Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuntuu olevan kaikilla vähän noita masuvaivoja, täälläkin välillä itkeskellään pari tuntiakin kun kipristää, ja siihen välillä yhdistettynä yliväsymys niin on itkuhuuto taattu. :S onneksi niitä on harvemmin kun hyviä iltoja. Yöt on mennyt aina hyvin :) yksi yö nukuttiin jopa 6,5h putkeen, heräsin ihmettelemään kun neiti vaan koisii eikä herätä. Piti sitten itse puoliunisen tytön suuhun tissi törkätä kun jomotteli sen verran.
Ja meillä tutti on hyvässä käytössä, tyttö sitä päiväsaikaan pahimpaan imuhimoon lussuttaa mutta yöt nukkuu ilman :) ihan hyvä näin.

Hyvää joulua kaikille marraskuisille <3
Niuppis ja tyttö kohta 6vko

Mie oon yrittäny tutin käyttöö pitää niin vähäisenä kun vaan kärsii, mut eipä tää usein tuttia huolikaan. Suuttuu vaan kun tarjotaan. Tutti kelpaa yleensä vaan turvakaukalossa johonkin lähtiessä, autossakin jos havahtuu huutelemaan, ni turhaan tuttia on suuhun laittaa ku huutaa entistä kovempaa.

Onneks harvemmassa nää huutoyöt/päivät. Tänään eka oikee kiukkupäivä, kun kaikki on tytön mielestä täyttä hevonkakkelia. Nenäkin oli ihan täynnä kuivaa räkää ja pistin pari tippaa keittosuolaliuosta, johan muuttu ääni kellossa. Tosin itku tulee aina ku pierasee.. voikohan pieru koskee..

Harmi että monilla pahojakin masuvaivoja. Meillä tyttö välillä vähän ähisee mutta ei sen kummempaa. Itkeekin vain jos esim vaatteiden vaihdon aikana iskee nälkä. Yhden ikävän asian kanssa ei itketä mutta kylmä ja nälkä yhdessä ärsyttää. Tai sitten se johtuu vain siitä kun sillon pitää vähän odottaa ruokaa..

Milläköhän sais meneen pumpattua maitoa kun pullo ei kelpaa ollenkaan? Olis hyvä jos olis joku varakeino sitten kun vauva joskus jää isänsä kanssa kaksin.

Hyvää joulua kaikille <3

Voikukka9, meillä hörppyytettiin jo sairaalassa. Olen antanut maidonkerääjään tullutta maitoa esim. "yskänlääkemitalla". Sopivan pientä juoma-astiaa kun pitää sopivassa kulmassa alahuulta vasten, niin pieni hörppii siitä haluamaansa tahtiin. Leuan alle voi laittaa nenäliinan tmv. niin ei valu kaulapoimuihin.

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Voikukka9, meillä hörppyytettiin jo sairaalassa. Olen antanut maidonkerääjään tullutta maitoa esim. "yskänlääkemitalla". Sopivan pientä juoma-astiaa kun pitää sopivassa kulmassa alahuulta vasten, niin pieni hörppii siitä haluamaansa tahtiin. Leuan alle voi laittaa nenäliinan tmv. niin ei valu kaulapoimuihin.

Pitääkin koittaa tätä :) tarviiko tässä astian olla sterilisoitu? Pullothan pitää keittää niin olettaisin että se pitää muillekkin astioille tehdä.

Voikukka9, onhan se hyvä kiehauttaa jos haluaa (kuten pullot). Itse olen aika suurpiirteinen, pesen kyllä astiat/pumppuvehkeet aina käytön jälkeen.

Meillä annettiin sairaalassa lisäksi ruiskulla. Helppoa ! Suuhun niinkuin nänni , hieman siis ylöspäin viistoon ja lapsi alkoi imemään ruiskua ja minä painoin hiljalleen maitoa suuhun.

Hyvää Joulunaikaa ♡ täällä ollaan kiitollisena kotosalla perheen kanssa. Viikolla pojalle tarttui vanhempien lasten yskä/flunssa ja sen seurauksena käytiin jo pari vuorokautta lastenosastolla seurannassa. Olen niin onnellinen, jotta kotona kuitenkin jouluaaton ainakin nyt saimme viettää ♡

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Tyttö 2,5 kk on alkanut viedä toista kättään suuhunsa. Ongelma on siinä että työntää sormiaan niin syvälle että yökkäilee :confused: onko tää vaan ihan normaali kehitysvaihe, tutkii käsiään tms? Kun en tiiä pitäskö käsi ottaa pois suusta vai antaa vaan olla ja yökkäillä :confused: Joskus lopetan sen niin että annan tutin suuhun.

Meillä 8vk vie kädet kans suuhun ja saa raivarit jos ei osukaan :grin ei kylläkään vielä tunge sormia kurkkuun asti, joten en tiedä. Antasin varmaan kokeilla tunkee sormet kurkkuun, mut jos ne on siellä 24/7 ni rajottaisin sitten.

Mei neiti 3vk ja 6 pv on vieny nyrkkejä suuhu jo jonku aikaa. Niitä ain tyytyväisen lutkuttelee :D Jopa sillo yrittää työntää nyrkkii suuhu ku ois ruoka-aika. Yritä siin sit imettää ku toisel on sormet samaa aikaa suussa ja suuttuu ku ottaa käden pois välistä :D Tyttö alkanu muutaman viime päivän aikana pikkase "juttelemaa" tai ainaki kuulostaa ääntelyt sellasilta et jokeltelis :)

Onks muiden vauvoilla näppyjä naamassa? Alkuu tytöl oli vaa muutama mut nyt niit on paljo enemmä et en tiiä onks ne jotai finnin tapasia vai mitä ne on. Kai ne vissii iha normaaleja on mut joteki pisti silmää et mites niit yhtäkkii on noi paljon.

Nyrkit kiinnostaa meidänkin poikaa, en ole aiemminkaan lapsia rajoittanut käsiään tutkimasta. Näppyjä on naamassa pojalla edelleen, ikää lauantaina 7vkoa ja ensimmäiset näpyt tuli 4 viikkoisena.

Ihan normaalia käsien tutkimista jos niitä kurkkuun vie. Sit jos oksentelee sen seurauksena niin rajoittaisin, sellastakii voi kuulemma olla ettei malta olla työntämättä käsiään liian syvälle suuhun ja aina sen seurauksena tulisi oksennus. Meillä tyttö 5,5vk ja ei vielä vie käsiään suuhun kuin joskus vahingossa.

Neiti huomena 7viikkoa ja kovasti tykkää maistella ja imeskellä sormia ja käsiä. Tänään tunki kurkkuun asti sormet ja yökötti mutta ei pulauttanut :) esikoisen aikaan th sano ettei saa antaa imeä käsiä,ettei alkaisi peukkua imemään. Tutin käski laittaa. Mutta en isommin kyllä oo kenenkään kohdalla estellyt. Toinenhan vaan tutustuu omaan kehoonsa..

Meiän 4vk4pv maistelee kans käsiä.. lähinnä sillo jos on nälkä.. pari kertaa on peukku eksyny suuhun mut ei oo sitä tietosesti tehny..

Meilläkin käsiä syödään ja imeskellään. En ole estellyt.

Meillä aikamoisia vatsanväänteitä ollut nyt pari päivää. Mitä kikkoja olette käyttäneet niihin? Eilen kokeilin masun hieromista (pyörivä liike paksusuolen kohdilla) sekä jalkojen pumppaamista. Tuo hieronta ainakin pisti ilman liikkeelle. On se vaan niin vaikeaa äidin kuunnella sitä huutoa, kun joskus ei mikään keino auta...

Meillä on sukat käsissä kun muuten olisi naama kokoajan naarmuilla, joten ei yritä työntää niitä myöskään suuhunkaan.

Meilläki ollu tumput käsissä ku raapii itseää mut ei estä työntämästä suuhu niitä :DD Välillä on tumput iha märkinä ku lupsuttaa

Vatsanväänteisiin neuvoivat lasten käsittelyä ohjaavassa ryhmäneuvolassa ottamaan vauvan syliin ja auttamaan jalat koukkuun ja pitämään vauvaa siten että selkä olisi pyöreänä. Siinä kuulemma vatsanpeitteet rentoutuu ja se helpottaa kipua. Kun muutenhan vauva itse vetää itseään helposti juuri vastakkaiseen asentoon, ihan kaarelle. Se ainakin välillä tuntui auttavan. Ihan jo se sylissä pitäminen jalat koukussa monesti rauhoittaa.

Takaisin