Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Kiitos nopeista vastauksista! Tänään on hieroja, mutta aloin pohtimaan että voiko sinne enää mennä. Hyvä että voin! Kerron heti aluksi hierojalle raskaudesta. Viime käynnillä olin vielä niin alussa, etten kertonut.
 
Verenpurkauma kasvoissa, joka tuli itsestään. Ei siis ole osunut mihinkään. Onko syytä huolestua vai kuuluuko asiaan?
 
Mietin, että mitä raskausvitamiineja muut täällä syövät. Ostin Minisun Mamaa, mutta huomasin vasta nyt, että siihenkin on lisätty foolihappoa. Käsittääkseni foolihapon voi jättää pois 12. viikon lopussa, mutta mitä vitamiinisekoitusta sitten syö loppuraskauden ajan?
 
Minisun mamaa olen syönyt molempien raskauksien ja imetysten ajan. Foolihaposta ei ole mitään haittaa myöhemminkään.
 
Mietin, että mitä raskausvitamiineja muut täällä syövät. Ostin Minisun Mamaa, mutta huomasin vasta nyt, että siihenkin on lisätty foolihappoa. Käsittääkseni foolihapon voi jättää pois 12. viikon lopussa, mutta mitä vitamiinisekoitusta sitten syö loppuraskauden ajan?

Taitaa olla kaikissa mammavitamiineissa foolihappoa.. Multivitaa itse oon syönyt, ja siinäkin on. Tosiaan ei oo mitään haittaa yleisesti foolihaposta jatkossakaan joten sen takia ei ainakaan kannata jättää syömättä :) ainakaan jos ei muuten ole foolihappoa esim. ruokavalion tai muun kautta jo tosi tosi paljon (en tiedä onko edes mahdollista saada jotenkin liikaa normi ruokavaliolla). Jos epäilyttää niin kysy neuvolasta, ainakin mulle on nimenomaan suositeltu että monivitamiinia olis hyvä syödä.
 
Mietin, että mitä raskausvitamiineja muut täällä syövät. Ostin Minisun Mamaa, mutta huomasin vasta nyt, että siihenkin on lisätty foolihappoa. Käsittääkseni foolihapon voi jättää pois 12. viikon lopussa, mutta mitä vitamiinisekoitusta sitten syö loppuraskauden ajan?
Foolihapon voi jättää pois, mutta ei ole pakko. Samaa raskausmonivitamiinia syödään ihan yleisesti koko raskauden ajan, koska raskausmonivitamiinissa ei ole A-vitamiinia, jota siis ei pitäisi raskausaikana vitamiinilisänä ottaa.

Tavallisen monivitamiinin ja raskausmonivitamiinin suurin ero on tuo A-vitamiini, raskausmonivitamiinissa sitä ei ole. Foolihappoa on sekä tavallisessa monivitamiinissa että raskausmonivitamiinissa.
 
Muokattu viimeksi:
Taitaa olla kaikissa mammavitamiineissa foolihappoa.. Multivitaa itse oon syönyt, ja siinäkin on. Tosiaan ei oo mitään haittaa yleisesti foolihaposta jatkossakaan joten sen takia ei ainakaan kannata jättää syömättä :) ainakaan jos ei muuten ole foolihappoa esim. ruokavalion tai muun kautta jo tosi tosi paljon (en tiedä onko edes mahdollista saada jotenkin liikaa normi ruokavaliolla). Jos epäilyttää niin kysy neuvolasta, ainakin mulle on nimenomaan suositeltu että monivitamiinia olis hyvä syödä.
Foolihappoa saa ainakin näistä:
  • Parsakaali, parsa.
  • Rucola, pinaatti, lehtikaali, ruusukaali.
  • Ruisleipä
  • Muut kasvikset.
  • Kikherneet ja erilaiset pavut.
  • Maksa.
  • Maapähkinä
Joista mietittynä mikään ei ainakaan itsellä ole päivittäisessä käytössä muuta kuin perus kasviksia ja maksa vielä kiellettyäkin :joyful:
Ajattelinkin siksi jatkaa mama vitskuilla vielä imetyksen myös. Mulla myös kalaöljy ja kalsium lisä kun ei tuu kalaa eikä maitotuotteittakaan syötyä päivätasolla tarpeeks :inpain:
 
Kävin varhaisultrassa torstaina, kun oli 6+3. Kätilö arvioi kuitenkin ennemmin 5+6 eikä sykettä löytynyt vielä. Kuulemma normaalia.
Nyt kuitenkin huolettaa, kun tuntuu että raskausoireet ovat kadonneet, eli ei enää samanlaista väsymystä ja nälän tunnetta eivätkä rinnat arista.
Kertoisiko uusi ultra ensi viikolla vielä yhtään enempää jotta saisi mielenrauhaa?
Neuvola kesäkuun alussa.
 
Kävin varhaisultrassa torstaina, kun oli 6+3. Kätilö arvioi kuitenkin ennemmin 5+6 eikä sykettä löytynyt vielä. Kuulemma normaalia.
Nyt kuitenkin huolettaa, kun tuntuu että raskausoireet ovat kadonneet, eli ei enää samanlaista väsymystä ja nälän tunnetta eivätkä rinnat arista.
Kertoisiko uusi ultra ensi viikolla vielä yhtään enempää jotta saisi mielenrauhaa?
Neuvola kesäkuun alussa.


Itse kävisin 1-2viikon kuluttua ekasta ultrasta uudessa ultrassa mielenrauhan vuoksi.
Ihan vain kun ei sykettä ole nähty niin en itse pystyisi odotella nt-ultraa noilla tiedoilla.
Raskausoireet tai oireettomuus ei välttämättä tarkoita huonoja uutisia kuitenkaan :)
 
Mitä vauvalla on päällään kun hän nukkuu sisällä?

Elin tähän asti siinä käsityksessä, että vauva nukkuu peiton alla, mutta joissain nettilähteissä varoitellaan tukehtumisesta peittoon?
Eli mitä vaatteita vauvalla on sängyssä nukkuessaan, ja onko vauvalla peittoa vai unipussia vai mitä? Sen tiedän, että tyynyä ei ole...
 
Meillä oli aluksi pipo, yökkäri ja sukat, jos oli ”sukaton” yökkäri. Kapaloituna nukkui jonkun aika, en muista minkä ikäiseksi asti pysyi siinä. Äitiyspakkauksen peitto oli myös, tyynyliina pään alla mahollisia pukluja ”sieppaamassa”, ku kosteussuojaa en halunnu tukehtumisvaaran takia pään kohdalle.
 
Meillä vauva nukkuu äitiyspakkauksen peiton alla. Unipussi lienee se suositellumpi vaihtoehto, mutta ei se ihan pikkuvauva peittoa naamalleen ole saanut revittyä. Päällä on ollut kokoyöpuku, joskin kesän tullen pitänee laittaa kevyemmin päälle. Meilläkin on tyynyliina pulauttelun takia. Se on vain niin paljon helpompi vaihtaa kuin lakanat ja sen saa tehdä välillä useamman kerran yhden illan/yön aikana.
 
Meillä on ollut käytössä vauvalla unipussi siitä lähtien, kun vauva löytyi kokonaan peiton alta noin 2kk vanhana. Pelästyin, niin en halunnut enää käyttää peittoa. Muuten yllä pitkähihainen yökkäri ja sukat, kesällä lyhythihainen yökkäri.
 
Kuinka normaalia ja yleistä nää alkuraskauden vuodot on? Kerran tullut hieman punertavaa pyyhkiessä, välillä tulee ruskeahkoa/kellertävää. Taitaa olla normaalia, mutta huoli on tietysti kova :sad001

Tiedän tunteen! Mulla oli muutaman päivän rusehtavia vuotoja viikoilla 7, 9 ja 11. Viikolla 18 holahti vähän kirkasta verta yhtenä yönä. Ihana neuvolan th otti mut pari kertaa pikakäynnille ja katsoi ultralla. Mitään hätää ei kuitenkaan näkynyt eikä muita ongelmia ole ollut. Rakenneultrassa sanoi, että näkyi merkkejä vanhasta pienestä hematoomasta. Nyt 38+1, kalkkiviivoilla ollaan ja kaikki on muuten mennyt hyvin tähän asti, pystyin olemaan töissäkin loppuun asti. :) Tsemppiä! Ja soita toki neuvolaan jos huolettaa.
 
Tiedän tunteen! Mulla oli muutaman päivän rusehtavia vuotoja viikoilla 7, 9 ja 11. Viikolla 18 holahti vähän kirkasta verta yhtenä yönä. Ihana neuvolan th otti mut pari kertaa pikakäynnille ja katsoi ultralla. Mitään hätää ei kuitenkaan näkynyt eikä muita ongelmia ole ollut. Rakenneultrassa sanoi, että näkyi merkkejä vanhasta pienestä hematoomasta. Nyt 38+1, kalkkiviivoilla ollaan ja kaikki on muuten mennyt hyvin tähän asti, pystyin olemaan töissäkin loppuun asti. :) Tsemppiä! Ja soita toki neuvolaan jos huolettaa.

Ihana kuulla, kiitos vastauksesta!
 
Miten laskisitte raskausviikot, kun kp1 oli 10.6. ovisplussa tikutettu 19.6.

Edelliset kierrot ollut
28 pv (alkoi keskenmenosta),
49 pv (olin raskaana tässä pari viikkoa),
25 pv (alkoi kun e-pillerit lopetettu),
56-88 pv kun pillereitä syöty monta levyä putkeen.

Mikä päivä nyt olis menossa, kun tähän kiertoon on plussattu ja miksi just se päivä?
 
Miten laskisitte raskausviikot, kun kp1 oli 10.6. ovisplussa tikutettu 19.6.

Edelliset kierrot ollut
28 pv (alkoi keskenmenosta),
49 pv (olin raskaana tässä pari viikkoa),
25 pv (alkoi kun e-pillerit lopetettu),
56-88 pv kun pillereitä syöty monta levyä putkeen.

Mikä päivä nyt olis menossa, kun tähän kiertoon on plussattu ja miksi just se päivä?
Mä itse aina laskenut oviksen mukaan ja ultrassa se myös vastannut viikkoja. Neuvolasta riippuen sitten suostuvat laskemaan joko edellisten menkkojen mukaan tai sitten uskovat ovistestien tulosta.
Eli itse laskisin oviksen olleen 20.6 (rv 2+0) ja sen perusteella nyt olisi kait rv 3+5
Ps. Itsellä vuosi sitten tasan saman päivät :)
 
Miten laskisitte raskausviikot, kun kp1 oli 10.6. ovisplussa tikutettu 19.6.

Edelliset kierrot ollut
28 pv (alkoi keskenmenosta),
49 pv (olin raskaana tässä pari viikkoa),
25 pv (alkoi kun e-pillerit lopetettu),
56-88 pv kun pillereitä syöty monta levyä putkeen.

Mikä päivä nyt olis menossa, kun tähän kiertoon on plussattu ja miksi just se päivä?

Ovisplussasta. Ovispäivä (20.6). on 2+0 ja siitä eteenpäin sitten, tänään olis siis 3+5
Neuvolassa taitavat kyllä usein laskee menkoista 28pvän kierrolla (3+1)
 
Takaisin
Top