Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Samaa sanoisin itsekin, että äitiyspakkauksen vaatteilla ei kyllä välttis pärjää. Meille ainakin oli kaikki vaatteet ihan järjettömän isoja, vaikka poika syntyikin ihan normaalikokoisena. Ja niitä pienimpiä kokoja olikin vain 3 bodyä. Ja niistä yksi niin iso, että meni päälle vasta 4 kk vanhana. Toki vastasyntynyt ei kyllä hirveästi sotke (ainakaan meillä), eli sinällään ei niitä vaatteita paljoa tarvi.
 
Sotkeminen riippuu pulauttelun määrästä.

Mun kokemuksen mukaan, vauva saa paljon vaatteita lahjaksi. Mut yleensä ne on vähän isompaa kokoa.

Ehkä ostaisin jotain 62cm kokoa muutaman vaatekerran. Kirppareilta löytyy edullisesti, jos jossain on auki ja uskaltaa käydä. Oulussa esim lastenvaatekirppis varaa priva-aikoja ostoksille, myy somessa ja sit on lyhennetysti auki kaikille.
 
S
Äitiyspakkauksen vaatteilla aika harva pelkästään selviää, ellei halua joka päivä pestä paria vauvan vaatetta. Pakkauksessa kun vaatekokoja on 50-70cm,jolloin yhden koon vaatteita on vain muutama kappale.


siis joo, ilman muuta vaatteita joutunee hankkimaan kun lapsi syntyy talvea vasten ja toki lapsen koon mukaan vaipat ym. Mietin siis niitä asioita jotka eivät ole alussa ihan välttämättömiä. Vaatetus on toki tärkeää, kuten myös hygieniatuotteet ym.
 
Lanko toi oman maatilansa lihaa, jota oli käynyt palvaamassa. Mistään en löydä, uskallanko syödä? Meetvursti ainakin kielletty, mutta eikös palviliha ja nämä lihasäilykkeet kuitenkin ole kypsytettyjä? Tuoksuisi niin peevelin hyvälle ja suolaiselle että himo iski.. :wideyed::bookworm:
 
Lanko toi oman maatilansa lihaa, jota oli käynyt palvaamassa. Mistään en löydä, uskallanko syödä? Meetvursti ainakin kielletty, mutta eikös palviliha ja nämä lihasäilykkeet kuitenkin ole kypsytettyjä? Tuoksuisi niin peevelin hyvälle ja suolaiselle että himo iski.. :wideyed::bookworm:
En uskalla sanoa muuta kuin, että itse söisin. Mä kylläkin söin raskaana valmisleipiä, tuorejuustoa ja maksalaatikkoakin vähäsen...
Säilykehernekeittoakin meni, joten olettaisin kai että säilykselihakin on kypsennettyä ja yhtä turvallista. :bookworm: Meilläkin on paljon ollut säilykelihaa, mutta koskaan en ole aatellut onko se turvallista... Eikös siinä ole myös paljon suolaa, mikä estää pilaantumista?
Kuullostaa kyllä herkulta.:hungry:

Ai niin ja sekin, että eikös sälykkeet yleensä ole tyhjiöpakattuja, eli sinne ei pääse happea, jota bakteerit tarvii lisääntyäkseen.
 
Lanko toi oman maatilansa lihaa, jota oli käynyt palvaamassa. Mistään en löydä, uskallanko syödä? Meetvursti ainakin kielletty, mutta eikös palviliha ja nämä lihasäilykkeet kuitenkin ole kypsytettyjä? Tuoksuisi niin peevelin hyvälle ja suolaiselle että himo iski.. :wideyed::bookworm:

Minullakaan ei Varmaa Faktatietoa ole, mutta uskaltaisin myös syödä. Ainakin jos on tuoretta. Kyllä ainakin kaupan saunapalvikinkkua söin raskaana hyvällä omalla tunnolla.
 
Heei kuuluuko mun ilmottaa johonkin, kun omalla käsikopeloinnilla huomasin kohdunsuun olevan sormelle auki? Tai sen verran uskalsin koittaa, että keskisormen pää mahtui/olisi mahtunut sisään :wideyed: Esikoinen tosiaan ja nyt rv 34+3. Tuskin tässä mitään hätää on, syntyy jos syntyy.. vai? Neuvolalääkäri 1,5vk päästä.

Olen ennen raskautta usein itse tunnustellut kierukan lankoja, että varmasti tuntuvat jne. Eli tiedän paikan ja tiedän miltä tuntui ennen raskautta..

Kaksi viikkoa sitten kokeilin vain, että löydänkö kohdunkaulaa ylipäätänsä ja löytyihän se helpolla. Nyt sitä joutui ihan kaivamalla kaivaa, että löytyi ja tosiaan sormenpäälle oli auki.

Menkkamaista jomottelua ollu liki päivittäin ja muita normaaleja liitoskipuja. Harjoitussuppareita ja muutamat ihan 'oikeatkin' supistukset on tainneet tulla tässä männäviikon aikana. Noin yleisesti ottaen olo on kuitenkin hyvä, ei supistele ja vauva liikkuu aika ahkeraan. Kaikki liikkeet tuntuu navasta alaspäin, koko raskauden tuntunut.. oletan olevan siis perätilassa.
 
Voinhan mie sinne soittaa, mutta tuntuu, että tää vaan kuuluu asiaan ja mulle naureskeltaisiin synnäriltä :rolleyes: et ku viikot on suht hyvät ni sanooko ne vaan, et tarkkaile tilannetta ja soita jos tulee supistuksia tai outoa vuotoa?
 
Muistaakseni rv35 jälkeen ei synnytystä enää estellä, jos se käynnistyy. Ei ole myöskään olemassa tyhmiä kysymyksiä, eikä synnärillä ole asiallista nauraa kenenkään äidin huolelle lapsesta tai itsestään. Äidin huoli on aina painava syy olla yhteydessä joko neuvolaan tai suoraan synnärille tilanteesta riippuen.

Jos yhtään kuitenkaan lohduttaa, kohdun ulkosuun avautuminen ei välttämättä kerro yhtään mitään synnytyksen käynnistymisestä. Suurimmalla osalla uudestisynnyttäjistä se voi olla montaa senttiä raollaan hyvinkin aikaisesta vaiheestä lähtien. Itselläni näyttää olleen rv30 asti vähintään sormelle auki. Eipä ole ensisynnyttäjilläkään kaikilla paikat kiinni loppuun asti.

Jos tilanne sinua kuitenkin huolestuttaa, ole yhteydessä mahdollisimman pian vähintään neuvolaan. Aivan varmasti jokaisessa neuvolassa on joku numero, johon olla huolien kanssa yhteydessä. Tarvittaessa lääkäriä voidaan aikaistaa tai laittaa eteenpäin synnärille, jos sille on tarvetta. Itse yrittäisin olla ronkkimatta raskaana ollessa emättimeen yhtään ylimääräistä, ettei turhaan ärsytä kohdunsuuta, eikä itse tule vahingossa aiheuttaneeksi mitään tulehduksia, jos hygienia ei olekaan riittävän hyvää.
 
Mäkin oon sitä mieltä, että ei mitään hätää ja ihan normaalia, viikotkin alkaa oleen hyvät (vaikka toki olis parempi jos vielä sisällä pysyy). Mutta soittaisin silti ite raskauspäivystykseen/synnärille/millä nimellä onkaan teidän sairaanhoitopiirissä. Siellä ei naureta. Itekin soitin ihan vaan siitä, että mulla on huono olo. :hilarious: koska pelkäsin raskausmyrkytystä :
:grin ainoo tilanne kun tuolla on naurettu, on se kun synnytyksessä sanoin et en tiiä synnytänkö vai onko mulla vaan kauhee kakkahätä, mutta tuleepa ainakin varmaan sit oltua eka joka saa ilokaasua kakkahätään. :grin
 
Harsojen ihmeellinen maailma:
Joka paikasta luen että harsoja pitää sitten pienen vauvan kanssa olla paljon, mutta mihin niitä tarvitaan? Puklujen pyyhintään? Mihin kaikkeen muuhun? Miksi juuri harsoja eikä muunlaisia rättejä tai pyyhkeitä? Lupaan ostaa näitä paljon heti kun ymmärrän miksi :joyful:
 
Meillä on harsoja käytetty vaipanvaihtoalustan päällä (jos tulee vaikka pissat niin ei oo joka paikassa kun imeytyy harsoon), vauvan pötkötellessä leikkimatolla ettei puklut ole matossa, sohvalla jos vauva on siinä, ettei mene sohvaan... Joskus ihan sylissäkin ollessa on harso mukana, jos tulee puklut. Kaukalon päällä on ollut, jos aurinko paistaa suoraan auton taka-ikkunasta, myös vaunuissa näin korona-aikaan vähän verhona edessä, jos on kaupassa tarvinnut vauvan kanssa käydä.

Pesun jälkeen vauvan pepun kuivaamiseen meillä on ollut ikean pikkupyyhkeitä (niitä mitä myydään 10kpl paketissa) ja ne on ihan loistavia. Parempia kuin harsot.
 
Puklujen/kuolan pyyhkimiseen meilläkin, sit sellasista halpisharsoista leikkasin pienempiä, noin talouspaperin kokoisia paloja, ompelin reunat ettei purkaannu (en tiiä purkaantuuko kuinka helposti) ja ne on sit olleet käsien ja kasvojen pyyhekeinä, ku alettiin kiinteitä syödä. Sit vähä isompana otettiin uniräteiksi kotiin ja päiväkotiin samalla kuosilla olevat ja niistä on tullut tärkeät. :)

edit: myöhemmissä teksteissä mainituissa imetystilanteissa mä käytin myös harsoja :)
 
Muokattu viimeksi:
Meillä poika nyt 8kk ja varmaan 3 kuukauteen ei oo harsoja käytetty ollenkaan. Meillä yksi harso oli vaunuverhona, muuten käytin imetyksessä toisen tissin alla sillon kun ei ollut liivejä päällä eli esim. yöllä (toinen tissi vuotaa maitoa kun imettää toisesta) ja sit just puklujen ja maitojen pyyhintään. Harsot on mukavan ohuita mutta imukykyisiä tuohon vs. esim pyyhkeet. Mutta kyllä me pärjättiin äitiyspakkauksen neljällä plus kolmella mitkä saatiin lahjaksi. Ei niitä mitenkään mahdottomasti tarvi olla. Ja ne äippäpakkauksenkin harsot ois voinut leikata puoliksi ihan hyvin, oli vähän jopa epäkäytännöllisen isoja.
 
Jos vauva pulauttelee paljon, on kivempi vaihtaa aina kuivaan harsoon. Alkavat haista aika nopeasti ilman pesuja..
 
Meillä ei oikein ole tullut harsoille käyttöä.

Esikoinen pulautteli jatkuvasti, ja häntä varten hankimme käytettynä äitiyspakkauksen makuupusseja, jotka sitten pystyi laittamaan mihin vain vauvan alle ja heittää koneeseen pulautuksen jälkeen. Nuo eivät päästäneet nestettä läpi päinvastoin kuin harsot, eli kun makuupussin nosti 10 minuutin sisällä pois, ei läpi mennyt yhtään oksennusta, vaikka sitä olisi makuupussin päällä lammikko.

Toinen ei ole pulautellut ollenkaan (ehkä elämänsä aikana yhteensä 2 kertaa), joten harsoille on ollut vielä vähemmän käyttöä kuin esikoisen kanssa.

Harso on ollut hoitolaukussa peppupyyhkeenä, mutta muuten niitä ei ole meillä juurikaan käytetty.
 
Meillä on ihan valtavat määrät harsoja ja kyllä niille käyttöä esikoisen kanssa olikin. Hoitopöydällä pidettiin pään ja pyllyn alla meidän sägyssä, pinnasängyssä, vaunuissa ja äitiyspakkauslaatikossa päänalusena, aurinkosuojana kaukalossa, pyllypyyhkeinä, suojaamassa omia vaatteita sylisdäpidettäessä jne.
Harsojen tarve on yksilöllistä. Niitä on hyvä olla muutama valmiina ja jos huomaa tarvetta enemälle, niitä on helppo hankkia lisää. Kaikkea ei tarvitse hankkia etukäteen. Ainoa välttämätön taitaa olla turvakaukalo eli jotain valmiiksi ja sitten tarpeen mukaan hankintoja lisää. :)
 
Edellä mainittujen lisäksi käytin harsoa imettäessä suojaamassa ettei maitoa olisi joka paikassa. Se maidontulo kun ei lakannut samalla sekunnilla kun vauva päätti irroittaa tissistä (ja vauvahan saattoi tehdä niin jossain iässä monta kertaa ruokailun aikana). Menee myös hoitolaukkuun kätevästi. Mutta onhan näidenkin tarve tosi yksilöllistä. Ei kannata hankkia isoa kasaa etukäteen, jos tuntuu ettei tarvitse. Kyllä niitä saa sitten lisää, jos toteaa tarpeelliseksi.
 
Takaisin
Top