Synnytyksiä on just niin monia, kuin on synnyttäjiäkin. Kannattaa miettiä itselleen "toiveet" ja miettiä, miten toivoisi asioiden hoidettavan synnärillä, mut liian sokeesti ei kannata lähteä sotaan.
Mä olin päättänyt, et haluan synnyttää täysin luomuna, ja luin hirveesti luomusynnytyksistä ja synnytyksestä ylipäätään, opiskelin kivunhallinta juttuja, joogasin, jumppasin, pidin itseni kunnossa jne. Mutta toisinhan siinä kävi..
Lyhykäisyydessään:
Rv 42+1 synnytyksenkäynnistys kalvojen puhkaisulla, 8 tuntia "helppoja" suppareita, siitä pelkän auton ajomatkan aikana ensimmäiseen komplikaatioon "supistusvoimakkuuden määrittelemätön häiriö"=ei taukoja, vaan yhtä tulitusta, ammeessa tunti (mun sanat tässä vaiheessa: tää lapsi tappaa mut!), synnytyssaliin, ekat lääkkeet: kiireellinen epiduraali kahteen kertaan ohi, osumalla iiso helpotus supistuksiin, vaikka tosi hyvin tunsin ne ja kivuttomasti ei silti mennyt, nopee avautuminen 9cm, vauvan sydänäänten uniset laskut aina supistusten aikana, 4 tuntia 9cm:ssä, pari koeponnistusta ja mooonta mikronäytettä vauvan päästä, viideltä yöllä päätös kiireellisestä sektiosta.. Poika tässä vaiheessa naamastaan kiinni kohdunsuulla, 2 lääkäriä nostaa yläkautta ja kätilö irrottaa alhaalta työntämällä. Vihdoin 4,5 kiloa rakkautta saatiin turvallisesti ulos
Siinä mun "suunniteltu" luomusynnytys :D
En voi edes sanoin kuvailla sitä pettymyksen määrää, mikä mulla oli koko sairaalassaolon ajan itseeni, kun en ollutkaan saanut synnyttää alakautta.. Tottakai olin ensisijaisesti kiitollinen, että selvittiin molemmat hengissä, ja vauva oli terve, mut se suretti niiiin paljon, et mies ei saanut olla syntymähetkellä siinä, ei koettu sitä hetkeä yhdessä, meni tunteja, ennen kuin pääsin vauvan ja miehen luo, enkä mä kivuiltani/leikkaushaavaltani saanut hoidettua vauvaa yksin, vaan tarvitsin nostoapua.
Traumoja ei kyllä jäänyt, enkä pelkää sitä kipuakaan, henkilökunta kyllä osaa hommansa :) Nyt en oo suunnitellut mitään: 36 vkolla synnytys"suunnittelu", joten se sitten jo osaltaan ratkaisee paljon, et mitä kohti mennään...
Ja mitä niihin supistuksiin tulee, niin sitä oli aiiiivan toisessa maailmassa niiden kipujen aikaan... Mulla ainakin kaikki hävis ympäriltä!