Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Hei! Synnumytysvalmennuksessa kätilö suositteli öljyämäään paikkoja jotta paikat ei repeä sitten synnytyksessä. Onko kukaan tätä tehnyt? Argan öljy ja jojoba on kuulemma hyviä? Uskaltaako noita laittaa intiimialueille? Kuinka usein? Mulla on bio oilia mut en tiedä uskaltaako sitä käyttää...? Vielä n.5 vkoa laskettuun aikaan joten ehkä vielä ehtis.
Bio Oilia en laittaisi, koska siinä on hajustetta ja eteerisiä öljyjä. Eteeriset öljyt voivat aiheuttaa ihoärsytystä.. Olen itse käyttänyt Ceridal ihoöljyä, saa nähdä kuinka käy. :)
 
Ensiodottaja olen minäkin ja kyllä vaan on hirmuisen arka vatsa noissa tunnusteluissa ja olen sen myös ilmaissut :) Tästä ei ole kuitenkaan oltu huolissaan eli se on ilmeisesti normaalia. Viimeksi nlalääkäri pyyhkäisi ultrageeliä tuosta alavatsalta vähän reippaammin ja oikein sätkähdin kivusta :shy: Lääkäri pahoitteli vuolaasti.. :grin Mutta mainitse ihmeessä seuraavalla kerralla. :)

Mä itseasiassa mietinkin, että sehän voi olla ihan van liitoskipuja, jotka muutenkin nyt kamalia. Pitänee parin viikon päästä neuvolassa mainita :hilarious:
 
Oletteko syöneet kypsentämättömiä ituja raskausaikana? Niiden syömisestä tuntuu olevan vähän ristiriitaista tietoa, eikä virallisissa suosituksessa sanota niistä mitään raskaana olevien kohdalla, vaan kaikkia aikuisia neuvotaan syömään tuoreina. Mitenkäs te muut olette toimineet?
 
Iduissa on ymmärtääkseni listeria riski kohonnut. Itse vältin raskausaikana, liekö ohjeistus siitä taas muuttunut? Viimeinen lapsi meillä on syntynyt 2017.

Edit. Tarkistinkin vielä asian ja useammassa lähteessä mainitaan kohonneesta riskistä saada salmonella.
 
Muokattu viimeksi:
Mä kerroinkin tästä tuolla huolet ja murheet-osiossa, mutta kysytään nyt täältä, kun sen verran huolestuttaa:sad001

Eilen oli ensimmäinen neuvolalääkäri(19+4) ja lääkärillä tuntui kestävän ikuisuus löytää syke. Mä olin itse ihan paniikissa ja itku silmässä, koska pelkäsin pahinta. Sykkeet lopulta löytyivät pitkän etsinnän jälkeen. Sikiön syke 149.lääkäri sanoi vain ok, mutta jäi tosi epävarma fiilis.

Kysymys: onko ihan normaalia ettei sykettä löydy heti? Luulin, että tässä kohtaa sikiö olisi sen verran iso ettei olisi ongelmaa. Neuvolassa muutama viikko sitten syke löytyi heti.

Rakenneultra ensi viikolla ja hirveä stressi. Selkeitä potkuja en vielä tunne tai en edes tiedä mitä tunnustella, kun eka lapsi kyseessä.
 
Mulla viikko 27 ja tuntuu, ettei sykkeitä ikinä löydy tosta noin vaan. Neuvolassa on aina sanottu,et johtuu siit et istukka on just siinä eessä, niin en oo osannu tästä huolestuu, enkä sinunakaan turhaan murehtis :happy: pääasia, että löytyvät ja ennen kaikkee et ovat normaalit!
 
Mulla viikko 27 ja tuntuu, ettei sykkeitä ikinä löydy tosta noin vaan. Neuvolassa on aina sanottu,et johtuu siit et istukka on just siinä eessä, niin en oo osannu tästä huolestuu, enkä sinunakaan turhaan murehtis :happy: pääasia, että löytyvät ja ennen kaikkee et ovat normaalit!

Okei ihana kuulla:love7hetkellisesti siinä vaan eli pelossa ettei sykettä löydy
 
Mulla myös oli istukka edessä ja joskus sikiön sykkeen löytäminen kesti. Välillä sekoittui minun sykkeeseen, joka kuului herkemmin. Kun maha kasvoi reilusti yli puolen välin jälkeen, alkoi syke löytymään helpommin.
 
Ja edellisten lisäksi sekin, et kuinka paljon lääkärillä on kokemusta doppleroinnista vaikuttaa. :)

Multa ei muutamalla neuvolakerralla kokenut terkkakaan meinannut löytää sykettä, niin sit käytiin eka kattomassa ikivanhalla ultralla vauvan asentoa ja sykettä ja sit vielä doppleroitiin, jos halusin :) Ihanasti otti huomioon mun pelon vauvan menettämisestä :Heartred
 
Missä vaiheessa ootte ruvennu ostelee vaunuja ja muita tavaroita vauvalle? Mulla on rv 19 menossa ja kaverin kaa oli puhetta et kannattaa hyvissä ajoin ostaa
 
Joskus viikolla 17-18 ostettiin vaunut ja kaukalo, ku saatiin hyvällä hinnalla :grin Pinnasänky myöhemmin, ehkä joskus viikolla 30. Sit pitkin matkaa jotain pientä. Oliskohan paria viikkoa ennen laskettua aikaa ollu ”valmista” :) Ekan ”lelun” ostin plussaamista seuraavana päivänä :hilarious: Oltiin Kanarialla ja ostin sieltä sellasen roikkuvan haikaran, joka kantaa korissa sammakkoa :love017
 
Vaatteita, hoitopöytä ja äitiyspakkaus on jo hommattuna mut isommat jutut aateltii jättää vast viikoille 30+. Nyt alko viikko 28 ja vaunui ois kyl pikkuhiljaa kiva päästä kattoo mut tää korona vähän asettaa haasteita, ku haluttais käydä ihan paikan päällä testaamas :shifty:
 
Missä vaiheessa ootte ruvennu ostelee vaunuja ja muita tavaroita vauvalle? Mulla on rv 19 menossa ja kaverin kaa oli puhetta et kannattaa hyvissä ajoin ostaa

Olen samoilla viikoilla menossa ja varmaan kesällä vasta teen isommat hankinnat. En halua hirveästi tuhlata rahaa, joten pitää vielä kysellä lähipiiristä ilmaisia tavaroita. En osaa vielä täysillä nauttia raskaudesta, koska viikkoja ei nyt niin hirveästi ja sen takia myös tuntuisi oudolta ostaa mitään.
 
Mä kerroinkin tästä tuolla huolet ja murheet-osiossa, mutta kysytään nyt täältä, kun sen verran huolestuttaa:sad001

Eilen oli ensimmäinen neuvolalääkäri(19+4) ja lääkärillä tuntui kestävän ikuisuus löytää syke. Mä olin itse ihan paniikissa ja itku silmässä, koska pelkäsin pahinta. Sykkeet lopulta löytyivät pitkän etsinnän jälkeen. Sikiön syke 149.lääkäri sanoi vain ok, mutta jäi tosi epävarma fiilis.

Kysymys: onko ihan normaalia ettei sykettä löydy heti? Luulin, että tässä kohtaa sikiö olisi sen verran iso ettei olisi ongelmaa. Neuvolassa muutama viikko sitten syke löytyi heti.

Rakenneultra ensi viikolla ja hirveä stressi. Selkeitä potkuja en vielä tunne tai en edes tiedä mitä tunnustella, kun eka lapsi kyseessä.

Onpas ollut hölmö lääkäri, jos ei ole sanonut että ihan normaalia. Mulle sanottiin juurikin ekalla neuvolalääkärikäynnillä ennen kun kuunneltiin, että älä pelästy jos ei heti kuulu koska sikiö on vielä niin pieni että pitää arvata missä mennään. Myös noi lääkäreiden kokemus neuvolapuolella on aika huonoa, ite hämmennyin suuresti kun kävin viikolla 12 päivystyksessä kipujen takia ja lääkäri yritti kuunnella sykettä NAVAN korkeudelta. :hilarious: Onneksi itse tiesin ettei kuulu sen takia ja lähdin neuvolaan tarkistukseen. Siellä syke löytyi samantien.
 
Missä vaiheessa ootte ruvennu ostelee vaunuja ja muita tavaroita vauvalle? Mulla on rv 19 menossa ja kaverin kaa oli puhetta et kannattaa hyvissä ajoin ostaa
NT-ultran jälkeen tuli vaunut ja muuta tavaraa taisi tulla lahjana jo rv10. Sänky tuli ostettua joskus rv 18 paikeilla. Suhteellisen ajoissa olin. Aattelin, että jos jotain ikävää kävisi, niin lapsi tänne talouteen joka tapauksessa jossain vaiheessa tulee...:)
 
Mä kerroinkin tästä tuolla huolet ja murheet-osiossa, mutta kysytään nyt täältä, kun sen verran huolestuttaa:sad001

Eilen oli ensimmäinen neuvolalääkäri(19+4) ja lääkärillä tuntui kestävän ikuisuus löytää syke. Mä olin itse ihan paniikissa ja itku silmässä, koska pelkäsin pahinta. Sykkeet lopulta löytyivät pitkän etsinnän jälkeen. Sikiön syke 149.lääkäri sanoi vain ok, mutta jäi tosi epävarma fiilis.

Kysymys: onko ihan normaalia ettei sykettä löydy heti? Luulin, että tässä kohtaa sikiö olisi sen verran iso ettei olisi ongelmaa. Neuvolassa muutama viikko sitten syke löytyi heti.

Rakenneultra ensi viikolla ja hirveä stressi. Selkeitä potkuja en vielä tunne tai en edes tiedä mitä tunnustella, kun eka lapsi kyseessä.

Lainaan omaa viestiäni mutta istukka edessä ja sen takia ei kuulemma kuulunut sydänäänet niin hyvin.
 
Kai aloe veraa sisältävää voidetta uskaltaa käyttää. :bag:

Kun sisäisesti ei kaiketi raskaana mut siis ihonhoidossa..
 
Missä vaiheessa ootte ruvennu ostelee vaunuja ja muita tavaroita vauvalle? Mulla on rv 19 menossa ja kaverin kaa oli puhetta et kannattaa hyvissä ajoin ostaa

Tää varmasti vaihtelee. Mulla rv23 eikä olla hankittu mitään. Äitiyspakkaus, turvaistuin ja kärryt on asia joilla itse oon aatellut pärjätä ensi kuukaudet.

Mulla on esikoinen tulossa ja järkeilee asiaa niin, ettei oo käryäkään millaiseksi arki pienen kanssa muodostuu. Että nukkuuko lapsi öisin mieluiten vieressä, ja muina aikoina vaikka äitiyspakkauksen laatikossa. Vaipan vaihtokin varmasti onnistuu sängyllä ja sohvalla ym. Että hankitaan tarpeiden ja arjen sujuvuuden mukaan!
 
Äitiyspakkauksen vaatteilla aika harva pelkästään selviää, ellei halua joka päivä pestä paria vauvan vaatetta. Pakkauksessa kun vaatekokoja on 50-70cm,jolloin yhden koon vaatteita on vain muutama kappale.
 
Takaisin
Top