Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äh, meijän arkea sävyttää nyt äidin räkätauti. Hitto alkoi oikeaa poskea särkeä yöllä. No, aamulla ensiksi maidolla jatkoin pikkuisen unta, eli onneksi vielä nukkuu. Sain höyryhengitettyä ja nenän auki. Mulla alkoi nuha ikäänkuin vasta pari päivää sitten, sitä ennen pari päivää kurkkukipua. Vielä ei oo pitkittynyt, joten toivon, että menis itellään ohi. Mutta ikävä puolikuntoisena tuota lasta hoitaa, ei oikein oo voimia leikkiä ja innostua vauvan jutuista, kun tekis mieli vaan maata sohvassa pää tyynyssä... Eilen vielä pystyi tyrkkäämään vauvan isälleen välillä, vaan nytpä alkoi kotiäidin arki.

Katjusha, paranemisia sinulle! Tiedän tunteen kun pitää kipeänä hoitaa lasta. Viikonloppuna sai pikamahataudin ja päivisin kyllä hoitajia oli vaaville mut isäntä oli päivän ollu menon kelkassa nii oli nii väsynyt illalla et nukahti vaan. En raaskinu herättää mutta ittellä särki jäseniä (oli kova kuume) ja mahassa kiersi ja vello nii et raajaa en jaksanu nostaa. Siinä oli hankala hoitaa vaavia. Huoh! Onneksi kuume oli vain sen yhden yön ja päivän. Siinä yön pitkinä tunteina (kun likka luonnollisesti nukkui huonommin vieraassa paikassa) mietin et mitäs se on sitte ku likka on jotai 2 tai 3 vee saati jos ois siinä lisäksi viel toinen tai kolmas lapsi. Että voimia ja toivottavasti saat levättyä :sleep002

Voi, ihan pepusta tuo Katjusha! Toivottavasti paranet pian eikä tule mitään pidempää tautia!

Mä oon kanssa jännittänyt, että mitä teen jos tulee joku flunssa tai muu tauti. Poika on tosi seurallinen, ts seurantarpeinen, ei viihdy yksinään melkeistä ollenkaan. Siinä olisi flunssasena, tai muuten sairaana, aika rankkaa viihdyttää.

Joo, en voi valittaa. Olen edellisen kerran on kipeänä joskus viime kesänä raskaana ollessa. Normaaliin elämäänhän tämä kuuluu. Ajattelen, että otetaanpa nyt tämä lentsu tähän väliin. Sitten loppukevät terveenä. Lähetään perheen tyttöporukalla reissuun huhtikuun lopussa 2 viikoksi. Sitten ei olla kipeenä eikä arki paina (niin paljon) valmiissa pöydissä :)
Samaa oon miettinyt, että miten voimat riittäisi toisellekin lapselle tai kolmannelle yöheräämisten kanssa ja jos vielä siihen päälle kipeänä. Aikamoista. Niissä hetkissä toivoisi, että olisi 20 vuotta nuorempi :)

Meillä ei enää nii paljoo höpötellä ja naureskella vaa tilalle on tullut ärsyttävä kitinä ja narina. Ei kunnon itkua vaa sellasta ihme vinkunaa mikä käy korvii ja sitä kun kuuntelee koko päivän ku mies on töissä ni alkaa jo hermo menemää. Olen kauhea kun sanon näin kun eihän vauvoihin pitäisi hermo mennä mut kyl tohon narinaan menee :grin Olis edes joku hätä mut ku ei.. Aiemmin viihtyi hyvin itsekseen sitterissä mut nyt pitäs ilmeisesti olla koko ajan viihdyttämässä ja no ymmärtäähän sen. Ois vaa kiva saada vaik kirjaa/lehtee luettuu tai kattoo telkkarii.. Mut tähän totuteltava ettei omaa aikaa oo ku sillo ku hää nukkuu tai ku mieskin on kotona et on toinenkin viihdyttäjä.

Meillä alkoi ihan sama narina vähän sen jälkeen kun oppi kääntymään. Kääntyilee koko ajan ja narina alkaa melkein heti kääntymisen jälkeen ja kasvaa huudoksi, jos ei puutu asiaan. Narina jatkuu, kun kääntää selälleen :shifty: Sitterissäkin ärisee ja viihtyy huonommin. Pitää nykyääm sormia suussa koko ajan, joten on varmaan helpompi äristä, kuin "puhua" kauniisti :) Mietin jo, että pitäiskö pitää kuulosuojaimia, kun jatkuvaan narinana menee tosiaan hermo, eikä siihen mikään auta. Eilen kuljettelin vauvaa vuoroin sylissä, vuoroin lattialla, leikkimatolla, sängyssä, sitterissä ja vaunukopassa ja kaikissa oli narisematta max. 2min... Meillä myös vetää itsensä kaarelle jos haluaa pois jostain tai on kyllästynyt.

Meillä se narina on kestänyt jo pari kuukautta. :wacky:

Ja myös täällä tyttö vetää itsensä kaarelle, kun rupeaa ärsyttämään ja alkaa sätkimään tietyllä tapaa. Varmaan ainoat asennot, joihin ei nyt kyllästy ihan heti on lentokone tai sitten mun pitää seistä peilin edessä ja pitää tyttöä sylissä istuvassa asennossa, jolloin naureskelee peilissä olevalle vauvalle. Ja siis selällään viihtyisi, mutta kun kääntyy heti mahalleen ja silloin ärsyttää, kun ei pääse eteenpäin/saa mahan alle jäänyttä lelua suuhun yms. :hilarious:

Niin joo, ja tuli sit eilen testattua, ettei vanhat silikoni lelut kestä keittömistä.. :shy: Minä nohevana ajattelin pesun jälkeen desinfioida tytön purulelut ja nakkasin ne kiehuvaan veteen, mutta nepä suli klöntiksi. :wideyed: Ei jotenkin tullut edes mieleen, etteivät ne kestä kuumaa.. onneks ne oli tosiaan vanhoja leluja, joilla tyttö ei edes niin leikkinyt.

Ihanaa vertaistukea! Luulin että ollaan ainoita joiden muksu on ruvennu narisemaan..
Jotenki oon ite nyt tosi väsynyt, typykkä tuntuu heräävän aamuisin 6-7 välillä ja vaikka menin itekki nukkuu jo 21.00 ni oon iha kuollu.. päätä särkee kun selkä on nii jumissa ja muutenki vähä kipeä olo.. siihen päälle tuo jonninjoutava narina ni kyllä on hermo pinnassa vaikka ei saisikaan vaaville hermostua :-D

Eilen tuli täyteen 4kk ja meidän aina iloinen ja hymyilevä tyttö muuttui tänä aamuna narisevaksi ja mikään ei ole hyvin tyypiksi :D

Meilläki on naristu jo useampi kuukausi. :D Ja oon jo niin ehtiny tottua siihen. Yksin poika ei viihdy missään kauaa. Koko ajan pitäisi olla viihdyttämässä ja vaihtamassa paikkaa, leikkiä, tekemistä jne.

Meillä on ollu alusta asti kantovauva. Ei kovin kauaa halua yksinään olla, lyhyitä pätkiä saattaa leikkiä tai katsella lattialla tai ihan vähän aikaa sitterissä jaksaa leluja katsella ja huitoa. Alkuun ei nukkunut kuin syli, nyt sentään yhdet pitkät päikkärit vaunuissa aamupäivällä. Sylissä viihtyy ja tissille nukkuu. Meillä ei pelkästään narista, vaan pidetään toisinaan muuten vaan älämölöä ja huudetaan ja uusin juttu on ihan kiljuminen/kirkuminen... Aikamoista on :D ja naurua odotellaan yhä... :D

Meilläki on naristu jo useampi kuukausi. :D Ja oon jo niin ehtiny tottua siihen. Yksin poika ei viihdy missään kauaa. Koko ajan pitäisi olla viihdyttämässä ja vaihtamassa paikkaa, leikkiä, tekemistä jne.

Täällä ollu kans alusta asti, et pitää olla koko ajan jotain viihdykettä, tai alkaa narina. Nyt huutaa ihan huutamisen ilosta jos on 5min kauempaa yksin jossain. Sylissäkin huutelee jos ei ole liikkeessä tai viihdytä 24/7. Oonkin miettinyt, et mitähän tulis jos sisarus tälle saadaan aikaiseksi, ja hän on samanlainen tai jopa vielä vaativampi. Siis koen kuitenkin meidän tytön helpoksi, vaikka pääteema päivälle onkin yleensä itkupotkuraivari. Omistan kyllä mielestäni hyvät pinnat, ja tyttö on selkeesti periny omansa isältään, joka ei malta olla hetkeekään paikallaan. :hilarious:

Mileim + tyttö 4kk 11pv

Kiva huomata etten ole ainut joka "joutuu" kestämään tota kitinää ja narinaa. Meillähän on siis suht helppo ja kaikinpuolin ihana vauva mutta toi narina :grin Tääkin on varmaa vain joku vaihe ja kohta hää on taas iloinen itsensä. Sit on huono omatunto kun väsyneenä oon kuunnellu monta tuntii sitä kitinää ja tulee turhautuneena tiuskastuu et mikä nyt on :oops:

Täällä on kyllä niin laaja ääniskaala tytöllä: sujuvasti vaihtaa narinasta kiljaisuihin ja välillä murisee ja sitten taas hihkuu. Ihanan kuuloista. :happy:

Meilä kans naristaa ja kitistää.. se alko sillo ku neiti löys äänensä ja alko jokeltelemaa..

Tänää on ollu itkupäivä.. annoin jo lääkettäki ku aattelin jos siihe sattuu.. en tiiä et tekeekö se hampaita vai mikä.. puree mun sormen niveltä ja olkapään luita.. purulelu ei kelpaa vaa kahtoo "äiti miks sä tunget tätä mun suuhun,yäk!"

Ei oo onneks tarvinnu pitää päästä kiinni mutta kädet hakeutuu silmien päälle kun väsyttää, se on aika liikkistä <3
Ja ne hymyt, vielä ei naureta ääneen.. voi että sitä odotan!

Katjusha, kyllähän päästä pitää pitää kiinni, tiedä vaikka lähtisi lentoon pesun aikana! :D Meillä pidetään kiinni korvasta (oik) ja toisella päästä. Jos sormet eivät juuri silloin ole suussa. Syödessä silitellään tisua tai paitaa taikka pidetään kiinni imetysliiveistä. Ettei pääse karkuun...

Ihana huomata, että on muitakin, joilla on viihdytettävä lapsonen! Luulin jo olevani ainoa! Joskus tunnen kateutta, kun luen muiden lapsosten huvittavan itseään, nukahtavan itsekseen leikkimatolle jne. Mutta se menee nopeasti ohi :) Viimeistään kutitustuokion naurunremakassa, kutitukseen poika ei väsy ikinä.

Mä oon huomannut, että poika on tosi intensiivinen noissa leikkimatto/sitterileikeissään, esim kun leikkii lelukaarien leluilla. Tuijottaa ja huitoo niin maan penteleesti, leppoisasta leikistä ei tietoakaan. Oikein näkee, että aivot sauhuaa uuden oppimisessa. Oonkin miettinyt, että ylikuormittuvatkohan pojan aivot ja siksi tulee kiukku. On myös tosi väsy pienen leikkihetken jälkeen. Suoraan yleensä tissille ja nukkumaan päikkäreitä. No joo en tiiä.

Takaisin