No nii.. mulle siis tulee seitsemäs, ja juu pelottaa synnytys.
Varmaan vähän hölmöä kun oon siellä jo "muutaman" kerran käynyt, mutta jokainen synnytys on ollu erilainen ja aika on pidentynyt matkan varrella 3 tunnista 17 tuntiin.
Eka synnytys käynnistyi niin että vanhempi kätilö puhkaisi kalvot. 1.5h ja olin auki 2sentistä 10 senttiin. kipu jota en toivois koskaan kenellekään, mutta toi kalvojen puhkaisu käynnistystoimenpiteenä on nykyään jo onneks kielletty. Epiduraalin kyllä ehdin saada.
Toinen lapsi tuli 3 tunnissa ja sanoin heti synnytyksen jälkeen että jos kaikki tulee näin helposti niin teen 10.
Kaikki siis toimi hienosti. Epiduraali.
kolmannen kerran tuli kaksoset hätäsektiolla. Siitä jäi tosi paha kuoleman pelko.
Neljäs kerta eli viides lapsi tuli lähes luomuna, olin innostunut kestovaipoista ja naisena olemisen ihanuudesta ja siitä miten meidän kroppa on luotu tähän ja miten omaa kehoa kuunnellen voi onnistua missä vaan. kohdun kaulan puudutus saatiin laitettua toiselle puolelle kun olin 8cm auki, se lievitti kipua mutta ponnistusvaiheessa emättimen venyminen kirpasi hiukan. vajaa 7 tuntia ja kätilö ilmoitti osastolle mennessä että ihan helppo synnytys, tää nainen osaa synnyttää :D Sanoin kyllä hälle että jos ei oo hiljaa opiskelen kätilöksi ja tuun takasin hänen synnytykseen kertomaan et oli ihan helppo, mutta jälkikäteen ajatgeltuna oli kyllä helpp ja ihana synnytyskokemus. Just sellanen olen yhtä kehoni kanssa ja tiedän miten tää menee. (ai niin, tavoite oli ihan luomuna mutta siinä viimisten senttien avautumis vaiheessa pyysin puudutusta. oli sunnuntai ja talon ainut narkkis oli hätäsektiossa leikkaussalissa ja heti perään toisessa eli sain sen kohdunkaulan puudutuksen toiselle reunalle. sen laittaminen muuten sattui hiukan)
Viides kerta eli kuudes lapsi, vedet meni sohvalla puol kuudelta illalla. Sitä vettä vaan tuli ja tuli ja tuli, soitin doulat tyksiin ja mentiin. kivut alko joskus ehkä seiskalta. nuorin syntyiseuraavana päivänä puolilta päivin. Akupunktio, kukkatipat ja tipan laiton jälkeen epiduraali.
Kaikki olleet ihan erilaisia ja helpoin oli luultavasti kakkosen synnytys. väliä oli vaan 1v2kk ja uskon että se johtui siitä. nyt toivon että pääsisin helpolla koska edellisestä synnytyksestä on alle 2 vuotta. Ensin koitan mennä luomuna mutta jos sattuu liikaa niin otan tarjotut lääkkeet..
Kaikista mulla on kalvot puhjennu kotona, paitsi ekasta jossa ne puhkastiin.