Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Mistä ihmiset hakee sairaslomaa jos pahoinvoinnin takia ei voi tehdä omaa työtään eikä ole mahdollista vaihtaa työtehtäviä. Antaako ne neuvolasta vai pitääkö mennä terveyskeskukseen?

Orastavaa huonoa oloa jo nyt rv4+2 ja ei tulisi mieleenkään edes tässä etovassa olossa avustaa leikkauksessa.
 
Mistä ihmiset hakee sairaslomaa jos pahoinvoinnin takia ei voi tehdä omaa työtään eikä ole mahdollista vaihtaa työtehtäviä. Antaako ne neuvolasta vai pitääkö mennä terveyskeskukseen?

Orastavaa huonoa oloa jo nyt rv4+2 ja ei tulisi mieleenkään edes tässä etovassa olossa avustaa leikkauksessa.
Työterveydestä? 😊

Neuvolalääkäri ois mulle kirjottanu jonku lapun ettei voi tehhä yötöitä, jos ois ollu tarve. Eli varmaan jos neuvolalääkärille on aika, niin se voi kirjottaa, mut ei kai normi terkka anna saikkua.
 
Mistä ihmiset hakee sairaslomaa jos pahoinvoinnin takia ei voi tehdä omaa työtään eikä ole mahdollista vaihtaa työtehtäviä. Antaako ne neuvolasta vai pitääkö mennä terveyskeskukseen?

Orastavaa huonoa oloa jo nyt rv4+2 ja ei tulisi mieleenkään edes tässä etovassa olossa avustaa leikkauksessa.
Mä soittelisin omalle terveysasemalle tai työterveyteen. Neuvolasta tuskin noin aikaisilla viikoilla vielä saikkua saa?
 
Pohdittiin tänään puolison kanssa automatkalla niinkin yksinkertaista asiaa kun vauvan nukkuminen 🙈 tietoa varmasti löytyy etsimälläkin mutta kertoisko joku kuitenkin täällä et miten tai oikeastaan missä vauva nukkuu (jos nukkuu) ensimmäiset yönsä ja ne päivänukkumisensa ja ollaanko siinä sitten kokoajan itse vieressä vahtimassa että kaikki hyvin vai miten se menee? Ja miten tilanne sitten muuttuu vauvan kasvaessa?

On niin hölmö olo kun tavallaan yksinkertaiset jutut ei olekaan yksinkertaisia tässä esikoista odotellessa 😄
 
Pohdittiin tänään puolison kanssa automatkalla niinkin yksinkertaista asiaa kun vauvan nukkuminen 🙈 tietoa varmasti löytyy etsimälläkin mutta kertoisko joku kuitenkin täällä et miten tai oikeastaan missä vauva nukkuu (jos nukkuu) ensimmäiset yönsä ja ne päivänukkumisensa ja ollaanko siinä sitten kokoajan itse vieressä vahtimassa että kaikki hyvin vai miten se menee? Ja miten tilanne sitten muuttuu vauvan kasvaessa?

On niin hölmö olo kun tavallaan yksinkertaiset jutut ei olekaan yksinkertaisia tässä esikoista odotellessa 😄
Meillä nukku ihan pienenä päiväunet usein sylissä tai sit nukutettiin viereen meidän sängylle. Sit meillä oli myös olkkarissa kehto missä vastasyntyneenä nukku. Vähän isompana ei enää malttanu kehtoon rauhoittua niin nukku meidän sängyllä yleensä. Sit ku alko pelottaa et konttaa pois sängystä, vaikka ois millaiset tyynyvallit edessä (eli aivan liian myöhään 😅) nii siirty nukkumaa päiväunet pinnasänkyy.

Yöunet nukku jo pienenä yleensä alkuyön pinnasängyssä, mikä on sivuvaununa meidän sängyssä kiinni ja sit loppu yöstä meidän sängyssä. Näin itseasiassa nukkuu vieläkin. Alottaa unet omassa sängyssään ja sieltä sit jossai kohtaa nostetaan meidän väliin.

Ei siinä vieressä tarvi olla vahtimassa. Tosin itse olin kyl alkuun nii hätänen et piti usein varmistella et varmasti vielä hengittää 🙈 siksi se kehto olkkarissa oli hyvä. Pysty kurkistelemaan helposti.

Meillä on aina Itkuhälytin makkarissa, kun sieltä ei oikein kuulu tänne muualle taloon jos heräilee.

Meillä ei ikinä myöskään opittu nukkumaan vaunuissa. Pienenä nukkui liikkuvissa vaunuissa n. 45 Min. Mut ei koskaan pysähtyneenä ja yleensä oli tosi ärtyinen sieltä herätessä, joten käytännössä kaikki unet nukkunu sisällä aina. 😊
 
Pohdittiin tänään puolison kanssa automatkalla niinkin yksinkertaista asiaa kun vauvan nukkuminen 🙈 tietoa varmasti löytyy etsimälläkin mutta kertoisko joku kuitenkin täällä et miten tai oikeastaan missä vauva nukkuu (jos nukkuu) ensimmäiset yönsä ja ne päivänukkumisensa ja ollaanko siinä sitten kokoajan itse vieressä vahtimassa että kaikki hyvin vai miten se menee? Ja miten tilanne sitten muuttuu vauvan kasvaessa?

On niin hölmö olo kun tavallaan yksinkertaiset jutut ei olekaan yksinkertaisia tässä esikoista odotellessa 😄
Meillä vauva nukkui (tai molemmat vauvat) meidän sängyssä mun vieressä, helpotti yösyöttämisiä paljon. 2kkn ikäisenä opetin pinnasänkyyn (meidän sängyn vieressä) ja sielä nukkuu nytkin yöt. Esikoinen siirtyi 2 vuotiaana pinnasängystä lasten sänkyyn ja 3 vuotiaana omaan huoneeseen.
Päikkärit ovat nukkuneet pakkasten väistyttyä vaunuissa ulkona. Liikkuvissa vaunuissa nukkuu ehkä 45 min mutta liikkumattomissa 2h. Ihan vauvana nukku päivät sielä mihin nukahti, sylissä, sohvalla, pinnasängyssä, meidän sängyssä tms.
 
Meillä ihan pieni on nukkunut yöunia äitiyspalkauslaatikossa ja kun ei sinne enää sopinut, pinniksessä. (Perhepeti on myös monilla hyvä vaihtoehto, mutta ei meillä.) Päiväunia vähän missä sattuu. Liinassa, rattaissa, tissillä, sylissä. Ei tosiaan tarvitse olla vieressä vahtimassa.
 
Ihan pienenä poika nukkui mun vieressä tissi suussa. About 7kk ikäisenä aloin kouluttaa häntä pinnasängyssä nukkumiseen. Oli aika sekoilua nukkuminen meillä silloin, kyllä se siitä :Hugging Face:
 
Osaako joku sanoa, voiko alkuraskaudessa mennä konserttiin jossa desibelit yli 100? Eli mulla olis liput Antti tuiskun stadionkonserttiin, mutta nyt menossa 7+5, enkä löydä ihan tarkkaa tietoa että vaikuttaako alkioon tässä vaiheessa parin tunnin kova meteli ja bassot ym. Vai saisiko jollain vaatteella tms jotenkin vähennettyä vaikutusta 🤔
 
Osaako joku sanoa, voiko alkuraskaudessa mennä konserttiin jossa desibelit yli 100? Eli mulla olis liput Antti tuiskun stadionkonserttiin, mutta nyt menossa 7+5, enkä löydä ihan tarkkaa tietoa että vaikuttaako alkioon tässä vaiheessa parin tunnin kova meteli ja bassot ym. Vai saisiko jollain vaatteella tms jotenkin vähennettyä vaikutusta 🤔
Tuossa vaiheessa ei ainakaan alkion kuulo ole kehittynyt, joten siihen ei pitäisi vaikuttaa ja olla haittaa. Enkä usko kyllä muutenkaan siitä olevan haittaa pienelle. Terveisin ensiodottaja joka pyörii moottoriurheilun parissa viikottain ja nyt kuitenkin jo 16+4 :)
 
Osaako joku sanoa, voiko alkuraskaudessa mennä konserttiin jossa desibelit yli 100? Eli mulla olis liput Antti tuiskun stadionkonserttiin, mutta nyt menossa 7+5, enkä löydä ihan tarkkaa tietoa että vaikuttaako alkioon tässä vaiheessa parin tunnin kova meteli ja bassot ym. Vai saisiko jollain vaatteella tms jotenkin vähennettyä vaikutusta 🤔
Ei ole haittaa siitä. Itse olin yökerhoissa ja keikoilla töissä useasti raskauden aikana, ei vaikuta sikiöön👌🏽 Ihanaa keikkaa! Itse olisin sinne myös halunnut mutta ei onnistunu sit nytte 😎
 
Sikiö alkaa kuulla ääniä kunnolla vasta aika myöhään. Korvan sisäelimet on oikeastaan oikeankokoiset vasta rv24 ja siitä ne vielä kypsyy. Sitä ennen sikiön kuulo on huonompi ja mitä aikaisemmalla viikolla olet, niin sitä huonommin sikiö kuulee. Viikolla 7 en voi millään uskoa että voi tulla pienelle kuulovauriota, kun on vielä kehityksessä niin keskeneräinen.
Kannattaa lukea esim., tuon IL:n viitteestä se alkuperäistutkimus jos haluat ymmärtää paremmin, mistä alkuperäisessä artikkelissa tarkkaan kirjoitettiin. Kun tuossa ei edes puhuttu sikiön iästä.
Muutenkin iltapäivälehdet eivät ehkä ole niitä luotettavia lähteitä, kun niitä kiinnostaa vaan klikki uutiset :Winking Face:
Eli kannattaa sillä ajatuksella lukea iltapäivälehtiä skeptisesti... riittävä lähdekriittisyys on tärkeää disinformaation kaudella, mitä me nyt eletään.
Kannattaa kyllä suojata oma kuulo, eli korvatulpilla keikoille :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Muistelin nähneeni myös meillä aiheesta joskus artikkelin ja löytyihän se täältä. Sen mukaan pitkäaikainen melu esim. kokopäivätyö meluisessa ympäristössä voi vaikuttaa vauvan kuulon kehitykseen. Parin tunnin konsertilla ei siis olisi vaikutusta.
 
Osaako joku sanoa, voiko alkuraskaudessa mennä konserttiin jossa desibelit yli 100? Eli mulla olis liput Antti tuiskun stadionkonserttiin, mutta nyt menossa 7+5, enkä löydä ihan tarkkaa tietoa että vaikuttaako alkioon tässä vaiheessa parin tunnin kova meteli ja bassot ym. Vai saisiko jollain vaatteella tms jotenkin vähennettyä vaikutusta 🤔
Varmasti desibelien ja vauvan kuulon puolesta voi tuossa vaiheessa aivan hyvin mennä ♥️😊 Tuli oma kokemus mieleen tältä kesältä yksiltä festareilta, jonka ajattelin jakaa. Ei ollut muuten mitään ongelmaa, mutta en voinut kovin lähellä olla lavoja/kaiuttimia. Se vain tuntui jotenkin tosi pahalta. Se basso kävi tosi ikävästi kohtuun ja tuli välittömästi sellainen olo, että pitää mennä kauemmas, ja niin sitten meninkin. 😁 Kerran kävin koittamassa, kun oli kaverin keikka, että pystyiskö olee edessä, mutta ei vaan oman olon perusteella pystynyt. 😐
 
Voiko raskausviikolla 30+1 käydä keilaamassa?
Entä Offroad autosafarilla jonka yhteyteen kuuluu myös rata-ammunta rynnäkkökivääreillä? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Selvennyksenä jos offroad autosafari ei ole tuttu käsite, niin siinä siis ajetaan isoilla maastureilla epätasaisia, mutaisia ja kuoppaisia metsäreittejä.
Toki siis tiedostan että noilla viikoilla voi olla haastavaa jo pelkän mahan koon sekä olotilan kannalta, mutta nyt haen lähinnä vastauksia siihen että onko siitä haittaa raskaudelle tai vauvalle?

Itse maalaisjärjellä ajateltuna voisin kuvitella, että kuoppaisilla metsäteillä ajaminen voisi tuntua äärimmäisen epämiellyttävältä ja rynnäkkökivääreillä ampuminen voi olla liian kovaa meteliä vauvalle, mutta onko näin? :Smirking Face:

Terveisin, help miesvaltaisen yrityksen pikkujoulut. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
 
Voiko raskausviikolla 30+1 käydä keilaamassa?
Entä Offroad autosafarilla jonka yhteyteen kuuluu myös rata-ammunta rynnäkkökivääreillä? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Selvennyksenä jos offroad autosafari ei ole tuttu käsite, niin siinä siis ajetaan isoilla maastureilla epätasaisia, mutaisia ja kuoppaisia metsäreittejä.
Toki siis tiedostan että noilla viikoilla voi olla haastavaa jo pelkän mahan koon sekä olotilan kannalta, mutta nyt haen lähinnä vastauksia siihen että onko siitä haittaa raskaudelle tai vauvalle?

Itse maalaisjärjellä ajateltuna voisin kuvitella, että kuoppaisilla metsäteillä ajaminen voisi tuntua äärimmäisen epämiellyttävältä ja rynnäkkökivääreillä ampuminen voi olla liian kovaa meteliä vauvalle, mutta onko näin? :Smirking Face:

Terveisin, help miesvaltaisen yrityksen pikkujoulut. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
No mulla ainakin tuntui ihan yksittäiset töyssyt maantielläkin hyvin epämukavilta, kun kohtu pomppi ja hyllyi. 😬 Ja lisäks jatkuvammassa pomputuksessa epäilisin olevan hyvin suuri riski pissankarkailuun, kun pomppiva kohtu "runnoo" muutenkin litistynyttä rakkoa. Enkä nyt muutenkaan tiedä, että olisko se kuinka turvallista esim istukan kiinnitykselle tai lantionpohjan lihasten toiminnalle. 🤔

Mitään faktaa en siis tiedä, mutta yhden onnistuneen raskauden perusteella en suosittelisi. Eikös sitä varoitella kaikista kaatumisista, putoamisista jne että olis hyvä tarkistuttaa tilanne, vaikkei suoraan vatsaan osuiskaan. 🤔
 
Takaisin
Top