Alkufiilistelyt

Yhden lapsen kanssa ei tarvi farmaria! :D Meillä on 1 lapsi ja hyvin ollaan pärjätty ihan normaalilla autolla. :)

Ja asuntoasiaan 47m2 voi olla ihan ok, jos teillä on erillinen makkari? Vauva nukkuu kuitenkin omia aikojaan, niin ei tarvi hiljaisuudessa elää kotona vauvan unien aikana. :) Meillä on 85m2, mutta ollaan mietitty muuttoa toiselle paikkakunnalle. Väh. 3 makkaria olis hakusessa, kun sit olisi 2 lasta. :)

Me asuttiin esikoisen syntyessä 60m2 kaksiossa, joka riitti ihan hyvin. 1,5 vuoden päästä muutettiin kolmioon ja tänne mahtuu mainiosti toinenkin lapsi. Tilan tarve riippuu tosi paljon siitä miten paljon teillä on harrastusvälineitä, kirjoja, levyjä, kristallikokoelmia tai muuta mille tarvii säilytystilaa. Ja voiko vaunut säilyttää (pyörä)varastossa vai täytyykö ne tuoda asuntoon. Ja tietysti asunnon pohjakaavan toimivuudesta.

Me ollaan kuun lopussa muuttamassa omaan taloon uudelle paikkakunnalle. Hui!
Tilaa olis 114m2. Ja omaa pihaa reilusti:happy7
Ja koira kiittää varmasti!

Heräsin klo 5.00 kauheeseen nälkään ja nyt odottelen, että pian pääsen syömään. :) Kilpparilääkkeen jälkeen pitää olla puoli tuntia syömättä.

Heräsin klo 5.00 kauheeseen nälkään ja nyt odottelen, että pian pääsen syömään. :) Kilpparilääkkeen jälkeen pitää olla puoli tuntia syömättä.

Miksi pitää olla syömättä?
Mä heräsin kans yöllä taas, ja Mittasin sokerit. Oli 9. Pistin vähän insuliinia, mutta aamulla oli silti 13.6....
No, nyt ollaan jo alle 10.

Mulla siis 1-tyypin diabetes.

Me ollaan kuun lopussa muuttamassa omaan taloon uudelle paikkakunnalle. Hui!
Tilaa olis 114m2. Ja omaa pihaa reilusti:happy7
Ja koira kiittää varmasti!

Ihanaa! Toivon, että meilläkin järjestyisi noi kämppäkuviot mahdollisimman nopeasti. Oon parina viime aamuna ollut tosi energinen ja herännyt viideltä ja aloittanut heti aamusta siivoamisen. Nyt en millään jaksaisi nousta sängystä ja uuvuttaa jo koko ajatus ikkunoiden pesusta ym. Lisäksi alkoi uuvuttaa ajatus myös mahdollisesta tulevasta muutosta, vaikka se ois hyvä juttu. Tsemppiä tulevaan muuttoon!

Se kilpparilääke imeytyy siis paremmin, jos ottaa aamulla tyhjään mahaan ja on puoli tuntia sen jälkeen syömättä. Se oli ihan lääkärin ohjeistus. :)

Äsken tuli jo tosi etova olo aamupalan jälkeen ja "oksensin" kesken veden juonnin vedet lattialle. Vahvasti lähtee tämä päivä käyntiin! :D

Nyt on 4+6 ja viime raskaudessa tein raskaustestin vasta 5+0, kun oltiin oltu matkoilla.

Miten 1.tyypin diabetes vaikuttaa raskausaikana? Enemmän kontrolleja ja seurantaa? :)

autosta: me kyllä tarvitaan farkku ja mielellään vielä isompi kuin nykyinen.. meillä on siis 2 isohkoa koiraa :hilarious::hilarious:
en tiedä miten mahdutaan reissuun jos tulee vielä lapsi tavaroineen lisäksi, nytkin auto yleensä ihan täynnä kun koirat vie koko takaboksin.

Miten 1.tyypin diabetes vaikuttaa raskausaikana? Enemmän kontrolleja ja seurantaa? :)

Joo. Seuranta on vaan mun mielestä NKL la pk-seudulla. Verensokeria syynätään koko ajan, jos huono hoitotasapaino, keskenmenon riski kasvaa, sekä epämuodostumia voi tulla ym. Kaikella ne pelottelee meitä diabeetikkoja.
Silmät Toki on myös vaarassa jos verensokeri paljon heittelee.

Sain nyt varattua varhaisultran, on 18.6 jolloin on rv 7+0. Päätettiin myös lähteä sinne miehen sukulaisten luokse juhannukseksi. Kaikki kutsutut eivät ole tulossa, joten väkimäärä on paljon alkuperäistä suunnitelmaa pienempi. Toki jos tuolla ultrassa tulee huonoja uutisia, voi olla etten halua mennä mihinkään vaan jään kotiin itkemään. Mutta sen näkee sitten. En osaa kyllä "aidosti" pelätä että joku olisi huonosti, onko se sitten vaisto vai pumpuliin käärityn ihmisen tyhmyyttä :confused005

Soittelin myös neuvolaan. Meidän oma terkka sai vuosi sitten lapsen, eikä ole vielä palannut töihin. Tosi harmi, koska hän on aivan mahtava, aina oikein odottanut neuvolakäyntejä hänen vastaanotollaan. Sijaisen kanssa ollaan tavattu kahdesti esikoisen neuvolakäynneillä. Ei hänkään nyt varsinaisesti mikään kamala ole, mutta ei kyllä myöskään yllä edes lähelle tuota meidän vakituisen terkan tasoa. Vielä en saanut varsinaista aikaa, täällä on joku ihme käytäntö että ensimmäiseksi varataan puhelinaika terkan kanssa, jossa sitten vasta sovitaan vastaanottoajat.

Joo. Seuranta on vaan mun mielestä NKL la pk-seudulla. Verensokeria syynätään koko ajan, jos huono hoitotasapaino, keskenmenon riski kasvaa, sekä epämuodostumia voi tulla ym. Kaikella ne pelottelee meitä diabeetikkoja.
Silmät Toki on myös vaarassa jos verensokeri paljon heittelee.

Oho, liittyypä siihen paljon juttuja! Hyvä, että seurataan ja toivotaan, että kaikki menee hyvin! :)

Sain nyt varattua varhaisultran, on 18.6 jolloin on rv 7+0. Päätettiin myös lähteä sinne miehen sukulaisten luokse juhannukseksi. Kaikki kutsutut eivät ole tulossa, joten väkimäärä on paljon alkuperäistä suunnitelmaa pienempi. Toki jos tuolla ultrassa tulee huonoja uutisia, voi olla etten halua mennä mihinkään vaan jään kotiin itkemään. Mutta sen näkee sitten. En osaa kyllä "aidosti" pelätä että joku olisi huonosti, onko se sitten vaisto vai pumpuliin käärityn ihmisen tyhmyyttä :confused005

Soittelin myös neuvolaan. Meidän oma terkka sai vuosi sitten lapsen, eikä ole vielä palannut töihin. Tosi harmi, koska hän on aivan mahtava, aina oikein odottanut neuvolakäyntejä hänen vastaanotollaan. Sijaisen kanssa ollaan tavattu kahdesti esikoisen neuvolakäynneillä. Ei hänkään nyt varsinaisesti mikään kamala ole, mutta ei kyllä myöskään yllä edes lähelle tuota meidän vakituisen terkan tasoa. Vielä en saanut varsinaista aikaa, täällä on joku ihme käytäntö että ensimmäiseksi varataan puhelinaika terkan kanssa, jossa sitten vasta sovitaan vastaanottoajat.

Höh, onpa harmi, että teidän oma terkka on äitiyslomalla.

Mä jatkan samalla terkkarilla, kun esikoisen raskaudessa. Se oli ihan mukava, mutta mulle jäi vähän sellainen olo, että mua pidettiin vaan ensisynnyttäjänä eikä mun huolia otettu todesta.

Höh, onpa harmi, että teidän oma terkka on äitiyslomalla.

Mä jatkan samalla terkkarilla, kun esikoisen raskaudessa. Se oli ihan mukava, mutta mulle jäi vähän sellainen olo, että mua pidettiin vaan ensisynnyttäjänä eikä mun huolia otettu todesta.

Tää meidän vakkari on just siitä ihana, että on ottanut kaikki meidän huolet ihan tosissaan ja tehnyt itsekin paljon sen eteen, että saadaan apua. Enemmänkin olisi tarjonnut, mutta en suostunut ottamaan vastaan :shy: On todella empaattinen ja lämmin ihminen. Tää sijainen on just sellainen "no seuraillaan ja kattellaan" -ihminen.

Tää meidän vakkari on just siitä ihana, että on ottanut kaikki meidän huolet ihan tosissaan ja tehnyt itsekin paljon sen eteen, että saadaan apua. Enemmänkin olisi tarjonnut, mutta en suostunut ottamaan vastaan :shy: On todella empaattinen ja lämmin ihminen. Tää sijainen on just sellainen "no seuraillaan ja kattellaan" -ihminen.

Kuulostaa ihanalta toi vakkari! Joo meillä on kans tollanen seuraillaan ja kattellaan.

Tulipas mieleen tosta varhaisultrasta, että saa kai sinne puoliso ihan normaalisti tulla nyt mukaan?:eek:
Koronarajoituksia sen verran jo kuitenkin höllennetty kaikkialla.. Eikä ne kyllä aikaa varatessa puhelimessakaan mitään maininneet ettei saisi, mutta kunhan tässä nyt aloin miettimään, että kiva jos käännytetään ovelta sitten pois:stop

Kannattaa soittaa ja kysyä etukäteen, koska voi olla ettei saa. Täällä ainakaan ei saa tulla neuvolaan mukaan, mutta tietysti yksityisellä voi olla eri säännöt kuin julkisella, ja myös paikkakuntakohtaisia eroja.

Kannattaa soittaa ja kysyä tai koluta paikan nettisivut ja mahdolliset facebook-sivut tuosta että saako puoliso nyt tulla mukaan. Turussa tällä hetkellä puoliso saa tulla neuvolaan, mutta ei ultraan. En ihan käsitä, mikä logiikka siinäkin taas. Mutta nämä on todennäköisesti tässä kohtaa paikkakuntakohtaisia. Tieto on Turun neuvolan facebooksivuilta, se vaikuttaisi olevan täällä paikka, josta saa ajantasaisinta tietoa, kaupungin sivut ei ollut viime näkemällä ajantasalla.

Takaisin