Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Kuinka paljon vaippoja pitää hankkia valmiiksi, ettei ekoina päivinä tarvisi kauppaan lähteä? Ja varmaan 1koon vaipat menee ainakin ekoina viikkoina? 🤔 kertakäyttövaippoja aion siis käyttää.
 
Kuinka paljon vaippoja pitää hankkia valmiiksi, ettei ekoina päivinä tarvisi kauppaan lähteä? Ja varmaan 1koon vaipat menee ainakin ekoina viikkoina? 🤔 kertakäyttövaippoja aion siis käyttää.
Me ei ihan pieniä vaippoja ostettu yhtään. Oltiin saatu niitä 1 paketti baby boxista, 1 liberolaukusta ja 1 vaippakakusta. Eli 3 pakettii oli meillä ja ne riitti. Meillä oli vielä super paljon kakkaava vauva🤭
 
Kuinka paljon vaippoja pitää hankkia valmiiksi, ettei ekoina päivinä tarvisi kauppaan lähteä? Ja varmaan 1koon vaipat menee ainakin ekoina viikkoina? 🤔 kertakäyttövaippoja aion siis käyttää.
Mä olen aina ostanut pari pakettia valmiiksi, n 10 (kakka)vaippaa mennyt pahimpina päivinä. Babyboxista, liberolaukusta ja neuvolastakin saatu pieniä vaippoja.
Alle 3kg lapset käyttänyt 1 kokoa ekan kuukauden, lähemmäs 4kg taas vain pari päivää kun sitten alkoi pissat vuotamaan ja pakko oli siirtyä jo 2 kokoon, vaikka päälle olisi mahtunutkin.
 
Hirveästi en suosittele hamstraamaan sillä kaikki merkit ei sovi kaikille vauvoille. Me ei käytetty kuopuksen kanssa neuvolasta saatua Pampersin pakettia edes loppuun kun ei sopinut yhtään. Annettiin se tutulle eteenpäin.
 
Kiitos vastauksista! 😊 Mulla on nyt kaksi 1koon pakettia ja babybox on vielä hakematta, joten näillä varmaan sitten pärjää alkuun. Ehkä varuuksi haen 2kokoa yhden paketin tai sitten laitan kylmästi miehen kauppaan, jos tulee tarve. 🤭😅
 
Millä viikolla alkaa toinen kolmannes? Netistä löytyy useampaa eri tietoa, ja esim. sitten tuossa Vauvan odotus-oppaassa sanotaan että 12+0 on ensimmäinen kolmannes takana.
 
Millä viikolla alkaa toinen kolmannes? Netistä löytyy useampaa eri tietoa, ja esim. sitten tuossa Vauvan odotus-oppaassa sanotaan että 12+0 on ensimmäinen kolmannes takana.
Mä oon pohtinu tätä samaa. Näissä on kyllä paljon heittoa. Esim. Preglifen mielestä toinen kolmannes alkaa 14+0.
 
Ensimmäinen lapsi tulossa lokakuussa ja maaliskuulle sain neuvola ajan. Kuitenkin, oon vähän sekasin koko raskaudesta. En tiiä mitä en saa syödä tai mitä vitamiineja pitäis hankkia. Mulla on myös nikotiiniongelma ja just alotettu hoitamaan adhd:ta, no kaikki sitten jää hiusten repimisen iloksi. Nikotiinista todellakin luovun mutta saatan sytyttää röökin tavasta ja sit heittää sen pois ku oon tajunnu.. neuvolasta kun ei auteta niin Saisiko Apua muilta äideiltä tähän stressiin ja pelkoon ja tietysti nikotiinista kokonaan pois pääsemiseen :/
 
Ensimmäinen lapsi tulossa lokakuussa ja maaliskuulle sain neuvola ajan. Kuitenkin, oon vähän sekasin koko raskaudesta. En tiiä mitä en saa syödä tai mitä vitamiineja pitäis hankkia. Mulla on myös nikotiiniongelma ja just alotettu hoitamaan adhd:ta, no kaikki sitten jää hiusten repimisen iloksi. Nikotiinista todellakin luovun mutta saatan sytyttää röökin tavasta ja sit heittää sen pois ku oon tajunnu.. neuvolasta kun ei auteta niin Saisiko Apua muilta äideiltä tähän stressiin ja pelkoon ja tietysti nikotiinista kokonaan pois pääsemiseen :/
Eikö teidän neuvola tue mitenkään tupakan polton lopetuksessa? Aika kamalaa. Toki tietysti ensimmäiselle käynnille on pitkä aika, mutta kannattaa siellä asia ottaa puheeksi. Kyllä neuvolan pitäisi noin tärkeässä asiassa auttaa!

Tuolla on noi ruokaviraston ohjeet syömisen suhteen :


Vitamiineja voi hankkia suoraan apteekista äitiysvalmisteita. Ite oon syöny minisunin mama monivitamiinia raskaana oleville ja imettäville äideille.

Tsemppiä sulle raskauteen ja tupakan polton lopetukseen ♥️
 
Ensimmäinen lapsi tulossa lokakuussa ja maaliskuulle sain neuvola ajan. Kuitenkin, oon vähän sekasin koko raskaudesta. En tiiä mitä en saa syödä tai mitä vitamiineja pitäis hankkia. Mulla on myös nikotiiniongelma ja just alotettu hoitamaan adhd:ta, no kaikki sitten jää hiusten repimisen iloksi. Nikotiinista todellakin luovun mutta saatan sytyttää röökin tavasta ja sit heittää sen pois ku oon tajunnu.. neuvolasta kun ei auteta niin Saisiko Apua muilta äideiltä tähän stressiin ja pelkoon ja tietysti nikotiinista kokonaan pois pääsemiseen :/
Mä lopetin tupakan pikkuhiljaa vähentämällä ja viikossa sain lopetettua kokonaan. Aika nopeasti sain vähennettyä 3-4 tupakkaan päivässä ja siitä oli helppo jättää loputkin pois. Vaikeaa se on ja vaatii tahdonvoimaa, mutta kun sen tekee vauvan takia, oli se mielestäni helpompaa. ❤️
 
Mä lopetin tupakan pikkuhiljaa vähentämällä ja viikossa sain lopetettua kokonaan. Aika nopeasti sain vähennettyä 3-4 tupakkaan päivässä ja siitä oli helppo jättää loputkin pois. Vaikeaa se on ja vaatii tahdonvoimaa, mutta kun sen tekee vauvan takia, oli se mielestäni helpompaa. ❤️
Miten vähensit? Ja tiiän et on vaikeeta, haluun kuitenkin lopettaa hyvissä ajoin 😕
 
Eikö teidän neuvola tue mitenkään tupakan polton lopetuksessa? Aika kamalaa. Toki tietysti ensimmäiselle käynnille on pitkä aika, mutta kannattaa siellä asia ottaa puheeksi. Kyllä neuvolan pitäisi noin tärkeässä asiassa auttaa!

Tuolla on noi ruokaviraston ohjeet syömisen suhteen :


Vitamiineja voi hankkia suoraan apteekista äitiysvalmisteita. Ite oon syöny minisunin mama monivitamiinia raskaana oleville ja imettäville äideille.

Tsemppiä sulle raskauteen ja tupakan polton lopetukseen ♥️
Kiitos ❤️ ja ei sieltä annettu aikasempaa aikaa eikä muuta vaikka huolen toinkin esille.. tästä on suuresti apua!
 
Miten vähensit? Ja tiiän et on vaikeeta, haluun kuitenkin lopettaa hyvissä ajoin 😕
Vähensin sekä päivässä poltettavien tupakkien määrää, että myös annosta.
Kävin tupakalla vain jos oikeasti alkoi tuntua että ei pysty olla enää ilman ja poltin max puolet tupakasta.

Jos tuntuu että itse vähentäminen on vaikeaa, oon kuullu paljon hyvää palautetta Smoof- filttereistä. Ne auttaa vähentämään polttamista. Saa ostettua apteekeista.

 
Ensimmäinen lapsi tulossa lokakuussa ja maaliskuulle sain neuvola ajan. Kuitenkin, oon vähän sekasin koko raskaudesta. En tiiä mitä en saa syödä tai mitä vitamiineja pitäis hankkia. Mulla on myös nikotiiniongelma ja just alotettu hoitamaan adhd:ta, no kaikki sitten jää hiusten repimisen iloksi. Nikotiinista todellakin luovun mutta saatan sytyttää röökin tavasta ja sit heittää sen pois ku oon tajunnu.. neuvolasta kun ei auteta niin Saisiko Apua muilta äideiltä tähän stressiin ja pelkoon ja tietysti nikotiinista kokonaan pois pääsemiseen :/
Ootko opiskeluterveydenhuollon tai työterveydenhuollon piirissä? Ainakin opiskeluterv.huollosta pitäisi saada apua ja tukea tupakoinnin lopettamiseen sekä ohjeistusta adhd-asioiden kanssa. Tarvittaessa he voi varata ajan myös lääkärille, niin pääset keskustelemaan noista asioista.
 
Sitten taas mulla ei toiminut tuollainen vähentäminen yhtään, kun koko ajan laskin tupakkeja, mietin milloin voin polttaa seuraavan kerran jne. eli tupakka oli mielessä jatkuvasti ja sitten kun itsekuri petti, veti röökiä senkin edestä. Mulle oli helpompaa lopettaa kerrasta. Raskaushaaveet oli hyvä motivaattori. Itsekuri riitti juuri ne pahimmat kolme päivää ja sen jälkeen auttoi, kun aatteli, ettei halua aloittaa alusta. Vaikeinta oli sitten muutaman viikon päästä, kun alkoi olla jo helppoa, ettei repsahda "kyllä mä joskus jostain syystä voin yhden polttaa" - ei voi. Mä olin vahvasti tapapolttaja eli kaikki piti opetella tekemään uudestaan ilman, että kävi ennen ja jälkeen röökillä. Päivittäiset jutut helpotti ensin, mutta vielä kuukausienkin päästä tuli jonkun ei-niin-arkisen jutun lomassa rööki mieleen. Poltin siis reilut 10 vuotta ja nyt ollut reilu 2v. ilman. ✌🏻
 
@SandraPiis99
Itse aikanaan lopetin tupakanpolton ihan vaan normaalin purkan (ei nikotiinipurkan) jauhamisella. Muutama muu ystävä päässyt samalla tavalla myös eroon. Jotkut alkaneet popsimaan porkkanoita tmv. terveellistä, kun tekee röökiä mieli. Eli pyrkii keksiin jotain muuta tekemistä suulla. Muutaman viikon kun on ilman niin ei enää tee mieli ja rööki alkaa haista pahalle. Tsempiä lopettamiseen ja onnea raskaudesta! 😊
 
@SandraPiis99
Itse aikanaan lopetin tupakanpolton ihan vaan normaalin purkan (ei nikotiinipurkan) jauhamisella. Muutama muu ystävä päässyt samalla tavalla myös eroon. Jotkut alkaneet popsimaan porkkanoita tmv. terveellistä, kun tekee röökiä mieli. Eli pyrkii keksiin jotain muuta tekemistä suulla. Muutaman viikon kun on ilman niin ei enää tee mieli ja rööki alkaa haista pahalle. Tsempiä lopettamiseen ja onnea raskaudesta!
Kiitos tsempeistä, vinkeistä ja onnitteluista ❤️ mä taidan kans kokeilla tätä et lopetan nyt vaan seinään, nyt ainakin maistuu snacksit ja muuta niin josko niihin sit vaihtuis 😂 hyvä aika myös aloitttaa urheilu!
 
Ootko opiskeluterveydenhuollon tai työterveydenhuollon piirissä? Ainakin opiskeluterv.huollosta pitäisi saada apua ja tukea tupakoinnin lopettamiseen sekä ohjeistusta adhd-asioiden kanssa. Tarvittaessa he voi varata ajan myös lääkärille, niin pääset keskustelemaan noista asioista.
Joo oon opiskeluterveydenhuollossa. mulla alko siis adhd kuntoutusterapia, jossa varmasti saan apua ainakin adhd asioiden tiimoilta. Mut mä soitan vielä sinne jos ne pystyis aikasemmin jeesaamaan kun neuvola 😊
 
Kannattaa olla yhteydessä adhd-asioista... No tiedät ehkä itse parhaiten minne. Hoitavaan/kuntouttavaan/tutkineeseen tahoon. Siellä osataan varmasti auttaa paremmin kuin neuvolassa. Jos sinulla on lääkitys, olet varmaan jo tarkistanutkin että se sopii raskaana. 😊 Onnea raskaudesta ja tsemppiä!
 
Takaisin
Top