Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rouva L.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vaunujen hinta riippuu ihan siitä mitä vaunuilta haluaa. Minulle arjen mukavuus on tärkeää, joten halusin vaunut, joiden työntöaisa on niin korkea, ettei tarvitse kulkea kumarassa (pitkälle ihmiselle valtaosa rattaista on liian matalia) ja sellaisen järjestelmän, jossa turvakaukalo kiinnitetään suoraan vaunujen runkoon, jolloin kauppareissuilla ei tarvitse irrottaa vauvaa lainkaan turvakaukalosta, vaan turvakaukalon saa kiinnitettyä rattaiden runkoon ja kaukalon suoristettua makuuasentoon. Nämä kriteerit täyttäviä vaunuja ei myyty kirppiksillä esikoisen aikaan, joten uutena piti ostaa. Halusin myös ilmakumirenkaat, koska inhoan sitä ääntä, joka kuuluu, kun puhkeamattomat renkaat ovat imaisseet kiviä renkaan pintaan ja ne ratisevat työnnettäessä rattaita kovilla pinnoilla, ja lopulta kiviä menee puhkeamattomien renkaiden sisään, jonka jälkeen rattaat rahisevat aina niitä työntäessä. Yähh.

Eli kannattaa miettiä mitä haluaa. Eräs ystäväni osti halvimmat kirppisyhdistelmöt mitä löysi, ja käytti niitä kiroillen 4 vuoden ajan kahden lapsensa kanssa. Niitä piti työntää sivusta, koska ne olivat niin pienelle työntäjälle tehty, että jalat osuivat kävellessä rattaisiin, sen lisäksi ettö piti kulkea polvet jatkovasti koukussa jotta ylettyi alas työntöaisaan.

Muokattu viimeksi:
1. Mikä on minimihinta jolla saa vaunut ja turvakaukalon käytettynä?
2. Tarvitseeko jotain kantokoppaa vai onko turvakaukalo se juttu missä vauvaa kannetaan esim kyläpaikkaan?
3. Milloin on paras hetki pukea vauva ja viedä vaunulenkille? Kun on vasta syönyt ja vaippa vaihdettu?
1. Käytettyä kaukaloa kannattaa ihan ensin kysellä tutuilta, että voisi varmistua siitä että se on kolaroimaton eikä liian vanha. Jos käy tuuri ja löytyy, varmasti aika edullinen, koska em. syistä käytetyt kaukalot ja istuimet käyvät huonosti kaupaksi. Me ollaan saatu hyvää merkkitavaraa 50-100e ja ilmaiseksikin kavereilta. Ventovieraalta en ostaisi. Vaunuja hommatessa kannattaa miettiä mitä ominaisuuksia tarvitsee ja paljonko niitä aikoo käyttää. Hintahaarukka on hyvin laaja, Toria selaamaan vaan! Sieltä löytää muutenkin melkein kaiken tarvittavan pilkkahintaan, suosittelen!

2. Jos meette autolla, kaukalossa on helppo kantaa. Jos kävelette vaunujen kanssa ettekä saa niitä vietyä sisälle asti, vaunukopan tai pehmeän kantokassin saa irti vaunuista ja sillä kannettua. Me otettiin joko vaunut tai pelkkä koppa aina mukaan ellei kyläpaikassa ollut matkasänkyä tms. että sai vauvan unille välillä, ulos tai toiseen huoneeseen.

3. Silloin kun tissitainnutus oli varmin tai ainoa tapa saada nukkumaan, mentiin vaippa - pukeminen - syöttö - ulos. Sitten kun alkoi töräyttää nipat melkein joka syötöllä, ei tehty enää niin :rolling: Yrityksen ja erehdyksen kautta, kyllä se siitä :smiling-eyes::thumbs-up: Jonkinlainen unirytmi muodostuu muutaman kuukauden kuluessa.

Olen nyt 21. viikolla ja äsken ihan tyhjästä oksensin aamupalani, voiko olla raskauspahoinvointia? Koko aiemmassa raskaudessa ei siis pahoinvointia ole ollut. Minulla ei ole mitään vatsataudin oireita ja olo on hyvä, edeltävästi aamulla oli kova nälkä ja vähän hutera olo, jota on joskus ennen raskauttakin ollut jos ruokailuväli on kovin pitkä. Alkoi heti huolestuttaa, kun olen vasta viime päivinä tuntenut ekaa kertaa liikkeitä (tai sellaiseksi tulkitsemiani), että onko menossa jotain mitä ei pitäisi olla.

Olen nyt 21. viikolla ja äsken ihan tyhjästä oksensin aamupalani, voiko olla raskauspahoinvointia? Koko aiemmassa raskaudessa ei siis pahoinvointia ole ollut. Minulla ei ole mitään vatsataudin oireita ja olo on hyvä, edeltävästi aamulla oli kova nälkä ja vähän hutera olo, jota on joskus ennen raskauttakin ollut jos ruokailuväli on kovin pitkä. Alkoi heti huolestuttaa, kun olen vasta viime päivinä tuntenut ekaa kertaa liikkeitä (tai sellaiseksi tulkitsemiani), että onko menossa jotain mitä ei pitäisi olla.
Oksentaminen voi johtua melkein mistä vaan. Voi olla mahatauti, voi olla raskauspahoinvointia, voi olla jotain muuta. Raskauspahoinvointi voi joskus alkaa vasta raskauden puolivälin jälkeenkin, eli ei voi tietää.

Kuin "tyhjästä' kuulostaa myös äkilliselle ruokamyrkytykselle, harvemmin kylläkin sen kotiruuasta saa... Söitko eilen jotain epätavallista, joka nyt kuin kiehauttaisi seuraavan sisällön ulos?

Kuin "tyhjästä' kuulostaa myös äkilliselle ruokamyrkytykselle, harvemmin kylläkin sen kotiruuasta saa... Söitko eilen jotain epätavallista, joka nyt kuin kiehauttaisi seuraavan sisällön ulos?
En syönyt mitään erikoista. Olo ollut nyt hyvä ja en ole purjonnut toista kertaa. Pitänee vain seurailla, toistuuko 🤔

En syönyt mitään erikoista. Olo ollut nyt hyvä ja en ole purjonnut toista kertaa. Pitänee vain seurailla, toistuuko 🤔
Jospa se on ollut keholta joko väärähälytys johonkin tai jopa oikea reagointi ilmateitse lentäneeseen vatsapöpöön.
Tärkeintä on, ettei jatkunut. Itsekin seurailisin, ilman suurta stressiä

Mulla oli tässä viimeisimmässä raskaudessa yksittäisiä pahoinvointikohtauksia vielä pitkälti yli puolen välin raskautta. Oksentamisen saattoi laukasta esim. jokin paha haju, hampaidenpesu tai liian pitkä väli syömisessä. Epäilen sinullakin tuota liian pitkää ateriaväliä, muista siis syödä säännöllisesti. 😊

Varma ei tietenkään voi olla, mutta kuulostaa raskauspahoinvoinnilta. Itselläni pitkä ateriaväli pahensi aina raskauspahoinvointia, eli ehkä kyse oli sinullakin siitä.

Olen vähän myöhässä kommenttini kanssa mutta mikäli vaiva jatkuu, täällä myös yksi joka oksenteli ensin koko alkuraskauden viikolle 14. Sen jälkeen oli muutaman viikon hiljaista, ja pahoinvointia tuli taas - aaltoina. Yksittäisiä oksennuksia siellä täällä ja saattoi mennä viikkoja kun ei tullut mitään.

Joo, liian pitkästä ateriavälistä varmaan kyse - olen tuon jälkeen toisenkin kerran aamulla oksentanut, olen ehtinyt tunnustella että nyt on kyllä tosi kova nälkä ja vähän huono olo. Heti pitää heräämisen jälkeen mennä syömään 😄

Hyvä ettei mitään sen huolestuttavampaa, vaikka ikävä vaiva onkin. Siihen voi auttaa jos ottaa yöpöydälle jotain pientä hyvin säilyvää, mitä voi syödä heti ensimmäisenä aamulla.

Vaunujen hinta riippuu ihan siitä mitä vaunuilta haluaa. Minulle arjen mukavuus on tärkeää, joten halusin vaunut, joiden työntöaisa on niin korkea, ettei tarvitse kulkea kumarassa (pitkälle ihmiselle valtaosa rattaista on liian matalia) ja sellaisen järjestelmän, jossa turvakaukalo kiinnitetään suoraan vaunujen runkoon, jolloin kauppareissuilla ei tarvitse irrottaa vauvaa lainkaan turvakaukalosta, vaan turvakaukalon saa kiinnitettyä rattaiden runkoon ja kaukalon suoristettua makuuasentoon. Nämä kriteerit täyttäviä vaunuja ei myyty kirppiksillä esikoisen aikaan, joten uutena piti ostaa. Halusin myös ilmakumirenkaat, koska inhoan sitä ääntä, joka kuuluu, kun puhkeamattomat renkaat ovat imaisseet kiviä renkaan pintaan ja ne ratisevat työnnettäessä rattaita kovilla pinnoilla, ja lopulta kiviä menee puhkeamattomien renkaiden sisään, jonka jälkeen rattaat rahisevat aina niitä työntäessä. Yähh.

Eli kannattaa miettiä mitä haluaa. Eräs ystäväni osti halvimmat kirppisyhdistelmöt mitä löysi, ja käytti niitä kiroillen 4 vuoden ajan kahden lapsensa kanssa. Niitä piti työntää sivusta, koska ne olivat niin pienelle työntäjälle tehty, että jalat osuivat kävellessä rattaisiin, sen lisäksi ettö piti kulkea polvet jatkovasti koukussa jotta ylettyi alas työntöaisaan.
Eli mitkä @Suski75 nää teidän vaunut on?
Mä haluaisin myös ton, että kaukalon saa suoraan runkoon niin varmasti helpottaa liikkumista. 👌

Eli mitkä @Suski75 nää teidän vaunut on?
Mä haluaisin myös ton, että kaukalon saa suoraan runkoon niin varmasti helpottaa liikkumista. 👌
Useisiin vaunuihin ja kaukaloihin on saatavilla yhteensopivia adaptereita. Joissain liikkeissä myydään myös valmiita travel -settejä joissa tulee koko paketti valmiina. 😊

Takaisin