Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Tuo on niin vanhanaikaista, että isät sitä ja äidit tätä! Mitäs sitten, jos ei olekaan perinteinen perhemalli?
 
Mun mielestä toi taas on aika kiva jos miehille/isille on joku oma hetki. Kun eihän siinä ehkä ole kyse niinkään isistä ja äidistä vaan siitä että mies nyt vaan ei kanna sitä vauvaa mahassaan niin mitä se siellä tekisi jos on joku raskausajan rentoutumishetki? Ja toisaalta varmaan sekin jos on naispariskunta niin sille joka ei fyysisesti ole raskaana olis ihan kiva päästä vähän juttelemaan omista fiiliksistä... Kun varmasti siinä ainakin jossain kohtaa tulee jollain lailla vähän ulkopuolinen olo, tai jotain, kun ne yhdeksän kuukautta kuitenkin tietyllä tavalla joudut vaan seuraamaan sitä hommaa sivusta. Siis näin voisin kuvitella, mun ainakin itse olisi jotenkin ollut varsinkin ensimmäisen kohdalla todella vaikea valmistautua vanhemmuuteen jos en itse olisi se joka vauvaa kantaa ja tuntee sen kaiken myös fyysisesti.
 
Mä oon kyl samaa mieltä ku Dustis. Synnyttää ei valitettavasti voi yhden raskauden aikana kuin toinen osapuoli, oli se perhemalli sitten vanhanaikainen, uudenaikainen tai vaikka väliaikainen. Mun mielestä se on ihan kiva niitä toisia puoliskoja ajatellen, että heillekin on tarjolla mahdollisuus saada höpötellä raskaudesta ja tulevasta vauva-arjesta ja vielä ilman sitä puolisoa. Tuskin siellä mitään ”mies tuo leivän pöytään ja naisten tehtävänä on vain synnyttää ja hoitaa lapsia” tai ”vain isä ja äiti on oikea perhemuoto” -puheita ja koulutusta kuitenkaan läpi käydään. Eiköhän se oo enemmänkin ajatusten vaihtoa ja tukiryhmä sille puolisolle.
 
Vauvan kotiutumisvaatteista. Meille tulossa marraskuussa esikoinen, ja olen jo alkanut miettimään kotiutumisvaatteita. "Ongelmana" siis syksy, eikä käsitystä siitä, miten paljon vaatetta tarvisi päälle. Yritin googlailla, mutta löytämäni vastaukset oli ihan järjettömiä. Tuntui, että järjestäen jokaisella keskustelupalstalla ihmiset on pukenut syyslapselle kaksi kerrosta sisävaatteita, siihen päälle joku villa- tai fleecevälikerros, sitten vielä toppahaalari JA joku viltti autossa. Voisin ymmärtää jos ulkona olisi toistakymmentä pakkasta ja matka tehtäis kävelle vaunuilla eikä autossa... Ite oon aatellut enemmänkin, että merinovillahaalari, siihen päälle ehkä jotkut housut ja paita / ohut jumpsuit ja sitten kaukaloon lämpöpussiin. Tai vaihtoehtoisesti nallehaalariin, jos kaukaloon ei mahdu lämpöpussin kanssa. Silloin ehkä joku viltti autoon varuiksi mukaan, tosin sellanen varmaan on anyway mukana. Tietty myssyt, sukat ym. lisäksi. Oonko ihan jäädytämässä lastani? Veikkaan, että tossakin tulee jo helposti kuuma, autohan on jo semilämmin valmiiksi ja nopeasti lämpenee takaisin ihan sisälämpötiloihin, ja tuskimpa ulkonakaan on edes pakkasta..
 
Vauvan kotiutumisvaatteista. Meille tulossa marraskuussa esikoinen, ja olen jo alkanut miettimään kotiutumisvaatteita. "Ongelmana" siis syksy, eikä käsitystä siitä, miten paljon vaatetta tarvisi päälle. Yritin googlailla, mutta löytämäni vastaukset oli ihan järjettömiä. Tuntui, että järjestäen jokaisella keskustelupalstalla ihmiset on pukenut syyslapselle kaksi kerrosta sisävaatteita, siihen päälle joku villa- tai fleecevälikerros, sitten vielä toppahaalari JA joku viltti autossa. Voisin ymmärtää jos ulkona olisi toistakymmentä pakkasta ja matka tehtäis kävelle vaunuilla eikä autossa... Ite oon aatellut enemmänkin, että merinovillahaalari, siihen päälle ehkä jotkut housut ja paita / ohut jumpsuit ja sitten kaukaloon lämpöpussiin. Tai vaihtoehtoisesti nallehaalariin, jos kaukaloon ei mahdu lämpöpussin kanssa. Silloin ehkä joku viltti autoon varuiksi mukaan, tosin sellanen varmaan on anyway mukana. Tietty myssyt, sukat ym. lisäksi. Oonko ihan jäädytämässä lastani? Veikkaan, että tossakin tulee jo helposti kuuma, autohan on jo semilämmin valmiiksi ja nopeasti lämpenee takaisin ihan sisälämpötiloihin, ja tuskimpa ulkonakaan on edes pakkasta..

Meidän esikoinen syntyi juuri noihin aikoihin ja ulkona oli - asteita kun lähdettiin laitokselta. Puin normaalin sisävaatetuksen, popin windfleece haalarin ja kaukalopussin sisään. Hyvin tarkeni automatkan ja odottaa sairaalan tuulikaapissa :)
 
Yleinen ohje on pukea vauvalle yksi kerros enemmän kuin aikuiselle.

Meilläkin esikoinen (helmivauva) tuli synnäriltä kotiin autolla, ja nykyaikaisessa autossahan on se 21 astetta lämmintä, joten lapsella oli kaukalossaan sisävaatteet, myssy ja paksu peitto, joka otettiin autossa pois. Ulkoilmassa ei lapsi ollut kuin parikymmentä sekuntia molemmissa päissä matkaa.

Esikoinen osoittautui sen verran kuumaveriseksi, että tuo yleinen ohje ei pätenyt hänen kohdallaan ollenkaan, vaan kotonakin hän hikoili ollessaan vaippasillaan. Esikoisella oli tämän vuoksi yleensä saman verran vaatteita kuin aikuisilla. Nyt tämä kuopus menee aika hyvin tuon yleisen ohjeen mukaan, yksi kerros enemmän kuin aikuisilla on hänelle sopiva.

Ihan ensimmäisinä päivinä ei vauvan lämmönsäätely toimi kunnolla, mutta jossain vaiheessa hän alkaa hikoilla jos on liian kuuma ja toisaalta iho viilentyä jos on liian kylmä, ja siinä vaiheessa pystyykin noiden avulla päättelemään, onko vaatteita sopivasti.
 
Jos laittaa villaa ihoa vasten, riittää varmastikin sisävaatteet siihen päälle ja lisäksi joku teddy-haalari tai vastaava ja tarvittaessa peitto. Riippuu niin keleistä ja jopa vuorokaudenajasta, milloin kotiutuu! Itse en mitään toppakaukalopussia laittaisi, ovat yleensä sen verran kuumia. Tai sitten jättää ainakin haalarin välistä pois..

Meillä syntyi nuorin kylläkin jo syyskuussa, mutta kotiutuessa oli +4 astetta ja sadetta. Hänellä oli päällään merinovillakerrasto, sisävaatteet, teddy-haalari ja kaukalossa ohut fleece-peitto,jota avattiin vielä autossa. Päähän, käsiin ja jalkoihin puettiin villaa.
 
Jes, kiitos vastauksista! Eli ihan oikeilla jäljillä olen :) mulla oli alkuperäinen ajatus, että pelkkä merinovillahaalari + kaukalopussi, mutta aloin epäileen ettei niin pärjää :grin ja en tosiaan tiedä tosta pussista mahtuuko vastasyntyneen tuen kanssa kaukaloon, pitää ottaa nallehaalari ja peitto vaihtoehdoksi mukaan :)
 
Vinkkiviitonen autolla (ja miksei muutenki, jos on tilaa kuljettaa) kulkeville: jos auto hyytyy pakkasella, niin tsekkaa et autosta löytyy avaruuslakana ea-pakkauksesta tms. Saa vauvan sit sen sisällä pysymään lämpimänä tarvittessa :)

Marraskuussa syntyvälle laittaisin kotimatkalle päälle sisävaatteet, pipo, hanskat ja tossut ja kaukalopussiin, jos sellainen on. Peitto varalta lisäksi kaukalopussin päälle, riippuen pussin paksuudesta, ulkolämpötilasta, tuulesta..
 
Juu, meiltä ainakin löytyy avaruuspeite autosta, ja muutenkin on äiti opettanut, että aina pitää olla kunnon ulkovaatteet mukana matkustaessa :grin
 
Tyhmä kysymys liittyen alkuraskauteen, ihtellä kun vasta FLOn mukaan 5+4 ja huomenna mahollisuus varata aika ensimmäiseen neuvolakäyntiin, mutta onko raskaustestin viivan vahvuudella jotain merkitystä?
Toki itse stressaa tuulimunaa ja muuta, ja nyt joillakin palstoilla on tästä ollut puhetta niin mietin saisko etes tästä mielen rauhoittumaan, kun itsellä selkeä vahva plussa... :wacky:
 
Tyhmä kysymys liittyen alkuraskauteen, ihtellä kun vasta FLOn mukaan 5+4 ja huomenna mahollisuus varata aika ensimmäiseen neuvolakäyntiin, mutta onko raskaustestin viivan vahvuudella jotain merkitystä?
Toki itse stressaa tuulimunaa ja muuta, ja nyt joillakin palstoilla on tästä ollut puhetta niin mietin saisko etes tästä mielen rauhoittumaan, kun itsellä selkeä vahva plussa... :wacky:

Ei oo merkitystä. Jollain toisella testillä samasta pissasta saattaa tulla kunnon leffaviivat ja toisella taas ihan haaleat. :)
 
Kiitos vastauksesta liljatar.. ei siis auta kuin ottaa rennosti, kävi miten kävi. Mulla onneksi on onneksi paras tuki kotona kaikkiin vaihtoehtoihin joten nyt pitäs vain alkaa nauttimaan tästä :angelic:
 
Antakaapa vinkkejä mikä ois hyvä "turvakaukalopussukka" ihan vastasyntyneelle? Turvakaukaloon kun ei suositella varsinaista toppapukua niin mikäs sitte?
 
Meillä on ollut useampia merkkejä, mutta eniten itse tykkäsin Kaiserin pussista. Tämä on niin mielipidekysymys.. Kaikki ajavat varmasti asiansa, joten kannattaa ostaa sellainen, mikä omaa silmää miellyttää. Itse suosisin käytettyä, sillä ovat käytössä loppupeleissä hyvin vähän aikaa ja osaat uutena osa melko hintaviakin. Pienellä vauvalla tietysti kannattaa olla käytössä nimenomaan turvakaukaloon tarkoitettu toppapussi. Oman kaukalon vyöt ratkaisevat, sopiiko kaikki mallit.
 
Antakaapa vinkkejä mikä ois hyvä "turvakaukalopussukka" ihan vastasyntyneelle? Turvakaukaloon kun ei suositella varsinaista toppapukua niin mikäs sitte?

Miksei suositella toppista? Äitiyspakkauksen toppiksesta saa myös pussukan, käykö se? Tässä alettu pikkuhiljaa miettiin mitä kaikkea vauva tarvii ja pyritään löytämään kaikki käytettynä mikä tulee tarpeeseen vain lyhyen ajan.. :angelic:
 
Miksei suositella toppista? Äitiyspakkauksen toppiksesta saa myös pussukan, käykö se? Tässä alettu pikkuhiljaa miettiin mitä kaikkea vauva tarvii ja pyritään löytämään kaikki käytettynä mikä tulee tarpeeseen vain lyhyen ajan.. :angelic:

Toppapuku jättää liikaa ilmaa vöiden ja lapsen välille eikä näin ollen ole turvallista. Äp:n toppiksessakaan ei kaikkia vöitä saa tarpeeksi napakasti kiinni, vaikka vyöt saa pujotettua ala- ja yläosasta puvun sisälle. Kaukalopussissa on reiät niin, että 5-pistevyöt saa kokonaisuudessaan vauvaa vasten ja pitävät siten vauvan paremmin paikoillaan kolaritilanteessaki.
 
Ja yleensäkään kenenkään ei pitäis istua turvavöissä toppavaatteissa, mutta käytännössä se ei kyllä ole aina mahdollista.
 
Kuten jeilei jo sanoikin, vöiden ja lapsen välissä pitäisi olla mahdollisimman vähän vaatetta. Suomen ilmastossa tämä voi olla hankalaa toteuttaa, joten siksi pussi on hyvä, kun vyöt saa vietyä pussista läpi suoraan vauvaa vasten. Toppahaalarin kanssa tämä ei onnistu, ellei modaa jotain läpivientejä haalariin.
 
Takaisin
Top