----45+++++ kuumeiset

Lisärautaa on mennyt vielä niin lyhyen aikaa, etten osaa sanoa, onko ihoon ollut vaikutusta. Pojalla on muutenkin nyt taas menossa ihon kunto huonompaan suuntaan, liekö sitten vain kylmenneet kelit jotenkin syynä siihen, kun ruokavalio ja pesuaineet ynnä muut mahdollisesti vaikuttavat asiat ovat pysyneet samoina. Kotona lämmityskausi on tietysti alkanut jo, takkaa lämmitetään joka päivä jonkin verran ja ilmalämpöpumppu on päällä 24/7. Itsellänikin alkaa kämmenselät jo kuivua talviseen malliin myös, vaikkei minulla mitään ongelmaa ihon kanssa sinänsä olekaan.

Kyllä minusta kannattaa sitkeästi puhua näistä ferritiini- ja rauta-asioista lääkärissä, ja jos vähänkin epäilyttää, että lapsella tai itsellä on jokin pielessä niiden kanssa, niin sitkeästi vaan yrittää vaatia lähetteen mittaukseen.
 
Lisärautaa on mennyt vielä niin lyhyen aikaa, etten osaa sanoa, onko ihoon ollut vaikutusta. Pojalla on muutenkin nyt taas menossa ihon kunto huonompaan suuntaan, liekö sitten vain kylmenneet kelit jotenkin syynä siihen, kun ruokavalio ja pesuaineet ynnä muut mahdollisesti vaikuttavat asiat ovat pysyneet samoina. Kotona lämmityskausi on tietysti alkanut jo, takkaa lämmitetään joka päivä jonkin verran ja ilmalämpöpumppu on päällä 24/7. Itsellänikin alkaa kämmenselät jo kuivua talviseen malliin myös, vaikkei minulla mitään ongelmaa ihon kanssa sinänsä olekaan.

Kyllä minusta kannattaa sitkeästi puhua näistä ferritiini- ja rauta-asioista lääkärissä, ja jos vähänkin epäilyttää, että lapsella tai itsellä on jokin pielessä niiden kanssa, niin sitkeästi vaan yrittää vaatia lähetteen mittaukseen.
Pojalla on nyt toista viikkoa iho huonona, veikkaan tätä talven tuloa.
 
Noilla on kaikilla iho huonona pienempänä samantien ku kesä loppuu. Mun kädet vanhenee 20v ja säärien iho on ihan korppu ja muukin kroppa kutisee. Pienimmäinen meni länteille myös. Nyt vasta ekoja vuosia kun 10v ei enää reagoi talveen. KeSkimmäisellä menee taipeet samantien.
 
Täällä vauvoille aletaan antamaan rautaa 6kk iässä ja jatketaan 2,5 vuotiaaksi asti

Ulkosuomalainen :wink Meillä mitattiin vauvan rauta-arvo verikokeella lapsen ollessa 3kk...sitten neuvolassa sanoivat, ettei tarvitse lisärautaa... hemoglobiini oli 120.

Sanoivat, ettei kaikki lapset tarvitse lisärautaa, eikä sitä anneta automaattisesti kaikille vauvoille. Lapsi on nyt 3.5v. eikä ole saanut koskaan lisärautaa, vaikka syntyi viikolla 38.
 
Yleensä vauvan rautavarastot riittää ekat 6kk joten harvemmin sitä ennen diagnosointi on tarpeen ellei lapsi ole keskonen. Sen jälkeen paljon tolkutettu ”maito riittää ensimmäisen vuoden ravinnoksi” ei ihan täysin toimi, vauva alkaa tarvita rautaa kiinteistä tai varstot hupenee kyllä nopeasti. Äidinmaidossa rautaa on vähän (lehmiksessä ei ole) mutta se yksin ei riitä varastoraudan ylläpitoon
 
Ulkosuomalainen :wink Meillä mitattiin vauvan rauta-arvo verikokeella lapsen ollessa 3kk...sitten neuvolassa sanoivat, ettei tarvitse lisärautaa... hemoglobiini oli 120.

Sanoivat, ettei kaikki lapset tarvitse lisärautaa, eikä sitä anneta automaattisesti kaikille vauvoille. Lapsi on nyt 3.5v. eikä ole saanut koskaan lisärautaa, vaikka syntyi viikolla 38.
Oliko vauvalla jotain vaivaa vai miksi se mitattiin?
 
Hui ei!!:banghead:......verta:sad001

.....vielä ei vuoda.....kp1 (?)


Taaskin sitten uutta onnekkaampaa kiertoa kohti...

Plussaa kaikille tasapuolisesti!:cheers :cheers :cheers
 
:whacky011 Esinies tärisee läpi kaikki työpäivät, kuin haavanlehti....vaikka en sano edes mitään:joyful::laughing021

Hän käy ohjeistamassa asioita ja nyt puhutaan syksyä koskevasta isosta neuvottelusta.

Meillä on siis ihan hyvät välit, mutta ne ei taida todellisuudeasa olla sitä:happy118

Yölento, vielä en ole ehtinyt hakea muita töirä, kun vasta oon töistä tulossa ja ylitöitöissä ollut taas... yritän katsella avoinia työpaikloja, kun ehdin.
 
Tähti aloita siitä, että laitat LinkedIn kuntoon.

Peppipupu :) Yes! Oisko siitä hyötyä?

Oon ajautunut sinne väkisin, kun työkaverit ja asiakkaat ovat pyytäneet.... mulla ei ole siellä mitään varsinaisia tietoja, kun en ole sosiaalisessa mediassa muutenkaan.
 
Peppipupu :) Yes! Oisko siitä hyötyä?

Oon ajautunut sinne väkisin, kun työkaverit ja asiakkaat ovat pyytäneet.... mulla ei ole siellä mitään varsinaisia tietoja, kun en ole sosiaalisessa mediassa muutenkaan.
Se on se paikka mistä mä aloittaisin. Ja useassa haastattelussa on käynyt ilmi, että ovat sieltä katsoneet tietoja.
 
Yleensä vauvan rautavarastot riittää ekat 6kk joten harvemmin sitä ennen diagnosointi on tarpeen ellei lapsi ole keskonen. Sen jälkeen paljon tolkutettu ”maito riittää ensimmäisen vuoden ravinnoksi” ei ihan täysin toimi, vauva alkaa tarvita rautaa kiinteistä tai varstot hupenee kyllä nopeasti. Äidinmaidossa rautaa on vähän (lehmiksessä ei ole) mutta se yksin ei riitä varastoraudan ylläpitoon
Korvikkeessa on rautaa, ja siinä mielessä korvikelapsilla on tässä kohtaa turvallisempaa, koska korvikkeessa rautaa on aina saman verran, rintamaidossa pitoisuus riippuu äidin rautatasoista. Jos äidin rautavarastot ovat nollilla, ei sitä rintamaitoonkaan riitä.

Suomessa on todella vaikeaa välttää maitotuotteita, lihakin tarjotaan monesti kermakastikkeessa, ettei rauta taatusti imeytyisi.
 
Öööh. Kp 29. 10ED3F48-9A1B-4195-BF0A-72CC2BFF8D4C.jpeg
 
Pieni limakysely. Jos ei eritteet kiinnosta, kannattaa skipata.

Mutta mutta kun ennen en muista olleen oviksen aikaan sellaista limaa, mikä oikeasti jää jojoksi roikkumaan. Ihan semmoinen pitkä jojo. Yäk. Tänä vuonna tätä on mulla esiintynyt. Onko teillä muilla kokemusta tuollaisesta? Mietin vaan, että onko hyvä vai huono juttu.
 
Pieni limakysely. Jos ei eritteet kiinnosta, kannattaa skipata.

Mutta mutta kun ennen en muista olleen oviksen aikaan sellaista limaa, mikä oikeasti jää jojoksi roikkumaan. Ihan semmoinen pitkä jojo. Yäk. Tänä vuonna tätä on mulla esiintynyt. Onko teillä muilla kokemusta tuollaisesta? Mietin vaan, että onko hyvä vai huono juttu.
Neutraali? Mulla ollut välillä, myös yhdessä tärppikierrossa. :)
 
Takaisin
Top