Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rouva L.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No mulla ainakin tuntui ihan yksittäiset töyssyt maantielläkin hyvin epämukavilta, kun kohtu pomppi ja hyllyi. 😬 Ja lisäks jatkuvammassa pomputuksessa epäilisin olevan hyvin suuri riski pissankarkailuun, kun pomppiva kohtu "runnoo" muutenkin litistynyttä rakkoa. Enkä nyt muutenkaan tiedä, että olisko se kuinka turvallista esim istukan kiinnitykselle tai lantionpohjan lihasten toiminnalle. 🤔

Mitään faktaa en siis tiedä, mutta yhden onnistuneen raskauden perusteella en suosittelisi. Eikös sitä varoitella kaikista kaatumisista, putoamisista jne että olis hyvä tarkistuttaa tilanne, vaikkei suoraan vatsaan osuiskaan. 🤔
Nii kyllä, toki mulla on äippäpolille aika tulossa kahden viikon päästä, niin siellä joka tapauksessa kysyn asiasta. Just tollaset istukan kiinnitykseen tai muihin vaikuttaviin juttuihin näitä kannanottoja juuri kaipaan (toki kaikki kommentit on tervetulleita) koska en mä näistä mitään tiedä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Luultavastihan mä tulen skippaamaan nämä aktiviteetit ja menen vain syömään.

Voiko raskausviikolla 30+1 käydä keilaamassa?
Entä Offroad autosafarilla jonka yhteyteen kuuluu myös rata-ammunta rynnäkkökivääreillä? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Selvennyksenä jos offroad autosafari ei ole tuttu käsite, niin siinä siis ajetaan isoilla maastureilla epätasaisia, mutaisia ja kuoppaisia metsäreittejä.
Toki siis tiedostan että noilla viikoilla voi olla haastavaa jo pelkän mahan koon sekä olotilan kannalta, mutta nyt haen lähinnä vastauksia siihen että onko siitä haittaa raskaudelle tai vauvalle?

Itse maalaisjärjellä ajateltuna voisin kuvitella, että kuoppaisilla metsäteillä ajaminen voisi tuntua äärimmäisen epämiellyttävältä ja rynnäkkökivääreillä ampuminen voi olla liian kovaa meteliä vauvalle, mutta onko näin? :Smirking Face:

Terveisin, help miesvaltaisen yrityksen pikkujoulut. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
Kuulostaa hauskalta! Ite kyllä jättäisin väliin. Rynnäkkökiväärin pauke varmaan ulottuu kohtuun asti ja toi pomppuinen ajelu ei myöskään ehkä oo noilla viikoilla enää suotavaa. Harmi :/ toivottavasti on hyvä ruoka :Grinning Face:

Muoks: unohtui tuo keilaaminen täysin. Kuvittelisin sen olevan turvallista, toki riippuu sun fyysisestä kunnosta ja että onko esim. selkäkipuja jo valmiiksi.

Entä Offroad autosafarilla jonka yhteyteen kuuluu myös rata-ammunta rynnäkkökivääreillä? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Selvennyksenä jos offroad autosafari ei ole tuttu käsite, niin siinä siis ajetaan isoilla maastureilla epätasaisia, mutaisia ja kuoppaisia metsäreittejä.
Toki siis tiedostan että noilla viikoilla voi olla haastavaa jo pelkän mahan koon sekä olotilan kannalta, mutta nyt haen lähinnä vastauksia siihen että onko siitä haittaa raskaudelle tai vauvalle?

Itse maalaisjärjellä ajateltuna voisin kuvitella, että kuoppaisilla metsäteillä ajaminen voisi tuntua äärimmäisen epämiellyttävältä ja rynnäkkökivääreillä ampuminen voi olla liian kovaa meteliä vauvalle, mutta onko näin? :Smirking Face:

Terveisin, help miesvaltaisen yrityksen pikkujoulut. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
Keilaamiselle mä en ainakaan näe mitään estettä että miksi ei voisi mennä, jos se ei tunnu pahalta millään tavalla. Tuosta offroadista ja ammunnasta mietin, että tuleekohan siinä jo mahdollisesti liian äkkinäisiä töytäisyjä.

Nii, offroadistakaan kun ei tiedä onko se todella kuinka töyssyistä ja nopeatahtista, mutta ammuskelu varmasti on täysin poissuljettua mikä on kyllä aivan epistä 😂

Keilaamiselle mä en ainakaan näe mitään estettä että miksi ei voisi mennä, jos se ei tunnu pahalta millään tavalla. Tuosta offroadista ja ammunnasta mietin, että tuleekohan siinä jo mahdollisesti liian äkkinäisiä töytäisyjä

Offroad kokemusta muutamia kertoja eri autoilla, kaverit harrastaa. Nelipistevyöt, ainakaan harraste autoissa ei ole huomioitu raskausmahaa, firmoille tapahtumiin vuokrattavissa voi olla eri juttu.
Jos auto kaatuu kyljelleen niin ilman mahaakin niistä on todella hankala päästä irti. Itse oon roikkunut niistä pää lähes alaspäin.

Ammunta, yleensä harrastajat käyttävät kuulosuojaumia... En missään tilanteessa lähtisi pientä kiusaamaan.

Offroad ei näin maallikkona kuulosta hyvältä ajatukselta. Juuri tuo kun kaatumisten jälkeenkin suositellaan menemään tarkistamaan tilanne niin jos on kovin töyssyistä, ei kuulosta turvalliselta. Ampumisessa toisaalta käsittääkseni enemmänkin pitkäaikainen äänialtistus (esim. kokopäivätyö meluisissa oloissa) on haitaksi kuulon kehitykselle ja lyhytaikainen ei niinkään. Toisaalta, jos se ääni on todella kova ei se silti varmaan ole vauvalle kiva. Keilaamisessa en näe mitään vaaraa, jos se tuntuu itsestä hyvältä. Korkeintaan selästä olisin huolissani.

En tekisi noista mitään.

Keilaaminen ehkä oman harkinnan mukaan, jos olet keilannut paljon ja tiedät miten se menee, mutta minulla tulee keilatessa kaikenlaisia harha-askeleita ja vahinkoja, että jotain keskikropan huonoja riuhtaisuja tulisi varmasti illan aikana.

Off-roadille en lähtisi, turvavyö voi huonossa paikassa ja töyssyissä painaa mahaa pahasti, ja kuvittelisin, että ampuminen ja rekyyli aiheuttaa myös sellaisia riuhtaisuja, ettei ole raskaudelle turvallista.

Minulla raskaudet olivat sellaisen työn ja tuskan takana, etten itse lähtenyt kokeilemaan onneani ollenkaan. Lähinnä ajattelin, että 9 kk on niin lyhyt aika, että aktiviteetteja voi siirtää hyvin sen jälkeiseen aikaan, ja toisaalta, jos raskaus menisi jotenkin pieleen, ei olisi tarvinnut jossitella johtuiko se jostain tekemästäni asiasta.

Hei, onko kellään kokemusta lämmöistä raskauden edetessä? Mulla droppas pari päivää sitten Ouran mukaan -0,4 astetta, ja samoin tänään, kun ennen se on ollut +0,2-0,3 yleensä. Onko merkittävää tässä vaiheessa, kun viikkoja tuli täyteen just 11. Mulle tuli just tätä droppia ennen korona toista kertaa, mutta hyvin lieväoireisena, vain lievä kurkkukipu alussa ja nyt nuhaa. Ma 10.10 on onneksi nt-ultra, niin pääsee näkemään mitä siellä on 😊

Hei, onko kellään kokemusta lämmöistä raskauden edetessä? Mulla droppas pari päivää sitten Ouran mukaan -0,4 astetta, ja samoin tänään, kun ennen se on ollut +0,2-0,3 yleensä. Onko merkittävää tässä vaiheessa, kun viikkoja tuli täyteen just 11. Mulle tuli just tätä droppia ennen korona toista kertaa, mutta hyvin lieväoireisena, vain lievä kurkkukipu alussa ja nyt nuhaa. Ma 10.10 on onneksi nt-ultra, niin pääsee näkemään mitä siellä on 😊
Mulla ei oo kokemusta, mut oon lukenu et on ihan normaalia. Muistaakseni se johtuu siitä et siinä kohtaa istukka ottaa vastuun eikä enää keltarauhanen niinkään. Joku viisaampi voi kyl korjata. Saatan muistaa syyn väärin 😅

Vauvat on jo sen verran isoja rv30, että pelästyvät varmaan kiväärin ääntä. Kuulo on tuolloin jo ihan "valmis". Että se ehkä aiheuttaa vauvalle epämukavuutta pellästymisen kautta.
Tuo autohomma vähän rippuu siitä että kuinka kamalaa höykytystä on luvassa. Itsellä alkoi jo tavalliset lähiönopeusesteet tuntumaan epämielyttäviltä rv24. Varsinkin sivuttainen höykytys sattui lantioon/häpyluulle kun liitokset liikkuu.
Itse en menisi enää mistään hinnasta, kun tiedän että mua sattuis niin paljon. Vauvan vaarasta en niinkään tiedä. Kyllähän lapsiveden pitäs vaimentaa iskuja, mutta tosiaan, kuinka isoa höykytystä on tiedossa, niin sitä kai pitäs osata punnita. Ehkä miettisin myös sitä, että miltä turvavyö tuntuu masun alla rv30, kun se höykyttää ohjaamossa? Voi olla sulle epämukavaa.

Vauvat on jo sen verran isoja rv30, että pelästyvät varmaan kiväärin ääntä. Kuulo on tuolloin jo ihan "valmis". Että se ehkä aiheuttaa vauvalle epämukavuutta pellästymisen kautta.
Tuo autohomma vähän rippuu siitä että kuinka kamalaa höykytystä on luvassa. Itsellä alkoi jo tavalliset lähiönopeusesteet tuntumaan epämielyttäviltä rv24. Varsinkin sivuttainen höykytys sattui lantioon/häpyluulle kun liitokset liikkuu.
Itse en menisi enää mistään hinnasta, kun tiedän että mua sattuis niin paljon. Vauvan vaarasta en niinkään tiedä. Kyllähän lapsiveden pitäs vaimentaa iskuja, mutta tosiaan, kuinka isoa höykytystä on tiedossa, niin sitä kai pitäs osata punnita. Ehkä miettisin myös sitä, että miltä turvavyö tuntuu masun alla rv30, kun se höykyttää ohjaamossa? Voi olla sulle epämukavaa.
Noissa virallisissa offroad-autoissa on yleensä erilaiset vyöt kuin ns. normi autoissa. Molempien olkapäiden yli tulee erilliset vyöt kohti lantiota, nämä pystyhihnat yhdistyy rintakehän/vatsan päällä olevalla lukituksella... (Eli vähän kuin vauvan turvakaukalossa.) Vyöt tulee vetää kiinni todella napakasti, jotta jos auto kaatuu niin matkustaja ei pääse luistamaan niistä pää edellä lattialle. Ja raskautta niiden autojen turvavälineiden suunnittelussa ei ole huomioitu! Oma lukunsa on röykytys mitä metsäradalla/ kallioilla/kivikoilla/suo-ojissa ajettaessa kehoon hetkellisesti kohdistuu.
Tottakai kannattaa kysyä tapahtuman järjestäjän/ tuottajan kantaa asiaan, niin offroad - kuin ammuntaasioissa.

Tottakai kannattaa kysyä tapahtuman järjestäjän/ tuottajan kantaa asiaan, niin offroad - kuin ammuntaasioissa.
Hyviä pointteja olet esittänyt, itse en esimerkiksi alkuun edes tullut ajatelleeksi millaiset vyöt noissa autoissa on. 😊 mutta totta, luultavastihan niissä on järeät vyöt jotka vähintäänkin painaa ilkeästi.
Mutta luonnollisesti vauvan turvallisuus on mulle ihan ensisijaista, joten vaikka tuottaja lupaisi olevan turvallista, niin jättäisin kuitenkin menemättä.

Hyviä pointteja olet esittänyt, itse en esimerkiksi alkuun edes tullut ajatelleeksi millaiset vyöt noissa autoissa on. 😊 mutta totta, luultavastihan niissä on järeät vyöt jotka vähintäänkin painaa ilkeästi.
Mutta luonnollisesti vauvan turvallisuus on mulle ihan ensisijaista, joten vaikka tuottaja lupaisi olevan turvallista, niin jättäisin kuitenkin menemättä.
Niin arvelinkin sinun tekevän!
Noissa harrastajatapahtumissa on myös katsojia, jotka usein kävelevät reitin läpi siinä radan ulkopuolella. Siinäkin riittää haastetta etenkin kun on märkää, kylmää ja liukasta...
Kyllä Suomessa tekemistä/ kokeiltavaa riittää, myös raskausmaratonin jälkeen 😉 🌸

Muokattu viimeksi:
Täällä ku on tietäjiä , niin tuli mieleeni ku ostin tosi ison unipesän( Jollyroomilta NG-Baby merkkinen halkaisija 120cm) iha vaa chillailuu niin voisko sitä käyttää leikkimattona ,jos rakentais siihen puisista rimoista semmosen telineen mihin laittais roikkumaa kaikkia vauvan tingentangeleita. Mietin ku se on tosi paksu ja pehmee ja leikkimatothan on yleensä aika ohuita ja kovia ,että oisko siitä jotain haittaa ku se on pehmee? Luulis että olis ainaki kivempi pötkötellä siinä ,ku semmmosella kovalla matolla. Ja toki ei tarvis ostaa eriksee sitä leikkimattoa 😅

Täällä ku on tietäjiä , niin tuli mieleeni ku ostin tosi ison unipesän( Jollyroomilta NG-Baby merkkinen halkaisija 120cm) iha vaa chillailuu niin voisko sitä käyttää leikkimattona ,jos rakentais siihen puisista rimoista semmosen telineen mihin laittais roikkumaa kaikkia vauvan tingentangeleita. Mietin ku se on tosi paksu ja pehmee ja leikkimatothan on yleensä aika ohuita ja kovia ,että oisko siitä jotain haittaa ku se on pehmee? Luulis että olis ainaki kivempi pötkötellä siinä ,ku semmmosella kovalla matolla. Ja toki ei tarvis ostaa eriksee sitä leikkimattoa 😅
Varmasti viihtyy myös pehmeämmällä mutta motoriikkaa ajatellen olisi hyvä olla myös kovemmalla alustalla. Meillä neuvolassa painotettiin lattia-aikaa, kun alettiin puhumaan kääntymisistä ja liikkeelle lähdöstä ☺️

Muokkaan vielä, että en ole niinkään tietäjä mutta oma kokemus 2 lapsesta ja ohjeista, joita olen itse saanut 😉

Varmasti viihtyy myös pehmeämmällä mutta motoriikkaa ajatellen olisi hyvä olla myös kovemmalla alustalla. Meillä neuvolassa painotettiin lattia-aikaa, kun alettiin puhumaan kääntymisistä ja liikkeelle lähdöstä ☺️
Jees niin aattelinkin , että varmaan joku syy sille että ne leikkimatot on aika ohuita. Pitänee siis hommata se oikea leikkimattoki😄

1. Mikä on minimihinta jolla saa vaunut ja turvakaukalon käytettynä?
2. Tarvitseeko jotain kantokoppaa vai onko turvakaukalo se juttu missä vauvaa kannetaan esim kyläpaikkaan?
3. Milloin on paras hetki pukea vauva ja viedä vaunulenkille? Kun on vasta syönyt ja vaippa vaihdettu?

2. Tarvitseeko jotain kantokoppaa vai onko turvakaukalo se juttu missä vauvaa kannetaan esim kyläpaikkaan?
3. Milloin on paras hetki pukea vauva ja viedä vaunulenkille? Kun on vasta syönyt ja vaippa vaihdettu?
1. Meidän vaunut oli käytetty. Makso jotain 200e. Mut en kyl tiiä mikä on minimi mil kehtaa ostaa. Uskalsin ostaa ne, mut en uskaltaisi ostaa turvakaukaloo/-istuints käytettynä. Tai toki jos ois tuttu myyjä nii sit ehkä. Itse asiassa just tajusin et meidän eka kaukalo tuli vauvan serkuilta 🤣 mut siinä pysty olee varma ettei oo kolaroitu tai muute käytetty huonosti ja tuli suoraan käytöstä eli ei vanha.

2. Me kannettiin kaukalossa, ei ollu muuta.

3. Kannattaa antaa ruokaa ja vaihtaa vaippa. Sit muuten seurailla vauvan unimerkkejä. Vastasyntyneet nukkuu melkei kaiken aikaa ja isommatkaan vauvat ei kovin kauan jaksa olla hereillä. Tutki jotai mll unioppaita, jos on epävarma olo. Minä ainaki niistä välillä vertailin et onko vauva yhtä paljon hereillä ku muut. Mut sanoisin et sen oman vauvan kyl sit oppii tuntemaan ❤️

1. Me ostettiin vaunut käytettynä 150€, mutta kannattaa tosiaan olla varma, että on homeettomat. Kaukalon tulee olla kolaroimaton ja siinä tulee olla käyttöikää jäljellä (tarkista kaukalosta kello ja valmistajalta paljonko on luvattu käyttöikää, esim Maxi cosin kaukaloille annettu käyttöikää valmistajan puolesta 10v, yleisin taitaa olla about 7v)

2. Me kannettiin kaukalossa, kauppareissuille oli kantoreppu

3. Syöttö, vaippa kuivaksi ja sit vaatteet ja ulos. Oman lapsen rytmin oppii nopeasti ☺️ Luota itseesi

1. Riippuu ihan keltä hankkii, sukulainen saattaa antaa hyvinkin edullisesti. Noitahan voi kysellä myös lahjaksi?
2. Kun autolla liikutaan niin sujuvinta on napata vauva turvakaukalossa matkaan. Myöhemmin kun vauva vaikkapa istuu tukevasti, voi kokeilla matkarattaita tai vaikkapa kantoreppua, toki kantoreput menevät aika nuorillekin, kannattaa tutkia ohjeita. Kantokoppa lienee juttu joka laitetaan vaunuihin? Se siis matkaan jos kyläpaikka on vaunulenkin varrella.
3. Ihan pikkuvauvan kanssa se usein menee niin et vaippa, puhtaat vaatteet jos tarvis, syöttö, pukeminen ja vaunuihin päikyille. Vauveli usein sammahtaa jo tissille, joten voi olla kätevää pukea ensin enimmät ulkovaatteet, jättää vaikkapa vetoketju auki, tehdä tissitainnutus, ja nostaa sitten nukkuja vaunuun ja peitellä paremmin. Valveillaoloaika pitenee hissukseen vauvalla, ja vaunulenkki on helpointa ajoittaa sinne valvomispätkän päähän. Opit kyllä oman vauvasi rytmin, ne asiat muuttuvat hissukseen.

Takaisin