AMH-arvo

Hyvä on arvo. Voisi odottaa, että tulee hyvin munasoluja. Toki iän takia ne tuppaavat olemaan huonolaatuisia. Oletteko ajatelleet tehdä PGA:ta?
Jep, kokeillaan ensin ilman pga:ta... jos ei ala tärppää niin sitten se on mentävä siihen 😑

Olen siis tuo Sirene.. otin vanhan käyttiksen käyttöön 😅
 
Itse 41 vuotiaana päädyin siihen, että ilman muuta PGA. 75% munasoluista on kromosomivirheellisiä. PGA säästää keskenmenoilta ja turhilta siirroilta. Tsemppiä hoitoihin! Kerro miten etenee!
 
Varmaan eri klinikoilla vähän vaihtelee. Tuolla ovumian hinnat:


Huomaa ennen kaikkea nuo taulukot siitä, kuinka paljon yli 40-vuotiaat hyötyvät PGA:sta, kuinka valtavasti se parantaa tuloksia. Aneuploidisten alkioiden määrä kasvaa niin jyrkästi iän myötä.

Meillä kerättiin 16 munasolua ja 11 alkiota oli vielä hengissä päivänä 3. Voisi luulla, että tulee kalliiksi. Mutta ei tullut. Blastokystiksi selvisi 3. Ne testattiin ja maksoi 2200. Kolmen siirto olisi maksanut yli 3000.

Olimme onnekkaita, koska kaksi oli terveitä. Tässä iässä se oli hämmästyttävän hyvä tulos. Eli meidän tapauksessamme tuurilla raskaus olisi voinut ilman PGA:takin alkaa. Mutta entä jos kaikki kolme olisivat olleet aneuploidisia? (Joka olisi varsin tyypillinen tulos tässä iässä). Pahimmassa tapauksessa kolme keskenmenoa, ja ainakin vuosi ajanhukkaa, ja isommat kustannukset.
 
Puolensa ja puolensa tuolla PGT-A:lla/PGS:lla on. Kyllä, raskaus alkaa ja jatkuu todennäköisemmin ns. normaalilla alkiolla (60-70%), mutta ei se ole mikään tae, yleensä katsotaan että keskimäärin 2-3 normaalia alkiota tallessa on hyvä määrä jos halutaan yksi lapsi. Mutta myös testin mukaan ns. mosaiikkiset, epänormaalit ja jopa kompleksit epänormaalit (useita kromosomivikoja kaikissa biopsoiduissa soluissa) alkiot voivat johtaa ihan normaaliin raskauteen ja lapseen. Osa alkioista, joissa on kromosomivika, korjaavat tämän alkion kehityksen aikana. Mosaiikkiset (osa soluista sisältää väärän määrän kromosomeja) alkiot johtavat normaaliin raskauteen jopa yli 40% tapauksissa. Itse asiassa on todennäköistä, että juuri mikään ihmisen alkio ei ole täysin normaali vaan osassa soluista on näitä kromosomivikoja, osassa muutamassa solussa ja osassa paljon enemmässä, ja korjausprosessi kuuluu normaaliin alkionkehitykseen. PGS:ssa otetaan pieni solunäyte, joka ei välttämättä ole täysin edustava ja siksi joskus kun on uudelleenbiopsoitu alkioita, onkin saatu uudessa testissä ihan eri tulos kuin alkuperäisessä.

Tämän takia monet katsovat, että jos saa paljon alkioita, niin PGS:lla voi valita minkä alkion siirtää (ensin). Jos taas alkioita on vähän, voi jopa epänormaalille alkiolle antaa tilaisuuden, koska sekin voi johtaa raskauteen, vs. tilanne jossa vain todetaan että kaikki alkiot ovat epänormaaleja ja sanotaan että omilla soluilla ei voi tulla raskaaksi - mikä ei ehkä siis olekaan totta. Nyt on menossa laajoja tutkimuksia, joissa pyritään selvittämään, mitkä ovat raskausmahdollisuudet epänormaaleilla tai mosaiikkisilla alkioilla, esim. Stanfordin tutkimuksista on odotettavissa tuloksia joskus 2024.

Jos englanti taipuu, suosittelen lukemaan IVF-biologin perusteellisen ja sinänsä helppotajuisen sivun aiheesta: https://www.remembryo.com/pgs-testing/

On kaunis ajatus, että alkiosta voisi viisipäiväisenä ennustaa sen tulevaisuuden, mutta se on totta vain osittain, harmi kyllä. Itselläni oli matala AMH ja huonosti (iäkkäitä) soluja, joten siirreltiin niitä kolmipäiväisiä alkiota ja niin vain saatiin terve lapsi testaamattomasta alkiosta. En ole itse PGS:aa/PGT-A:ta vastaan, mutta kaikille se ei sovi eikä ole mikään viimeinen totuus.
 
AMH oli keväällä 2022 0,3. Onko muilla alhaisella AMH-arvoilla ollut jotain epämääräisiä oireita?

Mulla on alkanut tulla unettomuutta ja heräilen öisin n. klo 2 enkä meinaa saada uudestaan unta. Lisäksi on koko ajan päänsärkyä, ärsytystä ja aika ajoin tulee hikikohtauksia, jotka mielestäni eivät kuitenkaan ole ihan kuumia aaltoja. Kaikki oireet voivat tietenkin johtua jostain muustakin (stressistä tai esim. ferritiini mitattiin ja se oli laskenut >50 -> 39), mutta varasin kuitenkin ajan vaihdevuosioireisiin erikoistuneelta lääkäriltä. Huolestuttaa, jos tilanne ei muutu, kun päivät menemät sumussa ja taaperon sairastelu tms. vievät heti melkein kaikki voimavarat. :sad-face:
 
Mulla arvo oli säälittävä 0.2... Ja hoidotkin sen mukaisia eli aina saatiin vaan 1-3 munasolua. Laatu tosin korvas määrän ja nyt raskaana 10+5 :) 32v oon ja endotausta. Lääkäri arveli, että surkea arvo johtui myös tehdystä laparoskopiasta.
Waaaat oikeesti? :smiling face with heart-eyes: Oh, onpa ihana kuulla! mulla amh tänään 0.1 (imetän vielä, se kuulema vaikuttaa) ja lääkäri lohduttoman raaka arviossaan meidän onnistumisprosentista (<10%). olen 36v. onpa toivoa luovaa lukea teidän tapauksesta:folded::red-heart: Jokainen tapaus omanlaisena, mutta pakko toivoa parasta!
 
Muokattu viimeksi:
AMH oli keväällä 2022 0,3. Onko muilla alhaisella AMH-arvoilla ollut jotain epämääräisiä oireita?

Mulla on alkanut tulla unettomuutta ja heräilen öisin n. klo 2 enkä meinaa saada uudestaan unta. Lisäksi on koko ajan päänsärkyä, ärsytystä ja aika ajoin tulee hikikohtauksia, jotka mielestäni eivät kuitenkaan ole ihan kuumia aaltoja. Kaikki oireet voivat tietenkin johtua jostain muustakin (stressistä tai esim. ferritiini mitattiin ja se oli laskenut >50 -> 39), mutta varasin kuitenkin ajan vaihdevuosioireisiin erikoistuneelta lääkäriltä. Huolestuttaa, jos tilanne ei muutu, kun päivät menemät sumussa ja taaperon sairastelu tms. vievät heti melkein kaikki voimavarat. :sad-face:
amh 0.1 tänään (36v, imetän). ei kyllä ole mainitsemiasi oireita lainkaan. vaikka oma ferritiini myös alhainen, 25.
 
Kirjoitin aiemmin tähän ketjuun oudoista oireistani, jotka oletin johtuvan ennenaikaisista vaihdevuosista. En edelleenkään tiedä mistä ne johtuivat, mutta suureksi yllätykseksi tein muutama viikko sitten positiivisen raskaustestin. Lokakuussa oli tarkoitus aloittaa kuudes IVF/ICSI-hoitokierros. Raskaus on vielä hyvin alussa, joten mikään ei ole vielä varmaa. Olen kuitenkin erittäin iloisesti yllättynyt, että keväällä mitatuilla 0,3 AMH-arvolla raskauduin ilman hoitoja, vaikka ensimmäistä lasta odotimme melkein viisi vuotta ja 5 IVF/ICSI-hoitokierrosta. :smiling-eyes:
 
Kirjoitin aiemmin tähän ketjuun oudoista oireistani, jotka oletin johtuvan ennenaikaisista vaihdevuosista. En edelleenkään tiedä mistä ne johtuivat, mutta suureksi yllätykseksi tein muutama viikko sitten positiivisen raskaustestin. Lokakuussa oli tarkoitus aloittaa kuudes IVF/ICSI-hoitokierros. Raskaus on vielä hyvin alussa, joten mikään ei ole vielä varmaa. Olen kuitenkin erittäin iloisesti yllättynyt, että keväällä mitatuilla 0,3 AMH-arvolla raskauduin ilman hoitoja, vaikka ensimmäistä lasta odotimme melkein viisi vuotta ja 5 IVF/ICSI-hoitokierrosta. :smiling-eyes:
ihan huikeeta!! :smiling face with heart-eyes: paljon tarrasukkia!
luot toivoa meille matalan amh-arvon omaaville :folded:
 
Takaisin
Top