Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Ehkä vähän hassu kysymys, mutta millainen olo on synnytyksen jälkeen? Viikkoja kasassa 32 ja olo on todella raskas. Paino on kertynyt pääasiassa vatsan seudulle, joten yritän motivoida itseäni ajattelemalla että synnytyksen jälkeen, kun lapsivesi, istukka ja vauva ovat ulkona, olo on kevyempi saman tien, mutta onko näin? Synnytyksen jäljiltä kroppa on varmasti kuin junan alle jäänyt, mutta tuntuuko se edes kevyemmältä? Ja miten kauan turvotukset kestää kehossa?

Itsellä meni muutama päivä, että alkoi tuntua "normaalilta". Parin viikon jälkeen oli kaikki kertyneet kilot lähteneet ja olo oli melko normaali.
 
Alkuraskaus ja unettomuus. Väsymys vaivaa koko päivän ajan, mutta päikkäreitä pidempiä unia en saa vaan otettua. Päivällä unta tulee kiitettävän helposti, mutta nämä yöt menee pyöriessä. Onko yleistäkin? Mietin, kuinka kauan jaksan töissä näillä 2-3 tunnin yöunilla kun ei arkisin kerkeä oikein päikkäreille painella kun väsymys on kovinta. Nyt menossa 5+2.
 
Alkuraskaus ja unettomuus. Väsymys vaivaa koko päivän ajan, mutta päikkäreitä pidempiä unia en saa vaan otettua. Päivällä unta tulee kiitettävän helposti, mutta nämä yöt menee pyöriessä. Onko yleistäkin? Mietin, kuinka kauan jaksan töissä näillä 2-3 tunnin yöunilla kun ei arkisin kerkeä oikein päikkäreille painella kun väsymys on kovinta. Nyt menossa 5+2.
Itse yrittäisin ainakin jättää päikkärit pois ja katsoa vaikuttaako se yöuniin. Tärkeintä ois jaksamisen kannalta yrittää saada yhtä jaksoisesti unta yöllä mahdollisimman paljon. Päiväunet (varsinkin liian pitkät) voi viedä yöunet. Päiväunien sijasta kannattaa muuten vaan lepäillä ja yrittää muutenkin välttää kaikenlaista ylimääräistä kuormittumista. On ihan sallittua jättää asioita tekemättä ja keskittyä lepoon. Töissäkin voi väliaikaisesti sallituissa rajoissa suorittaa sieltä, mistä aita on matalin. Illalla kannattaa yrittää mennä ajoissa nukkumaan. Onneksi tuota alkuraskauden väsymystä ei yleensä kestä kovin kauan, paljon tsempiä! 👍 Ja onnea raskaudesta! ❤️
 
Alkuraskaus ja unettomuus. Väsymys vaivaa koko päivän ajan, mutta päikkäreitä pidempiä unia en saa vaan otettua. Päivällä unta tulee kiitettävän helposti, mutta nämä yöt menee pyöriessä. Onko yleistäkin? Mietin, kuinka kauan jaksan töissä näillä 2-3 tunnin yöunilla kun ei arkisin kerkeä oikein päikkäreille painella kun väsymys on kovinta. Nyt menossa 5+2.
Onnea raskaudestasi!
Oletko syönyt iltaisin magnesiumia? Se usein syventää herkäksi käynyttä yöunta.
Yöuneen ja sen kevenemiseen vaikuttavat hormonaaliset muutokset mitä raskaus tuo tullessaan. Onkin sanottu äidin kehon samalla treenaavan heräämisiä tulevia öisiä imetyksiä varten.
Mulla oli diasporal magn.rakeet aamuisin luottogynen suosituksesta normi ilta magnesiumitabletin lisäksi. Ne helpottivat päivää, kai ne lihakset pääsi silloin helpommalla, ainakin kokouksissa paikallaan istuminen onnistui paljon aiempaa paremmin.
Raudan mahd. puutos (ja sen myötä väsymys) liittyy myös alkuraskauteen, kun veren tilavuuden kasvaessa sen suhteellinen "vahvuus" laimenee. Toivottavasti sinulla on neuvola suht.pian. pyydä mittaamaan hemoglobiini, niin saat osoittaa siitä missä tasolla olet.
Omaa kehoaan kannattaa kuunnella ja olla itselleen armollinen. Raskaus on pitkä maratooni, monine yllättäviä vaiheineen. Mulla alkoi noilla viikoilla vessajuoksut 2-3h välein, 24/7 kestäen synnytykseen saakka. Loppuaikoina en varmaan edes kunnolla herännyt siellä käydessäni...
Minäkin pyörin öisin silloin alkuvaiheessa, tutut naapuruston äänet tuntuivat kuuluvan kovemmin...
 
Alkuraskaus ja unettomuus. Väsymys vaivaa koko päivän ajan, mutta päikkäreitä pidempiä unia en saa vaan otettua. Päivällä unta tulee kiitettävän helposti, mutta nämä yöt menee pyöriessä. Onko yleistäkin? Mietin, kuinka kauan jaksan töissä näillä 2-3 tunnin yöunilla kun ei arkisin kerkeä oikein päikkäreille painella kun väsymys on kovinta. Nyt menossa 5+2.
On ilmeisesti aika yleistä. Pahin vaihe kesti mulla noin kuukauden ja sitten alkoi helpottamaan. Nukkuisin päiväunet jos vaan mahdollista, mutta ehkä rajoittaisin niiden pituutta. Minä ainakin muistan elävästi valvoneeni monena yönä tunnin -pari ilman mitään järkevää syytä.

Mielenterveyden kannalta kannattaa ehkä keksiä jotain järkevää tekemistä yölle, esim jonkun rauhallisen musan tai podcastin kuuntelu tai kirjan lukeminen. Sillä tavalla saa sen "miten jaksan huomenna" -stressin lievenemään ja saattaa nukahtaa helpommin uudelleen.
 
Verenpaineesta: normaalisti arvot olleet ihanteelliset. Nyt mittasin äsken kun huimaa ja kovaa, arvot oli reippaasti koholla (154/95). Soittelen huomenna neuvolaan, mutta onko muilla ollut vastaavaa? Raskaus 5+3 menossa nyt.
 
Verenpaineesta: normaalisti arvot olleet ihanteelliset. Nyt mittasin äsken kun huimaa ja kovaa, arvot oli reippaasti koholla (154/95). Soittelen huomenna neuvolaan, mutta onko muilla ollut vastaavaa? Raskaus 5+3 menossa nyt.
Mulla ollut siinä 130/80 vp:t aina olin raskaana tai en, mutta vaikka ovat vähän koholla, paineita on vaan aina seurailtu. Rv 28 olin käymässä polilla ja siellä oli paineet juuri tuota luokkaa mitä sinulla, sain käskyn hommata mittarin kotiin ja seurata paineita vähintään kolmesti viikossa ja kirjoittaa ne ylös aina tuohon rv 36:n asti. Kotona ja neuvolassa vp:t olleet mulle normaaleissa lukemissa ja pissakin ollut normaali eikä ole ollut näköhäiriöitä tms., mutta jos olisi käynyt uudestaan noissa korkeissa lukemissa, olisi pitänyt lähteä polille tarkastuttamaan tilanne asap raskausmyrkytyksen poissulkemiseksi.
 
Verenpaineesta: normaalisti arvot olleet ihanteelliset. Nyt mittasin äsken kun huimaa ja kovaa, arvot oli reippaasti koholla (154/95). Soittelen huomenna neuvolaan, mutta onko muilla ollut vastaavaa? Raskaus 5+3 menossa nyt.
Jos verenpaine olisi noissa lukemissa raskauden loppuvaiheessa, sinulla olisi jo kiire polille. Otahan lisää mittauksia eri vuorokauden aikoina ja eri tilanteissa, mutta jos arvot ovat koholla niin soitteleppa neuvolaan. Yritä levätä, satsaa uniin ja päiväuniin, välttele suolaa ja lakritsia.

Minulla oli ekassa raskausneuvolassa arvot vähän koholla, ja käskettiin mittailla ja lääköri sitten ottaa kantaa hommaan alkuraskauden lääkärintarkastuksessa. Verenpaine yleensä laskee vähän keskiraskauden ajaksi, ja nousee sen jälkeen jonkin verran - toivottavasti ei liikaa!
 
Ehkä vähän hassu kysymys, mutta millainen olo on synnytyksen jälkeen? Viikkoja kasassa 32 ja olo on todella raskas. Paino on kertynyt pääasiassa vatsan seudulle, joten yritän motivoida itseäni ajattelemalla että synnytyksen jälkeen, kun lapsivesi, istukka ja vauva ovat ulkona, olo on kevyempi saman tien, mutta onko näin? Synnytyksen jäljiltä kroppa on varmasti kuin junan alle jäänyt, mutta tuntuuko se edes kevyemmältä? Ja miten kauan turvotukset kestää kehossa?

Kukaan ei tainnut mainita siitä hassusta tunteesta, kun sisältä puuttuu "jotain" 😄 se on ehdottomasti ihanan kevyt olo, mutta vielä vähän hölmön tuntuista, kun vatsalihakset on teillä tietämättömillä ja sisuskalut etsii jälleen paikkaansa 😄

Minä oon pyörtynyt kahden synnytyksen jälkeen eli välittömästi synnytyksen jälkeen ei aina kykene edes kävelemään. Joskus se ottaa voimille ja on parempi levätä yön tai kahden yli. Viimeisimmän jälkeen olin paljon energisempi, mutta ei siinä liikoja kannata rehkiä.
 
Kukaan ei tainnut mainita siitä hassusta tunteesta, kun sisältä puuttuu "jotain" 😄 se on ehdottomasti ihanan kevyt olo, mutta vielä vähän hölmön tuntuista, kun vatsalihakset on teillä tietämättömillä ja sisuskalut etsii jälleen paikkaansa 😄

Minä oon pyörtynyt kahden synnytyksen jälkeen eli välittömästi synnytyksen jälkeen ei aina kykene edes kävelemään. Joskus se ottaa voimille ja on parempi levätä yön tai kahden yli. Viimeisimmän jälkeen olin paljon energisempi, mutta ei siinä liikoja kannata rehkiä.
Siis tämä! Vatsalihasten mössöys on tosi outo tunne ja sit se kun lantionpohjan elimet on alempana heti synnytyksen jälkeen ja mulla ainakin kesti monta kuukautta se laskeuma ennenkuin kuntoutui, 😅
 
Minkälainen vaunuverho olisi hyvä hankkia, etenkin kun kyseessä on talvivauva? Tarviiko olla semmonen paksumpi jossa fleeceä, onko hyvä olla semmoset ulkonevat kulmat ja sitomisnarut vai miten noita pitäisi miettiä? 😵‍💫
 
Minkälainen vaunuverho olisi hyvä hankkia, etenkin kun kyseessä on talvivauva? Tarviiko olla semmonen paksumpi jossa fleeceä, onko hyvä olla semmoset ulkonevat kulmat ja sitomisnarut vai miten noita pitäisi miettiä? 😵‍💫
En mä jotenkin osaa ajatella, että fleece toisi tuossa lisäarvoa. 🤔 Se ei kuitenkaan saa täyttää kuomun aukkoa täydellisesti, vaan ilman pitää päästä virtaamaan raoista. Meillä ei ollut nauhoja, kesällä niiden avulla olisi saanut viriteltyä vaunuverhoa myös aurinkosuojaksi, mutta ostin sitten erikseen aurinkosuojalipan, joka oli muuten ominaisuuksiltaan kätevämpi. Vaunuverhossa menisin ihan ulkonäkö tai hinta edellä, kumpaa sitten tykkää priorisoida. 😅 Mitään ihan valtavaa merkitystä sillä ei ole, millainen se verho on, ja ilmankin pärjää ihan hyvin.
 
En mä jotenkin osaa ajatella, että fleece toisi tuossa lisäarvoa. 🤔 Se ei kuitenkaan saa täyttää kuomun aukkoa täydellisesti, vaan ilman pitää päästä virtaamaan raoista. Meillä ei ollut nauhoja, kesällä niiden avulla olisi saanut viriteltyä vaunuverhoa myös aurinkosuojaksi, mutta ostin sitten erikseen aurinkosuojalipan, joka oli muuten ominaisuuksiltaan kätevämpi. Vaunuverhossa menisin ihan ulkonäkö tai hinta edellä, kumpaa sitten tykkää priorisoida. 😅 Mitään ihan valtavaa merkitystä sillä ei ole, millainen se verho on, ja ilmankin pärjää ihan hyvin.
Mulla on ollut tammivauvalla vaunuissa verhona pyykkipojilla kiinni pelkkä harso. Suojaa lumelta, tuulelta sekä myös kirkkaalta kevät auringolta ja päästää ilman läpi. Mentiin myös kesä sillä samalla ja yhä jatkuu ...
 
Ja talvella voi vaunun päälle virittää erikseen villa- ja fleecevilttiä lämmittämään (tosi kylmällä kelillä). Toki niin että ilmakin vaihtuu 🙂 Mutta en tiedä vaunutteleeko kukaan pikkuvauvan kanssa niin kylmässä. Tämä ehkä ennemmin vasta vuoden päästä sitten taaperon kanssa.
 
Joo meilläkin on vaa harso ollu pyykkipojilla kiinni. Oon aatellu et semmosen oikeen vaunuverhon ainut lisäarvo on vaan siis se ulkonäkö. Et jos se on tärkeää niin sit ostaisin semmosen.
 
Voiko käydä kylvyssä? Tarkoitan siis normaalia kylpyammetta, onko tästä jotain haittaa?
Ainakin luin, että poreammeet ja lämmitettävät kylvyt olis ei listalla ☺️
 
Milloin kerrotte/kerroitte työnantajalle raskaudesta?
Olen selaillut keskustelupalstoja ja juttuja aiheesta, ja lähes kaikki ovat ilmoittaneet kertoneensa vasta 12 viikon jälkeen. Joo tämä on muuten ihan ymmärrettävää, mutta se mikä hämmentää, on neuvola- ja lääkärikäynnit ja niissä käyminen (palkallisena) työaikana?? Miten voi saada palkkaa poissaolosta, jos sen syytä ei kerro työnantajalle? Miten olette asian hoitaneet? Itse en ole ihan sataprosenttisen varma, onko meillä neuvolat palkallisia (liukuva työaika), koska myös tesissä tämä on mainittu jotenkin kryptisesti "jos ei ole mahdollista käydä työajan ulkopuolella".
Meillä noin periaatteessa olisi mahdollista käydä työajan ulkopuolella, etenkin jos sattuu iltapäiväajan saamaan, sillä liukumat alkavat jo kahdelta. Mutta esim. Ensimmäinen neuvola on klo 8.30, enkä ehdi siis aloittamaan työtä liukumien puitteissa. Eli hermoilen nyt siitä, tuleeko mun kertoa asiasta vai ei. Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että minulla on vakityö ja perhemyönteinen työyhteisö/työnantaja. Mutta silti tuntuisi kovin aikaiselta kertoa ennen ensimmäistä neuvolaa edes pomolle asiasta.
 
Takaisin
Top