Alkuraskauden tunnot ja ajatukset

Päänsärkyyn kannattaa koittaa akupunktiota. Ja täytyy kyllä sanoa, että olen ollut huono äiti ja vedellyt kaikkia lääkkeitä mitä vaan on saanut, kun migreeni on useampaan kertaan vaivannut, niin että iltaisin olen vaan itkenyt miehelle, etten jaksa tätä enää ja että toista lasta ei kyllä tule...

Lääkäri on siis antanut luvan syödä sen 3 g panadolia + 3 x 600 mg buranaa päivässä ja lisäksi saa vielä ottaa sumatriptaania 2-3 kertaa viikossa jos on tarvetta. mulla on siis pahimmillaan särkenyt päätä 5 päivää putkeen, yksi väli päivä 3 päivää särkyä yksi välipäivä ja taas särkee. Eilen kävin ekaa kertaa akupunktiossa ja toivon että se auttaisi... Mun särky on siis migreeniä
 
Huomenta, olenkin sitten ihan vihreä uusi odottava =)
Lueskelin näitä tekstejä,ja huomasin etten ole tosiaankaan yksin.
Onko kellään neuvoa antavaa, itselläni ei ole aamupahoinvointia mutta päivällä ja varsinkin iltaasella on mitä kamalin "krapula pahoinvointia". Tuleeko oksennus vai ei, pala kurkussa, sattuu ja vääntää vatsassa ihan älyttömästi.
Ei nauti ei...
Ruoan jälkeen alkaa yleensä tuo älytön pahoinvointi joka jatkuu läpi yön...

Ajattelinkin jos söisin vain jotain mielöttömän kevyttä esim. jogurttia ja hedelmiä,mutta eipä tuo piipero vatsassa taida saada siitä tarpeeksi ravintoa.

Mielialan vaihteluja ei ole, tasasenpaksua menoa, mutta väsyttää =) !
 
jenni72:
voi hitsi, mulla on kanssa tosi selvästi iltapainotteista tuo pahoinvointi. Ei oo kauheen kivaa... Vaikka tuskinpa se aamulla yhtään sen hienompaa olis. Mulla se alkaa lievänä joskus lounaan jälkeen ja voimistuu iltaa kohti. Musta tuntuu kanssa että tukevampi ruoka saa jotenkin pahenemaan tuon olon. Siksipä syön lounaaksi salaattia ja illalla usein keittoa. Ja illalla vielä pari palasta leipää (se täysruispaahtis on ihan mun suosikki tällä hetkellä). Viili on iltapalana kanssa pop.

Sehän tässä on veemäistä, että pakko on syödä ihan oikeetakin ruokaa, koska liian tyhjä olo ja alhainen verensokeri saa olon niin ikään tosi pahaksi. Mutta annapas olla jos syö yhtään liian täyteen ittensä, niin tulos on ihan sama... [8|]

Mulla ei oo mitään reseptiä jolla pahoinvoinnin sais pois, mutta oon noudattanut paria periaatetta, joilla se itselläni ainakin tuntuu pysyvän kurissa. suosittelen kokeilemaan, vaikka jokaisen kroppa toimii täysin yksilöllisesti!

* ei vehnää ollenkaan (kaikki leipä on joko täysruisleipää tai täyskauraleipää - onneksi on aika paljon valikoimaa)
* vältän sokeria (rajat täytyy olla myös hedelmäsokerilla, eli ei mehuja ja hedelmiä tolkuttomasti)
- > molemmat vaikuttavat yllättävän suuresti verensokerin tasaisena pysymiseen
* päivällä joku salaatti ja välipalaksi hedelmää, nälkä ei saa tulla
* iltaruoaksi lämmin ruoka ja leipää, mutta lopetan syömisen aina heti kun vatsa tuntuu täydeltä. vaikka lautaselle jäisi enää yksi lusikallinen.
* iltapala ehkä tuntia, puoltatoista ennen nukkumaankäymistä: pari paahtista ja lasi maitoa/mehukeittoa
* ei napostelua pitkin päivää vaan säännölliset ruoka-ajat

Ja sitten pitää juoda pitkin päivää, aina jotain kylmää (useimmiten vettä, välillä lasillinen greippimehua).

Sen huomaa heti jos poikkeaa tuosta kaavasta. Esim eilen tein "oikeaa" ruokaa (kana-chorizo kastiketta ja vihanneksia) ja heti oli tosi paljon huonompi olla koko illan. Se vaan täyttää jotenkin väärällä tavalla ja sulaa hitaammin. Tavallaan on aika rasittavaa pitää tuota rutiinia yllä noin tiukasti, mutta kun se on huomannut, että tuo toimii, ni kyllä sen jaksaakin. Ja toisaalta se taas on helppoa, kun ei oo oikeen mitään mielitekoja esim rasvaisen ruoan suhteen - päivällä salaatti on oikeastaan ainoa mitä edes haluaa syödä. Tämän "kuurin" ansiosta tässä on painoakin tippunut kilo, vaikka en oksentele ja syön siis ihan tasapainoisesti ja "oikein". Ei vaan tule mitään ylimääräistä puputettua.

Noh, mulla toimii tämä - en väitä että se toimisi välttämättä kenelläkään muulla. Ainakin on toiminut nyt noin 6 viikkoa, ensi viikosta ei ikinä voi tietää. [:)] Olo muuttuu aika tavalla.
Mulla alkaa energiat kyllä palailla, mutta unen tarve on sinällään tainnut lisääntyä. Ennen 7h/yö oli ihan tarpeeksi, nyt nukun helposti 8,5h/yö... [8D] Vissiin kropassa melkoinen muutoskuhina käynnissä kun verottaa voimia. [:D]
 
Voimia Jenni!

Minäkin olen ihan vihreä uusi odottaja.Pahoinvointini yltyi oksenteluksi iltaisin työpäivän jälkeen,muutaman tunnin unen jälkeen heräsin taas oksentamaan ja aamuyöt valvoin oksentaen. Lopulta olin niin poikki, että jäin sairaslomalle työstä.Päivisin oli vain kuvottava olo ja väsymys päänsäryllä.Olen ollut huolissani ja ihmeissäni minäkin, mutta yritän tsempata,että kohta tämä helpottaa.

Vauva kyllä pärjää, lohdutti lääkäri.

Minua auttaa lepo kotona, hedelmien syönti parin tunnin välein ja happamien mehujen juominen. Ulkona oleminen vie päänsäryn edes hetkeksi.Oletko kokeillut pahoinvointiin tarkoitettuja akupunktiorannekkeita? Minulle on ollut öisin apua niistä.Olikohan nettiosoite www.pahoinvointi.fi, mistä tilasin?! Apteekistakin taitaa löytyä.

Tsemppiä ja huolettomia ajatuksia![:)]
 
Jenni72 minulla auttoi nuo pahoinvointirannekkeet, ne olivat minun pelastus. Etova olo katosi kokonaan, oksentaa on saanut mutta paljon harvemmin. Pahoinvointi.fi tilasin minäkin ja meni vain 2 päivää kun olivat jo postilaatikossa.

Miten tämä aika on voinut mennä näin nopeaa? :o 16 viikko lähtee nyt käyntiin, kaikki jo kovasti kyselee tunnenko liikkeet, mutta en ole huomannut vielä mitään, ja np-ultrassa sanottiin että tunnen liikkeet vähän myöhemmin kun istukka on kiinnittynyt mun mahaa vasten. Eli liikkeitä odotellessa :)

Onko muuten kenelläkään tietoa vaikuttaako kun teen yövuoroja paljon niin vaikuttaako se vauvan unirytmiin jne?[:-]
 
Pisces:
se taitaa mennä niin, että vauvalla on ihan täysin oma elämä ja omat kuviot siellä yksiössään, eli ei häiriinny vaikka tekisit epäsäännöllisiä vuoroja. Vauvahan on ihan koko ajan äänien ympäröimänä (tuossa rv20 tienoilla alkaa kuulemaan), joten sekään ei poikkea normaalista. Jos ei ääntä mistään muualta tule, niin äidin keho pumputtaa ja kohisee ja kurisee ympärillä. Ja liikkuminen on vauvalle vaan sellaista rauhoittavaa keinuntaa.
Tulet kyllä huomaamaan, että se nukkuu tosi tyytyväisenä kun itse olet liikkeillä ja ympärillä on ääntä, ja sitten kun itse rauhotut ja hiljenet ja haluaisit levätä, alkaa masussa elämöinti [:D]
Eli vauva voi hyvin niin kauan kun itse voit hyvin, siitä ei tarvitse huolehtia.

Mulla oli viimeksi takana istukka ja aloin tuntemaan liikkeet rv17 alussa (nyt en vielä tiedä istukan sijaintia, ei saatu ultrassa vielä selvyyttä). Sen sijaan kaverilla oli etuseinämässä istukka, ja alkoi tuntemaan liikkeet vasta rv20 tienoilla. Ja kertoi, että ei koskaan tuntenut myöskään vauvan hikkailevan. Minä taas tunsin sen monta kertaa päivässä. Eli älä hätäänny, vaikka liikkeiden tuntemiseen menisi vielä pitkäkin aika.

Nyt toisessa raskaudessa liikkeet kuulemma alkaa erottamaan aikaisemmin. Eilen tunsin semmosta jännää kuplintaa vatsassa jota en ihan suoraan laittais suolistokurinaksi, mutta varmaksikaan en osaa vielä sanoa. Jännä juttu, mutta sen kyllä tietää sitten kun se ei ole mikään ilmakupla, vaan vauvan liikkeet. <3
Ymmärrän ihan täysin, että kaikki naiset eivät vain halua lapsia. Mun mielestä se on varsin ymmärrettävää. Mutta se on kyllä sääli, että he jäävät omasta päätöksestään paitsi jostain niin ainutlaatuisen ihanasta asiasta, kuin niistä vauvan liikkeiden tuntemisesta. Se on kyllä maailman ehdottomasti parhaita tunteita! <3

Eilen illalla aloin ekan kerran jotenkin huomaamaan myös masun ulospäin pullistumista. Se ei siis vielä näy ollenkaan, mutta kämmenen alla se alkaa tuntumaan. Alavatsa tuntuu jotenkin täydemmältä ja kovemmalta. Aika ihanaa. En malta odottaa, että alkaisi ihan oikeasti ne liikkeetkin tuntumaan. [:)]
 
Voi kun hyvä kuulla. kun jotkut puhuvat että jos yövuoroja tekee niin vauva ottaa siitä jotenkin unirytminsä sitten että valvoisi yöt ja nukkuu päivät. mutta en tullutkaan ajatelleeksi tuota että vauva usein miten nukkuu mahassa kun on liikkeellä [:)]
Pian olisi esimiehelle kertominen edessä, olen huomannut muutaman työkaverin tuijottavan mahaani.
Haluan kuitenkin että pomo saa ensin tietää asiasta, ja sitten vasta työkaverit.
Minua harmittaa jo etukäteen jäädä äippälomalle, kun uusi paikka ja on jo nyt niin hyvin tutustunut työkavereihin. [:)]
 
ALKUPERÄINEN: Tarza_

Päänsärkyyn kannattaa koittaa akupunktiota. Ja täytyy kyllä sanoa, että olen ollut huono äiti ja vedellyt kaikkia lääkkeitä mitä vaan on saanut, kun migreeni on useampaan kertaan vaivannut, niin että iltaisin olen vaan itkenyt miehelle, etten jaksa tätä enää ja että toista lasta ei kyllä tule...

Lääkäri on siis antanut luvan syödä sen 3 g panadolia + 3 x 600 mg buranaa päivässä ja lisäksi saa vielä ottaa sumatriptaania 2-3 kertaa viikossa jos on tarvetta. mulla on siis pahimmillaan särkenyt päätä 5 päivää putkeen, yksi väli päivä 3 päivää särkyä yksi välipäivä ja taas särkee. Eilen kävin ekaa kertaa akupunktiossa ja toivon että se auttaisi... Mun särky on siis migreeniä



Kannattaa olla tarkka minne menee akupunktioon. Akupunktio saattaa aiheuttaa keskenmenon.. Ei sinne minnekään ensi kertalaiselle tai opiskelijahoitoon!
 
ja taas... pahoinvointi jatkuu.. muilla kun alkaa tässä vaiheessa helpottaa niin mulla vasta alkaa.. huoh.. [&o] mut onneksi ei ole jokapäiväistä..
 
Jolane niin se meni täälläkin että mitä lähemmäs 12 viikkoa pääsi sitä kovemmaksi se yltyi.
Rannekkeilla selvästi vähentynyt, ja tuo etova olo on poissa kokonaan. Viimeksi eilen käyty pönttöä halailemassa. mutta on tämä harvakseltaan ihan siedettävää kuin silloin 12 viikon tienoilla sai halailla useaan otteeseen päivän aikaan.
16 viikkoon mennessä pitäis vähentyä oksentelu :)
 
Mulla ei ole onneksi pahoinvointi alkanut vieläkään eikä toivottavasti alakaan. Kuulun kuitenkin nähtävästi siihen porukkaan jolla vuotaa kuukausittain... nyt osaan ottaa asian jo onneksi rauhallisemmin kuin ihan alussa. Viimeksi torstaina nähtiin että matosella kaikki hyvin ja nt-ultrakin on jo tämän viikon perjantaina.

Kerroin muuten lauantaina vanhemmilleni ja sisaruksilleni vauvauutiset kun olivat sopivasti kaikki koolla perhejuhlissa. Kaikki kertoivat jo arvailleensa asiaa, äiti kertoi jopa nähneensä asian silmistäni jo viikko pari sitten. Äidit kuulema vaan vaistoo nää asiat [:D]

Sain muuten heti siskoltani mammavaatteita mukaan ja sunnuntaina veljenvaimolta vauvanpeiton ja lakanoita[:)]
 
Mä kerroin raskaudesta läheisille heti raskauden alussa koska halusin yllättää... Kyllä tutut ihmiset jotenkin kummasti vainuaa nää asiat...[;)] Mäkin oon arvannu kahdesta mun ystävästä raskauden jo ihan alkumetreillä, toisella huomasin sen hiusten kunnosta..[:D]
 
Heipsis! Kuulun kyllä tuonne toukokuisiin mutta ennen olin täällä ja jotenkin enemmän tunnen kuuluvanikin tähän ketjuun kun LA on siinä kuun vaihteessa [:)] Kyselenkin teiltä immeiset, että joko teillä tuntuu kovalta alavatsa häpyluun yläpuolelta?? Olen nyt menossa viikolla 11+3 eikä mitään tunnu [8|] Ja muistan kyl että kahessa aikasemmassa on ollu alavatsa jo kovan tuntunen tässä vaiheessa.. Ahistaa jos siel onkin keskeytyny kehitys [:o] aamulla on np-ultra ja kamalasti jännittää!! alku-ultra oli neljä viikkoa sitten ja siellä oli kaikki hyvin... 
 
Enkuli85:
Oon itse alkanut vasta tällä viikolla tuntemaan tuon kohdun pullistuman tai kovettuman alavatsassa. Tunnustelin ja painelin jo samoilla viikoilla kun oot nyt itsekin, mutta en minä ainakaan mitään tuntenut. Nyt vasta alkaa - seistessä, maatessa sitä ei tunne ollenkaan - tuntumaan just häpyluun yllä semmonen "täydempi" kohta. En yhtään muista tuntemuksia ekasta raskaudesta.

Eli väittäisin, että tuosta näppituntumasta ei voi vielä vetää johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen, eli turha huolestua. Tsemppiä ultraan!
 
Mä olen jo vähän aikaa miettinyt tuota kovaa aluetta alavatsassa ja arvelin että kohtu se siellä on. Äiti kyllä sano että ei sen näin aikasen vielä pitäis tuntua (varsinkin kun mulla tuota elopainoa on hieman päällä), mutta kyllä sen tuntee! Iltaisin sitä aina tunnustelen ennen nukkumaan menoa. Voi laps raukkaa ku aina herätän sen kun ite oon menossa unille.[8|]
 
Mulla ei ole ikinä ollut näin hyviä, sileitä ja vahvoja kynsiä kuin nyt raskaana ollessa, me like it[:D]. Hiuksista huomaan kanssa että ovat vahvistuneet reippaasti mikä on hentohiuksiselle ihan tervetullutta vaihtelua. Jossain vaiheessahan tulee sit kai sulkasato kun hiuksia lähtee oikein urakalla. Tuntuu kyllä että ihokin on pysynyt parempana koko raskausajan, ei ole oikeestaan ollut yhtään näppylöitä.

Ikävämpi ylläri on se että turvotus jatkuu edelleen. Ajattelin etä hellittäisi jo pikkuhiljaa mutta joka iltapäivä ja ilta paisun pallomahaksi. Tahtoo sen oikean vauvamasun eikä tätä turvotusta!
 
Takaisin
Top