Ar-ultra

Tääl alkaa hermoilu nousta kun ei taas juuri mitää oireita eikä kohdun kohdalla tunnustellessa tunnu ees yhtään painetta tms. On kuin ei oiskaan. Ajattele jos ne testit ois puhunu puutaheinää...oisko kaikki vaan voinu kadota kohdusta. Hoh hoijaa. Ei näistä ajatuksista eroon pääse vaik ois 20 kertaa raskaana .

Inkkaripinkkari, neuvolassa ei varmaan vielä ihan noin aikaisin kuunnella sykettä. Tai ainakaan itsellä ei esikoisen aikaan kuunneltu kun vaikea löytää ja sit vaan olisi tullut paniikki ja huoli turhaan, jos sitä ei ois löytynyt :) Pisemmälle kun mennään, niin sit kuunnellaan joka kerta.

Meillä ei kuunneltu ainakaan vielä 8+, luulisin että suostuvat vasta about 10+ edes yrittämään sillä puheella, ettei saa huolestua jos ei saa kuuluviin.

Doplerilla meilläki kuuneltiin vasta joskus rv 12+ mut ultralla kuuneltiin jo 8+

Mintukka, niiiin aivan juu. Mä ajattelin automaattisesti vaan doppleria kun meillä ei neuvolassa ole ultraa, valitettavasti. :/

Harmi ku ei kaikissa neuvoloissa oo. Varmaan olis vähemmän panikoivia naisia jos olis ultrat joka neuvola. Antais mielenrauhaa. :)

Niin miettikää miten paljon se vähentäs odottavien stressiä.. Tosin sitä perustellaan, ettei oo varaa. Mutta kyllä seki maksaa jos nainen hädissään vaikka ensiavun kautta hankkiutuu ultraan.

Inkkaripinkkari, neuvolassa ei varmaan vielä ihan noin aikaisin kuunnella sykettä. Tai ainakaan itsellä ei esikoisen aikaan kuunneltu kun vaikea löytää ja sit vaan olisi tullut paniikki ja huoli turhaan, jos sitä ei ois löytynyt :) Pisemmälle kun mennään, niin sit kuunnellaan joka kerta.

Huh kiitos infosta! Oon nyt koko viime yön ja tän päivän hermoillut, että miksi miun maha-asukilta ei ole edes yritetty kuunnella niitä, mutta tämä selvensi ja helpotti. Kiitos! :rolleyes:

Mie ku kävin siellä yksityisellä, ni se vanhempi herrasmies gyne osas kertoa, että niitä ultria kaavailtiin tehtäväksi enemmän ja ensiultra aiemmin kun vkolla 12 (kuten ainakin pk-seudulla ensiultra on vasta silloin), mutta ei se juttu koskaan mennyt läpi (varmasti taloudellisista syistä)... Harmi vaan. Jossain päin Suomea oli jo se käytäntö kokeilussa ja naiset tykkäsivät ja kiittelivät kovin.:shifty:Mutta eipä tietenkään hyvää ideaa oteta käytäntöön...

Eilen käytiin vilkaisemassa masumatkustajaa, kun haluttiin varmistua, montako siellä matkassa on. Yksi siellä jumppaili ahkerasti, kädet ja jalat viuhui :) Samalla selvisi, että oli jo 9+2 eli tänään 9+3. Laskettu aika oisikin siis hieman helmikuun puolella. No, taidammepa silti pysytellä näissä keskusteluissa!

Taitaa raha ratkaista tuonkin Miks ei kaikkia ultrata alussa
Hyviä uutisia moni saanut, mukava kuulla ☺ mun pitäs jaksaa odottaa vielä ens perjantaihin ennen ku on varhaisultra..

Mua alkoi huolettaa kamalasti! :( Mulla oli viime viikolla ar ultra. Olin ensin tosi onnellinen, sillä sydän sykki hienosti. Mittaa pienestä ei meinannut oikein saada, katsoi ensin mahan päältä ja lopulta vielä sisäkautta, eikä siltikään oikein hyvin onnistunut. Lopulta mitta jonka sai, ei vastannut viikkoja, LA oli sen mukaan vasta 9.3., vaikka laskujen mukaan piti olla 3.3. eli melkein viikon myöhemmäksi :( Lääkäri sanoi kyllä, että se varmasti tarkentuu seuraavassa ultrassa kuukauden kuluttua, mutta nyt olen vaan jotenkin ahdistunut ajatuksesta... Mutta kun syke kuitenkin näkyi selvästi....?

Ymmärrän huolesi aavatuuli, olen itse juuri samanlainen stressaaja ja uskon että olisin kertomastasi ultrakäynnistä potenut samaa huolta. Meidänkin edellisessä ultrassa lääkäri sanoi että hankala mitata, ja seuraavassa ultrassa laskettu aika menikin 5 päivää taaksepäin. Riippuu ihan missä kohtaa ja missä asennossa pikkuinen on. Esikoisemme kanssa mittaaminen kävi vaivattomasti ja tarkasti jo rv 5+6! Mutta tällä kertaa oltiin jo pidemmällä ja mittoja ei meinattu saada. En voi muuta kuin yrittää lohduttaa, ja sanoa että mittaaminen voi oikeasti olla tosi hankalaa vielä näillä viikoilla. Riippuu myös lääkäristä, ultraus- ja mittaustaidoissakin on aika suuria vaihteluja. :)

Aavatuuli, mulla oli myös ar-ultrassa 5-6 päivää pienempi. Eivät olleet polilla tai neuvolassa huolissaan asiasta koska syke löytyi. Mulle sanoivat että voi myös muuttua ihan "oikean" kokoiseksi nt ultraan mennessä.
Mun veljen vaimolla ar-ultrassa alkio oli 5 päivää odotettua pienempi. Sitten taas nt- ultrassa olikin kaksi päivää isompi kuin alkuperäisten laskujen mukaan.

Noh, niin oli mullakin pienempi. Piti olla ainaki 7+5-8+0, mutta vastasikin 7+2, mikä on ovulaation ja yhdynnän kannalta melko epätodennäköinen. Odotan nt-ultraa kun kuuta nousevaa, jotta sais sen todellisen LA:n, koska en suostu uskomaan että se piti ihan päivälleen paikkansa..

Pakko vielä kertoa konkreettinen esimerkki siitä, kuinka koko voi olla mittaajasta kiinni. Tässä meidän maanantaisessa ultrassa ensimmäinen lääkäri mittasi pikkuisen, mutta sanoi että hakee vielä toisen lääkärin tarkistamaan tilanteen kun sanoi että oli näkevinään kaksi ruskuaispussia, ettei kyseessä vain olisi kaksosraskaus. Toinen lääkäri sitten tuli ultraamaan ja mittasi samassa asennossa 5 minuuttia myöhemmin 4 päivää isommaksi. Ja molemmat olivat ottaneet mitan moneen otteeseen. Tästä huomaa kuinka mitat voivat heitellä. Satuin huomaamaan, että kyseiset lääkärit mittasivat pientä eri kohdista. Oikea mitta on käsittääkseni pisin kohta päästä päähän mitä löytyy, mutta on ihan lääkärikohtaista mistä kohtaa he päättävät mitan ottaa!

Takaisin