BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei, en oo ennen miettinyt tätä lämpöjen mittailua mut nyt aattelin aloittaa. Menkat loppui eilen. Pitääkö siis ihan heti herättyä laittaa mittari suuhun ja mitata vai voiko nousta ja mennä esim olkkariin ja mitata ? Käykö ihan tavallinen mittari? Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Osta mittari, joka näyttää kahden desimaalin tarkkuudella. Näin näet pienetkin muutokset lämmöissä.
Lämpö tulisi mitata joka päivä samaan aikaan. Esim herätyskello joka pvä klo 5 aamulla. Mittari yöpöydälle ja suoraan suuhun herätessä. Makoilet siinä rauhassa.
Ei saisi siis nousta tekemään mitään :D huonosti nukuttu yö, suu auki nukkuminen, vessassa käyminen ja juominen yms voivat vaikuttaa lämpöihin.
Lataa esim Fertility Friend, joka näyttää lämpökäyrän selkeästi :)

:) suosittelen kyllä mittaamista! Itse kun sain tässä kuussa 2 positiivista ovistestitä, mutta lämmöt eivät nousseet. Vasta kolmannella kerralla nousi ja pystyi toteamaan oviksen oikeasti tapahtuneen.

Osta mittari, joka näyttää kahden desimaalin tarkkuudella. Näin näet pienetkin muutokset lämmöissä.
Lämpö tulisi mitata joka päivä samaan aikaan. Esim herätyskello joka pvä klo 5 aamulla. Mittari yöpöydälle ja suoraan suuhun herätessä. Makoilet siinä rauhassa.
Ei saisi siis nousta tekemään mitään :D huonosti nukuttu yö, suu auki nukkuminen, vessassa käyminen ja juominen yms voivat vaikuttaa lämpöihin.
Lataa esim Fertility Friend, joka näyttää lämpökäyrän selkeästi :)

:) suosittelen kyllä mittaamista! Itse kun sain tässä kuussa 2 positiivista ovistestitä, mutta lämmöt eivät nousseet. Vasta kolmannella kerralla nousi ja pystyi toteamaan oviksen oikeasti tapahtuneen.

Mulla ois semmonen perus mittari joka näyttää kahden desimaalin tarkkuudella mutta en tiedä soveltuuko se suusta mittaamiseen. Öisin en harrasta vessassa käymistä tai juomista. Mutta suu auki nukkumiseen en osaa sanoa.

Kyllä se varmasti Naksutiili soveltuu :) aikalailla kaikki digimittarit käy kielen alta mittaamiseen!

Huomioi myös että ehtii nukkumaan 3-4 h ainakin ennen mittaamista aamulla :) Kannattaa kyllä hommata ihan bbt mittari, on nopeampi kuin tavallinen digimittari, nimimerkillä joskus nukahan kesken mittauksen ja siinä sitten mietitään mikä tulos oli :D Vaikka tuo NC:n oma mittaakin alle 15sek mutta nämä unenlahjat aamuisin :D Ei saa juoda, nousta tai halia miestä tai pyöriä sängyssä ennen mittausta, kiertojen myötä opit sen mikä sulla vaikuttaa heittelevästi lämpöihin jos mikään, itsellä esim klo 5 ja klo 7 on ihan erilaiset lämpötilat mutta jos normaalisti herään klo 7 ja satunnainen heräämään klo 6 ja mittaan vasta klo 7 niin ei haittaa lämmöissä. Myös alkoholi ja sairaudet vaikuttaa lämpöön tietty. Ja esim talvella itellä on alhaisemmat lämmöt kuin kesällä koska on kylmempää :)

Annsku, sä kun olet myös selkeästi harrastanut tuota mittausta jo pidempään, oletko huomannut kuinka paljon sun aamulämpöön vaikuttaa herääminen esim. tuntia tavallista aikaisemmin tai heräily pariin otteeseen yöllä? Mä herään ja mittaan normaalisti lämmön arkisin seiskan jälkeen, mutta joskus saatan herätä noin tunnin aikaisemminkin (esimerkiksi tänään). Viikonloppuna nukun yleensä pidempään ja ainakin mun lämpötiloissa ysiltä ja seiskalta on todella huomattava ero. Aikaisemmin herätessä en ole huomannut ainakaan yhtä suurta eroa. Tänään lämpö oli kuuden jälkeen lähes täsmälleen sama kuin eilen seiskan jälkeen (eilen 36,44 ja tänään 36,43), mutta olen tässä miettinyt, että olisiko se ollut selkeästi korkeampi, jos olisinkin nukkunut sen tunnin pidempään.

No mulla vaihtelut esim 6-9 välillä aamulla on 35.7-36.20 välillä suunnilleen, jos herään kuudelta ja mittaan niin se näyttää aina alle 36.00, nyt parisen kuukautta ollut herätys 7.25 joten heräämiset muutamaa päivää lukuunottamatta olleet säännölliset, unen määrä taustalla vaihdellut 3-7h ja joskus heräilty yöllä lasten kanssa mutta eivät vaikuta merkittävästi lämpöihin, jos mittaisin vasta 9.25 eli 2h normaalista myöhemmin niin tulos olisi yli 36.30 eli voisin luulla oviksen tapahtuneen mutta seuraava päivä kertoisi ettei se ole vielä tapahtunut. Yksittäisillä tuloksilla ei siis niin väliä vaan sillä kokonaiskäyrällä :) Ja jos haluaa luotettavampaa käyrää niin mittaa vaginaalisesti, ei niin ulkoiset tekijät siihen vaikuta ja tasaisempaa käyrää pitäisi olla. Vaikka mullakin on hurjia lämpötilaheittoja pitkin kiertoa varsinkin pitkissä kierroissa niin silti sen oviksen sieltä bongaa sitten ihan nätisti joten en oo vaihtanut mittaustapaa. Kun tän mittailun aloitin niin olin just lopettanut pillerit ja heräilin vauvan kanssa öisin, käyrät kuitebkin selkeät kokonaisuudessaan :)

ImageUploadedByVau Foorumi1515677048.817805.jpg

Tässä neljä eri mittaista ja kiemuraista kiertoa, toisiksi ylin tämän hetkinen jossa ei vielä ovista oo lämpötilan mukaan tapahtunut. Esim toisiksi alin käyrä niin siinä on hirveitä heittoja lämpötiloissa mutta ovis silti selkeästi havaittavissa, sen jälkeen aloin heräämään säännöllisesti ettei se ainakaan vaikuta tuohon mutta muut hormoonit yms tekee sitten omat heittonsa :D Kokonaiskuva tärkein :)

Ja jos on törkeitä heittoja lämmöissä, mä merkkaan ne pois sotkemasta esim krapulassa on mulla tosi korkea aamulämpö. Nyt en nykyisessä käyrässä oo merkannut koska ei jäis lämpöjä jäljelle :/

Ja jos on törkeitä heittoja lämmöissä, mä merkkaan ne pois sotkemasta esim krapulassa on mulla tosi korkea aamulämpö. Nyt en nykyisessä käyrässä oo merkannut koska ei jäis lämpöjä jäljelle :/
Mä oon kans tarkka siitä, että jätän merkkaamatta tai mittamaatta lämpötilat, jos yö on jostain syystä ollut jotain muuta kuin tavallisesti. Ja arkenahan mun herätykset on yleensä hyvin säännölliset, joten saan varsin tasaista käyrää moneen muuhun täällä mittailevaan verrattuna ja ovis on helppo todeta (jos sellainen nyt sattuu tulemaan).

Ja niin siinä kävi: Kp47 kääntyi nyt kp1
Poikkeuksellisen korkeat päivälämmötkin: 37,42
Mahtaakohan pojan tauti olla siirtymässä minuun..kuumeinen olo ei kyllä ole o_O

Pahoittelut tädistä Vaiana! :sad001

Täällä on ollut ennätystasainen alkukierto, melkein pelkästään 35.9 ja 36.0 arvoja. Kaksi päivää todella niukkaa limaa pyyhkiessä, siihen asti kuivaa kuin sahara, kun muutama edellinen kierto on ollut alusta asti kostea/ilmainen. Saapi nähdä miten tämä kierto etenee. :wideyed:

En kyllä ihan vielä toivoisikaan ovista, kun on viikon päästä railakas kaveriporukan reissu. Alunperin laskin että osuu ovista edeltävälle ajalle, mikä olisi ollut paras, mutta viime kierron ovis ja täti tulivat etuajassa joten osuukin oviksen jälkeen. Ajattelin, että muutaman oluen aion kumminkin reissussa nauttia, mikäli päivät osuu niin ettei mahdollinen tärppi ole vielä kiinnittynyt.

Jostain syystä fertility friend sanoo research moodilla että tänään olisi dpo 3 (kahtelen välillä mitä mikäkin sanoo) ja selkeästi siellä interpretation sivulla sanoo ettei ovistestit, lämmöt yms tue sitä että ovis olis ollut kolme päivää sitten, miksi se sitten niin väittää :O Dpo 1 kyllä tänään, muutaman päivän päästä näkee vasta lämmöistä oliko ovis vaiko ei.
Vaiana mitä lämmöt sanoo tänään? :)

Jostain syystä fertility friend sanoo research moodilla että tänään olisi dpo 3 (kahtelen välillä mitä mikäkin sanoo) ja selkeästi siellä interpretation sivulla sanoo ettei ovistestit, lämmöt yms tue sitä että ovis olis ollut kolme päivää sitten, miksi se sitten niin väittää :O Dpo 1 kyllä tänään, muutaman päivän päästä näkee vasta lämmöistä oliko ovis vaiko ei.
Vaiana mitä lämmöt sanoo tänään? :)
Lämmöt aamulla 36,98 o_O ja hanat auki kunnolla. Merkkasinkin tämän päivän kp1.
Nyt on itsellä yskää ja kurkkukipua, joten Oisko lämmöt taudista koholla..ei kyllä varsinaista kuumetta ole. Outoa! Ehkäpä pitää laittaa nää lämmöt discardediin..

Ja hei aika outo on myös tuo ff:n tulkinta! Miten se voi noin ristiin väittää sulla :D

Mangustimamma, jännittävää kun lämmöt käyttäytyykin ihan erilailla kun ennen :D
Miten kivaa, että on reissu tiedossa! Jee!

Tänään näyttää tältä. En tiedä kumpi pitäisi laittaa aamulämmöksi tälle päivälle.. 36.77 joka on joskus 4 yöllä mitattu kun poika alkoi kitkuttaan vai tuo 7 aikaan mitattu 37.03. Poistin edelliseen kuvaan verraten pari lämpöä joiden mittausajankohta heittää useamman tunnin. Ja sain ainakin viivanpaikan tänään, eilen oli täysin nega..

Liitteet

• 1515740417241.jpg
    1515740417241.jpg
    90.2 KB · Katsottu: 185
Mulla lämmöt pysyy tasaisesti ylhäällä. Vähän hämmentävääkin, miten tasaiset ne on nyt ollut viimeiset 4 päivää (36,47-36,44). Ainakaan mitään kiinnittymiseen viittaavaa dippiä ei ole ollut:shifty: Siinä kierrossa, josta plussasin elokuussa, lämmöt heitteli paljon enemmän. En testannut tänään. Nyt varmaan dpo 9.

Mrs R. Laitatko plussakiertosi käyrän tänne? Olis kiva nähdä.

Mulla vissiin dpo 7-8 tänään.

Mrs R. Laitatko plussakiertosi käyrän tänne? Olis kiva nähdä.

Mulla vissiin dpo 7-8 tänään.
Tässäpä tämä. Mulla on muistikuva, että olisin tän joskus tänne jo laittanutkin, mutta voin muistaa väärin.

Liitteet

• 336DEBBC-9936-4BAF-8798-CFEF1D20BD90.png
    336DEBBC-9936-4BAF-8798-CFEF1D20BD90.png
    299.3 KB · Katsottu: 243
https://www.fertilityfriend.com/courses/lesson.php?p=1;16;0;0 löysin tälläisen kivan sivun missä oviksen aikaisista lämmöistä asiaa ja miten on normaalia ettei oo sitä kaunista laskua ja nousua heti oviksen aikaan ja jälkeen :) Vähän helpotti ahdistusta omista käyristä kun eivät ole ns kauniita oppikirjojen mukaisia :)
Noi on tosiaan mielenkiintoisia nuo Fertility Friendin "oppitunnit" :) Paljon oon itsekin lueskellut sieltä sitä Q&A -osiota, siellä on paljon asiaa jos vaan enkuntaito antaa myöten :)

Täällä kp 11, harvinaisen tasainen alkukierto sillä lämmöt olleet aika kivasti 36,0-36,1. Ensi maanantaina kontrolli folliultra letrojen tiimoilta. FF ennustaa ovista kp 16, mutta itse epäilen kp 18.

Jes lämmöt nousussa! Olis siis dpo 2, tulee piiiitkä odotus :D Ovulaatio olis siis ollut sitten kp48, myöhäisin ovis ikinä :o Mitä se edes tarkoittaa että yhtenä kuukautena ei tule menkkoja? Sen tiedän jos ei ovuloi niin se limakalvoko sieltä vuotaa pois eli on ns menkat kuitenkin mutta mitä jos ei vuoda ollenkaan? Kun eikös noin myöhäinen ovulaatio ole tosi harvinaista :o

Takaisin