Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Viimeisillä viikoilla tila alkaa olla vähissä, ja siksi suurin osa vauvoista ei enää suuremmin vaihda asentoa ihan viimeisillä viikoilla. Minulla tässä raskaudessa sikiö oli pää ylöspäin tai välillä poikittainkin viikolle 35 asti, jolloin sikiö kääntyi ihan itsekseen oikein päin. Käännöstä yritetään vasta noiden viikkojen jälkeen, koska aiemmin käännetyt tuppaavat kuulemma kääntymään itsekseen takaisin.

Minulla neuvolan terveydenhoitaja arvioi sikiön asennon tunnustelemalla mahaa käsillään, ja kun hän totesi sikiön olevan väärin päin vielä tuolloin viikolla 34, hän varmisti asian ultraamalla. Neuvolassa voi aina pyytää terveydenhoitajaa kertomaan, mitä hän mahaa painellessaan havaitsee. Meidän terveydenhoitaja on aina pyytämättäkin kertonut, että tässä kohtaa tuntuu selkä, tässä peppu, tässä jalat, jne.
 
Toinen kysymys! Onko hoitolaukku turhake? Tai markkinointikikka...eikö reppu aja samaa asiaa jos sen saa jotenkin vaunuihin kiinni.. millainen hoitolaukku on hyvä? T. ihan pihalla
 
Hoitolaukuksi käy mikä hyvänsä laukku/reppu/kassi mihin mahtuu se mitä tarvitsee kulloinkin mukaan (vaihtovaatetta, vaippaa, harsoa, ruokaa). Ei tarvitse olla virallinen hoitolaukku. Kukin tavallaan, meillä oli miehen yliopistossa käyttämä laukku, joka laitettiin roikkumaan työntöaisaan (siis niin että laukun hihna meni aisan yli).
 
Minä koin, että hoitolaukku oli hyvä tekosyy ostaa jälleen uusi kivannäköinen laukku, vaikka kaapit pursuavat laukuista jo etukäteen. :grin

Periaatteessa hoitolaukuissa on ehkä sisäpuolella enemmän lokeroita ja taskuja, mutta ei aina. Wishistä sai myös halvalla (1€) ohuesta kankaasta tehdyn organiserin, joka laitetaan kassiin sisään ja joka jakaa isommankin kassin kätevästi lokeroihin.

Screenshot_20190819-222958.png
 
Miten rapakunnossa oleva saisi treenata? Minulla on ollut ns. aina huono ryhti ja olemattomat vatsalihakset ja ensimmäiseksi tuli tietenkin mieleen alkaa tehdä kunnon core-treeniä. Mutta se lienee kiellettyä, näin alkuraskaudestakin. Käyn 5 kertaa viikossa kyllä kävelylenkillä ja hyötyliikun siihen päälle ja olen normaalipainon alarajalla mutta lihaskunto on heikko, etenkin noissa selässä ja vatsassa.
 
Alkuraskaudessa voi ihan huoletta vielä tehdä coretreeniä. Vasta, kun vatsa alkaa kasvaa, tarvii jättää suorat vatsat pois. Syviä vatsoja voi tehdä vielä myöhemminkin. :) selkääkin voi treenata ihan normaalisti, kunnes maha alkaa kasvaa. Sen jälkeen vähän joutuu rajoittamaan liikkeitä ja asentoja. Jos et ole aiemmin treenannut, kannattaa aloitella ihan rauhakseen. Lihaskuntoa voi, ja kannattaakin, raskauden aikana treenata, mutta treenin olisi hyvä olla ylläpitävää, ei niinkään omia rajoja koettelevaa. Alkuraskauden jälkeen kannattaa alkaa välttämään liikkeitä, joissa kohdulle ja vatsalle kohdistuu liiaksi paineita. Muutoin voi omien tuntemusten mukaan tehdä. Kivut, vuodot ja kovat supistukset on aina syy himmata. :) ootko saanut neuvolasta oppaan liikuntaan raskauden aikana? Tuo löytyy varmasti netistäkin kyllä. :)
 
Youtubessa on hyviä videoita raskaana jumppaamiseen, tai ainakin pilatekseen, ku tein niitä ite. Joka kuukaudelle löytyi oma treeninsä :) ja pilateshan vahvistaa syviä selkä- ja vatsalihaksia, niin vois olla hyvä juttu! :)
 
Kiitos! Olen ihan alussa vasta eli en ole vielä käynyt neuvolassa mutta olen yrittänyt googlettaa. Joka paikassa sanotaan, että ei saa tehdä vatsalihastreeniä tai jalka-askelkyykkyä. Mitään raskauden alkuvaiheen ohjeistusta en ole löytänyt. Ajattelin käydä pari kertaa viikossa salilla tekemässä käsitreeniä mutta hyvä olisi, jos voisin tehdä muutakin.
 
Onko normaalia keskiraskaudessa ja vikalla kolamnneksella että tulee lämpöaaltoja? Oon huomannu tässä rv25-27 aikoina et koko ajan on lämmin, varsinkin öisin ja kehoon tulee lämpöaaltoja. Kuitenkin ei kuumetta taida olla... alkuraskaudessa ei mitään tällästä. Lienee normaalia vai pitääkö olla huolissaan?
 
Kiitos! Olen ihan alussa vasta eli en ole vielä käynyt neuvolassa mutta olen yrittänyt googlettaa. Joka paikassa sanotaan, että ei saa tehdä vatsalihastreeniä tai jalka-askelkyykkyä. Mitään raskauden alkuvaiheen ohjeistusta en ole löytänyt. Ajattelin käydä pari kertaa viikossa salilla tekemässä käsitreeniä mutta hyvä olisi, jos voisin tehdä muutakin.

Vatsalihastreenissä suurin haitta on vatsalihasten erkauma, mutta se on riskinä kyllä vasta kun vatsa alkaa kasvamaan. Ohjeistus taisi olla, että viikolla 14 asti voi ihan huoletta tehdä vatsalihastreeniä.Syviä lihaksia saa (ja kannattaakin) treenata läpi raskauden, jos vaan tuntuu hyvältä. Askelkyykyissä riskinä on kohdulle kohdistuva paine, sekä keskivartalolta vaadittava tuki joka taas saattaa pahentaa vatsalihasten erkaumaa. Ite tein askelkyykkyjä vielä pari viikkoa sitten (nyt rv 28), lopetin ne kun tuntui selässä pahalta. Yleisesti on ohjeistettu, että kyykkyjä saa tehdä viikolla 26 asti. Kyykkyjä teen ite hackissa vieläkin, koska ei tunnu pahalta.
 
Onko normaalia keskiraskaudessa ja vikalla kolamnneksella että tulee lämpöaaltoja? Oon huomannu tässä rv25-27 aikoina et koko ajan on lämmin, varsinkin öisin ja kehoon tulee lämpöaaltoja. Kuitenkin ei kuumetta taida olla... alkuraskaudessa ei mitään tällästä. Lienee normaalia vai pitääkö olla huolissaan?
Esikoista odottaessa minulla oli lähes kaiken aikaa kuuma, siis siinä määrin, että kuljin hihattomassa paidassa pakkasella ulkona. Tässä raskaudessa onneksi on ollut tuota vähemmän, mutta ihan normaalia tuo on. Esikoisen kohdalla kuumuus loppui synnytykseen.
 
En ole ensiodottaja tai edes ylipäätään odottaja, mutta pakko kysyä yksi tyhmä kysymys. Mulle ei nimittäin ole ikinä auennut, mitä liitoskivut on? Missä ne tuntuu?
 
Liitoskivut tuntuvat häpyluun alueella, koskevat alamahaan ja selkään ja voivat säteillä jalkoihin. Hyvin epämukava kipu, sen tunnistaa kyllä jos vaivakseen saa. Vargynjalla varmaan ei ollut, hienoa! (:
 
Mulla liitoskivut tuntuu lähinnä nivustaipeissa ja jossain tuolla lonkkien sisäpuolella ja alavatsan jomotteluna, mutta myös koko toosan ”luualueella” ja kuulemma myös reiden polttavat kivut johtuu häpyliitoksesta.
 
Mä kans esikkoa odottaessa mietin, että miltä liitoskivut tuntuu ja, että onkohan mulla ollut niitä. No ei ollut silloin, mutta nyt tässä toisessa raskaudessa, kun häpyluun kohdalla tuntui sellaista viiltävää ja jomottavaa kipua, joka paheni aina kävellessä niin tiesin heti mistä on kysymys. Ei kiva vaiva!
 
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että vakuumipakattua savustettua (lämminsavu) lohta ei saa syödä? Jos, niin mistä saa savulohta, jota ei ole missään vaiheessa vakuumipakattu? Irtotiskeillä myytävä kala on usein vähän epäilyttävää ja toisaalta monesti ne ovat olleet pakattuina vakuumiin ennen tiskiin nostoa. Mikä siinä vakuumissa on niin pahaa?
 
En muista nyt näitä suosituksia ihan varmasti ulkoa, mutta muistaakseni vain vakuumpakattu graavi- ja kylmäsavulohi on kieltolistalla. Korjatkaa joku jos muistan väärin. Toisaalta vakuumissa oleva ei ole välttämättä yhtä tuoretta kuin tiskistä ostettava. Kannattaa siis kiinnittää huomiota päiväyksiin. Olen ollut useammassa kaupassa tekemässä keikkaa tiskillä ja lämminsavulohi ei ole yhdessäkään ollut vakuumissa missään vaiheessa. Ne tuodaan kauppaan styroksisiin laatikoihin (näihin käytettävän paperin päälle) pakattuna ja säilytetään kaupassa kalakylmiössä (0-2 asteessa). Henk. koht tykkään enemmän tiskistä ostetusta kuin vakuumipakatusta lohesta, mutta makuja on monia.
 
Takaisin
Top