Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Nyt pistit pahan… Mun ei ole tarvinnut toimittaa virtsanäytteitä :wideyed: sielä neuvolas toki virtsasta katotaan se proteiinipitoisuus mutta labras en oo käynyt antamas kuin verta :angelic:
Toivottavasti joku tietää paremmin :shy:

Joo sen kyllä muistankin, että joka käynnillä terveydenhoitaja katsoo pikaliuskoilla proteiinit ja sokerin, mut nuo labraan asti kiikutettavat meni ihan ohi, et mitä niistä ja miksi.
 
Kävin katsomassa omia labroja ja tulkitsin, että labraan viedyistä virtsanäytteistä on tutkittu bakteerit sekä sokerit ja proteiinit. Mutta tämä siis maallikon tulkintana :smug:
 
Mitä noista labraan ekan neuvolan jälkeen toimitettavista virtsanäytteistä tutkitaan? Miksi 2 erilaista putkea pitää viedä?
Ainakin niistä tutkitaan virtsatietulehdus, en tiedä tutkitaanko muuta. Minulla noista ensimmäisistä virtsanäytteistä diagnosoitiin oireeton virtsatietulehdus, johon määrättiin antibiootit. Kuulemma raskausaikana nämä hoidetaan antibiooteilla aina, muulloin ei.
 
Mitä noista labraan ekan neuvolan jälkeen toimitettavista virtsanäytteistä tutkitaan? Miksi 2 erilaista putkea pitää viedä?

Tuliskohan niistä myös klamydiatesti, ku eikö sukupuolitautitestit oteta kans jossain vaiheessa? Tää menee ihan mutulla, ei mitään muistikuvaa vajaan neljän vuoden taakse :hilarious:
 
Tuliskohan niistä myös klamydiatesti, ku eikö sukupuolitautitestit oteta kans jossain vaiheessa? Tää menee ihan mutulla, ei mitään muistikuvaa vajaan neljän vuoden taakse :hilarious:

Klamydia juu ja taitaa ollamyös tippuri? Kaksi putkea sen takia että eri pidätysajat ja alapesu tutkimuksissa.
 
veikkaan että nippailut ja huono olo on ovista ennakoivia oireita ja että se ois pian tuloillaan :) harvemmalla ovis tulee vielä ennen kp9. mulla oli kans eka kierto pillereiden jälkeen normaalia pidempi, ja olettamani raskausoireet olikin sit ovisoireita. sen jälkeiset kierrot oli sit hyvin säännöllisiä ja reilusti lyhyempiä. kroppa vaan otti oman aikansa palautuessaan pillereistä.
 
Mitä noista labraan ekan neuvolan jälkeen toimitettavista virtsanäytteistä tutkitaan? Miksi 2 erilaista putkea pitää viedä?

Ainakin bakteeriviljely (eli virtsatulehduksen tutkiminen) ja kemiallinen seula otetaan kahteen putkeen. Ja ne tarkistettiin ainakin meidän neuvolassa. En tiedä sitä, otetaanko jossain neuvoloissa se klamydia&tippurikin virtsasta. Sen näytteen voi myös ottaa emättimestä. Sun pitäis nähdä ne lähetteet sun lähetteet Kanta.fi:stä :) Klamydia&tippuri tulee ensivirtsanäytteestä eli silloin ei alapääpesua ja pissa ekasta pisarasta purkkiin.

Yhden laboratorion ohje virtsan bakteeriviljelyyn (sama kemiallisessa seulassa): https://www.nordlab.fi/sites/default/files/pdf_uploads/u_keskivirtsanayte_suomi.pdf
 
Miksi eri sovelluksissa raskausviikoissa on heittoa, vaikka antavat saman lasketun ajan? Vau.fi-sovelluksen mukaan nyt on 4+6, Pregnancy calendar sanoo 5+1 ja Premom 5+2. Kaikki antavat kuitenkin saman lasketun ajan 22.10.
Olen tosi hämmentynyt. :Eyes:
 
Lonkalta veikkaisin, että eri sovellukset määrittävät kierron pituutta eri tavoilla? Joku voi laskea keskiarvon tietyltä ajalta, joku päättelee muiden oireiden perusteella, jos niitä on lisännyt. Vaun nettisivuilla laskuri taitaa vaan kysyä kierron pituuden.

Edit. Jaa la kuitenkin kaikilla sama? Erikoista.
 
Lonkalta veikkaisin, että eri sovellukset määrittävät kierron pituutta eri tavoilla? Joku voi laskea keskiarvon tietyltä ajalta, joku päättelee muiden oireiden perusteella, jos niitä on lisännyt. Vaun nettisivuilla laskuri taitaa vaan kysyä kierron pituuden.

Edit. Jaa la kuitenkin kaikilla sama? Erikoista.

Joo, laskettu aika kaikissa sama, minkä vuoksi tää minua niin kummastuttaakin.
 
Miksi eri sovelluksissa raskausviikoissa on heittoa, vaikka antavat saman lasketun ajan? Vau.fi-sovelluksen mukaan nyt on 4+6, Pregnancy calendar sanoo 5+1 ja Premom 5+2. Kaikki antavat kuitenkin saman lasketun ajan 22.10.
Olen tosi hämmentynyt. :Eyes:
Ilmeisesti eri sovellukset ovat eri mieltä siitä, montako viikkoa laskettuna aikana on takana.
Noista tässä listaamistasi arvoista voi laskea, että sovelluksen laskettu aika on:
Vau: 40+0
Pregnancy calendar: 40+2
Premom: 40+3

Suomessa laskettu aika on virallisesti 40+0, mutta valtaosa vauvoista syntyy jonain muuna päivänä kuin laskettuna aikana. Jos katsotaan, minä päivänä tilastojen mukaan syntyy eniten vauvoja, ne ovat juuri nuo 40+2 ja 40+3, joten nuo ulkomaisten sovellusten arvaukset raskauden kestosta ovat todennäköisemmin oikein kuin suomalaisen systeemin arvio. Tosiasiassa sinulla pitäisi olla joka sovelluksessa samat viikot ja eri lasketut ajat.

Sovellukset ovat monesti siitä ärsyttäviä, että ne haluavat laskea lasketun ajan arvauksilla, joten niihin ei pidä syöttää kuukautisten alkamispäiviä, kierron pituuksia, jne, vaan pelkästään ovulaatiopäivä, jolloin viikot tulevat varmasti oikein.
 
Kiitos vastauksesta Suski75! :Slightly Smiling Face: En saanut ovisplussaa bongattua just tässä kierrossa niin ovispäivää voi vaan arvailla. Täytyy varhaisultran jälkeen katsoa millä päivillä mennään. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Hei kaikki!
En tiedä tuleeko tämä oikeaan paikkaan, mutta olen ensiodottaja, joten: Tiedättekö onko odottaville isille olemassa jotain tietopaketteja?
Minua turhauttaa joskus selittää miehelleni joitain raskauteen liittyviä asioita. Tuntuu kuin hän vähättelisi raskaudesta minulle aiheutuvia oireita, vaikka tuskin tekee sitä tahallaan. Esim. kun herään yöllä kaameaan nälkään, enkä saa unta moneen tuntiin, kyse ei ole mieliteoista tai mässäilystä vaan oikeasti vatsassa tuntuu fyysisesti nälkä. Myös väsymyksen hän uskoo olevan jotenkin psykologista, että voisin vain yrittää olla reippaampi. Olen yrittänyt selittää, että minun on tärkeää kuunnella kroppaani, eikä lähteä (fyysisten)töiden jälkeen lenkkeilemään, jotta pakarani pysyisivät mahd kiinteinä. Ja että on täysin normaalia lihoa muutama kilo tai enemmänkin raskauden aikana. Huoh. Luulen että ”virallista” tekstiä lukemalla hän ymmärtäisi paremmin. Ideoita?
 
Hei kaikki!
En tiedä tuleeko tämä oikeaan paikkaan, mutta olen ensiodottaja, joten: Tiedättekö onko odottaville isille olemassa jotain tietopaketteja?
Minua turhauttaa joskus selittää miehelleni joitain raskauteen liittyviä asioita. Tuntuu kuin hän vähättelisi raskaudesta minulle aiheutuvia oireita, vaikka tuskin tekee sitä tahallaan. Esim. kun herään yöllä kaameaan nälkään, enkä saa unta moneen tuntiin, kyse ei ole mieliteoista tai mässäilystä vaan oikeasti vatsassa tuntuu fyysisesti nälkä. Myös väsymyksen hän uskoo olevan jotenkin psykologista, että voisin vain yrittää olla reippaampi. Olen yrittänyt selittää, että minun on tärkeää kuunnella kroppaani, eikä lähteä (fyysisten)töiden jälkeen lenkkeilemään, jotta pakarani pysyisivät mahd kiinteinä. Ja että on täysin normaalia lihoa muutama kilo tai enemmänkin raskauden aikana. Huoh. Luulen että ”virallista” tekstiä lukemalla hän ymmärtäisi paremmin. Ideoita?
Käytätkö jotain raskaudenseuranta sovellusta? Niistä useaan saa myös miehen linkitettyä mukaan seuraamaan raskauden etenemistä. Ja niissä kyllä kerrotaan tavanomaisista oireista, painonnoususta ym. Kurjaa, jos mies ei ymmärrä ja vähättelee oireita. :disappointed-face:
 
Hei kaikki!
En tiedä tuleeko tämä oikeaan paikkaan, mutta olen ensiodottaja, joten: Tiedättekö onko odottaville isille olemassa jotain tietopaketteja?
Minua turhauttaa joskus selittää miehelleni joitain raskauteen liittyviä asioita. Tuntuu kuin hän vähättelisi raskaudesta minulle aiheutuvia oireita, vaikka tuskin tekee sitä tahallaan. Esim. kun herään yöllä kaameaan nälkään, enkä saa unta moneen tuntiin, kyse ei ole mieliteoista tai mässäilystä vaan oikeasti vatsassa tuntuu fyysisesti nälkä. Myös väsymyksen hän uskoo olevan jotenkin psykologista, että voisin vain yrittää olla reippaampi. Olen yrittänyt selittää, että minun on tärkeää kuunnella kroppaani, eikä lähteä (fyysisten)töiden jälkeen lenkkeilemään, jotta pakarani pysyisivät mahd kiinteinä. Ja että on täysin normaalia lihoa muutama kilo tai enemmänkin raskauden aikana. Huoh. Luulen että ”virallista” tekstiä lukemalla hän ymmärtäisi paremmin. Ideoita?
Kuulostaa kyllä tosi kurjalta. :sad-face:
Edelliset antoivatkin jo hyviä vinkkejä. Mulla on ollut tässä raskaudessa tapana lukea miehelle "iltasaduksi" ääneen vau.fi:n viikottainen raskausviikko-kuvaus. Näin mieskin pysyy kärryillä, miten vauva masussa kasvaa ja millaisia muutoksia mä kenties kropassani koen. Meillä mies jo nykyään torstaisin tietää kysellä seuraavan viikon kuvausta, kun viikot vaihtuu perjantaisin. :Face With Tears Of Joy:
 
Hei kaikki!
En tiedä tuleeko tämä oikeaan paikkaan, mutta olen ensiodottaja, joten: Tiedättekö onko odottaville isille olemassa jotain tietopaketteja?
Minua turhauttaa joskus selittää miehelleni joitain raskauteen liittyviä asioita. Tuntuu kuin hän vähättelisi raskaudesta minulle aiheutuvia oireita, vaikka tuskin tekee sitä tahallaan. Esim. kun herään yöllä kaameaan nälkään, enkä saa unta moneen tuntiin, kyse ei ole mieliteoista tai mässäilystä vaan oikeasti vatsassa tuntuu fyysisesti nälkä. Myös väsymyksen hän uskoo olevan jotenkin psykologista, että voisin vain yrittää olla reippaampi. Olen yrittänyt selittää, että minun on tärkeää kuunnella kroppaani, eikä lähteä (fyysisten)töiden jälkeen lenkkeilemään, jotta pakarani pysyisivät mahd kiinteinä. Ja että on täysin normaalia lihoa muutama kilo tai enemmänkin raskauden aikana. Huoh. Luulen että ”virallista” tekstiä lukemalla hän ymmärtäisi paremmin. Ideoita?

Onpa tympeä tilanne, jos tulevaa isää huolestuttaa enemmän äidin vartalo kuin molempien terveys ja hyvinvointi. Edellä onkin annettu hyviä vinkkejä, lisäksi en malta olla kertomatta omaa kokemustani. Nyt en väitä, että näin kävisi automaattisesti kaikille, tai että mä olisin tehnyt jotain oikein ja joku toinen jotain väärin, näin mun kroppa vain päätti asiaa käsitellä.

Olin jo valmiiksi pyöreä enkä mikään himoliikkuja, ja 17 kg tuli vielä lisää ilman erityistä mässäilyä. Nälkä oli kovempi kuin ennen ja söin enemmän, mutta pyrin syömään terveellisesti ja tavallisesti. Väsytti, pissatti ja maha painoi, joten lenkkeily jäi kokonaan varmaan puolivälissä. Mitään turvotuksia tai radia ei tullut, joten siinä mielessä silti helppo raskaus. Neuvola ja lääkäri ei ollut huolissaan vaikka lievää ylipainoa oli valmiiksi. Itse murehdin onko tämä haitallista ja saako sen pois.

Vauva oli syntyessään 3314g ja itseltä jäi 5 kg laitokselle heinäkuussa. Imetys sujui hyvin ja vauva nukkui varmemmin vaunuissa, joten pientä lenkkiä tuli tehtyä melkein päivittäin. 10 kg lisää suli jouluun mennessä, vaikka tässä vaiheessa jo myönnän että mässäiltyäkin tuli :Face With Tears Of Joy: Nyt kun imetys on enää vähäistä, vaatiikin jo enemmän tekemistä karistaa loput kilot ja pitää ne poissa.

Tahdon sanoa siis että kehon muutoksia ei kannata liikaa murehtia etukäteen. Hommassa voi käydä myös ihan hyvin, ja kova stressi on haitallista vauvalle. Ota mies mukaan neuvolaan jos mahdollista. Toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen. Ihanaa odotusta ja hyvää vointia! :Heavy Black Heart:
 
Muokattu viimeksi:
Hei kaikki!
En tiedä tuleeko tämä oikeaan paikkaan, mutta olen ensiodottaja, joten: Tiedättekö onko odottaville isille olemassa jotain tietopaketteja?
Minua turhauttaa joskus selittää miehelleni joitain raskauteen liittyviä asioita. Tuntuu kuin hän vähättelisi raskaudesta minulle aiheutuvia oireita, vaikka tuskin tekee sitä tahallaan. Esim. kun herään yöllä kaameaan nälkään, enkä saa unta moneen tuntiin, kyse ei ole mieliteoista tai mässäilystä vaan oikeasti vatsassa tuntuu fyysisesti nälkä. Myös väsymyksen hän uskoo olevan jotenkin psykologista, että voisin vain yrittää olla reippaampi. Olen yrittänyt selittää, että minun on tärkeää kuunnella kroppaani, eikä lähteä (fyysisten)töiden jälkeen lenkkeilemään, jotta pakarani pysyisivät mahd kiinteinä. Ja että on täysin normaalia lihoa muutama kilo tai enemmänkin raskauden aikana. Huoh. Luulen että ”virallista” tekstiä lukemalla hän ymmärtäisi paremmin. Ideoita?
Ensinnäkin olen pahoillani ettet saa puolisosi ymmärrystä ja tukea raskausaikana. Jokainen raskaana oleva nainen ansaitsisi sen, koska raskaus voi oikeesti olla todella raskasta. Toivottavasti teillä tilanne muuttuu viimeistään vauvan synnyttyä. Pyydä vaikka miestäsi lukemaan tää Valeäidin kirjoitus. Jos se vaikka avaisi vähän silmiä.
 
Takaisin
Top