Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
NaLi anna vaan vauvan nukkua niin pitkään kun haluaa jos ei ole syytä herättää :) Sit jos vaikuttais yöuniin pitkien päiväunien nukkuminen niin silloin ehkä herättäisin vähän aikasemmin. Sehän on hyvä vaan jos vauva nukkuu hyvin :grin

Täällä vauva on 3vk4pv ja mulla on ikävä johonkin muuallekin kuin kotiin. Siis silloin kun mies on töissä. Mies aloitti eilen työt ja heti kaipaan jotakin toimintaa näiden lasten kans. Mutta mä en oo todellakaan vielä lähdössä niiden kans yhtään mihinkään yksin. Vauva ei päivisin nuku kuin just jotain 20 min pätkiä tai jotain sinnepäin. Kestäis ylikauan päästä ovesta ulos vauvan ja uhmiksen kanssa, ja sit ulkoiltais joku 20 min ja vauva heräis itkemään. Viime viikolla oltiin vauvan kans vaunuttelemassa ja heräsi itkemään 20-30min kohdalla. Häntä piti kantaa loppumatka ja ei kyllä hiljentynyt sylissäkään. Ja kun kaupassa oltiin niin vauvahan itki sielläkin. Ajokorttia mulla ei ole joten miehen ollessa töissä meidän pitäisi pidemmälle matkata bussilla. En oo sellaisellakaan vielä menossa näiden kahden kans.

Meidän 2vee oli samanlainen vauvana, ei nukkunut päivisin kuin lyhyitä pätkiä ja oli paljon hereillä. Vaunuttelemaan kun lähti niin ei kannattanut kovin kauas lähteä kun se oli 30min ja hän heräsi itkemään. Hän oli huono nukkumaan öisinkin. Tämä sentään nukkuu öisin paremmin, mutta nyt on mennyt yötkin huonompaan suuntaan siten, että nukahtaa koko ajan myöhemmin ja myöhemmin. Eilen nukutin vauvaa 3h, kunnes hän nukahti klo 01. Nukkui kylläkin 5h sitten putkeen, söi, nukkui 3h, söi ja nukkui vielä 2h.

Mä kaipaan seuraa ihan tosi paljon ja kaikista ihaninta on, jos joku tulee meille kylään. Saa 2veekin tekemistä jos kyläilijöinä on lapsiakin. Ja toki hän tykkää kaikista aikuisvieraista myös.

Noista mielialoista ja muista tuntemuksista. Ensimmäinen viikko meni varsin hyvin mielialojen osalta (lapsi nyt reilut 3 viikkoa) ja miehen kanssa jaksettiin jopa jutellakin. Nyt viimeiset kaksi viikkoa on mennyt siihen, että ei juurikaan jakseta puhua keskenämme ja jos puhutaan, niin äkkiä menee tiuskimiseksi tai saivarteluksi ellei erikseen päätetä että nyt puhutaan. Mies kyllä hoitaa vauvaa innolla, ja sai jo heti sairaalan perhehuoneaikana ilmeisesti omalta osaltaan hyvän kontaktin ja "statsin" vauveliin. Tästä olen jopa vähän kade, tuntuu joskus että onkos se mun vauva ollenkaan, kun itsellä vähän kesti aluksi tajuta että hei tuossa se vauva nyt on :woot:

Itseä harmittaa välillä tässä tosi paljon se, että koen itseni "hyödykkeeksi". Minä yritän helliä miestä ja vauvaa, mutta kuka antaisi minulle välillä hellyyttä, haleja ja pusuja, ilman että tarvitsee erikseen kerjätä. Mieliala kohenisi huomattavasti, jos kokisi itsensä tärkeäksi muutenkin kuin vain maitokanisterina :wink Raskausajan "olenko minä edelleen ihana"-kriisi jatkuu siis edelleen :grin

Viimeisen kahden viikon aikana on myös pieni epätoivo alkanut iskemään lähinnä imetyksen vuoksi, mistä vaahtosinkin jo tuonne imetysketjuun. Eli tuloksena imetysepätoivon vuoksi itkuinen äiti, vaikka muuten meneekin ihan hyvin ja lapsi on ilmeisesti muilta osin "helppo vauva". Nukkuu suht hyvin jne, mutta onhan tuo imetys nyt AIKA iso juttu tässä pienessä arjessa...

Tällä hetkellä onneksi ymmärrystä löytyy paremmin puolin ja toisin. Ensin mies ei meinannut tajuta, että synnytyksen jälkeen voi hormoneiden takia olla vaimo itkuinen "ihan turhan syyn takia taas", mutta ekan viikon ja nyt viimeisen viikon imetysromahdusten jälkeen on alkanut löytyä ymmärrystä ja lohdutusta siltäkin suunnalta. Onneksi, ei tästä muuten tulisi mitään, jos toista itkettää ja toinen hermostuu sen vuoksi :)

Meillä ei mies oo koskaan ollut "lääppijätyyppi" kun laskuhumalassa. Eli ei pusuja, haleja, sohvalla vierekkäin köllimisiä, kosketteluita, ei mitään. Sängyssä sit tai tosiaan laskuhumalassa jotkut ns. estot lähtee.
Itsekään en sit mene näplimään miestä, kun ei esim hiplailusta tykkää. Tai koskettelemisesta muutenkaan. Välillä tulee kausia kun mietin, että olenko tosiaan niin vastenmielinen, ettei voi mitään tuota tehdä, mut tiedän ettei se ole niin. On siitä juteltu js on yritetty tehdäkin hellimisiä enemmän. Hetken se pelaa, mutta valuu taas omiin vanhoihin uomiinsa.. Nyt vaan jotenkin imetysaikana tekisi mieli saada hellyyttä ekstrapaljon, heti synnytyksen jälkeen oli sama. Ja ei mitään, vaikka sitä ääneen pyytää.....
Eilenkin illalla kysyin, saisinko pusun, vastaus tuli, että "et". Ok, kiitos siitä.

Samaa täälläkin. Kaipaisin läheisyyttä mieheltä, mutta ei mitään... Tullut jo itkukin asiasta useana iltana kun olen asiaa miettinyt vauvaa nukuttaessani. Yhtenä iltana yritimme molemmat saada tyttöjä makkarissa nukkumaan. Otin miestä kädestä kiinni ja itku tuli jo siitäkin kun sekin vain tuntui niin hyvältä.

Minä oon miettiny, että onkohan tuolla lapsella kaikki ihan hyvin kun on niin rauhallinen ja nukkuu niin paljon. :wideyed: Vai onko hän vaan äitiinsä tullut.. :grin Esikoinen oli kyllä vaativampi, vaikka hänkin kyllä käytti alusta saakka yöt pääsääntöisesti nukkumiseen.
Tällä meidän vauvalla on sellainen rytmi, että ruoka-aikakin on AINA samaan aikaan kuin muullakin perheellä. Eli minä syön vauva tissillä tai kylmää ruokaa. :grin Tänään mies ei ollut kotona, joten hoidin itsekseni lapset ja ihan huvitti kun söin itse lounasta, syötin esikoista samalla ja vauva oli syömässä tissillä.. Hartiat ja selkälihakset ihan jumissa, kun aina ei noita asentoja kerkiä miettimään.
Minä en nyt jotenkin yhtään kaipaa mieheltä hellyyttä enkä paljon muutakaan. Ei jotenkin energia riitä. Lapset kun saa nukkumaan, niin kaipaan vaan omaa rauhaa hetken ja sitten nukkumaan. Introvertti täälläkin. :grin

Muokattu viimeksi:
Miten useasti teidän pikkuiset kakkaa? Täällä on 2-3 päivää väliä. Yöt nukutaan tunnin pätkissä kun heräillään ähertämään. Lapsella on myös kauheasti ilmaa vatsassa, ja pierut ovat todella pahanhajuisia. Olisi ihanaa saada nukuttuakin joskus..

Päivittäin ainakin kahdesti, yleensä kunnon iltakakat ja päivällä sit yhdet tai kahdet. Jos päivällä ei kakkoja kuulu, luvassa on aamuyön tortut ja sit valvotaan, koska peffa on pakko pestä sen jälkeen. En kestä ajatusta, että toinen joutuu nukkumaan sinapit housussa monta tuntia.

Mileim + neiti 5vk 6pv

Täällä pienen maha toimii 2-5 kertaa päivässä. Sen kaksi kertaa ainakin on vaippa ihan täynnä, pari kertaa tullut jo ylikin :grin ja yleensä just aamuyöstä ainakin.

Vauva kakkaa kahdesti päivässä. Aamulla ei heti kannata vaippaa avata kun aletaan yökkäriä riisumaan,koska kakkaa parin minuutin päästä kun aletaan riisumaan. Monesti on kakat pitkin lattioita kun pyllyn pesulle mennään vessaan :) esikoinen sai osittain korviketta ja hänen kakkaamisväli oli 2 VIIKKOA! Ja sitä sitten kerralla tuli. Melkein kellon tarkasti 2 viikon välein samaan aikaan kakkasi. Ja nlassa sanottiin,että normaalia. Ei lapsi kyllä vatsaansa juuri valitellut..

Meillä on ruvennu kakkaamaa iha kiitettävästi vaik alkuu mietinki et missä ton kakat viipyy :D Kakkavaippaa saa vaihtaa 2-5 kertaa päivässä, vaihtelee vähä. Pari kertaa käyny sillee et ollaa just saatu vaihettuu puhas vaippa ni joha se pierasee uudet puhtaalle vaipalle ja ei kun vaihtamaan :D Saahan niit vaippoja silleeki menemää..

Meillä on vissiin "äitiinsä tullu", kun kakkaa melkein yhtä monesti kuin syö - eli monesti (5-7 kertaa vrk). Meillä on käytössä Rela drops, mikä voi vaikuttaa asiaan. Kestovaippailijana tuo "keko" on hyvä todiste :)
Tänään tapahtui ihme, jäisen tien vuoksi lyhyeksi jääneet vaunu-unet jatkuvat itsenäisesti sängyssä, hiphei!! Ei kai se auta ku pitää usko yllä ja kokeilla mihin tuo neiti on minäkin päivänä valmis. Tähän asti päikkärit on ollut suunnilleen tissillä ja siitä sylissä. Liian herkästi herääntyy jos siirtää. Vähän vaikea keskittyä omaan tekemiseen kun äitini on kylässä. Samalla pitää aistit herkkänä lapsen tarpeille, huoh.
Ja se menee just niin, että kakka turahtaa puhtaaseen vaippaan ;)
Katjusha ja tyttö 2,5 vko

Miten useasti teidän pikkuiset kakkaa? Täällä on 2-3 päivää väliä. Yöt nukutaan tunnin pätkissä kun heräillään ähertämään. Lapsella on myös kauheasti ilmaa vatsassa, ja pierut ovat todella pahanhajuisia. Olisi ihanaa saada nukuttuakin joskus..

Täällä ihan sama!! Perut haisee kananmunapieruille ja jatkuvasti masuun sattuu ja kipristelee :(
Tänään kävin ostamassa cuplatonia kun tuosta disflatylistä en ottanut selkoa että auttoiko vaiko ei..
Nyt sain vihdoin vauvan nukkumaan (syliini pystyyn). Heräili 5 min välein äsken kun sattui masuun kun nukkui tuossa vieressä sohvalla :(

Täällä ihan sama!! Perut haisee kananmunapieruille ja jatkuvasti masuun sattuu ja kipristelee :(
Tänään kävin ostamassa cuplatonia kun tuosta disflatylistä en ottanut selkoa että auttoiko vaiko ei..
Nyt sain vihdoin vauvan nukkumaan (syliini pystyyn). Heräili 5 min välein äsken kun sattui masuun kun nukkui tuossa vieressä sohvalla :(

Cuplatonia täälläkin haettu :/

Täällä vauva kakkaa ainakin 5 kertaa päivässä ja piereskelee paljon. Onneksi öisin ei enää kakkaa, tai kyllä vielä päivän viimeiset aina joskus klo 23-24. :D Mutta kesken yöunien ei enää.

En ole edes laskenut kuinka usein kakkaa, mutta usein joka tapauksessa... Ja meilläkin on kerta jos toinenkin häthätää kiinni saatuun vaippaan turautettu uudet... Ja pieruja paukuttelee myös aika usein. :D

Empä olisi uskonut että näin paljon toivoisin ja odottaisin että pääsisin vaihtelemaan kakkavaippoja :( nyt tosiaan 3 päivää viimeisimmästä kakasta..

Täällä kakka on housuissa jatkuvasti, siis jokaisessa vaipassa on vähintään jarrutusjälki. Lisäksi pissaa ja kakkaa myös hoitopöydälle lähes joka kerran. Esikoiseni oli samanlainen.

Empä olisi uskonut että näin paljon toivoisin ja odottaisin että pääsisin vaihtelemaan kakkavaippoja :( nyt tosiaan 3 päivää viimeisimmästä kakasta..
Meillä poika kakkaa myös jatkuvasti. Esikoisella saattoi olla viikkokin kakkaamiskertojen välillä, eikä valitellut. Hän oli täysimetyksellä.

Nyt on meillä alkanut kakkaamaan vaan kaksi kertaa päivässä ja molemmat kerrat illalla - muuten vaipassa on vaan "pierunkuoria. Kova tyttö on myös piereskelemään.

Takaisin