----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No heti kun olet saanut tunnelman kattoon siellä niin voitais kurkistaa sitä tikkua:nailbiting:.. Plussaa?! :blob6

Dpo 12 - nega :sad001

Tunnelmat arvon vierailla katossa....loin iisisti tunnelmallisen neukkarin kravaattiväelle, joka saapui lentokoneella...pasteijat maistunee.

Plussaa kaikille!:cheers :cheers :cheers

Last edited by a moderator:
Kp 9 eikä vielä ovisplussaa. Hienoa, koska ihan liian aikainen oviskaan ei lupaa hyvää tietääkseni. Tässä kierrossahan saattaa olla tsäänssi ovikseen. Mulla kyllä limastelee monta päivää, mutta aika ajoissa alkoi nyt.

Sisustaminen on kivaa, mutta olen luopunut fengshuista kotona. Ei tätä taloa saa sisusteltua, niin kun tahtoisi, kun tämä pohjaratkaisu ei ole mielestäni toimiva. Ukon mielestä toimii kyllä, mutta meidän maut eivät kohtaa. Näemmä sitä oppii silmänsä sulkemaan.

Voi myös olla niin, että työttömällä on työntekoa rajoittavia sairauksia, joita ei kuitenkaan pidetä niin merkittävinä, että ne estäisivät työnteon teoriassa, vaikka käytännössä ihminen on työkyvytön. Tai lääkärit ovat turhautuneet eikä ihminen ole saanut apua ja on helpompi roikkua työttömänä kuin vakuuttaa olevansa sairas.

Ymmärtääkseni työntekoa alentavat rajoitukset huomioidaan ja sen pohjalta tehdään suunnitelmia, mutta joissain tapauksissa ei kortistossa voi notkua vaan silloin pitää mennä sairauspäivärahalle jne.

Minun miehelläni on sellainen tilanne, että hän ei ole työkykyinen, on käynyt useaan kertaan erilaisissa paikoissa työkokeiluissa, mutta ei vain onnistu, sairaus estää työnteon ja haittaa normaalia elämääkin todella paljon. Se on huomioitu Kelassa/työkkärissä vain siten, että kun sairaspäivärahakausi päättyy, mies siirtyy työttömyyspäivärahalle, ja kun se kausi loppuu, siirtyy uudella lääkärin B-lausunnolla jälleen sairaspäivärahalle ja niin edelleen, loputon kierre.

Hänelle ei suostuta myöntämään edes määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä, vaan kaikki asiaa Kelassa ja vakuutusyhtiössä käsitelleet lääkärit ovat sitä mieltä, että mies on työkykyinen, vaikka hänellä on monelta erikoislääkäriltä lausunto, jossa todetaan, ettei työkykyä ole, eikä sitä enää koskaan tule, eli tilanne ei tule sairauden osalta muuttumaan ikinä parempaan suuntaan. Hän saattaisi pystyä ehkä kaikkein kevyimpiin töihin, joita nyt ei sitten tahdo löytyä, varsinkaan pieneltä paikkakunnalta.

Edelleen näiden instanssien lääkärit haluavat miehen erilaisiin työkokeiluihin ja ties mihin, vaikka hänelle kuuluisi työkyvyttömyyseläke. Näin ovat ko. instanssien virkailijatkin todenneet, että on väärin, ettei edes sitä määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä suoda työkyvyttömälle miehelle, ja hän joutuu jatkuvasti veivaamaan lausuntoja sinne, tänne ja tuonne. Mutta onneksi nyt edes nämä miehen kanssa asioivat virkailijat sentään tajuavat tilanteen, ja päivärahalta toiselle vaihto sujuu ilman viiveitä. On tullut koettua ne kahden kuukauden karenssitkin jokusen kerran, ei ole herkkua sekään, kun mies on toiminut näiden instanssien neuvojen mukaan, ja silti pamahtaa karenssi päälle. On siis ensin moneen kertaan instansseista varmistettu, että onhan nyt varmasti kaikki tarpeelliset paperit ja lausunnot toimitettu ja lomakkeet täytetty oikein, ja sieltä on sanottu että kaikki on ok ja oikein, ja sitten seuraavalla viikolla tuleekin kirje, jossa kerrotaan, että sitä ja tätä puuttui ja siitä nyt sitten tulee karenssi.

Se näissä Kelassa/vakuutusyhtiöissä ottaakin eniten päähän, ettei sieltä saa oikeita neuvoja silloin kun niitä tarvitsisi, eivätkä todellakaan ota sieltä päin selvää asioista tai pyydä, että toimittaisitko sen ja tuon lomakkeen, tai korjaisitko tämän virheen tästä lomakkeesta tms., vaan pistävät heti maksut katki ja karenssin päälle, kun homman voisi hoitaa toisinkin. Sitten uusia päätöksiä saa taas odottaa viikkotolkulla ennen kuin mitään tapahtuu. Monesti käy vielä niin, että kun heidän ilmoittamansa käsittelyaika on umpeutunut, ja mies soittaa perään, kun ei päätöstä kuulu, niin se yllättäen sitten tehdäänkin heti samana päivänä tai seuraavana päivänä ja homma on sitten taas hetken ok. Eli itse saa jatkuvasti olla varpaillaan ja soittelemassa asioidensa perään. Ei sen niin kuuluisi toimia.

Minun miehelläni on sellainen tilanne, että hän ei ole työkykyinen, on käynyt useaan kertaan erilaisissa paikoissa työkokeiluissa, mutta ei vain onnistu, sairaus estää työnteon ja haittaa normaalia elämääkin todella paljon. Se on huomioitu Kelassa/työkkärissä vain siten, että kun sairaspäivärahakausi päättyy, mies siirtyy työttömyyspäivärahalle, ja kun se kausi loppuu, siirtyy uudella lääkärin B-lausunnolla jälleen sairaspäivärahalle ja niin edelleen, loputon kierre.

Hänelle ei suostuta myöntämään edes määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä, vaan kaikki asiaa Kelassa ja vakuutusyhtiössä käsitelleet lääkärit ovat sitä mieltä, että mies on työkykyinen, vaikka hänellä on monelta erikoislääkäriltä lausunto, jossa todetaan, ettei työkykyä ole, eikä sitä enää koskaan tule, eli tilanne ei tule sairauden osalta muuttumaan ikinä parempaan suuntaan. Hän saattaisi pystyä ehkä kaikkein kevyimpiin töihin, joita nyt ei sitten tahdo löytyä, varsinkaan pieneltä paikkakunnalta.

Edelleen näiden instanssien lääkärit haluavat miehen erilaisiin työkokeiluihin ja ties mihin, vaikka hänelle kuuluisi työkyvyttömyyseläke. Näin ovat ko. instanssien virkailijatkin todenneet, että on väärin, ettei edes sitä määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä suoda työkyvyttömälle miehelle, ja hän joutuu jatkuvasti veivaamaan lausuntoja sinne, tänne ja tuonne. Mutta onneksi nyt edes nämä miehen kanssa asioivat virkailijat sentään tajuavat tilanteen, ja päivärahalta toiselle vaihto sujuu ilman viiveitä. On tullut koettua ne kahden kuukauden karenssitkin jokusen kerran, ei ole herkkua sekään, kun mies on toiminut näiden instanssien neuvojen mukaan, ja silti pamahtaa karenssi päälle. On siis ensin moneen kertaan instansseista varmistettu, että onhan nyt varmasti kaikki tarpeelliset paperit ja lausunnot toimitettu ja lomakkeet täytetty oikein, ja sieltä on sanottu että kaikki on ok ja oikein, ja sitten seuraavalla viikolla tuleekin kirje, jossa kerrotaan, että sitä ja tätä puuttui ja siitä nyt sitten tulee karenssi.

Se näissä Kelassa/vakuutusyhtiöissä ottaakin eniten päähän, ettei sieltä saa oikeita neuvoja silloin kun niitä tarvitsisi, eivätkä todellakaan ota sieltä päin selvää asioista tai pyydä, että toimittaisitko sen ja tuon lomakkeen, tai korjaisitko tämän virheen tästä lomakkeesta tms., vaan pistävät heti maksut katki ja karenssin päälle, kun homman voisi hoitaa toisinkin. Sitten uusia päätöksiä saa taas odottaa viikkotolkulla ennen kuin mitään tapahtuu. Monesti käy vielä niin, että kun heidän ilmoittamansa käsittelyaika on umpeutunut, ja mies soittaa perään, kun ei päätöstä kuulu, niin se yllättäen sitten tehdäänkin heti samana päivänä tai seuraavana päivänä ja homma on sitten taas hetken ok. Eli itse saa jatkuvasti olla varpaillaan ja soittelemassa asioidensa perään. Ei sen niin kuuluisi toimia.
Näitä ihmisiä on yllättävän paljon, harmi että teilläkin. Ihan jokainen olisi varmasti mieluiten terve. Miehelläsi on se "etu", että lääkärit ja työkkärin väki ovat samaa mieltä, että työkykyä ei ole. Lisäksi on vielä niitä sairaita, joiden sairauden jopa lääkärit kyseenalaistavat. Jos jotakin oiretta ei voi millään mittarilla mitata tai oire ei mahdu mihinkään diagnoosiin, lääkäri voi todeta, ettei vikaa ole. Erikoislääkärit myös lähettävät eteenpäin ja takaisin terveyskeskukseen, jos eivät osaa sanoa, mikä on vikana. Lääkärien tiedonpuutteen vuoksi ihminen julistetaan terveeksi.

Kurjaa tuommoinen loputon kierre. Ei tuommoinen ole kenenkään etu. Julkisuudessa paljon puhutaan noista Kelan lääkäreistä, että tuumaavat ihmisen olevan työkykyinen jopa potilasta koskaan näkemättä. Samoin on muuten vaikkapa erityislasten tuet. Vanhemmat saavat ihan itse selvitellä oikeuksiaan, eikä niitä yleensä kukaan valmiina tarjoile. Vääryyttä kyllä.

Jotenkin tuntuu, että kaikkein innokkaimpia terveeksijulistajia ovat juuri Kelan ja vakuutusyhtiöiden lääkärit, lukematta kaikkia(!!) lausuntoja, ja varsinkin näkemättä potilasta ikinä missään. Valitettavaa, ja kuinka paljon on niitä ihmisiä, jotka tosiaan eivät jaksa pitää puoliaan ja nääntyvät näiden instanssien mielivallan alle :( Eivät nämä asiat saisi olla tällaisia, varsinkin kun kyse on ihmisen toimeentulosta ja viime kädessä myös siitä, onko kattoa pään päällä ja ruokaa pöydässä. Ei se "sossukaan" niin nopea ole aina, että sieltä sitä rahaa saisi käydä hakemassa, jos tulee jokin ongelmatilanne Kelan/vakuutusyhtiön kanssa.

Hmph. Mä jouduin esikoisen aikaan saikulle verenvuodon ja supistusten takia. Sain lapun ensin työterv.lääkäriltä joka ei tienny tuon taivaallista mikä koodi lappuun kuuluu. Jäin saikulle kunnes kela totesi ettei supisrukset ole syy saikkuun. Okkeii.. hommasin myös oman nlalääkärin puoltavan lausunnon etten ollu vuotavana ja supistelevana työkykyinen. Edelleen lappu tuli kelan lääkäriltä, etteivät nää syytä sairaslomalle. Olin siis palkatta kaks kk pois töistä. Että näin. Kaikki sympatiat kelan kanssa askarteleville.

Kelan viidakosta saisi miljoona päivitystä. Minusta ehkä räikeimpiä ovat ne, kun pitkäaikaissairaan lapsen vanhemmat joutuvat toistuvasti hakemaan samaa etuutta, vaikka tilanne ei muutu. Esimerkiksi jos lapselta puuttuu jalka tai käsi, niin ei se kasva milloinkaan. Kyllä se puuttuu joka vuosi ja silti hakemus pitää tehdä ja perustelut esittää.

Eräs ystäväni oli halvaantunut ja tilanne oli pysyvä. Silti piti määräajoin tehdä uusi hakemus, koska yhä vieläkin tarve avustajalle on olemassa. Kyseessä oli etenevä sairaus. Ihme juttu, ettei hän parantunut ja avustajan tarve lakkasi vasta, kun hän kuoli.

Kelan viidakosta saisi miljoona päivitystä. Minusta ehkä räikeimpiä ovat ne, kun pitkäaikaissairaan lapsen vanhemmat joutuvat toistuvasti hakemaan samaa etuutta, vaikka tilanne ei muutu. Esimerkiksi jos lapselta puuttuu jalka tai käsi, niin ei se kasva milloinkaan. Kyllä se puuttuu joka vuosi ja silti hakemus pitää tehdä ja perustelut esittää.

Eräs ystäväni oli halvaantunut ja tilanne oli pysyvä. Silti piti määräajoin tehdä uusi hakemus, koska yhä vieläkin tarve avustajalle on olemassa. Kyseessä oli etenevä sairaus. Ihme juttu, ettei hän parantunut ja avustajan tarve lakkasi vasta, kun hän kuoli.
Jep. Ystävällä on Down lapsi ja aina pitää kiikuttaa uusi lappu missä todetaan ettei kaurapuurokaan ole korjannut kehitysvammaa :inpain::mad::shifty: Mua niin sieppaa näiden vanhempien puolesta.

Jep. Ystävällä on Down lapsi ja aina pitää kiikuttaa uusi lappu missä todetaan ettei kaurapuurokaan ole korjannut kehitysvammaa :inpain::mad::shifty: Mua niin sieppaa näiden vanhempien puolesta.
Minkälaista kaurapuuroa siellä oikein syödään, kun ei paranna! On se kumma! Varmaan ruisleipä auttaa. Kysytään vuoden päästä uudelleen.

Tämä juuri on niin turhaa. Aivan kuin putkäaikaissairaalla tai hänen vanhemmillaan ei olisi mitään muuta tekemistä kuin täytellä lomakkeita.

Ja joskus ne vanhemmatkin sairastavat. Kuka auttaa?

Kaikkien pitäisi pitää puolensa vaikkapa siihen tyyliin, mitä sateenkaari ihmiset ovat viime aikoina aikaan saaneet itselleen. Se kyllä mielestäni meni hieman liian pitkälle siinä mielessä, että lapsetkin ovat lapsia eikä tyttöjä ja poikia. Mielestäni lapset ovat joko tyttöjä tai poikia, poikkeuksena ainoastaan intersukupuoliset, joista ei voi olla varma. Jokainen saa kyllä tuntea itsensä kummaksi tahansa. Kukaan ei olisi heille tullut oikeuksia tyrkyttämään, vaan ihan itse saivat aikaan. Enkä tällä kommentilla tahdo loukata ketään vaan tuumata, että asioita voi pystyä myös muuttamaan.

Sairaana ei jaksa yleensä alkaa taistella. Kyllä nuo ongelmat voisi korjata jopa ihan vain ohjeistuksia muuttamalla, jos tahtoa löytyisi.

Olen @Vastavirran akka samaa mieltä. Ja kun myös asiat vaihelee sairaanhoitopiireittäin. Tämä on nähtävissä erityisesti lapsettomuuteen liittyvissä hoidoissa ja siitä mitä tarjotaan ja miten. Eri SHP on ollut hyvin eri linjauksia Miten ja montako hoitoa korvataan ja esim sairaaloiden solulabroissa on suuret laatuvaihtelut. Tästä mulla on liikaakin tietoa ja ketuttaa kaikkinensa. Täällä en niitä halua yleisesti jakaa vaikkei liity mun duuniinkaan mitenkään.
Sinänsä on surullista että ystävä, kellä on periytyvä sairaus, ei saanut julkiselta apua lapsettomuuteen. Eivät antaneet maksusitoumusta yksityiselle. Sit samalla kuitenkin päättäjät päättää että nämä hoidot maksetaan naispareille ja itsellisille naisille. Vaikkei mulla ole heitä vastaan todellakaan mitään mutta tämä tasa-arvoisuus ei oikein aina kanna kuin teoriassa.

Olen @Vastavirran akka samaa mieltä. Ja kun myös asiat vaihelee sairaanhoitopiireittäin. Tämä on nähtävissä erityisesti lapsettomuuteen liittyvissä hoidoissa ja siitä mitä tarjotaan ja miten. Eri SHP on ollut hyvin eri linjauksia Miten ja montako hoitoa korvataan ja esim sairaaloiden solulabroissa on suuret laatuvaihtelut. Tästä mulla on liikaakin tietoa ja ketuttaa kaikkinensa. Täällä en niitä halua yleisesti jakaa vaikkei liity mun duuniinkaan mitenkään.
Sinänsä on surullista että ystävä, kellä on periytyvä sairaus, ei saanut julkiselta apua lapsettomuuteen. Eivät antaneet maksusitoumusta yksityiselle. Sit samalla kuitenkin päättäjät päättää että nämä hoidot maksetaan naispareille ja itsellisille naisille. Vaikkei mulla ole heitä vastaan todellakaan mitään mutta tämä tasa-arvoisuus ei oikein aina kanna kuin teoriassa.
Tämä. Ja myös julkisella tehtävissä lapsettomuushoidoissa voi olla eri ikärajat. Esimerkiksi täällä ikäraja on 40v ja jossain muualla hoidetaan vielä 42v. Täällä sanovat syyksi huonon ennusteen, mutta miten se ennuste voi olla parempi jossain muualla. Hoh hoijaa. Sen kyllä ymmärrän oikein hyvin, ettei ole järkeä julkisista varoista tuhlata ns.turhiin hoitoihin. No sanotaan myöskin näin, että ennemmin maksaisin veroja siitä ilosta, että kaikkialla Suomessa saisi hoitoja vaikka 42 vuotiaaksi ja ilman mitään rajoituksia, poikkeuksena tietenkin täysin turhat hoidot, kun siitä että joitain hoidetaan, vaikka ei varsinaista lapsettomuutta edes ole. Mutta ei sitä minulta kysytä, eikä pidäkään. Eikä minullakaan ole ketään vastaan mitään, mutta kyllähän se pitäisi olla kaikille samat oikeudet.

Takaisin