Mä oon tavannu tota samaa listaa ja ei meetvurstin kohdalla just lue, että sais käyttää kuumennettuna, se lukee muiden lihatuotteiden kohdalla. Siks ajattelin että ei se koske meetvurstia vaan ainoastaan noita muita lihoja.
Entäs kun Neuvola kielsi tuorejuuston ja tuorejuustopohjaiset kakut, mutta tuossa listassa lukee, että voisi syödä jos on pastöroitu tai pakattu kuumana?? Eikö valion sivuilla ollu et heidän tuotteet ok raskaana jopa tuorejuustosta? Mua hämmentää kun thl sanoo yhtä ja neuvolassa on sitten tiukempi linja. Kuulemma ravintolassa ei saa ottaa tuorejuustokakkua, vaikka kysyin et oli pastöroitu tuorejuusto. Joku ruotsalainen valmistaja siis tuorejuustosta ja ravintolassa valmistettu. Nää on niin hämmentäviä.
Tällä hetkellä tää on menny siihen etten uskalla kyläpaikassa edes salaattia syödä, kun en tiedä onko turvallisesti valmistettu, onko listeriaa tai toksoplasmoosia. Ja ite kun teen pesen saippualla välineitä suurinpiirtein jos arvelen et oli likainen vihannes, ja ahdistaa vietävästi. :arghh:
Nyt kuulostaa siltä, että teidän neuvolassa ei ole päivitetty tietoja: tuo uusin, tarkennettu Ruokaviraston lista on muistaakseni tältä vuodelta ja sen mukaan pitäisi neuvoloiden mennä. Uudessa listassa on nimenomaan lievennetty tuorejuustojen ja pehmeiden juustojen osalta suosituksia. Mitä tulee tuohon kuumennettuun meetvurstiin, niin luulenpa että sitä sen verran harvoin kukaan kuumennettuna nauttii, että ei ole tullut edes mieleen mainita sen kohdalla, että kuumennettuna ok. Jos se yhtään omaa mieltä rauhoittaa, niin kannattaa lukea sekä toksoplasmoosista että listeriasta hieman tarkemmin luotettavista lähteistä: silloin tietää, mistä on kyse ja miten riskituotteita on turvallista nauttia. Myös toksoplasman kohdalla kunnollinen kuumennus tekee tuotteesta turvallisen nauttia raskausaikana.
Lisäys: meetvurstin kohdallahan lukee vain, että vältettävä kaikkia lihatuotteita, joita ei ole missään vaiheessa kunnolla kuumennettu. Tuo tarkoittaa, että jos sellaiset tuotteet kuumentaa, niitä on täysin turvallista nauttia.
Muokattu viimeksi: