Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Jep. Meillä pärjäisi nyt viidellä harsolla. Mutta toinen lapsi joka oli refluksikko, ei 20 riittänyt. Aina kun nosti jostain ja lensi oksennus kaaressa lattialla, nakkasin harson päälle ja illalla / myöhemmin moppasin kaikki yhdellä kerralla. Esikoisen kanssa ei myöskään montaa harsoa tarvinnut mut tuo et pään alla on harso on hyvä kikka. Kolmannestakaan ei kovin montaa tarvittu mutta kun opetteli syömään niin leikkasin harson puoliksi. Sitten pituussuunnassa leikkasin keskeltä viillon siihen harsoon noin 1/3. Siitä sai hyvän ruoka liinan kun laittoi harson kaulan alle ja takaa pyykkipojalla kiinni ja sitten lautasen siihen harson päälle. Se oli kuin silta johon kaikki ruuat tippui :D
 
Meillä kanssa silloin isommalla pulauttelukaudella (3-5 kk iässä) alkuun pidin harsoa pojan alla kun oli mahallaan, kunnes totesin että kaikki tulee läpi ja vaihdoin ihan vaan normi pyyheliinaan. Sängyssä taas oli tyynyliina pään alla, ja jos puklu tuli syönnin jälkeen yöllä/illalla, ei vauvaa tarvinnut herättää vaan nosti ihan pikkusen ja vetäs tyynyliinan pois alta. Harson kanssa olis ollut lakanatkin vaihtokunnossa.
 
Tyhmä kysymys.Käyttääkö vauva tyynyä?Sain kaverilta ihan pienen ja litteän vauvatyynyn,ei kai sen käyttö kiellettyä ole?:rolleyes:
 
Jos nyt oikein muistan ihan pienellä ei tyynyä tarvita/suositella. Jossain vaiheessa ohut tyyny alkaa kyllä olla tarpeen. :)
 
Tyhmä kysymys.Käyttääkö vauva tyynyä?Sain kaverilta ihan pienen ja litteän vauvatyynyn,ei kai sen käyttö kiellettyä ole?:rolleyes:

Me pidettiin tyynyliinaa pään alla noin 1,5v saakka. Sit hommattiin tyyny, ku alko ryttäämään tyynyliinan/uniharson/unilelun/peiton pään alle. Tyynyä nykyään enemmän halailee entä pitää pään alla ja ikää 1v10kk :hilarious: Että en sanoisi, et mitään kiirettä ainakaan on tyynyn käytölle :)
 
Hei!ensi odottaja täällä (25+4). Olisi mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia vauvan liikkeisen havannoinnista mahassa. Olen jo pitkään tuntenut liikkeitä ja etenkin potkuja,joita on ollut hyvinkin paljon.Samoin toisessa ultrassa sanottiin,että kaveri on vilkasta sorttia.Nyt olen parin viikon ajan huomannut ison muutoksen:liikkeitä on vähemmän,etenkin potkuja,on pitkiä hiljaisia jaksoja.Kun liikkeet laskee ajastimen kanssa,niin kylkiasennossa tulee niitä pakollisia 10 ja that's it. Aiemmin oli selkeästi enemmän esim. aina kun söi Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia liikkumisen tavan muuttumisesta? Huolestuttaa,kun on muuttunut hyvin vilkaasta suht. hiljaiseksi,vaikka on niitä liikeitä kuitenkin ollut..
 
Hei!ensi odottaja täällä (25+4). Olisi mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia vauvan liikkeisen havannoinnista mahassa. Olen jo pitkään tuntenut liikkeitä ja etenkin potkuja,joita on ollut hyvinkin paljon.Samoin toisessa ultrassa sanottiin,että kaveri on vilkasta sorttia.Nyt olen parin viikon ajan huomannut ison muutoksen:liikkeitä on vähemmän,etenkin potkuja,on pitkiä hiljaisia jaksoja.Kun liikkeet laskee ajastimen kanssa,niin kylkiasennossa tulee niitä pakollisia 10 ja that's it. Aiemmin oli selkeästi enemmän esim. aina kun söi Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia liikkumisen tavan muuttumisesta? Huolestuttaa,kun on muuttunut hyvin vilkaasta suht. hiljaiseksi,vaikka on niitä liikeitä kuitenkin ollut..

Onko ultrassa sanottu, missä kohti istukka on? Jos se on edessä, se vaimentaa tosi paljon liikkeitä. Myös vauvan asento vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen. Kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa.

Mulla oli istukka edessä ja sain luvan käydä milloin vaan neuvolassa kuuntelemassa sykkeitä, kun olin niin huolissani liikkeiden vähyydestä. No en käynyt siellä kertaakaan ylimääräisesti, mut helpotti jo se tieto, et olisin voinu mennä. Ihanasti suhtautuivat pelkoon :)
 
Onko ultrassa sanottu, missä kohti istukka on? Jos se on edessä, se vaimentaa tosi paljon liikkeitä. Myös vauvan asento vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen. Kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa.

Mulla oli istukka edessä ja sain luvan käydä milloin vaan neuvolassa kuuntelemassa sykkeitä, kun olin niin huolissani liikkeiden vähyydestä. No en käynyt siellä kertaakaan ylimääräisesti, mut helpotti jo se tieto, et olisin voinu mennä. Ihanasti suhtautuivat pelkoon :)
Kiitos vastauksesta.
Istukka on takaseinässä ja liikkeet tuntuvat hyvin,jos niitä on. :happy:
Nyt korona-aikaan neuvolaan eivät ota ilman ajanvarausta. Otan puheeksi seuraavalla käynnillä. Vaikka en halunnut alkuun ruokkia neuroottisuuttani ostamalla kotidoppleri, nyt tuntuu siltä,että olisi pitänyt oman mielenrauhan turvaamiseksi (vaikka tiedän, ettei syke kerro ihan kaikkea)... Eka raskaus on kyl aika stressaava aika neuroottiselle ihmiselle,kun on niin paljon mitä ei tiedä... :bored:
 
Kiitos vastauksesta.
Istukka on takaseinässä ja liikkeet tuntuvat hyvin,jos niitä on. :happy:
Nyt korona-aikaan neuvolaan eivät ota ilman ajanvarausta. Otan puheeksi seuraavalla käynnillä. Vaikka en halunnut alkuun ruokkia neuroottisuuttani ostamalla kotidoppleri, nyt tuntuu siltä,että olisi pitänyt oman mielenrauhan turvaamiseksi (vaikka tiedän, ettei syke kerro ihan kaikkea)... Eka raskaus on kyl aika stressaava aika neuroottiselle ihmiselle,kun on niin paljon mitä ei tiedä... :bored:
Koskas ne kääntyy ylösalaisin? Jos potkii erisuuntaan? Toisaalta jos sun vaisto sanoo että nyt on huonosti asiat niin käy vaikka yksityisellä jos neuvolaan eivät ota.
 
Ja koita olla stressaamatta :Heartred vauvat nukkuu myös aika paljon, niille kehittyy oma unirytminsä vatsassa. Ainaki meidän liikku reippaammin tiettyinä kellonaikoina.
 
Kiitos vastauksesta.
Istukka on takaseinässä ja liikkeet tuntuvat hyvin,jos niitä on. :happy:
Nyt korona-aikaan neuvolaan eivät ota ilman ajanvarausta. Otan puheeksi seuraavalla käynnillä. Vaikka en halunnut alkuun ruokkia neuroottisuuttani ostamalla kotidoppleri, nyt tuntuu siltä,että olisi pitänyt oman mielenrauhan turvaamiseksi (vaikka tiedän, ettei syke kerro ihan kaikkea)... Eka raskaus on kyl aika stressaava aika neuroottiselle ihmiselle,kun on niin paljon mitä ei tiedä... :bored:
Voihan olla että on napanuoran kanssa menny vähä solmuun raajat jos kovin vilkas tapaus on.
 
En löytänyt kovin uutta keskustelua aiheesta, joten suoraan asiaan: mitä alkoholittomia juomia raskaana ollessa on turvallista juoda? Ja millasia rajauksia virkoitusjuomien käytössä hyvä tehdä? Onko 2l suolatonta vissyä päivässä ihan ok? Voiko alkoholittomia juoda liikaa? Coca-cola ja energiajuomat on ymmärtääkseni kiellettyjen listalla kofeiinin vuoksi.

Esim. olisiko inkivääriolutta hyvä vältellä ja pysyä vain tavallisessa alkoholittomassa oluessa? Onko hartwall original gin 0% ok, vaikka se sisältää yrttitisleitä?
 
Yrttitisleet ja inkivääriolut eivät ainakaan sovi, käytännössä pois lukeutuu ne, mitkä muutenkin on kiellettyjen listalla (tietyt yrtit, inkivääri, kofeiini jne). Lisäksi kannattaa tarkistaa onko minkälaisia makeutusaineita käytetty juomissa, nekään eivät kaikki sovi. Mutta ei kai niissä sen kummempaa ole, kun löytää sen sopivan alkoholittoman oluen missä ei ole noita kiellettyjä ainesosia (:
 
Eipä ylimääräinen sokerikaan kovin hyvästä ole jos paljon makeita juomia tissuttelee. Itse vältin kaikkia muita makeutusaineita paitsi xylitolia ja perinteistä sokeria. Voi olla että hampaat ei tykkää vischystä (en tiedä?) mutta eikai siitä vauvalle haittaa ole etenkään jos siitä ei saa mitään liikaa / kiellettyä esim A-itamiinia .
 
Coca-cola ja energiajuomat on ymmärtääkseni kiellettyjen listalla kofeiinin vuoksi.
Coca-cola ei ole kiellettyä, kuten kahvikaan ei kiellettyä, mutta niitä ei saa juoda rajattomasti.
THL:n ohjeistuksen mukaan kofeiinia ei odotusaikana pitäisi käyttää enempää kuin 200 mg vuorokaudessa. Se vastaa noin 3 dl tavallista kahvia tai 2 litraa coca-colaa tai 1,5 litraa pepsi maxia. Energiajuomissa raja saattaa ylittyä jo yhdellä annoksella, joten niitä suositellaan välttämään kokonaan.
 
Tuleeko kellään muulla sitkeää, kirkasta limaa vessapaperiin? Mulla jatkunut tätä jo viikon pari. Nyt rv 7+2 - 7+4.

Valkovuoto lisääntyy raskausaikana, jotta paikat pysyisivät puhtaana. Jos tulee hiivan tai bakteerivaginoosin oireita, soittele neuvolaan. Esim. kokkareinen tai kummallisen värinen valkovuoto, paha haju, kutina.
 
Hei, minua mietityttää, kuinka pitkään voin käydä tavallisella hierojalla, niin että minua hierotaan että olen vatsallani hierontapöydällä? Nyt on viikkoja 17+4. Vatsaa ei hirveästi vielä ole. Hieman pömpöttää edestä.

Kiitos avusta!
 
Hei, minua mietityttää, kuinka pitkään voin käydä tavallisella hierojalla, niin että minua hierotaan että olen vatsallani hierontapöydällä? Nyt on viikkoja 17+4. Vatsaa ei hirveästi vielä ole. Hieman pömpöttää edestä.

Kiitos avusta!

Niin pitkään kun pystyt hierontapöydällä olemaan mukavasti :) Kyllä kroppa kertoo epämiellyttävällä ololla sitten, ei varmasti ole mitään tarkkaa rajaa milloin ei enää voisi mennä hierontapöydälle.
 
Hei, minua mietityttää, kuinka pitkään voin käydä tavallisella hierojalla, niin että minua hierotaan että olen vatsallani hierontapöydällä? Nyt on viikkoja 17+4. Vatsaa ei hirveästi vielä ole. Hieman pömpöttää edestä.

Kiitos avusta!
Minä kävin hierojalla esikoista odottaessani ihan viimeisille viikoille asti, koska selkä ja hartiat olivat pahasti jumissa. Hieroja heti alkuun totesi, ettei halua raskaana olevaan hieroa normaalissa asennossa ollenkaan, mutta hieronta tehtiin sitten kyljellään ja jalat oli tyynyillä tuettu hyvään asentoon, hyvin sekin toimi.

Kannattaa varmasti kysyä myös omalta hierojalta.
 
Takaisin
Top