Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lattialla viihtyy jopa tunnin, mutta pyöriskelen ympärillä ja juttelen ääneen kylppäristä ja keittiöstä - tyttö on paljon äänessä, joten tuntuu luontevalta välillä vastailla hänelle.
Viikon sisällä on ollut enemmän sellaista, että katsoo vakavana minun perään.

Täällä kans tyttö viihtyy välillä viis minuuttia ja välillä sitten puolikin tuntia.

Äsken ihan tarkoituksella laitoin tytön paljaalle lattialle leikkimaton viereen, jos olisi parempi pito, kun niin kovasti koittaa eteenpäin. Nooh.. eka makasi kymmenen minuuttia hievahtamattakaan selällään ja kävin nopsaan keittiössä, niin oli kääntynyt mahalleen ja mielenosoituksellisesti naama kiinni muovimatossa ja nuoli lattiaa.. "tuuppa nainen ite tänne kovalle lattialle makoilemaan." :wacky:

Mutta siis ollaan kyllä tänäänkin yhteensä varmaan pari tuntia oltu leikkimatolla, mä saatan istua vieressä ja syödä aamupalaa tai lakata kynsiä tms. Pääasia, että oon samassa tasossa ja juttelen tytölle, niin ei tule yksinäinen olo.

Meillä tyttö parin viikon ajan viihty jopa puol tuntia leikkimatolla yksin, tämä siis kun alkoi kunnolla opettelemaan leluista kiinni ottoa. Nyt kun muutama päivä sitten 3,5kk iässä oppi kääntymään mahalleen ei oo enää malttanu olla leikkimatolla kun yrittää koko ajan ympäri, ja sit kun pääsee ympäri tulee kiukku... Sitteri on paljon parempi paikka kun ei pääse kääntymään :hilarious: Mielellään en niin paljoa pitäisi sitterissä, mutta onneksi on kuitenkin hyvä sitteri (BB) jossa melkein makuuasento, niin ei tule niin huono omatunto kun vauva ei saa olla koko ajan sylissä tai lattialla. Missään vaiheessa ei oo viihtyny yksinään lattialla ilman lelukaarta.

Lisäys: Ja eiköhän tuo kohta taas helpota kun jaksaa olla pidempiä aikoja mahallaan, ja kun oppii kääntymisen kunnolla, ehkä sit taas viihtyy paremmin lattialla tai leikkimatolla.

IceQueen, meillä kun oppi kääntymään kunnolla niin nyt vasta hermo meneekin nopeaa matolla, kun ei pääsekään eteenpäin :D koskaan ei oo hyvä vissiin..
Meille tuli perjantaina minun mammu ja ukki Teneriffalta pariksi viikoksi tänne (asutaan siis heidän rivitaloneliössään nyt pari talvea ainakin, kun he itse ovat talvet Teneriffalla. No, on ollut aivan ihanaa, kun täällä on muitakin kuin minä päivät tytön kanssa! Mammu huushollaa ja hoitelee tyttöä, että saan kirjoitettua kunnolla gradua eteenpäin ja kyllä hänkin nyt on sanonut, että on tullut kyllä selväksi miksi ei gradu edisty ku on yksinää kotona kun mies töissä :D on kyllä ihana, kun on seuraa ja käsipareja, eikä tarvitse itse laittaa ruokaa! Ihan kuin olis kotonaan lomalla :)

Meillä kun neiti on virkeänä nii 5 minuutista 1.5 tuntiin päikkyjen/heräämisen jälkeen nii viihtyy yksin. Yleensä kyllä viihtyy yksin. Riittää että pölisen pitkin taloa kulkiessani ja käyn välillä morottelemassa ja laulamassa jotain.

Laitan aina selälleen jos en jää likan viereen/samaan huoneeseen. Mahalleen ei osaa kääntyä vielä joten sitä reenaillaan aina muutamia kertoja päivässä. Joskus likka on sohvalla (reuna pönkätty) tai sängyllä tai sit vilttien päällä lattialla (meillä mun mielestä melko kylmät lattiat) tai lelumatolla.

Pidättekö vielä vauvojanne selällään pehmeellä pitempään (sohva, sänky jne)? Meillä viihtyis varmaa hamaan päivän loppuun asti jos tv ois auki :hilarious: vaikka siellä sohvalla. joskus jos ei muu auta nii avaan tv et saan jonku asian tehtyä loppuun (ruoka tms) jos neiti aivan parkumaan alkaa :facepalm: huono äiti i know:wacky:

Just kun kerkesin kirjotella ettei viihdy yksin leikkimatolla niin tänä aamuna tyttö yllätti ja oli puoli tuntia leikkimatolla, eli sen aikaa kun söin aamupalan esikoisen kaa :)

Laitan vauvan yleensä selälleen ja leluja viereen tai käteen. En ole laittanut sohvalle tai sängylle. Lattialla on ihan hyvä. Käyn usein katsomassa.

Mä en pidä poikaa sohvalla muuten kuin jos itsekin ollaan siinä ja poika on meidän seurassa höpisemässä enkä todellakaan sohvalle voisi jättää yksikseen. Sängyllä saatetaan aamuisin herättyä höpistä tovi ja samoin illalla. Lattialla poika on siis suurimmaksi osaksi ja selälleen mä hänet laitan. Itsekseenkin viihtyy hyvin lattialla ja usein veljet käyvät siinä höpisemässä ja leikkimässä myös.

Minusta olisi kiva, jos vauva hetkenkin viihtyisi selällään sohvassa, kun tyynyillä tukee, ettei vaan pääse kierähtämään (ei kyllä niitä taitoja oo vielä nähty). Pystyyn ja istumaan punkee, eli sittenpä sylissä hyppyytän ja pyörittelen mikäli ei oo lattialla lelujen kanssa selällään. Mahalleen laitan muutaman kerran päivässä, koska kierähtäminen ei onnistu kylkiasentoa pidemmälle. Viihtyy muutaman minuutin mahallaan, mutta pitäähän sitä harjoitella vaikka tympäisisi.
No, meiltä meni sähköt niin katsotaan miten päivä etenee. Ei sähköä, ei vettä :) Saapa nähdä kosteuspyyhkeiden kätevyys vyötärökakkoihin!

Meillä viihtyy yksin max 5min. Huutelee ja kuulostelee missä äiti, vaikka höpöttäisin koko ajan jotakin. Sit jos ei äiti ilmesty näkökenttään, alkaa huuto. Ainut hetki kun viihtyy pidempään hiljaa itsekseen vaikka selällään leikkimatolla, on se hetki, kun kakkaa äheltää :hilarious: siitä tietääkin, et kun on rauhassa ja hiljaa, ni vaipassa on yllärit. Meillä kääntyy nyt melkein heti selältä mahalleen, kun sylistä pistää pois. Ja sit kauheet raivarit kun ei vielä pääse liikkumaan kun muutaman sentin. Tai sit jos imeksii lelua masullaan, suuttuu, kun se himputin lelu ei mene kokonaan sinne suuhun :grin äkkipikaisuutta havaittavissa

Moikka! Vierasitkuista sen verran että meidän esikoinen aloitti vierastamisen 3 kk ikäisenä ja jatkui melkein 1 vuotiaaksi. Sylivauvana huusi iltaisin myös isän sylissä jos minun piti käydä esim. Suihkussa. Ei kelvannut soseet tai muukaan ruoka, ei nukuttu tai viihdytty kuin sylissä tai tissi suussa.Neuvolassa käyttivät termiä suuren tarpeen vauva. Nyt onneksi reipas mutta herkkä 3-vuotias tyttö. Meidän 3 kk ikäinen poika on aivan eri maata kuin esikoinen aikanaan. Syö nopeasti, hymyilee kaikille, nukkuu hyvin, viihtyy hetken leikkimatolla. Olin aivan ihmeissäni että voiko vauva olla tälläinenkin :)

Meidän poju viihtyy leikkimatolla kun on leluja kädessä. Itse yleensä istun siinä vieressä. Tai käyn jotain pientä tekemässä ja tulen takaisin. Kääntyy yleensä joka kerta jossain vaiheessa sitten masulleen. Siinä viihtyy myös jonkin aikaa, mutta tuskastuu kun ei pääse eteenpäin. Aamuisin istuu sitterissä sen aikaa kun syön aamupalaa. Yleensä silloinkin jotain käsissä mitä voi tunkea suuhun. Tai sitten omat nyrkit on siellä suussa. (Tuttia meidän jäbä ei osaa syödä) Mua naurattaa kun poika on oppinut ottamaan vauhtia sitterissä ja välillä vetäsee sellaset vauhdit, että äidin päätä huimaa. Sitteri vaan viuhuu ylös-alas [emoji23]

Meilläkin vauva oppinut ottamaan ite vauhdit sitterissä. :joyful: Hän viihtyy hyvin sitterissä tai leikkimatolla, kunhan on lelu jota saa pitää käsissään ja työntää suuhun. Selälleen laitan leikkimatolle tai viltin päälle. Sohvalle ei laiteta vauvaa melkein ikinä. Muutaman kerran päivässä harjoitellaan mahallaan olemistakin, kun ei vielä käänny ympäri. 2-vuotias on innokas vauvan leikittäjä, antaa leluja vauvan käteen, mutta myös salaa antaa sormiaan suoraan vauvan suuhun ja vauvahan tykkää, äiti ei! :grin 10-vuotias käy harvemmin vauvalle juttelemassa, mutta välillä hänkin. Vauva on aina aivan haltioissaan sisarustensa antamasta huomiosta. :)

Oletteko jo miettineet, milloin palaatte töihin ja vauva menee hoitoon? Mulla loppuu vanhenpainvapaa elokuussa ja siitä varmaan jatketaan isä tai minä vuodenvaihteeseen asti ainakin. Pärjääkö just vuoden ikäinen jo hyvin päivähoidossa? Riippuu varmaan lapsestakin. Ei raaskisi liian pientä viedä hoitoon, mutta vähän ahdistaa tämä kotona (yksin) oleminen ja kaipaa aika paljon työarkea. Ikävää :shy: ja tiedän, ettei asiat varmaan helpota töihin palaamalla. Toivon, että kotona oleminen helpottaa, kun pääsee vauvan kanssa liikkeelle. Tällä hetkellä vielä neiti huutaa vaunuissa (kovaa), jos ei ole unessa ja on unessa max. 30 min, eikä oikein viihdy kerhoissa tms. ja kylässä alkaa huuto n. tunnin jälkeen. Eli kotona ollaan enimmäkseen :confused: Jos ois varma päivä, milloin palaa töihin, niin se ehkä helpottais. Tai pitäisi varmaan uskoa, että kotona olo helpottaa, eikä sit enää kaipaa töihin :)

Minäkään en kaipaa töihin! Yritän nyt vähän aktivoitua käymään lasten kanssa eri paikoissa. Tänään itseasiassa käytiin ensimmäistä kertaa perhekerhossa. Olikin mukavaa ja lapset viihtyi. Ja jee, kerhokuvaus on vasta tulossa, niin ehditään vielä siihenkin! :)
Tavoitteena on siis saada uusia kavereita, kun onhan tämä arki vähän yksinäistä..

Arabia, karua tässä kohtaa miettiä, mutta joo kävin töissä vauvan kanssa ja juteltiin esimiehen kanssa tulevaisuudesta. Omalla kohdalla aloittaisin työt marraskuun alussa ja loppuvuoden hoito olisi miehen ja jonku sukulaisen kontolla, ellei mun firmassa oo sopivasti juuri lomautukset päällä.
Nyt koitan tästä elämänvaiheesta nauttia, vaikka väsyneenä ei aina jaksa olla hiphei-onnellinen. En tiedä, mitä tekisin, jäisinkö kotiin vai menisinkö töihin, jos ei rahan vuoksi tarvitsisi valita työtä. Luulisin, että jos en pääsisi vauvan kanssa kerhoon tai jumppaan, ahdistuisin kotona tämän ainokaisen lapsen kanssa. Miehen työpäivät matkoineen on pitkiä, joten ollaan vauvan kanssa kahestaan noin klo 07/08-19 suunnilleen. Sukulaiset ja mummulat on satojen km päässä, päivälenkeillä sentään saattaa nähdä muita kyläläisiä :)
Nyt flunssan kourissa eli ei kontaktia ulkomaailmaan..

Onko muilla Baby Bjornin sitteriä? Siinä kun on ne 3 eri korkeutta, niin missä pidätte ja onko jotain faktaa missä vaiheessa niitä saa nostella? Meillä edelleen se siinä matalimmassa, mutta mietin että joko sitä vois nostaa...

Ellipsi ja poju 4kk 2vko

Ellipsi, meillä on. Ollaan vissiin 2 alinta tasoa käytetty. Tyttö on kova punkemaan istuma-asentoon sylissäkin, joten kai hänellä jotain pieniä valmiuksia alkaa olla istumiseen. Olisin varovainen pitempien aikojen suhteen, mutta hetkellisesti voisi olla juuri keskitasolla. Silleen on helpompi leikkiä kangaskirjoilla yms mitä tuo nyt tykkää käsissä ja suussa pyöritellä.
Meillä on kestovaipat käytössä, luulen että vartalo on suoremmassa ylipäätään tuossa sitterissä, kun käytetään paksuja täytteitä :)

Onko muilla Baby Bjornin sitteriä? Siinä kun on ne 3 eri korkeutta, niin missä pidätte ja onko jotain faktaa missä vaiheessa niitä saa nostella? Meillä edelleen se siinä matalimmassa, mutta mietin että joko sitä vois nostaa...

Ellipsi ja poju 4kk 2vko

"BabyBjörn Balance Soft -sitterissä on kolme käyttöasentoa sekä kasausasento. Alinta asentoa suositellaan vastasyntyneelle. Puolimakaavaa ja pystyintä asentoa suositellaan, kun lapsi pystyy pitämään selkänsä suorassa ja kannattelemaan päätään ongelmitta" :)

Takaisin