Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Ovisplussasta. Ovispäivä (20.6). on 2+0 ja siitä eteenpäin sitten, tänään olis siis 3+5
Neuvolassa taitavat kyllä usein laskee menkoista 28pvän kierrolla (3+1)

Ja sitten sitä vielä ultrassa siirretään. Itsellä oli jämpti kierto, ja sen sekä ovisplussan mukaan tuli sama laskettu aika. Ultrassa aikaistettiin 5 päivää, sen mukaan olisin ovuloinut heti kp 8 testin huomaamatta ja tullut raskaaksi kun edellisestä tallettelusta kulunut jo 3 päivää. Mahdollista varmaankin, mutta joo.

Eli sanoisin myös, että oot nyt 3+?, ja enempää ei hyödytä pohtia ennen ultraa eikä sen jälkeenkään :laughing002 Varmaan kuitenkin lähempänä neljää täyttä viikkoa, jos raskaustestikin on jo positiivinen.
 
Meillä neuvola laskee kuukautisista ja minä itse ovulaatiosta :grin neuvolan laskutavalla tulee 2 päivää jälessä mutta vastaa viikkoja. Laskettuaika ei muutu koska alle 5 päivää eroa. Täälä siis ovulaatiosta laskettuna 19+0 ja menkoista laskettuna 18+5 :rolleyes: viralliset (esim kelan paperit jne) teen neuvolan mukaan mutta muuten pidän lasketunajan marraskuussa, sillä tiedän itse milloin seksiä harrastettu, milloin ovuloinut ja milloin munasolu irronnut :p
 
Neuvolassa lasketaan aina menkoista, vaikka hedelmöityshetki olisi kuinka tarkkaan tahansa tiedossa. Tämän vuoksi väitin neuvolassa kivenkovaan, etten tiedä milloin kuukautiset alkoivat, mutta 6-päiväinen alkio siirrettiin sinä-ja-sinä päivänä. Minulla lääkkeellisessä pakastealkiosiirrossa lykättiin siirtoa aikatauluongelmien vuoksi viikolla, ja siinä vaiheessa kun kiertoa venytellään ja vanutellaan siksi että se sopii paremmin lääkärin aikatauluihin, on ihan hölmöä edes kuvitella, että laskettu aika määräytyisi edellisten kuukautisten alkamisajasta. :wacky:
 
Neuvolassa lasketaan aina menkoista, vaikka hedelmöityshetki olisi kuinka tarkkaan tahansa tiedossa. Tämän vuoksi väitin neuvolassa kivenkovaan, etten tiedä milloin kuukautiset alkoivat, mutta 6-päiväinen alkio siirrettiin sinä-ja-sinä päivänä. Minulla lääkkeellisessä pakastealkiosiirrossa lykättiin siirtoa aikatauluongelmien vuoksi viikolla, ja siinä vaiheessa kun kiertoa venytellään ja vanutellaan siksi että se sopii paremmin lääkärin aikatauluihin, on ihan hölmöä edes kuvitella, että laskettu aika määräytyisi edellisten kuukautisten alkamisajasta. :wacky:


Riippunee neuvolasta lähtevätkö hedelmöityshoitojen ”määräämää” muuttamaan. Mulla pysyi viikot ja la sen mukaisina, mitä ivf:n tuoresiirron yhteydessä esh:sta sanottiin, vaikka ekassa neuvolan ultrassa koko oli muutaman päivän suuntaan tai toiseen eri kuin mitä esh:n mukaan.
 
Riippunee neuvolasta lähtevätkö hedelmöityshoitojen ”määräämää” muuttamaan. Mulla pysyi viikot ja la sen mukaisina, mitä ivf:n tuoresiirron yhteydessä esh:sta sanottiin, vaikka ekassa neuvolan ultrassa koko oli muutaman päivän suuntaan tai toiseen eri kuin mitä esh:n mukaan.
Minulla neuvolan terkka siis oikeasti jankutti menkkojen alkamispäivästä, vaikka osasin sanoa tarkalleen hedelmöityspäivän ja varhaisultrassa mitatut viikot, niin silti olisi pitänyt antaa menkkojen alkamispäivä ja kierron pituus että neuvola saa laskettua itselleen lasketun ajan. En antanut, koska en halunnut sekoittaa laskettua aikaa, se kun oli nyt tiedossa tarkemmin kuin luomuna edes olisi mahdollista. Olin vain hämmästynyt siitä, kuinka se menkkojen alkamispäivä oli neuvolalle niin tärkeä, vaikka sillä ei lääkkeellisessä alkionsiirrossa ole yhtään mitään merkitystä.
 
Minulla neuvolan terkka siis oikeasti jankutti menkkojen alkamispäivästä, vaikka osasin sanoa tarkalleen hedelmöityspäivän ja varhaisultrassa mitatut viikot, niin silti olisi pitänyt antaa menkkojen alkamispäivä ja kierron pituus että neuvola saa laskettua itselleen lasketun ajan. En antanut, koska en halunnut sekoittaa laskettua aikaa, se kun oli nyt tiedossa tarkemmin kuin luomuna edes olisi mahdollista. Olin vain hämmästynyt siitä, kuinka se menkkojen alkamispäivä oli neuvolalle niin tärkeä, vaikka sillä ei lääkkeellisessä alkionsiirrossa ole yhtään mitään merkitystä.


Ei ehkä tilanteessa ollut mitään hauskaa, mut näin terv.alan ammattilaisena mulla vähän kyllä huvittaa. Musta tuntuu, et kollega on vähä juminu kaavoissaan eikä oo ehkä tienny kuinka tarkkaan hedelmöityshoidoissa hommat tehdään. Eikä siinä tietämättömyydessäkään mitään, jos sen tunnustaa.
 
Tai toinen mahdollisuus on se, että neuvolassa on jokin tietojärjestelmä, joka ei päästä eteenpäin ennen kuin siihen naputtelee jotakin...? En tiedä. Tämä voisi olla ymmärrettävä syy.
 
Pakko siinä joku ohitushomma olla, jos esim. Tuleeki kk normaalisti eikä tajua olevansa raskaana, nii eihän niitä millään voi merkitä kuukautisten mukaan o_O Tai en mä tiedä mutta luulis, että voi laskea oviksesta myös taaksepäin, jos on esim alkion siirto ja siihen pitää joku pvm saada. Tarvii kysyä ku menee enskerralla :grin
 
Mulla on ivf alkuinen raskaus ja ipana tiedoissa on kaksi laskettua aikaa. Kuukautisten mukainen ja ivf mukainen. Ivf laskettu aika on merkitty viralliseksi lasketuksi ajaksi. Sieltä löytyy myös punktio päivä ja alkion siirto päivä. Eli kuukautisten alkamis päivämäärän mukaan he eivät laskettua aikaa määrittäneet, keräsivät vain kaikki tiedot ylös.
 
Varmaan tämä riippuu hoitajasta. Multa on kysytty kierron pituutta ja laskettu sen mukaan. Eikä kierto ole ollut kummankaan aikaan perinteistä 28 päivää.
 
Mulla on kaksi ivf-alkuista raskautta. Ekalla kerralla kysyttiin kuukautisten alkua, vaikka kerroin että on tehty alkionsiirto ja laskettu aika on x. Terkka silti sanoi ettei sillä ole merkitystä, ainoastaan kierron alkamispäivällä. Esitteli vielä että heillä on tämmöinen kätevä kiekko, siihen kun pyörittää kuukautisten alkupäivän niin näyttää automaattisesti lasketun ajan. Koska kaikilla naisillahan on aina muutenkin 28 päivän kierto :happy118 hän oli aika nuori, luulen että oli suht kokematon eikä välttämättä ollut ennen tullut ivf-raskautta vastaan.

Toisella kertaa (ja eri terkalla) kun kerroin alkionsiirrosta kysyttiin heti tiedänkö milloin on laskettu (terkka sanoi ettei tiedä miten se lasketaan) ja merkitsi sen ja alkionsiirtopäivän korttiin. Korttikin oli vähän päivittynyt ja näille oli omat sarakkeet, toisin kuin 2016 vuoden kortissa. Pikkuhiljaa siis ilmeisesti käytännöt muuttuu ja tietoisuus lisääntyy.
 
Kuinka nopeasti selällään nukkuminen voi tulla ongelmalliseksi? Makoilin äsken selälläni, nojaillen tyynyihin ja oli pakko nousta ylös kun yläselkää alkoi koskea + tuli vähän huono olo. Se helpottui kun nousi istumaan. Täällä siis 12+6 viikot menossa.

Meillä muuten oltiin neuvolassa tietoisia IVF-hoitojen vaikutuksesta laskettuun aikaan, eikä sitä kukaan kyseenalaistanut kun sen heille sanoin + he kysyivät punktio- sekä siirtopäivän ja siirretyn alkion iän :) Ja saivat saman LA kuin mitä olin puhelussa jo sanonut.
 
Kuinka nopeasti selällään nukkuminen voi tulla ongelmalliseksi? Makoilin äsken selälläni, nojaillen tyynyihin ja oli pakko nousta ylös kun yläselkää alkoi koskea + tuli vähän huono olo. Se helpottui kun nousi istumaan. Täällä siis 12+6 viikot menossa.
Minulle tuosta selällään makoilusta sanottiin, että niin kauan kun se tuntuu itsestä hyvältä se on ok, ja sitten kun ei tunnu, niin sitten ei enää kannata selällään nukkua. Minulla siis selällä makaaminen ei tuntunut huonolta missään vaiheessa raskautta, joten en sitä pyrkinyt mitenkään välttelemään.

Jyväskylän neuvolan kysymyspalstalla sanotaan näin:
Voiko nukkua selällään?

Joidenkin äitien on täysin mahdotonta nukkua varsinkin loppuraskaudesta selällään. Heille tulee pahoinvoinnin tunnetta ja hengitysvaikeuksia. Selinmakuuasennossa vauva ja kohtu saattavat painaa äidin selkärangan päällä olevia verisuonia niin, että äidin verenpaine laskee. Jos äidin verenpaine laskee huomattavan alas, istukan verenkierto heikkenee ja vauvan hapensaanti on vaarassa. Näin ei kuitenkaan tapahdu äidin huomaamatta. Loppuraskaudessa naiset nukkuvat huonosti, pyörivät ja juoksevat vessassa. Uni on myös pinnallista. Nukkuessaan ”koiran unta” äidit valvovat alitajuisesti vauvan hyvinvointia. Jos äidille ei tule selinmakuulla huono olo ja tarvetta kääntyä kyljelleen, ei selällä nukkuminen ole mitenkään vaarallista.
 
Missä järjestyksessä asiat tapahtuu neuvolassa? Ekat seulonnat nyt kyseessä. Kun on yli 40 ja Niptin saa automaattisesti, niin onko kuitenkin lisäksi myös seerumiseulonta ja ultra? Mikä noista tehdään ekana ja millä viikoilla?
 
Missä järjestyksessä asiat tapahtuu neuvolassa? Ekat seulonnat nyt kyseessä. Kun on yli 40 ja Niptin saa automaattisesti, niin onko kuitenkin lisäksi myös seerumiseulonta ja ultra? Mikä noista tehdään ekana ja millä viikoilla?
Siis tiedätkö että saat Niptin iän perusteella? Ainakaan HUS alueella sitä ei saa. Ainoastaan jos seula hälyttää.
 
Siis tiedätkö että saat Niptin iän perusteella? Ainakaan HUS alueella sitä ei saa. Ainoastaan jos seula hälyttää.

Joo täällä saa automaattisesti kaikki yli 40-vuotiaat, sanoi neuvolan ajanvarauksen terkkari ja myös gynekologi tätä mainosti kun ”painosti” lapsentekoon.
 
Joo täällä saa automaattisesti kaikki yli 40-vuotiaat, sanoi neuvolan ajanvarauksen terkkari ja myös gynekologi tätä mainosti kun ”painosti” lapsentekoon.
Sitten voit olla iloinen, että saat sen julkisella. Olisin mielellään itsekin ottanut sen, mutta näillä mennään mitä annetaan. En ole varma mitä teillä sitten pakettiin kuuluu, mutta uskoisin että ultrataan ihan normisti nt-ultra. Kannattaa kysyä neuvolasta aikatauluja. Seulaa varten täällä otetaan labrat viikolla 9-11 ja ultra on 10-14, yleisimmin ehkä viikon 12 hujakoilla.
 
Missä järjestyksessä asiat tapahtuu neuvolassa? Ekat seulonnat nyt kyseessä. Kun on yli 40 ja Niptin saa automaattisesti, niin onko kuitenkin lisäksi myös seerumiseulonta ja ultra? Mikä noista tehdään ekana ja millä viikoilla?

Mulla oli ainakin omassa neuvolassa/tk:ssa normiseulojen verikoe ja NIPT otettiin sitten keskussairaalassa samalla kun tehtiin NT-ultra siellä (edellisessä raskaudessa kromosomimuutos jonka vuoksi saatiin). NIPThän voidaan ottaa oikeastaan missä vaiheessa vaan kun viikkoja on vaan tarpeeksi, niin kannattaa varmistaa omasta neuvolasta miten teillä tehdään ja missä se otetaan. Sekin kun vaihtelee, pienemmillä paikkakunnilla ei oteta ollenkaan (täällä ainakin pitää mennä isompaan sairaalaan) ja jossain on vaan tietyt viikonpäivällä kun sitä otetaan (yleensä maanantai/alkuviikko) koska niitä tutkitaan käsittääkseni edelleen vaan suunnilleen yhdessä paikassa Suomessa ja ne pitää lähettää tiettyyn aikaan että säilyy. Mutta siis, jos mulla olis ollut NT-ultra omassa neuvolassa niin olisin käynyt vaan NIPTin verikokeen ottamassa joku päivä erikseen. Varmaan sen saa itse sitten valita millon käy.
Summasummarum, kannattaa kysyä neuvolasta miten teillä tehdään :)

muoks. Yleensä varmaan kuitenkin suositellaan että NT-ultra on tehty ennenku NIPT tai ainakin tolleen samaan aikaan.
 
Mitä noista labraan ekan neuvolan jälkeen toimitettavista virtsanäytteistä tutkitaan? Miksi 2 erilaista putkea pitää viedä?
 
Mitä noista labraan ekan neuvolan jälkeen toimitettavista virtsanäytteistä tutkitaan? Miksi 2 erilaista putkea pitää viedä?
Nyt pistit pahan… Mun ei ole tarvinnut toimittaa virtsanäytteitä :wideyed: sielä neuvolas toki virtsasta katotaan se proteiinipitoisuus mutta labras en oo käynyt antamas kuin verta :angelic:
Toivottavasti joku tietää paremmin :shy:
 
Takaisin
Top