Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Minkä merkkien koot on isoja ja mitkä pieniä ja mistä saa/mitkä on ns keskikokoisia/standardikokoisia? Nyt ostanut erinäisiä vaatteita kokoa 56-68 ja tuntuu että ne koot menee aivan miten sattuu😂 esimerkiksi martinexin muumivaatteet tuntuu todella reiluilta moniin muihin verrattuna
Meillä oli synnärille mukana Newbien yöpuvut kokoa 50 ja 56. Esikoinen oli 51cm syntyessään, mut 50 meni silti. Newbie taitas olla suht normaalia mitoitusta.
Ehkä paras vinkki, jonka sain itse: Suosittelen ostamaan Lindexin kietaisubodyjä, ne on ihan parhaita, kun ei tarvi vetästä vauvan pään yli mitään. Materiaalikin todella kestävää ja saa myytyä hyvin eteenpäin kirpparilla, samoin kuten Newbien vaatteet.
Ciraf on tosiaan aina yhtä kokoa isompaa kuin kokolapussa. H&Mstä on vähän sekalaista kokemusta, yleensä ihan passelit koot, joskus liian pieniä, varsinkin jos vauva on kovin tukeva.
 
Nämä lastenvaatekoot on kyllä oikea viidakko. Jos ostaa käytettynä, paras neuvoni on vertailla niiden kokoa toisiinsa ja olla katsomatta kokolappuja liikaa. Osa kuitenkin kutistunut ja osa venähtänyt eikä ne koot ennen käyttöäkään mene tosiaan yks yhteen. Ja lapset sitten myös eri mallisia. Meillä esikoisella on useimmiten ollut yläosat yhtä kokoa pienempiä kuin housut. Kuopuksella sopivat paremmin samaan aikaan.

Täältäkin peukutus kieraisubodyille, mutta vain pientä kokoa. 62 on jo meillä ollut mieluummin pään läpi vedettävä.
 
Juu, ei todellakaan pidä koot paikkansa aina edes samalla merkillä ja tosiaan pesussa saattaa vaatteet venyä tai kutistua. Lapset myös ruumiinrakenteeltaan niin erilaisia, toisille sopii joku malli paremmin ku toisille. Itse tämän muksun kanssa oon ostanut kaikki vaatteet käytettynä ja en ole juuri katsonut kokolappuja vaan nimenomaan vertaillut vaatteiden kokoa keskenään ja ottanut käyttöön sen mukaisesti, mitkä vaatteet on keskenään samaa kokoa. Tälläkin hetkellä on käytössä kokoa 60-74cm. Mulla kaikilla muksuilla ollut yleensä käytössä yhtä kokoa pienemmät housut ku bodyt, paitsi kestoillessa pepun kohdilla täytyy olla tilaa housuissa. Itse inhosin aiemmin noita kietaisubodyjä, mutta tän lapsen kanssa opin niitäkin käyttämään, käteviä juurikin ihan pienellä ja varsinkin ne joissa on vielä ne kääntöhihat niin saa terävät vauvan kynnet piiloon.
 
Rattaiden hankinnassa huomioitavaa:
-Renkaat isot, jos haluaa lumikeleilläkin päästä eteenpäin tai metsässä. Kääntyvät toimii kaupungissa, kiinteät maastossa, myös lukittavia saa eli molemmat samaan
-Rattaat on helppo pestä. Tämä tuli todettua kantapään kautta, kun ostamissamme matkarattaissa jalkaosa ei ole pestävä ja muukin täytyy pestä ihan konkreettisesti käsin jalkaosaa vedeltä suojaten.
-Rattaisiin saa sekä vauvakopan, että istuinosan. Paras on mielestäni se, että istuinosa on kiinteä ja vauvakoppa vaan sujautetaan kyytiin, jolloin sen saa helposti mukaan myös kannettuna. Istuinosan olisi hyvä olla käänettävä eli saa sekä kasvot menosuuntaan että kasvot työntäjää päin.
-Rattaiden kasattavuus ja koko kasattuna, jotta on helppo pakata autoon, mikäli sellaista käyttää.
-Jos haluaa, että kaukalon saa kiinnitettyä rattaisiin. Meillä tälle ei ollut käyttöä, mutta jos kulkee autolla usein esim. kauppaan, niin ei tarvi siirtää eli herättää lasta autosta lähtiessä. Pitkiä aikoja ei suositella pidettävän autokaukalossa, mutta jos lapsi on nukahtanut autossa, en lähtisi siirtämään.
-Tavarakori riittävä. Meillä tuli kuljettua junan ja auton yhdistelmällä mommolaan ja autokaukalo tarvittiin mukaan. Oli kätevää, että se mahtui alakoriin.
 
Missä kohtaa uskaltaa/kannattaa ostaa uusia (imetys)rintaliivejä ja millaisilla ohjenuorilla?

Konteksti: nyt ekalla kolmanneksella ja rintavarustus on kasvanut vähintään kuppikoon. Haluaisin ostaa sopivia ja mielellään imetykseen sopivia rintaliivejä uudessa koossa, mutta en tiedä milloin tämä rintojen kasvu loppuu / kasvaako vielä imettäessäkin kuinka paljon ja miten voisin ostaa jotain liivejä jotka ei parin kuukauden päästä ole liian pienet käyttää. Kannattaako raskausaikana ostaa kuppikokoa liian isot liivit vai miten näitä hankintoja kannattaisi tehdä?
 
Tosi yksilöllistähän rintojen koon muuttuminen on, mutta esikoista odottaessa ostin uusia liivejä muistaakseni ekalla kolmanneksella, kun oli niin paljon isommat. En ostanut silloin imetysliivejä ja hyvä niin, sillä imetysliivit sai olla vielä ainakin koon verran isompia. Ne väliodotusliivit sopikin sitten taas imetyksen päätyttyä ja ennen raskautta käytössä olleet ei ole sopineet sen koommin. (Kuopusta odottaessa koko muuttui vähemmän.) Voi siis olla ettei nyt ostetut liivit sovi imettäessä.
 
Missä kohtaa uskaltaa/kannattaa ostaa uusia (imetys)rintaliivejä ja millaisilla ohjenuorilla?

Konteksti: nyt ekalla kolmanneksella ja rintavarustus on kasvanut vähintään kuppikoon. Haluaisin ostaa sopivia ja mielellään imetykseen sopivia rintaliivejä uudessa koossa, mutta en tiedä milloin tämä rintojen kasvu loppuu / kasvaako vielä imettäessäkin kuinka paljon ja miten voisin ostaa jotain liivejä jotka ei parin kuukauden päästä ole liian pienet käyttää. Kannattaako raskausaikana ostaa kuppikokoa liian isot liivit vai miten näitä hankintoja kannattaisi tehdä?
Itse oon todennut kolmen raskauden kanssa, että imetysliivit kannattaa ostaa vasta synnytyksen jälkeen, kun maito on noussut. Itsellä ainakin rintavarustus kasvanut useamman koon. Toppimallisia toki voi ostaa jo loppuraskaudesta.
 
Missä kohtaa uskaltaa/kannattaa ostaa uusia (imetys)rintaliivejä ja millaisilla ohjenuorilla?

Konteksti: nyt ekalla kolmanneksella ja rintavarustus on kasvanut vähintään kuppikoon. Haluaisin ostaa sopivia ja mielellään imetykseen sopivia rintaliivejä uudessa koossa, mutta en tiedä milloin tämä rintojen kasvu loppuu / kasvaako vielä imettäessäkin kuinka paljon ja miten voisin ostaa jotain liivejä jotka ei parin kuukauden päästä ole liian pienet käyttää. Kannattaako raskausaikana ostaa kuppikokoa liian isot liivit vai miten näitä hankintoja kannattaisi tehdä?
Mä ostin imetysliivejä jo siinä 1. ja 2. kolmanneksen vaihteessa, kun vanhat ei enää mahtuneet. Ne oli joustavat, ilman kaaritukea ja irrotettavat toppaukset, joten täyttöastetta sai vähän säädellä ja pärjäsin niillä raskauden loppuun ja suurimman osan imetysaikaa.

2. ja 3. kolmanneksen aikana mun rinnat ei enää juuri kasvaneet, se oli rajuinta alussa. Sitten toki kun maito nousi synnytyksen jälkeen, rinnat kasvoivat lisää mutta alkoivat kutistua kun vauva alkoi syödä kiinteitä ja imetys pikkuhiljaa väheni. Vauvan ollessa ihan pieni oli kuuma kesä ja käytin kotona pelkästään imetystoppeja jotka olivat sen verran napakoita että liivisuojat pysyivät paikallaan.

Nyt pitäisi taas ostaa aivan eri kokoisia, kun tissit ovat ennallaan mutta ympärysmitta kasvanut. Imetys vei raskauskilot mutta kotiäitiys toi ne takaisin korkojen kera.
 
Minkä merkkien koot on isoja ja mitkä pieniä ja mistä saa/mitkä on ns keskikokoisia/standardikokoisia? Nyt ostanut erinäisiä vaatteita kokoa 56-68 ja tuntuu että ne koot menee aivan miten sattuu😂 esimerkiksi martinexin muumivaatteet tuntuu todella reiluilta moniin muihin verrattuna
Joo. Tässä isompi on Ciraf Prismasta ja pienempi Peuhu Tokmannista. Koko muistaakseni 62 molemmissa ja pesty yhden kerran ennen käyttöönottoa. Jotkut myös kutistuvat älyttömästi pesussa, esim. nuo Peuhut.

Alussa samaa vaatekappaletta sai käyttää max 2 kk kunnes jäi pieneksi, pikkuhiljaa pitempään ja tällä hetkellä jo yli puoli vuotta. Joku Lindexin body oli käytössä melkein vuoden, kun se oli tosi joustavaa neulosta, käännettävät hihansuut ja kahdet napit haarassa. Tyyppi kasvattaa vuorotellen selkää ja jalkoja, joten ylä- ja alaosat ovat aina eri numeroa muutenkin.
 

Liitteet

  • DSC_1027.JPG
    DSC_1027.JPG
    5.7 MB · Katsottu: 79
Poistin kaksi viimeisintä viestiä. Ensimmäinen oli vahinkopostaus (sisälsi lainauksen ja yhden kirjaimen) ja toisessa tämä vahinkopostaus tulkittu ikäväsävyiseksi. Jatketaan keskustelua samaan mukavaan henkeen kuin tähänkin asti. 😊
 
Toivottavasti tämä ei ole ihan tyhmä kysymys: kun vauvalla on päällä tuollainen pitkähihainen body, onko sen päällä jotkin housut vai alla sukkahousut? Yritän koota hankintalistaa vauvalle ja siellä jo on 5-6 perusbodya, mutta mitä niiden kanssa siis puetaan? Ja onko sellaiset potkuhousuhaalarit (sori, en ole ihan varma suomenkielisestä sanasta) tarkoitettu vain pyjamaksi vai käytetäänkö niitä myös päivisin? Entä minkä verran sukkia kannattaa hankkia?

Olenhan mä ollut vauvojen kanssa tekemisissä aina silloin tällöin, mutta ei ole koskaan tullut mieleen katsoa miten ne on puettu :No Evil Monkey: Ja varsinkaan kuinka monta mitäkin eri vaatekappaletta tarvitsee...
 
Toivottavasti tämä ei ole ihan tyhmä kysymys: kun vauvalla on päällä tuollainen pitkähihainen body, onko sen päällä jotkin housut vai alla sukkahousut? Yritän koota hankintalistaa vauvalle ja siellä jo on 5-6 perusbodya, mutta mitä niiden kanssa siis puetaan? Ja onko sellaiset potkuhousuhaalarit (sori, en ole ihan varma suomenkielisestä sanasta) tarkoitettu vain pyjamaksi vai käytetäänkö niitä myös päivisin? Entä minkä verran sukkia kannattaa hankkia?

Olenhan mä ollut vauvojen kanssa tekemisissä aina silloin tällöin, mutta ei ole koskaan tullut mieleen katsoa miten ne on puettu :No Evil Monkey: Ja varsinkaan kuinka monta mitäkin eri vaatekappaletta tarvitsee...
Kai nämä on makuasioita, itse käytin housuja. Sukkahousuja ei oo meiän pojalla ollu koskaan. 😄 Mä tykkäsin myös erilaisista haalareista, kun selvis yhellä vaatekappaleella! Niitäkin on erilaisia, pyjamia ja arkikäyttöön.

Sukkien määrästä en osaa sanoa, mä tykkäsin pienellä vauvalla käyttää kärkiterällisiä housuja ja sukkia vasta, kun lähti liikkeelle. Nykyään on niin hyvin kaikkea saatavilla koko ajan, että hankkii ihan muutamat etupeltoon ja katsoo sitten tarpeen mukaan, tarviiko lisää. 😊
 
Toivottavasti tämä ei ole ihan tyhmä kysymys: kun vauvalla on päällä tuollainen pitkähihainen body, onko sen päällä jotkin housut vai alla sukkahousut? Yritän koota hankintalistaa vauvalle ja siellä jo on 5-6 perusbodya, mutta mitä niiden kanssa siis puetaan? Ja onko sellaiset potkuhousuhaalarit (sori, en ole ihan varma suomenkielisestä sanasta) tarkoitettu vain pyjamaksi vai käytetäänkö niitä myös päivisin? Entä minkä verran sukkia kannattaa hankkia?

Olenhan mä ollut vauvojen kanssa tekemisissä aina silloin tällöin, mutta ei ole koskaan tullut mieleen katsoa miten ne on puettu :No Evil Monkey: Ja varsinkaan kuinka monta mitäkin eri vaatekappaletta tarvitsee...
Meillä vähän vauvan iästä ja vuodenajasta riippuen on ollut bodyn kanssa joko housut+sukat tai sitten sukkahousut ihan vaan housuina. Välillä bodyn napit sukkiksien päällä jos on housut valuvaa mallia niin pysyy paikallaan. Me ollaan ihan pieniä sukkia tarvittu aika vähän, ne ei samalla tavalla ole likaantunut kuin muut vaatteet niin yhdet päivässä on hyvin riittänyt ja tavallaan olisi mennyt useamman päivän samat sukat.
Potkuhousuja ei olla itse hommattu (äitiyspakkauksesta ja jostain saatuja), ne ei meillä ole ollut kovin suuressa käytössä, mutta kyllä ne muutamat on ihan päiväkäytössä ollut. Potkupuku (hihallinen) taas ollut yökäytössä. Tuli meille tosin vauvavieras synttäreille päivällä potkupuvussa kylään että eipä kai sillä niin väliä mitä pukee :)
 
Toivottavasti tämä ei ole ihan tyhmä kysymys: kun vauvalla on päällä tuollainen pitkähihainen body, onko sen päällä jotkin housut vai alla sukkahousut? Yritän koota hankintalistaa vauvalle ja siellä jo on 5-6 perusbodya, mutta mitä niiden kanssa siis puetaan? Ja onko sellaiset potkuhousuhaalarit (sori, en ole ihan varma suomenkielisestä sanasta) tarkoitettu vain pyjamaksi vai käytetäänkö niitä myös päivisin? Entä minkä verran sukkia kannattaa hankkia?

Olenhan mä ollut vauvojen kanssa tekemisissä aina silloin tällöin, mutta ei ole koskaan tullut mieleen katsoa miten ne on puettu :No Evil Monkey: Ja varsinkaan kuinka monta mitäkin eri vaatekappaletta tarvitsee...

Pienempänä käytettiin sellaisia housuja joissa on jalkaterä, talvella lisäksi sisälläkin villasukat tarpeen mukaan. Sitten kun nousi seisomaan niin tavalliset housut ja liukuestesukat. Muutos tapahtui noin koossa 68-74, sukkien ja kenkien koko silloin ehkä 20. Haalarit on yöasuna mutta vastasyntyneelle tuli puettua ne päivälläkin kun oli jotenkin helpompi niin eikä jaksanut ajatella vielä sen enempää...
 
Toivottavasti tämä ei ole ihan tyhmä kysymys: kun vauvalla on päällä tuollainen pitkähihainen body, onko sen päällä jotkin housut vai alla sukkahousut? Yritän koota hankintalistaa vauvalle ja siellä jo on 5-6 perusbodya, mutta mitä niiden kanssa siis puetaan? Ja onko sellaiset potkuhousuhaalarit (sori, en ole ihan varma suomenkielisestä sanasta) tarkoitettu vain pyjamaksi vai käytetäänkö niitä myös päivisin? Entä minkä verran sukkia kannattaa hankkia?

Olenhan mä ollut vauvojen kanssa tekemisissä aina silloin tällöin, mutta ei ole koskaan tullut mieleen katsoa miten ne on puettu :No Evil Monkey: Ja varsinkaan kuinka monta mitäkin eri vaatekappaletta tarvitsee...
Mä itse henk.koht. miellän sukkikset alusvaatteeksi, joten meillä niitä käytettiin vain talvella jos tarvitsi useampaa kerrosta. Eli muuten bodyn kanssa housut, muiden olen kyllä nähnyt käyttävän myös päällysvaatteena, että oman maun mukaan. Terälliset potkuhousut (sekä vyötärömitta ja henkselilliset) voisi olla kätevät, koska sukat tippuu helposti. Mutta meillä oli(/on) isojalkainen lapsi, joten muuten sopivankokoisissa housuissa jalkaterä oli jo liian lyhyt, tai vastaavasti jalkaterästä riittävän isot oli jo muuten liian isot. 😅 Jalkaterälliset kokohaalarit miellän itse yövaatteiksi, ja siihen ne on kätevät. Paksumpi collgekankainen, terätön haalari on kätevä ulkovaate esim viileämpinä kesäpäivinä.
 
Toivottavasti tämä ei ole ihan tyhmä kysymys: kun vauvalla on päällä tuollainen pitkähihainen body, onko sen päällä jotkin housut vai alla sukkahousut? Yritän koota hankintalistaa vauvalle ja siellä jo on 5-6 perusbodya, mutta mitä niiden kanssa siis puetaan? Ja onko sellaiset potkuhousuhaalarit (sori, en ole ihan varma suomenkielisestä sanasta) tarkoitettu vain pyjamaksi vai käytetäänkö niitä myös päivisin? Entä minkä verran sukkia kannattaa hankkia?

Olenhan mä ollut vauvojen kanssa tekemisissä aina silloin tällöin, mutta ei ole koskaan tullut mieleen katsoa miten ne on puettu :No Evil Monkey: Ja varsinkaan kuinka monta mitäkin eri vaatekappaletta tarvitsee...

Meillä sukkiksia käytetty kylmään aikaan potkuhousujen alla. Niitä en ostanut, äitiyspakkauksessa tuli ja käytettiin niitä silloin kun oli sopivan kokoiset. Esikoisella tykättiin terällisistä puolipotkareista/potkareista kun lähes kaikki sukat tippui aina. Muutaman kuukauden jälkeen housut+sukat muuttui kätevämmäksi yhdistelmäksi.
Tokan pikkuvauva-aikaan oli hirmuhelteet ja hän ei juuri sukkia tai edes pitkiä housuja tarvinnut 3 kuukauteen. Eikä yökkäreitä kun yöt oli tuskaisen kuumia. Esikoisellakaan ei käytetty aluksi yökkäreitä. Hän nukahti iltaisin melko epäsäännöllisesti ja oli vaikea ennakoida koska laittaa yökkäri.
Mun mielestä potkuhousujen käyttö on vähentynyt (äitiyspakkauksessa oli vielä vuonna -18, mutta ei tänä vuonna). Meillä oli käteviä kun lapset tosi siroja vauvoina ja monet housut oli liian leveitä. Potkarit pysyi ylhäällä. Nykyään ehkä housuihin tullut monipuolisuutta, löytyy paremmin siroillekin vauvoille.

Monenlaisilla vaateyhdistelmillä pärjää. Vaihtoehtoja on monia ja niistä muotoutuu omat suosikit kun vauva-aika pääsee käyntiin. Pääasia aluksi on, että on housuja/potkuhousuja ja bodeja ja lämmintä päähän, käsiin ja jalkoihin. Uloimmat kerrokset tietty riippuu vuodenajasta.

Tulipa selostus. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Kiitos kaikille vinkeistä! Pitää näköjään perehtyä tähän vähän tarkemmin. En haluaisi ostaa mitään turhaa, mutta toisaalta juuri riittävän määrän niitä tärkeimpiä asioita. En ulkomailla asuvana saa äitiyspakkausta, eikä ihan näin perusjuttuihin tunnu olevan oikein "for dummies" opastakaan.
 
Kiitos kaikille vinkeistä! Pitää näköjään perehtyä tähän vähän tarkemmin. En haluaisi ostaa mitään turhaa, mutta toisaalta juuri riittävän määrän niitä tärkeimpiä asioita. En ulkomailla asuvana saa äitiyspakkausta, eikä ihan näin perusjuttuihin tunnu olevan oikein "for dummies" opastakaan.
Monta asiaa tekisi toisin näin jälkikäteen ajatellen, ostaisi tai jättäisi ostamatta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Yhdelle sopii yksi ja toiselle toinen, käytäntö opettaa sitten, äkkiä saa ostettua tarpeellista ja turhat voi laittaa heti kiertoon :smiling-eyes::thumbs-up:
 
Kiitos kaikille vinkeistä! Pitää näköjään perehtyä tähän vähän tarkemmin. En haluaisi ostaa mitään turhaa, mutta toisaalta juuri riittävän määrän niitä tärkeimpiä asioita. En ulkomailla asuvana saa äitiyspakkausta, eikä ihan näin perusjuttuihin tunnu olevan oikein "for dummies" opastakaan.
Voithan katsoa et mitä Kelan äitiyspakkauksessa on, ja ostaa tuotteita samoissa koossa itsellesikin: https://www.kela.fi/aitiyspakkaus-2023 Sitten on muitakin kaupallisia äitiyspakkauksia, joissa on muutamaksi kuukaudeksi kaikki mitä tarvitset. Ja olen kuullut et joskus joku suomalainen hyväntahtoinen olisi ottanut äitiyspakkauksen ja postittanut sen tietysti sovittua hintaa vastaan ulkomaille. Ja varmasti jos sinulla on tuttuja suomessa, niin kertaalleen käytetty ÄP löytyisi helpostikin. Vauvat kasvavat nopsaan ja vaatteet ehtivät hädin tuskin käymään päällä.

Minä olen tykännyt kovasti pitää vauvoilla body+housut yhdistelmää, sukupuoleen katsomatta, ja hihan mitta sovitettuna vuodenaikaan. Sillä pääsee jo pitkälle. :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Muokattu viimeksi:
Takavuosina tuntui olleen suosittu sellainen hihaton, pitkälahkeinen ja jalkaterällinen haalari, jossa ei ole vetoketjua tms. vaan pujotetaan päälle. En tiedä systeemin virallista nimeä enkä koskaan halunnut sellaista kokeillakaan, kun muutaman sain käytettynä. Tuntui ajatuksenakin hankalalta. Ensin vauva oli jotenkin niin hento ja vähän vetelä, ja sitten se alkoi pyöriä niin että tuollainen olisi varmaan ollut ihan solmussa ennen kuin se on päällä.

Body ja housut on tosiaan ollu hyvä, makaavalle kietaisumalli ja istuvalle pään yli vedettävä. (Yö)haalareissa vetoketju mieluummin kuin napit, ja ihan pienellä mahdollisimman pitkä ja kaksisuuntainen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Takaisin
Top