakemaan samanlaisia taulukoita. Mutta mitä mieltä? Voisiko dpo3 olla toinen estrogeeni dippi ja dpo5 dippi kiinnittymisestä.. 🧐

toki olisi aika aikainen. Ja menneisyydessä mulla on ollut kivulias kiinnittyminen joka pisti aivan mahan myös sekaisin jo dpo4 jolloin se olikin kohdunulkoinen…
 

Liitteet

  • IMG_6760.jpeg
    IMG_6760.jpeg
    660.4 KB · Katsottu: 51
Hei mittaus expertit ☺️ ja pahoittelut kun huutelen näin ”ulkopuolisena”

Olen vuosia käyttänyt FF appia ja en löydä luteaalivaiheen lämpöjen olleen aiemmin näin siksakkia. Nehän toki voi heilua ihan kuun asennosta johtuenkin 🤭 mutta, koska spekulointi on toinen luonteeni niin kaipaisin teiltä mielipiteitä.

Mulla ei ole VIP ominaisuutta FF että pääsisin hakemaan samanlaisia taulukoita. Mutta mitä mieltä? Voisiko dpo3 olla toinen estrogeeni dippi ja dpo5 dippi kiinnittymisestä.. 🧐

toki olisi aika aikainen. Ja menneisyydessä mulla on ollut kivulias kiinnittyminen joka pisti aivan mahan myös sekaisin jo dpo4 jolloin se olikin kohdunulkoinen…
Oishan toi mahdollista, vaikka dpo5 on tosi aikainen kyllä, ja dippi tosiaan voi myös tapahtua kierrossa jossa ei ole raskautumista 🤔 Mutta jos sulla tosiaan yleensä ei ole siksakkia eikä oo muita todennäköisiä syitä (eri lämpötila makkarissa / peitto putosi yöllä / tautia), niin sit on parempi todennäköisyys että jotain erilaista saattaisi olla vireillä ☺️

@Skjdhd ouran tarkat lämpötilat saa ilman Natural Cyclesiäkin jos käy tietokoneella niiden pilvipalvelusta katsomassa datan!
 
Mä tuun tänne kans turhan käyräni kanssa, kun tässä kierrossa ei varsinaisesti yritetä eli ens viikko mennään varmaan keskeytetyllä tms. Kp17 on pari kiertoa nyt ollu ovulaatio, varmaan tässäkin.
1000029530.jpg
 
Vasta-alkaja täällä hei! Selailin keskustelua ja innostuin nyt itsekin mittailemaan! Minun käppyrä näyttää tosin paljon ailahtelevammalta ja "äkäisemmältä" kun muiden :Grimacing Face: Minulla ongelmana nyt se, että kuopus 1,5v heräilee vielä öisin ja joudun nousemaan ylös niinkin tiuhaan, etten oikeastaan koskaan ehdi nukkumaan neljää tuntia putkeen jotta saisin luotettavan BBT-lukeman. Lämmöt tulee joskus otettua neljältä, joskus vasta seitsemältä tai mitä tahansa siltä väliltä. Voiko näillä spekseillä saada kuitenkin luetettavan käppyrän aikaan? Sivukommenttina vielä, että koitin rfsu:n ovulaatiotestejä pari kiertoa ja ne näyttävät aina negaa. Sanoisin, että viiva on aina n. 90% vahvuinen koko 2vk testauksen ajan. Onko turhaa koittaa toista merkkiä?
 

Liitteet

  • Mar 07, 2024.jpg
    Mar 07, 2024.jpg
    284.5 KB · Katsottu: 24
Tervetuloa uusille! 🤗❣️

@Vokke suosittelisin kokeilemaan pregcheckin ovistestejä! En oo koskaan itse rfsu käyttänyt, mutta moni valitellut niiden toimimattomuutta. Niin kannattaa ainakin koittaa mitä toinen merkki näyttää.
Ja @Misa täällä joskus linkkasi tälläisen sivuston https://www.omnicalculator.com/health/bbt missä muuntaa mitattu lämpö siihen, mitä se olisi siihen aikaan kun "normaalisti" mittaa. Mulla toi on toiminut hyvin. Mun mittausaika on 6.30 (arkisin yleensä niihin aikoihin mittailen), mutta jos nousen aiemmin tai myöhemmin niin tuolla calculatorilla muunnan sen siihen mitä se olisi ollut 6.30 😁 toki varmasti noi yölliset heräilytkin voi aiheuttaa heittoa lämmöissä.

Täällä mennään kp12. Vielä en oo saanut ovisplussaa, vaikka oireiden perusteella oisin voinu veikkaa et ovis ois ollu eilen/tänää aamulla🫠 tänään lämmöt alempana, niin saa nähdä jatkaako perus tasolla vai lähteekö nousuun et jäikö lh huippu vaan havaitsematta. Mulla tiputtelu ongelma jatkuu, kun menkkojen jälkeen jäi pienesti tiputtelee joiksikin päiviksi ja nyt tänää ollut rusehtavaa vv joukossa 🤦🏼‍♀️ en jaksais näitä tiputtelu ongelmia enää yhtää.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240321_191518_FF App.jpg
    Screenshot_20240321_191518_FF App.jpg
    292.4 KB · Katsottu: 24
@Kawa ymmärrän päätöksen hyvin, toivottavasti saat nyt tämän kierron otettua ihan rennosti ja sitten uudella energialla IVF-hoitokiertoon! ❤️

@Finess joko oot testannut? 🤩

@Vokke kannattaa testailla muitakin merkkejä! Joillain toimii yhdet testit, ja toisella toiset. Testaamalla selviää. Minnnis jo laittoikin tuon laskurin linkin, sitä kannattaa käyttää, jos herää kovasti eri aikaan kuin yleensä. Mulla myös välillä silti olleet kunnon siksakkia käyrät alusta loppuun, vaikka käytänkin tuota laskuria ja mittaan tarkasti kielen alta 2 desimaalin mittarilla. 😄

Kp13 täällä ja ehkä tänään alan tehdä ovistestejä, vaikkei ole mitään tuntemuksia. Luulen ettei tässä vielä ole ovista tiedossa ihan lähipäivinä. Oon tässä nyt myös pari kuukautta (päivälleen 2kk itse asiassa) kiinnittänyt huomiota ruokavalioon, paino laskenut 5 kiloa aloituksesta, ja nyt pari viikkoa myöskin liikkunut enemmän ja alkanut käydä salilla. Huolestuttaa vähän että viivästyyköhän ovis tämän takia, toivon ettei, mutta mun kroppa reagoi niin herkästi kaikkeen viivästämällä ovista etten olisi yllättynyt... Täytyy sitten miettiä toimintasuunnitelmaa jos näyttää siltä ettei tässä viikon sisäänkään ole tulevasta oviksesta mitään merkkejä.

IMG_9407.jpeg
 
@Vokke PC testit on ihan hyviä, tosin ne antaa aika hyvää viivaa koko ajan että sit saa tulkita sitä huolella onko positiivinen vai todella positiivinen 🤭 mutta kuten todettu, kokeilemalla eri merkit löytynee se oma.

@Misa olen testannut! Sekä PC että Apteekin ultra ja niin negaa kun olla ja voi. Ei edes viivanpaikkaa 😅

Lämpökäyrä vetää edelleen kuin sydänkäyrä konsanaan..
 

Liitteet

  • IMG_6799.jpeg
    IMG_6799.jpeg
    606.3 KB · Katsottu: 27
@Vokke PC testit on ihan hyviä, tosin ne antaa aika hyvää viivaa koko ajan että sit saa tulkita sitä huolella onko positiivinen vai todella positiivinen 🤭 mutta kuten todettu, kokeilemalla eri merkit löytynee se oma.

@Misa olen testannut! Sekä PC että Apteekin ultra ja niin negaa kun olla ja voi. Ei edes viivanpaikkaa 😅

Lämpökäyrä vetää edelleen kuin sydänkäyrä konsanaan..
Lainaan itseäni. Tänään PC edelleen nega mutta Apteekin ultraan tuli joko haamujen haamu tai sitten selkeä viivanpaikka 🧐🤞
 

Liitteet

  • IMG_6839.jpeg
    IMG_6839.jpeg
    623.3 KB · Katsottu: 66
  • IMG_6836.jpeg
    IMG_6836.jpeg
    665.7 KB · Katsottu: 67
Mitäpäs tänne ketjuun kuuluu? 😌 Onko ketään piinailemassa?

@Finess pahoittelut negasta ☹️

@Unitupuna @Misa onko oviksesta merkkejä? 🤩

Koitan pikkuhiljaa palata aktivoitumaan tänne ja muutenkin palailla foorumille! On kyllä tuntunut yllättävän hyvältä ottaa pientä taukoa asiaan ja nyt ihan uudella toivolla eteenpäin. IVF -suunnittelukäynti on takana ja jäi kyllä tosi hyvä fiilis. Lyhyellä kaavalla mennään ja viimeistään 9.4. alkaa pistokset! 😱 Alkaa vähän jo jännittää. Tuoresiirtoa ei suurella todennäköisyydellä meille tehdä pcos takia, mutta PAS sitten heti toukokuussa 👏🤞
 
Mä aloitin nyt mittailut, tänään kp3 ja mielenkiinnolla seuraan millaista käppyrää saadaan aikaan 🤭 mulla tosin mittari näyttää vaan yhden desimaalin tarkkuudella mutta menee ensihätään. Miten muuten teillä puolisot, ootteko selittänyt asian niille vai mittailetteko vaan? Arvelin että meillä kohta alkaa kysellä että mitä ihmettä sä touhuat 😄
 
1000029826.jpg

Täällä ovis vihdoin ovella, eilen plussa epäherkkään testiin ja nyt taitaa nousta lämmöt! Enää siis kuukausi siihen ovulaatioon, jossa taas yritetään 😅 Ovis tuli aiemmin ku ennen! Ärsyttävää et eggis alkaa mulla aina jo joskus kp8 ja sit testailen jatkuvasti et olisko ovis jo, vaikka siihen meneekin vielä yli viikko...

En oo jaksanu nyt seurailla tätäkään keskustelua kauheasti, tuntuu et tehny hyvää pääkopalle pitää pientä taukoa yrityksestä vaikka ei sitä kauaa takana olekaan. Oon vaan luonteeltani aina tekemässä asioita ihan 100 lasissa, joten se on vähän uuvuttavaa. Nyt keskityn työprojekteihin 😅

(noi AM/PM merkinnät tossa intercourse-rivillä on keskeytettyjä yhdyntöjä, halusin merkata nekin jos ihme käy ja tästä kierrosta raskautuis 😅)
 
Takaisin
Top