Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nojoo, onkohan myös väliä sillä et montako krt vaihtaa vaipan päivässä ? mut siis meillä ei yöllä enää tuu kakkaa mut päivävaipoista varmaa noin 5-7 on tosiaan kakkaa tai jarrujälkiä. aika selkeät äänet tulee jokaisen kakan/jarrujäljen mukana joten onko se pieru vai kakka?!?! :rolleyes:

Kakkaamisessahan näin pienillä on normaalia kaikki välillä 10 kertaa päivässä ja kerran kymmenessä päivässä. Jos on täysimetyksellä niin harvemmin on vauva sillon pitkiä aikoja kakkaamatta, korviketta saava vauva taas useemmin saattaa olla pitkiä aikoja kakkaamatta.

Meiän tyttö kakkaa ehkä 2-5 kertaa päivässä. Joskus kakkaa yölläkin mut ei oo mitään kakkaamisrytmiä. Esikoinen kakkas tän ikäsenä jonkun aikaa joka aamuyö klo 5 (lisäks sit myös joitain kertoja päivällä), se oli helppoa kun ties kattoo kellosta millon kakka oli tulossa :grin

Ihania kakkajuttuja :D mutta joo, meilläkin kakkaa tuli lähes joka vaippaan siihen asti ku rautatipat aloitettiin.. sittenpä se muuttuikin että kakkaa tulee kerran päivässä/kahdessa päivässä. Oli kontrollissa hb taas laskenut, jospa se lähtis pikkuhiljaa nyt nousuun.. =/

Nyt iltapäivät/illat vauva valvoskellut ja ollut kitkuinen, varmaan niitä masuvaivoja.. millään ei meinannut rauhoittua yöpuulle, mutta sitten kun rauhoittui niin nukkui 6 tuntia putkeen =) Toki sitten en enää itse tohtinut jatkaa aamulla unia joten saattahan sitä taas jokunen kuppi kahvia kulua tänään ku ei tuo meidän lähes 3 v neiti oikein päikkäreistä välitä :D

Note to self; riisu se kakkavaippa VASTA vessassa,ei hoitopöydällä 2m päässä vessasta... kaks mattoo ja äitin sukka koki kakkakasteen.. nyt enää ootetaa et vauva kävis unille ni äiti pääsee mattopyykille..

Mun tytöt nukkui tänään yhtäaikaa. Noin 25 min, josta ite nukuin varmaan 15 min. Aivan naurettava minisiesta. :D Aiemmin tällä viikolla en ole edes yrittänyt nukkua päikkäreitä, mutta tänään oli niin kova väsy että pakko oli. Otin sit heränneen vauvan kainaloon sohvannurkkaan ja tilannehan vaati suklaata. Heti piristyin. :wink:joyful:

Nempsu samanlaisen note-to-myselfin tein itselleni mummilassa, olohuoneessa vaipanvaihtoalusta ja sieltä hilpasin alaston vauva sylissä vessaan kakkapyllyn pesulle, metrejä vessaan ehkä 5 tai 6. Kakkia tulikin sit vielä matkalla ja vaikka oli oma kämmen alla, roiskahti sitä vähän joka suuntaan. Oli sitä sit vessan oven kahvaa myöten. :'D

Nempsu samanlaisen note-to-myselfin tein itselleni mummilassa, olohuoneessa vaipanvaihtoalusta ja sieltä hilpasin alaston vauva sylissä vessaan kakkapyllyn pesulle, metrejä vessaan ehkä 5 tai 6. Kakkia tulikin sit vielä matkalla ja vaikka oli oma kämmen alla, roiskahti sitä vähän joka suuntaan. Oli sitä sit vessan oven kahvaa myöten. :'D

No sepä se täälläkin. Mä luulin et kaikki ois tullu jo.. lamaannuin täysin ku vauva alko "vuotaa" :D en tienny et mihi suuntaa oisin menny,nopeesti takasi vai nopeesti eteenpäin.. no siitä ku selvisin ni alko vaa naurattaa iha kamalasti! :D

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Meillä pikku kakkoja varmaan 4 päivässä ja 3 isompaa.. paukkuja tulee ja samalla vaipat tuhruuntuu. Pissoja tulee usein !! Ihan 10 kertaa vrk:ssa :o

Pissat tulee usein vaipan lisäksi, lavuaariin ( sisäsiisti tapaus ) , mutta eilen viimeeksi kakat tuli matkalla hoitopöydälle ja onneksi roskis oli matkanvarrella niin sinne tähdättiin, aika hyvällä onnella! Pari päivää sitten tuli kakkasuihku lavuaariin ja seinille.. :D joo-o. Säästy vaippa ainakin ja vessa helppo siivota.. eli taloudellinenkin tämä meijän lapsi.

Sisäsiisti ja taloudellinen. Suurimman osan aikaa. :D

En ole paljon meidän arjesta ehtinyt kirjoitella. Vauva huutaa klo 22-02 välin, mikään ei auta. Tuntuu että Cuplaton vain pahentaa vauvan oloa. :/ On lisäksi huono nukkumaan päikkäreitä. Tänään on tehnyt poikkeuksen ja nukkunut suht hyvin päikkäreitä. Ihan luksusta.
On tässä itelläkin iskenyt väsyitkuja, olen ollut yöllä lähössä epätoivoissani vaunulenkille itku silmässä ja mies ottanut vauvan hoteisiin ja komentanut nukkumaan. Yks ilta olin niin puhki sänkyyn päästyäni, että mies antoi pullon minulle että menisin hakemaan maitoa, mutta kroppa veti stopin enkä yksinkertaisesti vain jaksanut enää pysyä hereillä vaan nukahdin pullo kädessä ja mies oli joutunut itse hakea maidon. Välillä kyllä turhauttaa jos päivän ainoa tauko vauvan hyssyttelystä on se kun pääsen vessaan, mies yrittää tehä remppaa aina töiden jälkeen. Turha haaveilla suihkusta tai isompien muksujen kanssa olemisesta.
Toivon että tämä ei montaa viikkoa jatkuisi. On tuo neiti ihana pakkaus, mutta tämä väsymys on aika järkyttävää.
Pissanpidätyskyvyssä ei ainakaan ole mitään vikaa kun pissaa voi joutua pidättelemään pitkiäkin aikoja. :D

Meillä myös alkanut neiti kitistä iltaisin (tai huutoitkuakin voi olla koko ajan) just ennen nukkumaan menoa (noin k 22-01). usein nukahtaa vain viereen, nukutettais mieluiten vaunuun/koppaan/omaan sänkyyn. no se ei ole ongelma. ongelma on se et tosiaan kuin neiti taistelis unta vastaan tuon n 3 h. voiko johtua siitä että ei nuku kovin hyviä päikkäreitä (tunnin kaks max)? jäin miettimään et yöllä nukkuu hyvin ja syö kerran pari (meidän yö siis k 01-02 alk ja noin k 9-11 asti). aamuisin tai päivin oikeemmin neiti on kuin enkeli, hän myös esim viihtyy yksin sohvalla/kopassa alle puol tuntia ihan hereillä yms. mutta iltaa kohti alkaa kätinä. pitää hytkyttää ja pitää seuraa. on ns kiukkuinen.

Voisko tuolla päikkäreiden pituudella (ts. lyhyydellä) olla merkitystä? neitillä ei oo ainakaan ollu kovinkaan suuria masunpuruja ja rupsut tulee aika hyvin ulos mutta enhän minä tietenkään varma ole etteikö sinne just jäis jotai illemmalla.

Meilläkin ollut nyt joitakin kitinä/itku iltoja. Vaiva vaan taitaa olla sellainen, ettei siihen oikein mikään auta. Esikoisella oli kaksiviikkoisesta kolmikuukautiseksi joka ikinen ilta klo 17-19 (joskus 20 saakka) iltahuuto. Siihen ei auttanut mikään. Piti vaan itse huolehtia, että kotihommat oli siihen mennessä tehty että pystyi sitten keskittymään vauvan sylissäpitämiseen. Muuten oli tosi rauhallinen ja tyytyväinen. Nyt mietinkin, että onkohan sama edessä. Kun nyt ei pysty keskittymään pelkästään vauvaan. :nailbiting:

Missä teillä vauva nukkuu yöt? Meillä mennyt hyvin tähän saakka kun vauva kääritty kapaloon ja rauhoittunut aina siihen ja nukkunut sängyssään. Nyt kuitenkin täytyy jo kapalosta luopua ja sen seurauksena vauva ei enää sitten sänkyynsä nukahtanutkaan syöttämisen jälkeen. Oon syöttäny vauvan aina istuen olkkarissa ja sitten hän on nukahtanut kun on kääritty kapaloon. Mies tekee vuorotyötä joten yritän antaa miehelle mahdollisuuden hyviin uniin. Viime yön vauva sitten nukkui rinnalla kun ei muuten rauhoittunut ollenkaan. Tein meille pesän sohvalle ja siinä sitten nukuttiin... Päivisin vauva ei pitkiä (2-3h) unia enää nukukaan paitsi vaunuissa tai sylissä. Muuten päivisin ottaa maks tunnin unia esim sitterissä.

Ellipsi ja poju 7vkoa 3pv

Meillä nukuttii vähä liianki hyvi viime yön, tyttö söi puol 12 aikaa ja seuraavan kerran vast 6 aikaa ja siit seuraavan kerran 10 aikaa :woot: Jonku mielestä ois varmaa pitäny herättää syömää mut hää nukku nii hyvi niiku mieki etten ees huomannu kellon kulkua. Hää kyl tankkas illalla aika hyvi ruokaa et se varmaa piti nälän hyvi. Loppukuusta ois neuvola et sittenhän sen näkee kuinka hyvin painoo on tullu et joutuuko sit öisin herättelemää vai antaako pienen nukkua. Itse olin kuulemma samanlainen vauvana, illalla tankattii ruokaa ja yöt nukuttii :)

Täällä nukutaan äitin kyljessä kiinni. Yöheräämisiä tulee noin 3, välillä torkkuu imettäessään itsekin, miettien että oliko tämä nyt vielä se äskeinen imetyskerta vai uus... Harmikseni pieni haluaa useina öinä valvoa klo 03-05 maissa, ja ähisee ja huitoo - ei unen häivääkään silmissä. Me ollaan vetäydytty nukkumishommiin noin klo 21 ja kymmeneen mennessä viimeistään on uni tullut. Heräämiset 2-3 tunnin välein. Omaa sänkyä en oo oikein pystynyt edes ajattelemaan, kun rauhoittuu tissillä eikä tutti käy useinkaan korvikkeeksi. Mutta katsotaan mitä kokeiluja ensi viikoksi tulis. Tänään kokeiltiin paikallaan kuistilla olevissa vaunuissa nukkumista ja sitä ihmettä kesti vajaan tunnin.
Tyttö 3 viikkoa.

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Meillä nukuttiin kerrankin yöunet kivasti niin, että oltiin aamulla hereillä miehen töihinlähdön aikaan. Reippaina tyttöinä käytiin sitten heittämässä isi töihin ja lähdettiin itse käymään ostoksilla. Äiti sai ostettua H&M imetystoppeja kaksi ja sitten ostettiin pari joululahjaakin. Keskustasts suoriuduttiin vielä Prismaan, jossa vaihdettiin vaippa ja tankattiin niin tyttö kuin äitikin. Sitten tultiin jo kotiin. Yhteensä vietettiin kahdestaan reissun päällä 4,5 h. Tämä reissu teki ihmeitä tämän mamman henkiselle jaksamiselle. :) Joka tapauksessa meidän täytyy selvitä keskenään maanantaina jälkitarkastukseen, joten oli hyvää harjotusta. Tyttöä välistä kiukutti niin kaupoilla kuin autossakin, mutta rauhoittui onneksi joka kerta lopulta pienen kiukkuamisen jälkeen. :) Valoi uskoa siihen, ettei ehkä olla enää vankeja neljän seinän sisällä! Tyttö on nyt 1,5 kk, ja kovasti on tapahtunut hänessä tuota henkistä kasvua parin viikon aikana, eli ei enää ole aivan niin kiinni äidin sylissä ja tississä ja osaa tosiaan rauhoittua muutenkin. :) Tunsin pitkästä aikaa tänään itseni osaavaksi ja toiminnaliseksi ja ennen kaikkea itsenäiseksi! Teki hyvää kun eilen jo suurin piirtein itkua tuhersin miehelle, etten kestä yksin kotona olemista.. Eilistä kuvasti hyvin myös koko päivän nurinpäin ollut paita, josta mies ystävällisesti kotiin tullessaan huomautti. :D

Muuten sellainen kysymys, että kun uhkaavasti näyttää siltä, että minulla alkoivat jo ensimmäiset kuukautiset synnytyksen jälkeen, niin vaikuttaako jälkitarkastukseen? Siellä olisi kai tarkoitus ottaa Papa niin sitä ei kai voinut ottaa kuukautisten aikaan?

Mä oon kahtena kertana joutunu siirtää jälkitarkastusta sen takia,kun menkat just alkaneet ja papan otto ollu edessä.

Mites noiden d-vitamiinien kanssa kun saatii neuvolasta tipat ja niit sais jo alkaa antamaa ja suositeltii alottamaa yhdellä tipalla ja sit päivittäin lisää yhden kunnes ollaa 5 tipassa. Mutta annetaako se 5 tippaa kerralla vai pitkin päivää? En tajunnu neuvolasta kysyy.

Mites noiden d-vitamiinien kanssa kun saatii neuvolasta tipat ja niit sais jo alkaa antamaa ja suositeltii alottamaa yhdellä tipalla ja sit päivittäin lisää yhden kunnes ollaa 5 tipassa. Mutta annetaako se 5 tippaa kerralla vai pitkin päivää? En tajunnu neuvolasta kysyy.

Kerralla annetaan se 5 tippaa. Mutta suosittelen aloittamaan tipat niin että annat sen 1 tippa esim viikon ajan ja sitten 2 tippaa viikon ajan. Tai jos ei tule masuvaivoja niin 2 tippaa esim kolmen päivän ajan tms. Musta tuo että joka päivä lisää yhden tipan on aika hurja tahti. Ja mielellään aamuisin tipat niin ei yöllä itketä mahdolliset masuvaivat.

Okei :) En kyllä muista tarkkaan mite se siel neuvolas neuvo mut joteki oli siis et alotetaa 1 tipalla ja pikkuhiljaa lisäilee. Pitää varmaa alottaa sil 1 tipalla ja seuraillaa ja sit lisätää pikkuhiljaa. Mite muut on alottaneet noi tipat`?

Me mennään tuolla viikko ja tipan lisäys -metodilla. Nyt ollaan kahdessa tipassa. Masuvaivoja on, mutta en tiedä onko niitä vain näiden takia.

Takaisin