Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Takavuosina tuntui olleen suosittu sellainen hihaton, pitkälahkeinen ja jalkaterällinen haalari, jossa ei ole vetoketjua tms. vaan pujotetaan päälle. En tiedä systeemin virallista nimeä enkä koskaan halunnut sellaista kokeillakaan, kun muutaman sain käytettynä. Tuntui ajatuksenakin hankalalta. Ensin vauva oli jotenkin niin hento ja vähän vetelä, ja sitten se alkoi pyöriä niin että tuollainen olisi varmaan ollut ihan solmussa ennen kuin se on päällä.

Body ja housut on tosiaan ollu hyvä, makaavalle kietaisumalli ja istuvalle pään yli vedettävä. (Yö)haalareissa vetoketju mieluummin kuin napit, ja ihan pienellä mahdollisimman pitkä ja kaksisuuntainen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Tuota takavuosien jalkaterällistä henkselihousua, kiinnitys olkapäiden yli on silloin kutsuttu potkuhousuksi ja vyötärömalli on ollut puolipotkuhousu. Korkea malli on ollut kätevä paljon liikkuvalla /hääräävällä vauvalla kuten mulla pojalla noin 3kk alkaen (ne olkapäiden yli kiinnitettävät oli silloin 56 cm koossa). Vyötärömallit valuivat pois paikaltaan.
Vyötärömallisissa paras oli korkealla 8cm resorilla oleva housu, yltää alussa lähes kainaloihin, mutta pysyy jalassa ilman mitään tiukasti mahan ympärille kurottavia naruja tms. Sen resorin voi kääntää myös kaksinkerroin, joilloin se ei näytä niin hassulle.
Bodyissa ja kaikissa muissakin yläosan vaatteissa (paidat, golleget) tosiaankin ekat 3 kk on paras semmoinen ei pään yli pujotettava malli ja joustavat materiaalit helpottavat pienten käsien hihoihin pujottamista.
 
Muokattu viimeksi:
Ittelle vielä hyvin aikaista mutta rupesin just miettimään että miten niihin synnytyksen jälkeisiin vuotoihin kannattaisi varautua? Multa löytyy joitain kuukautispikkareita mutta en tiedä onko ne riittäviä. Suoraan paketti tenaa kaupasta? Entä onko jotain täälläpäin saatavilla olevista aineksista reseptiä padsicleihin tai vastaaviin viilentäviin siteisiin?
 
Ittelle vielä hyvin aikaista mutta rupesin just miettimään että miten niihin synnytyksen jälkeisiin vuotoihin kannattaisi varautua? Multa löytyy joitain kuukautispikkareita mutta en tiedä onko ne riittäviä. Suoraan paketti tenaa kaupasta? Entä onko jotain täälläpäin saatavilla olevista aineksista reseptiä padsicleihin tai vastaaviin viilentäviin siteisiin?
Vaikea antaa yksiselitteistä vastausta, kun tuo riippuu niin paljon siitä, paljonko jälkivuotoa tulee. Esikoisesta vuosin enemmän ja silloin sain ottaa sairaalasta mukaan sellaisia paksuja siteitä, jotka riittivät minulle ja sitten siirryin kaupan siteisiin. Ensin paksumpia kk-siteitä ja sitten siirryin ohuisiin.

Kuopuksesta vuosi tosi vähän ja silloin minulle riittivät kotona normaalin vuodon kk-siteet.

En ehkä etukäteen ostaisi kovin monta pakettia, mutta muutamat kk-pikkarit eivät riitä, kun joka wc-käynnin jälkeen pitäisi tulehdusriskin vuoksi tehdä alapääpesu ja vaihtaa side puhtaaseen.
 
Ittelle vielä hyvin aikaista mutta rupesin just miettimään että miten niihin synnytyksen jälkeisiin vuotoihin kannattaisi varautua? Multa löytyy joitain kuukautispikkareita mutta en tiedä onko ne riittäviä. Suoraan paketti tenaa kaupasta? Entä onko jotain täälläpäin saatavilla olevista aineksista reseptiä padsicleihin tai vastaaviin viilentäviin siteisiin?
Itse mennyt sairaalassa olon ajan (0-3vrk) sairaalan jätti siteillä ja kotona jo ollut norm yö/päivä siteet ihan riittäviä. Itse ainakin imetyksen takia juonut niin hirveät määrät että myös vessassa saanut ravata tiuhaan ja suojat samalla vaihtunut.

Varalta pidin myös ekan kanssa sohvalla imettäessä pyyhettä pepun alla, mutta ei mitään ohivuotoja sattunut.
 
@Metu
En tiedä onko tämä suositeltavaa, mutta tein itse jääsiteet pikkuhousunsuojista. Vähän vettä päälle ja pakkaseen vaakatasossa. Sieltä sitten kaivoin ja laitoin siteen päälle (koska sulaessa vesi saattaa valua pitkin ja oli edelleen verivuotoa myös). Muistaakseni ei suositella suoraan iholle, joten voi kokeilla myös jotain pehmeää vessapaperia vielä ennen ihoa, ettei tule paleltumaa.
Jos siis edes kysyit tätä, en tiedä mikä on padsicle 😅

Sairaalassa oli siis ihan normi siteitä (vedellä imeytettynä) pakastelokerossa, mistä sai hakea, kun epparihaava oli kipeä ja turvonnut.
 
@Metu
En tiedä onko tämä suositeltavaa, mutta tein itse jääsiteet pikkuhousunsuojista. Vähän vettä päälle ja pakkaseen vaakatasossa. Sieltä sitten kaivoin ja laitoin siteen päälle (koska sulaessa vesi saattaa valua pitkin ja oli edelleen verivuotoa myös). Muistaakseni ei suositella suoraan iholle, joten voi kokeilla myös jotain pehmeää vessapaperia vielä ennen ihoa, ettei tule paleltumaa.
Jos siis edes kysyit tätä, en tiedä mikä on padsicle 😅

Sairaalassa oli siis ihan normi siteitä (vedellä imeytettynä) pakastelokerossa, mistä sai hakea, kun epparihaava oli kipeä ja turvonnut.
Näitä olen kanssa miettinyt, että voisiko vain vettä käyttää. YouTubessa löytyy viedoita, mutta siellä laitetaan niihin kaikkea Aloe Veraa jne...

Laitettiinko sairaalassakin vessapaperia väliin vai oliko siellä jotain muuta? Mietin, että jos on tikkejä niin jääkö se paperi niihin kiinni tms...
 
Näitä olen kanssa miettinyt, että voisiko vain vettä käyttää. YouTubessa löytyy viedoita, mutta siellä laitetaan niihin kaikkea Aloe Veraa jne...

Laitettiinko sairaalassakin vessapaperia väliin vai oliko siellä jotain muuta? Mietin, että jos on tikkejä niin jääkö se paperi niihin kiinni tms...
No siis minähän laitoin iloisesti koko ajan vain siteen päälle ne jääsiteet enkä mitään ihon väliin 🙈 Ajattelin, että en kuitenkaan paina niitä kiinni haaroihin, kun ne sairaalan pöksyt olivat väljät. Eli ajattelin että siinä on sen verran ilmaa välissä ettei haittaa, mutta en tietenkään muille voi suositella 😁 Varsinkin kun en tajunnut edes että on paleltuman riski, ennen kuin joku mainitsi (kun olin jo käyttänyt niitä hetken)

Hyvä pointti, että saattaisi jäädä tikkeihin kiinni 🤔 ehkä joku pyyhe väliin? Jos kokee tarpeelliseksi.

Itse en uskaltaisi laittaa muita aineita kuin vettä, kun paikat oli silloin aika hellinä ja minulla oli oikein kivulias ja vähän repsottava eppari. Niin ettei joku aine aiheutakin tulehdusta. Mutta vesiversio toimi minulla 😊 Ja koska tulehdusriski, niin pesin kädet ennen jääsiteiden tekoa ja säilytin niitä pakastuspussissa pakkasessa.
 
Minäkin pistin jääsiteen vaan siteen päälle, eikä muuta väliin. En siinä kohtaa osannut ajatella, ettei ehkä ole se paras tapa, eikä kukaan ohjeistanut muuta. Kyllä se tuntui ihan toimivalta, mutta en silti suosittele kokeilemaan, jos on parempikin tapa.

Mitä jälkivuotoon tulee, käytin sairaalassa sairaalan jättisiteitä ja kotona tavallisia siteitä. Korkeintaan alkuun (ja yöllä) tarvitsi kotona yösiteitä, muuten normisiteillä. Kuukautisalushousujen imutehosta en tiedä, mutta ei ehkä ole kyllin hygieenisiä ellei niitä ole todella paljon vaihdettavaksi usein.
 
Ja voihan olla että se paleltumariski on jos tunkee jääpaloja suoraan iholle (eli liottaa niitä siteitä runsaassa vedessä ja jäätyneenä sitten suoraan iholle). Eli ehkä maltillisella vesimäärällä saattaisi olla ok, varsinkin kun siinä on sen pikkuhousunsuojan päällikerros veden ja ihon välissä 🤷🏻‍♀️
 
Mulla siteen reuna hankasi joskus tosi ikävästi epparihaavaan, niin silloin tykkäsin käyttää vanhoista pyyhkeistä leikattuja pienempiä "pyyhkeitä" sen siteen sijaan. Ne nyt ei tolkuttomasti kosteutta pidä, kun ei niissä ole kosteussuojaa, mutta hengittää ja haavaan ei sattunut. Sitten vaan koneeseen 60-90C ohjelmaan tai vaikka roskiin, jos ei halua käyttää niitä toistamiseen. En tiedä olisko jääside rauhoittanut myös sitä haavaa? Mutta ainakin toimi itsellä nuokin! Ainakin minulla se vuoto rauhoittui jo parissa päivässä sen verran, että sai käyttää normi kuukautissuojia.
 
Näitä olen kanssa miettinyt, että voisiko vain vettä käyttää. YouTubessa löytyy viedoita, mutta siellä laitetaan niihin kaikkea Aloe Veraa jne...

Laitettiinko sairaalassakin vessapaperia väliin vai oliko siellä jotain muuta? Mietin, että jos on tikkejä niin jääkö se paperi niihin kiinni tms...
Vessapaperi on suunniteltu pikahajoavaksi, joten eristeeksi kenties parempi olisi talouspaperi etenkin ne lujat hankausta kun kestävät versiot. Sellaista itse käytin...
 
Ittelle vielä hyvin aikaista mutta rupesin just miettimään että miten niihin synnytyksen jälkeisiin vuotoihin kannattaisi varautua? Multa löytyy joitain kuukautispikkareita mutta en tiedä onko ne riittäviä. Suoraan paketti tenaa kaupasta? Entä onko jotain täälläpäin saatavilla olevista aineksista reseptiä padsicleihin tai vastaaviin viilentäviin siteisiin?
Mulle tehtiin sektio, ja jos nyt sellaiseenkin haluaa varautua niin hanki mahdollisimman korkeavyötäröiset pikkuhousut. Tavalliset hankaa arpea. Synnärillä oli sellaisia jättikokoisia verkkohousuja, nyysin niitä ja samoin isoja Tena-siteitä muutamat mukaan kotiin. Onneksi oli muutamat jättipikkarit tullu hankittua odotusaikana ja paksuimpia siteitä mitä löytyy. Ehkä viikon oli vähän reilumpaa vuotoa, mutta on mulla menkatkin joskus pahemmat ollu. Siteen vaihto ja alapesu jokaisen vessakäynnin yhteydessä ja sektioarven suihkuttelu päivittäin. Viimeiset pari viikkoa enää tiputteli ja yhteensä kesti 4 viikkoa.
 
Niin ja runsaasta ympärivuorokautisesta imettämisestä, pumppaamisesta ja maidon tulvimisesta huolimatta menkat tuli kun lapsukainen oli n. 8 viikon ikäinen, eli se siitäkin myytistä että imetys pitäisi ne poissa ja ehkäisisi raskautta.
 
Toisilla pitää, toisilla ei. Itselläni menkat alkoi esikoisesta vuosi synnytyksen jälkeen ja toinen taisi olla n. 1,5v. En siis puhuisi myytistä. Ihmiset vain on erilaisia. Missään nimessä ei kuitenkaan kannata luottaa imetykseen ehkäisynä.
 
Monessa lähteessä mainitaan, että useimmiten kuukautiset ei ala tiuhan imetyksen aikana ja kyllä sitä pidetään normina. Järkytys ja ketutus olikin aikamoinen, kun ne sitten tulivat muutama viikko jälkivuodon loppumisen jälkeen. Imetin lopulta 1,5 vuotta ja ilman minipillereitä kierto oli koko ajan päivälleen sama kuin ennenkin.

Eli ei kannata hätkähtää jos oma keho toimii eri tavalla kuin oppikirjoissa, kaikki on mahdollista, olemme tosiaan erilaisia :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Mä myös olin varma ettei menkkoja näkyisi niin kauan kun imetän, kun ennen raskautta oli niin epäsäännöllinen kierto ja ilmeisesti en usein edes ovuloinut. Alkoivat kuitenkin kun vauva oli 3kk, vaikka oli täysimetyksellä. Ja ovulaatio on todistetusti tapahtunut nyt kahdessa viimeisimmässä kierrossa, joten vaikuttaisi siltä että kierto toimii nyt imettäessä paremmin kuin ennen raskautta 😄
 
Mietin kromosomihäiriöiden seulontaan liittyvien verikokeiden tuloksia. Tulevatkohan ne verikokeiden tulokset itsessään näkyville esim. Omakantaan ja Maisaan, vai ilmoitetaanko tulokset vasta sitten, kun nt-ultran jälkeen on saatu laskettua jotain kokonaisarvioita riskeistä?
 
Mietin kromosomihäiriöiden seulontaan liittyvien verikokeiden tuloksia. Tulevatkohan ne verikokeiden tulokset itsessään näkyville esim. Omakantaan ja Maisaan, vai ilmoitetaanko tulokset vasta sitten, kun nt-ultran jälkeen on saatu laskettua jotain kokonaisarvioita riskeistä?
Mulla on kaikista lapsista tullut nuo verikokeiden tulokset ennen ultraa omakantaan näkyviin (HUS alue, 3 eri kaupunkia). Sitten ultran jälkeen sinne ilmestynyt myös nuo kokonaistulokset.
 
Okei, kiitos vastauksesta! Itsekin asun HUS:in alueella, joten luulisi, että verikoiden tulokset tosiaan tulevat näkyviin ennen ultraa.
 
Täälä varmaan voi kysyä kun en nyt ihan saa selkoa mistä seksin harrastus kerrasta lapsi on saanut alkunsa (tullut pillerien läpi). Laskettu aika 1.4. sikiön mitta 15.2mm eli nyt olisi rv 8. Osaisitteko kokeneemmat kertoa että millä aikavälillä suunnilleen seksiä harrastaessa lapsi on saanut alkunsa?
 
Takaisin
Top