Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie oon kans miettiny töitä :confused: Pitäisi nauttia vauva-arjesta kotona mutta ihan rahallisista syistä oon miettiny ku miehellä töitä on millo sattuu ja aika harvoin.. En kyl mielellää haluu vauvaa hoitoo laittaa alle 2 vuotiaana et jos edes sen ajan saisin olla kotona. Tai sitten jos miehellä ei ala töitä olee niin hän jää koti-isäksi ja mie meen töihin, jos niitä sattuu siis löytymään. Mutta työttömänä saisin vissii paremmi rahaa ku jos oisin sillä kotihoidontuella. Vaikeita päätöksiä mutta sinne on onneksi aikaa ja nyt nautin tästä kotiäitiydestä <3

Onneksi en mieti töihin paluuta kuin synkkinä hetkinä. :) En sinällään kaipaa omia töitä, vaan aikuista seuraa. Toivottavasti kohta alkaa meidänkin neiti viihtymään kerhoissa ja vaunuissa vähän paremmin niin pääsisi liikkeelle. En oo ikinä ollut mikään vauvaihminen, joten pikkuisen kanssa puuhasteluun on joutunut totuttelemaan aika lailla, vaikka rakas hän on ja ihania hetkiä on paljon. Luulen että taaperovaihe on enemmän mun juttu ja toivon, että mietteet töihin paluun suhteen muuttuu. Jos tämä jää ainokaiseksi lapseksi, niin pitäisi todellakin nauttia tästä ajasta, eikä kiirehtiä liian aikaisin töihin. Hoitovapaan korvaus on kyllä niin pieni, että täytyy katsoa kauanko edes voisi olla kotona.

Meillä BB:n sitteri kans ja ollaan pidetty koko ajan siinä keskimmäisessä asennossa - tyttö ei kyllä ole kuin vasta kuukauden sitä käyttänyt, alkuun vaan testailtiin minuutti-pari kerrallaan ja oikeestaan nykyäänkin viihtyy vaan max. 10 minsaa kerrallaan.

Meillä BB sitteri (tyttö 3,5kk) ja käytetään vaan sitä alinta tasoa. En oo pitäny kiirettä nostamisen kanssa kun puoli istuva asento ei oo paras mahollinen vauvalle. Toki voi hetken pitää jos vauva kannattelee hyvin itseään, mutta ei se silti ole hyväksi näin pienelle. Sit kun ei enää viihdy alimmassa asennossa niin nostetaan. Mielellään pitäisin vauvaa vaan lattialla mutkun ei viihdy siellä pitkään niin siksi hyvä sitteri makuuasennossa seuraavaksi paras vaihtoehto (käsiä minulla vain kaksi joten sylissä harvemmin tilaa).

Nyt kun alkaa ilmat lämpenee pikkuhiljaa mut ei kuitenkaa viel mikää hirvee lämmin oo ni mie mietin et mitä ihmettä tuolle neidille pukee päälle ku lähtee vaunuilee :grin Nyt on esim +4 ja aurinko paistaa tosi lämpimästi. Käytii ulkona ja hänellä oli päällä kypärämyssy, villatumput ja villasukat sekä äp-vanupuku. Jätin hänet ulkoeteiseen nukkumaa missä on aavistuksen lämpimämpi ku ulkona ni neiti herättyää oli tosi lämmin, ei nyt hikinen mut kuuma ilmeisesti kuitenki ollu. Mitä työ puette päälle ku ulkoilette plussa kelillä? Entäs kun lähette autoilee? Meil on pari ohutta vanupukua mitä käytetää. Mietin kyl jotai välikausipukuu esim tuulipukuu mikä ois ohuempi mut taitaa tän ikäsel olla vähän turhia kun hyö makoilee vaunuissa.

Näillä plussakeleillä mä oon laittanut sen äp:n ohuen villahaalarin ja makuupussiin. Tyttö on kyllä silloinkin tosi kuuma mutta en tiedä mitä uskaltasin laittaa ettei tuu kylmä. Ehkä se vanuhaalari ja fleecepeitto voisi olla kokeiltava.

Typy nukkuu nytkin ulkona, päälle laitoin fleecepuvun, villasukat, äp:n toppatumput, kypärämyssy ja nallepipo. Laitoin äp:n makuupussiin ja sit vaunukoppaan:-) yleisestiottaen neiti on aika lämminverinen ja helposti tulee kuuma (paitsi kädet aina viileet) mutta tässä varustuksessa ainakin aiemmilta unilta herättyään oli sopivan lämmin. Ite mietin jo kesää ja lämpimiä kelejä että miten ulkona uskaltaa nukuttaa ku mustat vaunut varmaan oikee imee lämpöä.. pitänee viedä vaunut kivinavettaan missä on kesälläkin viileetä :-D

Mitä mieltä ootte, tarviiko vauva kokoaikaa viihdytystä? Toisinsanoen kun viihtyy lattialla leikkimatolla välillä pitkiäkin aikoja yksin leikkien niin pitäisikö kuitenkin olla vauvan vieressä ns. leikkimässä?

Eikä tarvii, kyllä se vauva sitten ilmoittaa, kun ei enää viihdy. Varsinkaan, jos talossa on ääniä: siivousta, telkkari, radio yms. mitä ääniä nyt kenenkin kotona kuuluu, niin vauva tietää ettei ole yksin.

Voihan siinä vauvan vieressä olla ja tehdä samalla omia juttuja, kun välillä höpöttelee ja ojentaa leluja lähemmäs, mutta ihan hyvin voi touhuta kumpikin omiaan aina silloin tällöin.

Tai näin ainakin mun mielestä.

Muokattu viimeksi:
Jokapäiväinen tuskailun aihe tuo lasten ulos pukeminen, mitä pukea päälle... Tänää oli muutama plussa aste ja aurinko paistoi. Tytöllä oli vaunuissa päällä ohut kypärämyssy, pipo, lapaset ja ohut toppahaalaripussi. Nyt jätin lämpöpussin kokonaan auki.

Nollakeleillä ollu sama vaatetus ja lämpöpussi raollaan.

Pari pakkas astetta, sama vaatetus ja lämpöpussi kokonaan kiinni.

5 pakkas astetta tai enemmän niin lisään vielä äp villahaalarin.

Tuo lämpöpussin vetoketju on toiminu lämpötilan säätönä ni ei tarvii vaatteita miettiä, välillä auki ja välillä kiinni sen mukaan miten lämmin/kylmä. Tänää ei ainakaan liian kylmä ollu. Taian siirtyä lämpöpussista äp makuupussiin jos ei enää pakkasia tule kun vähän turhan lämmin tuo talvipussi plussakeleille.

Meillä eilen ja tänään kypärämyssy, ohuet&villatumput ja - sukat, hupullinen vanuhaalari, äp makuupussi. Melkein aina sama päälivaatetus, alle laittanut lisää jos ollut tarvis. Makuupussin vetskarilla säädellään myös. Ekaa ulkoilua lukuun ottamatta koskaan ei ole ollut hikinen/kylmä herätessä. Nyt pussissa naaman vieressä +25.

Meillä oli tänään merinovillamyssy, tumput, sukat ja fleecehaalari, äp-makuupussi kiinni. Melkein aina tämä varustus. Jos on kylmempi kuin -5, laitan äp-toppahaalarin. Tyttö nukkuu yleensä ulkona, joskus viileässä kuistissa.

Joo tuo vaatetusasia on sellainen jota piti koko ajan säätää. Muutaman plusasteen ja auringonpaisteen kanssa meillä puetaan perussisävaatteiden päälle merinovillainen välikerrasto eli ohut, merinovillainen kypärälakki, löysät tumput joiden päälle kahdet villalapaset (isoimmat päälle ja tää sen takia et on tosi kylmät sormet koko ajan ja ottaa herkästi siis kylmä neitillä sormiin), villasukat tai äp toppapuvun jalkatumput. Sit koko paketti äp makuupussiin joka vähä auki ja vaunuihin ja harsoa me pidetään viel unilla siinä vaunun aukon edessä. Jos ei nuku nii ei oo harsoakaan.

Jos on nollassa tai vähä pakkasta nii saattaa olla lisäksi villamyssy ja toki makuupussi kii. Sit lisäillään neulottua peittoa makuupussiin vartalon päälle ku pakkasta vähän lisää. Jos on -10 tai enemmän nii on jo kaiken lisäksi viel äp toppapuku.

Oon oikein kokeillu kaikkea ja tällä hetkellä näillä. Pahinta on nuo sormet ja jalat et kylmenee ja jos nukkuu 3 h nii tietäähän sen et lentsu on kylässä vhä ajan päästä. Onneks näi ei oo käyny vielä. Kävin alussa (ku opettelin näitä et mitä milleki säälle päälle) neuroottisesti aina kokeilee käsiä kesken unien :banghead: ei hyvä idis siinä hetkessä mut nyt saa olla rauhallisin mielin :wacky:

Viihdytyksestä, oon itekki miettiny et pitäiskö olla sillo leikkimässä hänen kanssa ku viihtyy ite. Mut oon päättäny et leikitän tyttöä siihe aikaa ku on virkeimmillään ja yleensä siis aamupäivällä, sillo se on antoisinta. Kun alkaa väsähtää nii joskus viihtyy yksinki matolla mut ei aina. Sit aletaanki kattoon päikkyjä ja kun iskä tulee töistä nii on aina höpöttelemässä ym likalle joten en ees sillo sais likkaa ittelleni. Meillä on vähä nii et ku nukkuu nii hyviä päikkäreitä nyt (3 h ja 1-2 h kerran tai kaks riippuu yöunista) nii tos 3 h aikana ehtii tehdä kaikkee kotijuttuja. Siksi tuntuuki et aamupäivällä ennen pitkiä päikkyjä haluaa ite leikittää tyttöä.

Meillä kanssa kädet ja jalat tosi kylmät. Vaikka oon kuinka laittanut vanttua ja tumppua, sukkaa ja töppöstä niin aina kylmät. Kysyin neuvolassa asiasta ja siellä sanoivat, että niskasta tuntee onko kylmä/kuuma ja siihen luottaa. Kädet ja jalat voivat olla joillain vain kylmemmät kuin muilla (esim. miehellä näin). En sitten tiedä.

Kaisu, meillä on samaa. Tytöllä on kylmät kädet sisälläkin, joten mitenpä ne kuumaks menis ulkonakaan :)
Kaikki toteaa tytöstä, että onpa kylmät kädet, ehkä vedoten että enkö ymmärrä pukea enemmän, mutta tiedän että tyttö on tyytyväinen ihan tavallisissa sisävaatteissa sisällä. Toki aina laitan lämpimät sukat jalkaan sisälläkin. Meillä paljon viettää aikaa lattialla toppa-alustan päällä.

Tänää laitoin tytölle päälle äp-villahaalarin, talvihatun, toppatumput ja villasukat ja sit makuupussiin ja vaunujen suojapeitto viel päälle. Käytii pari tuntii ulkoilemassa ja ku tyttö heräs ni oli sellanen sopivan lämmin. Ei ollut hikinen eikä kylmä. Hänellä normaalisti kotona kädet on viileet mut kun ollaa oltu ulkona ja tultu sisälle ni kädet on olleet tosi lämpimät/hikiset.

Minä oon siinä käsityksessä, että on normaalia että kädet ja jalat viileät. Meidän pojallahan ne on usein sisälläkin viileät/kylmät. En kyllä muista mistä olen lukenut vai neuvolassako olen kuullut että se onko kädet ja jalat viileät ei kerro mitään siitä onko lapsella kylmä/lämmin.

Takaisin