AMH-arvo

Kiitos vastauksesta😊 mut eipä juu hyvästä arvosta huolimatta nyt tärppiä oo tullu helmikuun km jälkeen. Vikaa jossain muussa sitten. Mutta ainakin vissiin just ivf hoitoja aatellen pitäs olla hyvä sit👌
Juuri näin, IVF-hoitoja ajatellen tuolla arvolla saatte varmasti hyvän määrän munasoluja ja alkioita! 🌈
 
Mulla mitattiin syksyllä ekaa kertaa. Aikasemmin ei oo mitattu, koska mulla on pcos. Mut arvo oli nyt jotain 4,2. Ja oon 30 v. En tiiä miten se pcos vaikuttaa siihen 🤷
 
Minulla on syksyllä mitattu arvo 0,69. Toinen munasarja on poistettu, joten en tiedä kuinka paljon sekin vaikuttaa. Matala se silti on ja nyt pistosten myötä alkanut kasvamaan vain yksi munarakkula.
 
Syksyllä täytän 36v ja nyt oli AMH 3,75
Joku kirjoitteli toisella puolen et ois epäilyttävän korkea?
Ei viitteitä/oireita esim PCOS
 
@Jefar mulla oli 1,5v sit (jolloin olin 34v) AMH 4,12 eikä mulle sanottu muuta ku että hyvä arvo on, eikä PCOSää oo koskaan epäilty. Mun ymmärtääkseni sun arvo on täysin normaali, vähän parempi ku keskiverto, mutta ei lainkaan epäilyttävän korkea :) tässä joku taulukko mistä saa vähän viitteitä noista keskiarvoista iän mukaan:

Screenshot_20230309-104210.png

Lähde: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2020.593216/full
 
Muokattu viimeksi:
@Nurppu Tää on tosi mielenkiintoinen! Tosiaan alle 4 vaikuttaisi olevan normaalin vaihteluvälin rajoissa.

Taidan olla joku yksisarvinen (vai 3 sarvinen? :rolling: ) mun AMH 6,3 arvolla. Olisko ollut putket joskus tukossa vai miksi lie ei ole munat kadonneet.
 
Syksyllä täytän 36v ja nyt oli AMH 3,75
Joku kirjoitteli toisella puolen et ois epäilyttävän korkea?
Ei viitteitä/oireita esim PCOS
Mulla oli amh 5,03 /29v. Ei viitteitä pcos:ta. Ainoa mitä gyne totesi oli, että saadaan varmasti hyvä määrä folleja punktiossa. Toisin kuitenkin kävi, kun pistoannokset oli niin pieniä hypeririskin takia. Saatiin yksi ainoa blasto tuoresiirtoon ja pakkaseen ei jäänyt mitään.
 
@Jefar mulla oli 1,5v sit (jolloin olin 34v) AMH 4,2 eikä mulle sanottu muuta ku että hyvä arvo on, eikä PCOSää oo koskaan epäilty. Mun ymmärtääkseni sun arvo on täysin normaali, vähän parempi ku keskiverto, mutta ei lainkaan epäilyttävän korkea :) tässä joku taulukko mistä saa vähän viitteitä noista keskiarvoista iän mukaan:

View attachment 120040
Lähde: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2020.593216/full
Ihan mahtava kaavio! Taattua Nurppua että tähänkin löytyy joku osuva havainnollistava kuva 🤩
 
Nyt pitää tänne jättää ihmetyksen aihe. Multa mitattiin 2021 lokakuussa AMH, 4,12. Nyt 1,5 myöhemmin mitattiin uudestaan ja oli 5,85. Eli noussu 40%.

Oon ny yrittäny lukea mikä voisi aiheuttaa. Ehkä joku näistä hyötyy ni kirjottelen ylös.

- Biotiinin syönti voi hetkellisesti vääristää arvoa. (En syö)
- Pitkään jatkunu suun kautta nautittava ehkäisy voi laskea arvoa, ja lopettaminen nostaa (En käytä enkä ollu ekallakaan kerralla käyttäny moneen vuoteen)
- Painon nousu voi laskea AMH arvoa - arvo korreloi negatiivisesti BMI:n kanssa (Painoa on nyt pari kiloa enemmän ku viimeks eli ei selitä)
- Joillakuilla AMH arvo on matalampi luteaalissa (Mulla otettii eka verikoe kierron 2. päivänä ja nyt kierron 4. päivänä eli melkeen samassa kohtaa)

Mitään selitystä en löytäny vielä. Lääkäri kuulemma soittelee ens viikolla.

Tästä ihan kiva tieteellinen artikkeli AMH:n vaihtelusta: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3852815/

Edit: Ilmeisesti AMH heittelee jonkun verran ihan luonnostaan, ja heittely on voimakkaampaa nuorilla naisilla / korkeammilla AMH:lla. Ehkä tää on vaan se selitys sit. Tässä mielenkiintonen graafi yhdestä tutkimuksesta missä seurattiin kierron ajan joukkoa naisia ja heidän AMH:taan. Aika selkeesti näkyy että korkeammilla arvoilla heittelee paljonkin, pienemmillä arvoilla ei niin paljoa.

Screenshot_20230317-145738.png

Lähde: https://www.rbmojournal.com/article/S1472-64831200147-2/fulltext
 
Muokattu viimeksi:
Nyt pitää tänne jättää ihmetyksen aihe. Multa mitattiin 2021 lokakuussa AMH, 4,12. Nyt 1,5 myöhemmin mitattiin uudestaan ja oli 5,85. Eli noussu 40%.

Oon ny yrittäny lukea mikä voisi aiheuttaa. Ehkä joku näistä hyötyy ni kirjottelen ylös.

- Biotiinin syönti voi hetkellisesti vääristää arvoa. (En syö)
- Pitkään jatkunu suun kautta nautittava ehkäisy voi laskea arvoa, ja lopettaminen nostaa (En käytä enkä ollu ekallakaan kerralla käyttäny moneen vuoteen)
- Painon nousu voi laskea AMH arvoa - arvo korreloi negatiivisesti BMI:n kanssa (Painoa on nyt pari kiloa enemmän ku viimeks eli ei selitä)
- Joillakuilla AMH arvo on matalampi luteaalissa (Mulla otettii eka verikoe kierron 2. päivänä ja nyt kierron 4. päivänä eli melkeen samassa kohtaa)

Mitään selitystä en löytäny vielä. Lääkäri kuulemma soittelee ens viikolla.

Tästä ihan kiva tieteellinen artikkeli AMH:n vaihtelusta: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3852815/

Edit: Ilmeisesti AMH heittelee jonkun verran ihan luonnostaan, ja heittely on voimakkaampaa nuorilla naisilla / korkeammilla AMH:lla. Ehkä tää on vaan se selitys sit. Tässä mielenkiintonen graafi yhdestä tutkimuksesta missä seurattiin kierron ajan joukkoa naisia ja heidän AMH:taan. Aika selkeesti näkyy että korkeammilla arvoilla heittelee paljonkin, pienemmillä arvoilla ei niin paljoa.

View attachment 120334
Lähde: https://www.rbmojournal.com/article/S1472-64831200147-2/fulltext
Kiitos graafista ja tietopaketista, tosi kiinnostava! Mulla ollut myös heittelyä, tämä selittää jo paljon.
 
Kävin maaliskuussa gynekologilla ja samalla multa otettiin AMH-arvo, joka oli 0,86 eli alle ikätasoisen viitteen. :sad-face: Ikää mulla on tällä hetkellä 27v. Lääkärikin totesi, että arvo on ikäiselleni matala, "ei siitä mihinkään pääse".

Mulla on kova vauvakuume ja olen aina toivonut saavani oman lapsen, joten tämä uutinen oli aikamoinen shokki. AFC-arvo minulla oli 5/3, eli sekään ei mitenkään loistava tulos...

Elämäntilanteeni on tällä hetkellä todella sekava, eikä minulla ole edes parisuhdetta.
Onkohan minulla koskaan mahdollisuutta saada omaa lasta.... Pelottaa myös mahdolliset lapsettomuushoidot tulevaisuudessa, että tulenko saamaan niitäkään huonojen arvojeni takia. Onko teillä kenelläkään kokemusta tällaisesta?

Itkettää... :loudlycrying:
 
Unelmana, mieleeni tuli että olisiko sinun hyvä nyt käydä hoito läpi jossa pakastettaisiin munasoluja? Niitä voisi sitten käyttää myöhemmin? Siis tämä tuli vain mieleeni, jos vauvatoive on kova ja amh-arvo on alhainen?
 
Kävin maaliskuussa gynekologilla ja samalla multa otettiin AMH-arvo, joka oli 0,86 eli alle ikätasoisen viitteen. :sad-face: Ikää mulla on tällä hetkellä 27v. Lääkärikin totesi, että arvo on ikäiselleni matala, "ei siitä mihinkään pääse".

Mulla on kova vauvakuume ja olen aina toivonut saavani oman lapsen, joten tämä uutinen oli aikamoinen shokki. AFC-arvo minulla oli 5/3, eli sekään ei mitenkään loistava tulos...

Elämäntilanteeni on tällä hetkellä todella sekava, eikä minulla ole edes parisuhdetta.
Onkohan minulla koskaan mahdollisuutta saada omaa lasta.... Pelottaa myös mahdolliset lapsettomuushoidot tulevaisuudessa, että tulenko saamaan niitäkään huonojen arvojeni takia. Onko teillä kenelläkään kokemusta tällaisesta?

Itkettää... :loudlycrying:
Minulle tuli sama mieleen kuin @Broken83:lla eli jos sinulla mitenkään on mahdollista pakastaa munasoluja nyt, niin niitä voisi käyttää mahdollisessa myöhemmässä IVF-hoidossa? Tuolla AMH-arvolla on kuitenkin hyvä mahdollisuus saada riittävästi munasoluja talteen ja käyttää myöhemmin hoidossa, jos luomuraskaus ei aikanaan alkaisi sitten kun ehkä olisi sen aika.
 
Mulla oli syksyllä 0,5/38-v… vissiin just vielä viitearvossa. En tiiä miten vaikuttaa… ainakin yks raskaus sai alkunsa, mutta päättyi… uutta yritykseen…
 
Mä tällä hetkellä oon syönyt hormoneita tukevalla tavalla ja imetän edelleen reilu vuosikasta. Ja ovuloin ilman apuja. Eli näinköhän mun amh oli osin stressin alentama.
 
Ikää 34v ja juuri mitattu AMH 2,17. FSH 7,8. Odotan lääkärin soittoa, mutta kaipa nuo ihan ok arvot ovat? Reilu puoli vuotta yritystä takana ja joulukuussa ultrattu kohtu. Kuulemma ikäisekseni normaali.
 
Kiitos kovasti teille vastauksistanne Broken83 ja Sofia83! Pitää ehdottomasti selvittää tuota munasolujen pakastamista, että olisiko se kohdallani mahdollista. :Smiling Face With Smiling Eyes: Nyt minulle tuli edes vähän toiveikkaampi olo, että ehkä toivo ei ole vielä kokonaan mennyttä.
 
30v ja arvo oli 1,65 ja lapsettomuuspolin lääkärin mielestä kuitenkin ihan normaali arvo, sanoin että sijoitun arvolla ”alakanttiin”, mutta ei pitänyt mitenkään ongelmallisena. Itse ajattelin arvon olevan melko huono.
 
Takaisin
Top