Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Mä oon tavannu tota samaa listaa ja ei meetvurstin kohdalla just lue, että sais käyttää kuumennettuna, se lukee muiden lihatuotteiden kohdalla. Siks ajattelin että ei se koske meetvurstia vaan ainoastaan noita muita lihoja. :bored:

Entäs kun Neuvola kielsi tuorejuuston ja tuorejuustopohjaiset kakut, mutta tuossa listassa lukee, että voisi syödä jos on pastöroitu tai pakattu kuumana?? Eikö valion sivuilla ollu et heidän tuotteet ok raskaana jopa tuorejuustosta? Mua hämmentää kun thl sanoo yhtä ja neuvolassa on sitten tiukempi linja. Kuulemma ravintolassa ei saa ottaa tuorejuustokakkua, vaikka kysyin et oli pastöroitu tuorejuusto. Joku ruotsalainen valmistaja siis tuorejuustosta ja ravintolassa valmistettu. Nää on niin hämmentäviä.

Tällä hetkellä tää on menny siihen etten uskalla kyläpaikassa edes salaattia syödä, kun en tiedä onko turvallisesti valmistettu, onko listeriaa tai toksoplasmoosia. Ja ite kun teen pesen saippualla välineitä suurinpiirtein jos arvelen et oli likainen vihannes, ja ahdistaa vietävästi. :arghh:

Nyt kuulostaa siltä, että teidän neuvolassa ei ole päivitetty tietoja: tuo uusin, tarkennettu Ruokaviraston lista on muistaakseni tältä vuodelta ja sen mukaan pitäisi neuvoloiden mennä. Uudessa listassa on nimenomaan lievennetty tuorejuustojen ja pehmeiden juustojen osalta suosituksia. Mitä tulee tuohon kuumennettuun meetvurstiin, niin luulenpa että sitä sen verran harvoin kukaan kuumennettuna nauttii, että ei ole tullut edes mieleen mainita sen kohdalla, että kuumennettuna ok. Jos se yhtään omaa mieltä rauhoittaa, niin kannattaa lukea sekä toksoplasmoosista että listeriasta hieman tarkemmin luotettavista lähteistä: silloin tietää, mistä on kyse ja miten riskituotteita on turvallista nauttia. Myös toksoplasman kohdalla kunnollinen kuumennus tekee tuotteesta turvallisen nauttia raskausaikana.

Lisäys: meetvurstin kohdallahan lukee vain, että vältettävä kaikkia lihatuotteita, joita ei ole missään vaiheessa kunnolla kuumennettu. Tuo tarkoittaa, että jos sellaiset tuotteet kuumentaa, niitä on täysin turvallista nauttia.
 
Muokattu viimeksi:
Meetwursti ja salami menee meillä ensisijaisesti pizzan päällä, ja siinä se tosiaan on kuumennettu. :)
 
Kuten edelliset jo kirjoitti, niin mä ymmärrän, et metukan saa syödä kuumennettuna, kun tekstissä sen kohdalla lukee näin: ”Vältettävä kaikkia sellaisia lihatuotteita, joita ei ole missään vaiheessa kuumennettu. Myös kokoliharuoat (pihvit, paisti) on kypsennettävä läpikypsiksi.”

Toi uus lista on niin paljon selkeämpi kuin se, mikä oli mun raskauden aikaan käytössä :grin
 
Jos ei oo omaa autoa käytössä niin heittääkö taksit yleensä synnärille ? Mitä jos ne vedet tippuu matkalla...taitaa kuski olla riemuissaan? Jännittää miten toimia sit kun se taksi taitaa olla ainoo mahis päästä sairaalaan. Noloa jos joutuu pyyhkeiden kaa säätää.... Ja entäs takas kotiin? Vauvan turvakaukalon saa vöihin kii hyvin. Ei kai ongelmaa? Varmaa tyhmä kysymys mutta... :confused:
 
Jos ei oo omaa autoa käytössä niin heittääkö taksit yleensä synnärille ? Mitä jos ne vedet tippuu matkalla...taitaa kuski olla riemuissaan? Jännittää miten toimia sit kun se taksi taitaa olla ainoo mahis päästä sairaalaan. Noloa jos joutuu pyyhkeiden kaa säätää.... Ja entäs takas kotiin? Vauvan turvakaukalon saa vöihin kii hyvin. Ei kai ongelmaa? Varmaa tyhmä kysymys mutta... :confused:

Aika moni varmasti kulkee taksilla, eihän kaikilla ole omaa autoa. Oon kuullut monen ottavan omaankin autoon suojat mukaan penkille (joku kehui aina käyttävänsä äitiyspakkauksen mukana tulevaa ”pissalakanaa”), kai sitä voi taksiinkin ottaa tuomaan mielenrauhaa. Mutta pakko sanoa, että mikään synnyttämiseen liittyvä ei kyllä ole noloa! Ja luultavasti siinä tilanteessa sua itseäsikään ei voisi vähempää kiinnostaa mitä taksikuski miettii. :) Varmaan tilatessa kannattaa mainita mihin menossa, ja myös takasin tullessa turvakaukalosta.
 
Aika moni varmasti kulkee taksilla, eihän kaikilla ole omaa autoa. Oon kuullut monen ottavan omaankin autoon suojat mukaan penkille (joku kehui aina käyttävänsä äitiyspakkauksen mukana tulevaa ”pissalakanaa”), kai sitä voi taksiinkin ottaa tuomaan mielenrauhaa. Mutta pakko sanoa, että mikään synnyttämiseen liittyvä ei kyllä ole noloa! Ja luultavasti siinä tilanteessa sua itseäsikään ei voisi vähempää kiinnostaa mitä taksikuski miettii. :) Varmaan tilatessa kannattaa mainita mihin menossa, ja myös takasin tullessa turvakaukalosta.
Hyvä juttu! :) joo sillon ei varmaa kiinnosta mitä kuski kelaa..etukäteen vähän mietin vaan. :bag:
 
Entä kun mulle neuvolassa sanottiin, että kermaviiliä saa syödä, mutta creme fraiche ja smetana on kielletty?? Netistä sitten luin, että ne on ihan täysin sama asia, mutta jäljestä mainitut on rasvaisempia? Sanottiinko mulle nyt väärin et uskallanko syödä kermaviiliä (dippiviili) vai en.. Entä sitten nuo jälkimmäiset :grumpy:

Kuulemma kermaviili oli siksi ok kun on hapantuote, mut heti alkoi ämpyttää siitä rasvasta. Tsiisus :facepalm: jos mä jotain hyvää kaiken karttamisen jälkeen löydän ruokavalioon ja syön muuten terveellisesti, niin en enää ala vainoharhailla rasvasta. Sitten menis ihan plörinäksi enkä uskaltaisi syödä mitään. :arghh::banghead:
Mietin sitäkin sotkiko ton dippiviilin nyt siihen venyvään viiliin, kun mulle ei käy järkeen et yks on kielletty ja sama tuote sitten eri nimellä ja rasvalla ei.

Ahdistaa ku ei uskalla syödä mitään hyvää :arghh:

Kyllä kermaviiliä ja muita vastaavia voi syödä, varsinkin Valion. Mullekin neuvoivat alussa väärin monesta ruoka-aineesta ja kehottivat syömään paljon leipää, margariinia, puuroa ja rypsiöljyä. Leivässä on tosi paljon suolaa ja se turvottaa, minkä vuoksi en edes joka päivä syö. Rypsiöljyä vältän, koska siinä ei oo hyvä rasvahapposuhde, ainakaan siinä ihan prosessoidussa. Käytän kylmäpuristettua avokado‐, oliivi- ja hamppuöljyä. Ja ihan oikeaa voita, vaikka kauhistui eka täti siitä.

Raskauden alusta lähtien ei ole tehnyt mieli esim. sitä margariinia tai mitään raskaasti prosessoitua. Kasviksia, hedelmiä ja myös rasvaa ja proteiinia olen syönyt huoletta. Ihan rasvaisia tuotteita. Esimerkiksi täysrasvaista kermaviiliä, tuorejuustoja (Valio ja Philadelphia), Soignon vuohenjuustoa, mozzarellaa, leipäjuustoa/juustoleipää, rasvaisia juustoja. Täysmaitoa, kermaa.. Kananmunia, itsetehtyä majoneesia. Aurajuustoa pitsassa. Mutta kohtuu toki kaikessa. Itse pidän hyvänä vaihtoehtona dippivihanneksia kera kermaviilin :)

Kumma kun eivät sokerista mitään maininneet, pahin tuntui olevan se rasva. Mutta uusi neuvolatäti on just normaalimpi näissä ruoka-asioissa onneksi. Ehkä minunkin pitäisi alkaa olla noiden tiettyjen juustojen suhteen tarkempi, mutta ovat kyllä pastöroituja olleet.. Kai. Salaattia en oo pessyt. En oo selkeesti liikaa stressaillut :grin
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä kermaviiliä ja muita vastaavia voi syödä, varsinkin Valion. Mullekin neuvoivat alussa väärin monesta ruoka-aineesta ja kehottivat syömään paljon leipää, margariinia, puuroa ja rypsiöljyä. Leivässä on tosi paljon suolaa ja se turvottaa, minkä vuoksi en edes joka päivä syö. Rypsiöljyä vältän, koska siinä ei oo hyvä rasvahapposuhde, ainakaan siinä ihan prosessoidussa. Käytän kylmäpuristettua avokado‐, oliivi- ja hamppuöljyä. Ja ihan oikeaa voita, vaikka kauhistui eka täti siitä.

Raskauden alusta lähtien ei ole tehnyt mieli esim. sitä margariinia tai mitään raskaasti prosessoitua. Kasviksia, hedelmiä ja myös rasvaa ja proteiinia olen syönyt huoletta. Ihan rasvaisia tuotteita. Esimerkiksi täysrasvaista kermaviiliä, tuorejuustoja (Valio ja Philadelphia), Soignon vuohenjuustoa, mozzarellaa, leipäjuustoa/juustoleipää, rasvaisia juustoja. Täysmaitoa, kermaa.. Kananmunia, itsetehtyä majoneesia. Aurajuustoa pitsassa. Mutta kohtuu toki kaikessa. Itse pidän hyvänä vaihtoehtona dippivihanneksia kera kermaviilin :)

Kumma kun eivät sokerista mitään maininneet, pahin tuntui olevan se rasva. Mutta uusi neuvolatäti on just normaalimpi näissä ruoka-asioissa onneksi. Ehkä minunkin pitäisi alkaa olla noiden tiettyjen juustojen suhteen tarkempi, mutta ovat kyllä pastöroituja olleet.. Kai. Salaattia en oo pessyt. En oo selkeesti liikaa stressaillut :grin

Mä menin ihan ”samoilla eväillä” enkä turhia ressaillu. Välillä mietin, et pitäiskö olla tarkempi, mutta.. :grin
 
Toi rasvasta nipottaminen on kyllä hämmentävää... ymmärrän toki jos ruokavalio koostuu pääasiassa rasvasta, mutta muuten. Aivan se ja sama onko kermaviilissä nyt rasvaa vai ei... :facepalm:

Ite vaihdoin raskauden todetessani ketoosilta pois takaisin normiruokavalioon. Ei mitään käsitystä, olisko ketoosissa/tosi vähähiilihydraattisesta ollut jotain haittaa, mutta koska tiesin et siitä tulee sanomista neuvolassa niin aattelin mennä helpoimman kautta :hilarious: toisaalta ei varmaan olis maha kestänyt vhh:lla, kun ainoa kunnon kuitulähde oli siemenet ja ne on tietty nyt kiellettyjä.
 
Niinpä.. Ei ainakaan itselle ole koskaan maistuneet rasvattomat ruuat tai tuotteet. Ei vaan siis millään. Rasvaton maito tms lähes rasvaton ei vaan millään mene. Kevyemmät juustot nyt on ihan ok. Eikä silti tarkoita, että tulee vain kovia rasvoja, paljon myös hyviä öljyistä ja pähkinöistä. Rasvaisempi maistuu paremmalta, eikä sitten kaipaa imelyyttäkään esim turkkilaiseen jugurttiin. Mutta todennäköisesti tottumukseni nähdään ongelmana neuvolassa normaalipainosta huolimatta.. :oops:
 
Jos ei oo omaa autoa käytössä niin heittääkö taksit yleensä synnärille ? Mitä jos ne vedet tippuu matkalla...taitaa kuski olla riemuissaan? Jännittää miten toimia sit kun se taksi taitaa olla ainoo mahis päästä sairaalaan. Noloa jos joutuu pyyhkeiden kaa säätää.... Ja entäs takas kotiin? Vauvan turvakaukalon saa vöihin kii hyvin. Ei kai ongelmaa? Varmaa tyhmä kysymys mutta... :confused:

Meillä oli kyllä oma auto käytössä, mutta synnytyksen alkaessa oli tilanne, ettei mies voinut lähteä viemään minua sairaalaan omalla autolla, koska miehen lasta ei voinut jättää yksin kotiin, kun sattui olemaan juuri silloin kyläilemässä meillä, ja lähtö tuli myöhään illalla. Sairaalaan oli kuitenkin tunnin ajomatka. Minulta ei siis mennyt kaikki vedet kerralla, vaan ensimmäisenä tuli suht pieni määrä. En tietysti voinut tietää, milloin ne loput/seuraavat vedet tulee, mutta varauduin itse muovikassein ja pyyhkein penkin suojaukseen ja myös siihen, että saattaisin oksentaa. Onneksi taksimatka meni ilman lisävesiä ja oksentamista. Kela-taksi siis kannattaa tilata, ja tosiaan paluumatkalle taksia tilatessa ilmoittaa turvakaukalosta.
 
Meillä oli kyllä oma auto käytössä, mutta synnytyksen alkaessa oli tilanne, ettei mies voinut lähteä viemään minua sairaalaan omalla autolla, koska miehen lasta ei voinut jättää yksin kotiin, kun sattui olemaan juuri silloin kyläilemässä meillä, ja lähtö tuli myöhään illalla. Sairaalaan oli kuitenkin tunnin ajomatka. Minulta ei siis mennyt kaikki vedet kerralla, vaan ensimmäisenä tuli suht pieni määrä. En tietysti voinut tietää, milloin ne loput/seuraavat vedet tulee, mutta varauduin itse muovikassein ja pyyhkein penkin suojaukseen ja myös siihen, että saattaisin oksentaa. Onneksi taksimatka meni ilman lisävesiä ja oksentamista. Kela-taksi siis kannattaa tilata, ja tosiaan paluumatkalle taksia tilatessa ilmoittaa turvakaukalosta.
Ai kela taksilla pääsee synnyttää??? Hyvä. Säästyy rahhaa
 
Seuraava avuton kysymys on vaunusta ja hissistä. Mittasin et meidän hissi on 94x80cm kokoinen. En oo vielä katellu vaunujen mittoja mut olisko mulla toivoa löytää jotkut hissiin sopivat? Että itse myös mahtuisin....
 
Jos ei oo omaa autoa käytössä niin heittääkö taksit yleensä synnärille ? Mitä jos ne vedet tippuu matkalla...taitaa kuski olla riemuissaan? Jännittää miten toimia sit kun se taksi taitaa olla ainoo mahis päästä sairaalaan. Noloa jos joutuu pyyhkeiden kaa säätää.... Ja entäs takas kotiin? Vauvan turvakaukalon saa vöihin kii hyvin. Ei kai ongelmaa? Varmaa tyhmä kysymys mutta... :confused:

Minä menin synnärille kela-taksilla. Lapsivettä tihkui, niin varmuuden vuoksi laitoin penkin suojaksi just sen äitiyspakkauksen pissasuojan. Eipä se taksikuski mitään meinannu, kysy vaan, että kuinka kiire on :D

Kotiutuessa tilattiin taksi ja mainittiin kaukalosta. Vähä jännitti kiinnittää kaukalo vöihin, mutta olin harjotellu sen kiinnittämistä kaverin autoon, niin eipä siinä ongelmaa ollu.
 
Seuraava avuton kysymys on vaunusta ja hissistä. Mittasin et meidän hissi on 94x80cm kokoinen. En oo vielä katellu vaunujen mittoja mut olisko mulla toivoa löytää jotkut hissiin sopivat? Että itse myös mahtuisin....

Meillä on minipieni hissi talossa, tarkkoja hissin mittoja en tiedä, mutta meidän Bugaboo Cameleon 3 -vaunut mahtuvat siihen. Vaunujen mitat taitavat olla 90x60 (pituus ja leveys) ja varmasti muitakin yhtä kompakteja malleja löytyy. Niin ja mahdun itsekin hivuttautumaan vaunujen viereen hissiin.
 
Tässä yritän hankkia viimeisiä tarpeellisia vaatteita vauvalle syksyn ja talven varalle (la marraskuun puolessa välissä). Mutta ongelmana on, etten löydä mistään ihan perus kypärämyssyjä! Mistä ihmeestä ootte niitä löytäneet? Vai eikö niitä enää nykyään käytetä, onko tää vauvavaatetuskin mennyt jo niin muotihömpäksi :hilarious: en oikein keksi mitään kätevämpääkään ratkaisua, joka lämmittäisi kaulaa ja poskia normi pipon alla. Ei taida kaulurikaan ihan samaa ajaa?
 
Tässä yritän hankkia viimeisiä tarpeellisia vaatteita vauvalle syksyn ja talven varalle (la marraskuun puolessa välissä). Mutta ongelmana on, etten löydä mistään ihan perus kypärämyssyjä! Mistä ihmeestä ootte niitä löytäneet? Vai eikö niitä enää nykyään käytetä, onko tää vauvavaatetuskin mennyt jo niin muotihömpäksi :hilarious: en oikein keksi mitään kätevämpääkään ratkaisua, joka lämmittäisi kaulaa ja poskia normi pipon alla. Ei taida kaulurikaan ihan samaa ajaa?
Joku myi facebookissa ja ostin 3kpl. Kannattaa kysellä...ehkä ei oo vielä tullu kauppoihin myyntiin.
 
Meillä on minipieni hissi talossa, tarkkoja hissin mittoja en tiedä, mutta meidän Bugaboo Cameleon 3 -vaunut mahtuvat siihen. Vaunujen mitat taitavat olla 90x60 (pituus ja leveys) ja varmasti muitakin yhtä kompakteja malleja löytyy. Niin ja mahdun itsekin hivuttautumaan vaunujen viereen hissiin.
Okei! Talvella noi cameleonit on varmaan aika kenkut kun katoin pyöriä? Buffalot menis talvella, vaan ei hissiin...ja hintakysymys. Oliskohan järkevämpää ostaa ihan normi isopyöräset vaunut ja jotenkin aina irrottaa se koppa ja jättää runko varastoon alas? Aika säätöä..mut en löydä ratkaisua...
 
Okei! Talvella noi cameleonit on varmaan aika kenkut kun katoin pyöriä? Buffalot menis talvella, vaan ei hissiin...ja hintakysymys. Oliskohan järkevämpää ostaa ihan normi isopyöräset vaunut ja jotenkin aina irrottaa se koppa ja jättää runko varastoon alas? Aika säätöä..mut en löydä ratkaisua...

Joo pienet etupyörät on, joten ei ole mitkään loskassa kyntävät hyökkäysvaunut. Asumme itse Etelä-Suomessa isohkon kaupungin keskustassa, joten keveämmät vaunut menee omassa käytössä hyvin.
 
Takaisin
Top