----45+++++ kuumeiset

Minulla neuvolan terveydenhoitaja ultrasi heinäkuussa, ja jutusteltiin siinä samalla. Kommentoin, että hienoa, kun tänne on tullut ultrauslaitteet, koska esikoisen odotusaikaan niitä ei ollut, ja kommentoin että teilläkin (siis th:illa) on tullut laajempia työtehtäviä, ja th sanoi, että onhan se tosiaan hänellekin uutta, ja vaikka heille on koulutus järjestetty, ei hän vielä kovin hyvin osaa sikiötä katsoa. Mutta sykkeen ja tarjonnan osaa kyllä tarkistaa.

Eli ainakin meidän neuvolan terveydenhoitajilla on jonkinlainen koulutus asiasta ollut, vaikka varmastikaan ei yhtä laaja kuin lääkäreillä tai kätilöillä.
 
Hippunen, ei hätää, hienoa että siellä on ultrausmahdollisuus neuvolassa!
Meillä myös joskus ollut ja muutaman kerran päässyt neuvola tädin kanssa sillä kurkistamaan aiemmissa raskauksissa.
Tuo että tähdentävät ettei heillä ole koulutusta, niin viittaa vaan siihen etteivät he todennäköisesti näe kuvasta mahd ilmeneviä ongelmia sikiöllä, mutta syke ja sijainti kyllä selviää ihan maalaisjärjellkin kuvasta. En keksi miten sillä voisi tehdä vahinkoa, ainakaan vatsan päältä ultratessa? Sen voisi tehdä ihan itsekin jos olisi laite :p!
Karjaeläimille on ultrauslaitteita nettikaupoissa ja sellaista joskus huumorilla itselle harkinnut(joo, maksaa kuitenkin liikaa siitä huvista). Kunhan on ja Off nappia osaa painaa niin homman pitäisi hoitua:happy:!
 
Suosittelen raskausaikana hermoilijoille kotidoppleria. Ei se nykyaikana edes maksa paljoa :happy: Mulla se auttoi lievittämään pahimpia pelkoja raskausaikana vaikka hermoraunio kyllä koko 7kk olinkin. Ja ne on paljon pienempi tehoisia kuin neuvoloiden joten niillä ei saa vahinkoa aikaan. Aivan alkuraskaudessa ne ei välttämättä toimi ainakaan jos on vatsaa ennestään. Mutta vko 12 eteenpäin kai paremmin. Pelkäsin myös raskauden loppumetrejä, koska ystäväni vauva valitettavasti menehtyi ihan loppumetreillä joten osasin sitä myös pelätä. Ipana ei ollut koskaan vilkas liikkuja mahassa (on korjaantunut kyllä maailmaan tulon jälkeen :rolleyes:) niin oli helpottavaa aina pahimman paniikin iskiessä kuunnella sykettä.
 
Voisin kuvitella että kätilöt on ultrasauvan varovaisempia yleisesti ottaen kuin lääkärit. Mulla sörkittiin tällä kertaa toisessa varhaisultrassa tutun lääkärin toimesta kunnolla sekä kohdun että munasarjojen suuntaan, kun alkio hengaili ihan kohdun yläosassa. :hungover:
 
Skitsoilen täällä oman pääni sisällä. Mä en osaa kuvitella enää itseäni raskaana tai sitä, että se menisi hyvin loppuun asti. En oo koskaan tikkuillu oviksia tai mittaillut lämpöjä, enkä halua sellaista mun elämään, en kestä turhia toiveita enkä pettymyksiä. Joo oon heikko. Suon kuumeilut teille muille, mutta omalle kohdalle uskon että niistä "stressaaminen" vähentää vain mahiksiani,joita tuskin on edes enää olemassa. Mä poistun täältä foorumilta. Kaikkea hyvää teille ja kiitos tsempistä ja kommenteista. Toivon pysyviä plussia ja vauvoja syliin asti teille, ootte ne ansainnut :Heartbigred
 
Skitsoilen täällä oman pääni sisällä. Mä en osaa kuvitella enää itseäni raskaana tai sitä, että se menisi hyvin loppuun asti. En oo koskaan tikkuillu oviksia tai mittaillut lämpöjä, enkä halua sellaista mun elämään, en kestä turhia toiveita enkä pettymyksiä. Joo oon heikko. Suon kuumeilut teille muille, mutta omalle kohdalle uskon että niistä "stressaaminen" vähentää vain mahiksiani,joita tuskin on edes enää olemassa. Mä poistun täältä foorumilta. Kaikkea hyvää teille ja kiitos tsempistä ja kommenteista. Toivon pysyviä plussia ja vauvoja syliin asti teille, ootte ne ansainnut :Heartbigred
Hyvää jatkoa! Ja kiitos seurasta. Aiotteko olla yrittämättä ja jatkaa ilman ehkäisyä?
 
Suosittelen raskausaikana hermoilijoille kotidoppleria. Ei se nykyaikana edes maksa paljoa :happy: Mulla se auttoi lievittämään pahimpia pelkoja raskausaikana vaikka hermoraunio kyllä koko 7kk olinkin. Ja ne on paljon pienempi tehoisia kuin neuvoloiden joten niillä ei saa vahinkoa aikaan. Aivan alkuraskaudessa ne ei välttämättä toimi ainakaan jos on vatsaa ennestään. Mutta vko 12 eteenpäin kai paremmin. Pelkäsin myös raskauden loppumetrejä, koska ystäväni vauva valitettavasti menehtyi ihan loppumetreillä joten osasin sitä myös pelätä. Ipana ei ollut koskaan vilkas liikkuja mahassa (on korjaantunut kyllä maailmaan tulon jälkeen :rolleyes:) niin oli helpottavaa aina pahimman paniikin iskiessä kuunnella sykettä.
Minulle sanottiin ohjeeksi, että alkuraskaudessa kannattaa kyllä käyttää kotidoppleria omien hermojen apuna, mutta jos loppuraskaudessa sikiö on vähäliikkeinen (eli liikelaskenta ei täyty ohjeen mukaan), pitää aina käydä päivystyksessä tarkistamassa tilanne. Päivystyksessä katsotaan sellaisiakin asioita, joita ei kotidopplerilla havaitse, ja sikiöllä voi olla hätä vaikka dopplerilla syke löytyisikin.
 
Noi neuvoloiden omat ultrat on loistavia myös loppusuoralla tarjonnan varmistamiseen, ei tarvitse monimutkaisesti äitiyspolille joka pikku epäilyssä kääntyä.

Lambi :) Meidän pikkukylällä ei ollut mitään ultria Neuvolassa. Koko raskausaika mentiin käsikopelolla ja mittanauhalla....niin, kuin ennen vanhaan.

Onneksi en osannut pelätä mitään, vaikka sektioon jouduttiinkin. Kai sitä vaan on niin ykdinkertainen luonne. Jälkeenpäin ajatellen onneksi en pelännyt, koska ekaa odottavana 43-vuotiaana lkaikki riskit hipoo varmasti taivasta!:smiley-ashamed004

Toista vauvaa ei meille taida tulla, koska miehen uudet aikataulut vetää liian tiukalle ja itsekin työrumbassa elän, niin...

Nyt vaan täysin luomuna "kokeillaan", enkä kyllä suuria (tai mitään) toiveita onnistumisen suhteen elättele.
 
Last edited by a moderator:
Lambi :) Meidän pikkukylällä ei ollut mitään ultria Neuvolassa. Koko raskausaika mentiin käsikopelolla ja mittanauhalla....niin, kuin ennen vanhaan.

Onneksi en osannut pelätä mitään, vaikka sektioon jouduttiinkin. Kai sitä vaan on niin ykdinkertainen luonne. Jölkeenpöin ajatellen onneksi en pelännyt, koska ekaa odottqvana 43-vuotiaana lkaikki riskit hipoo varmasti taivasta!:smiley-ashamed004

Toista vauvaa ei meille taida tulla, koska miehen uudet aikataulut vetää liian tiukalle ja itsekin työrumbassa elän, niin...

Nyt vaan täysin luomuna "kokeillaan", enkä kyllä suuria (tai mitään) toiveita onnistumisen suhteen elättele.
Miten pitkiä hoitopäiviä teillä lapsella on? Piteneekö päivät, kun mies reissaa?
 
Skitsoilen täällä oman pääni sisällä. Mä en osaa kuvitella enää itseäni raskaana tai sitä, että se menisi hyvin loppuun asti. En oo koskaan tikkuillu oviksia tai mittaillut lämpöjä, enkä halua sellaista mun elämään, en kestä turhia toiveita enkä pettymyksiä. Joo oon heikko. Suon kuumeilut teille muille, mutta omalle kohdalle uskon että niistä "stressaaminen" vähentää vain mahiksiani,joita tuskin on edes enää olemassa. Mä poistun täältä foorumilta. Kaikkea hyvää teille ja kiitos tsempistä ja kommenteista. Toivon pysyviä plussia ja vauvoja syliin asti teille, ootte ne ansainnut :Heartbigred
Tsemppiä Tahara! Aina voit palata, jos siltä tuntuu. :Heartred Tai jos sattuisi epähuomiossa tärppäämäänkin.

Ymmärrän hyvin tuon, etteivät hermot kestä kuumeilua, kun mistään ei ole mitään varmuutta tai edes tietoa. Minulla oli varmasti helpompaa siksi, että heti alkuun 5 vuotta sitten kävi selväksi, etten voi tulla raskaaksi ilman hoitoja, ja hoidoissa taas on selvää, että niillä on alku ja loppu, ja niissä seurataan tilannetta ultraamalla. Epätietoisuus on minimoitu ja lääkäri kertoo, kannattaako yrityksiä jatkaa. Ja toisaalta oma kukkarokin kertoo, voiko yrityksiä jatkaa. :wtf:
 
Miten pitkiä hoitopäiviä teillä lapsella on? Piteneekö päivät, kun mies reissaa?

Yölento :) Sama, kuin aiemmin 07 -17. Normaali ajat, 9tuntia/pv.

Onneksi on mahdollista sopia ja vuorotella viemisen ja hakemisen suhteen. Lapselle ei koidu aikataulu ongelmia.

Klinikan aukioloajat on se ongelma. Ilta-aikoja ei ole ollut ainakaan vuoteen, joka olisi meille sopivin.
 
Minulle sanottiin ohjeeksi, että alkuraskaudessa kannattaa kyllä käyttää kotidoppleria omien hermojen apuna, mutta jos loppuraskaudessa sikiö on vähäliikkeinen (eli liikelaskenta ei täyty ohjeen mukaan), pitää aina käydä päivystyksessä tarkistamassa tilanne. Päivystyksessä katsotaan sellaisiakin asioita, joita ei kotidopplerilla havaitse, ja sikiöllä voi olla hätä vaikka dopplerilla syke löytyisikin.
Mä en ole itse näihin kotilaitteisiin myöskään hurahtanut. Eipä se mitään takaa dopplerikaan, koen itse sen päinvastoin- mitä jos sykettä ei saisikaan kuuluviin joku kaunis päivä (koska 0-kokemus ja laitteen laatu, vaikka kaikki olisikin hyvin.. )

Mitkä tunnelmat sulla? Jännittäkö synnytys?
 
Mä en ole itse näihin kotilaitteisiin myöskään hurahtanut. Eipä se mitään takaa dopplerikaan, koen itse sen päinvastoin- mitä jos sykettä ei saisikaan kuuluviin joku kaunis päivä (koska 0-kokemus ja laitteen laatu, vaikka kaikki olisikin hyvin.. )

Mitkä tunnelmat sulla? Jännittäkö synnytys?
En minäkään joka päivä dopplerilla kuunnellut, vain pahimpina epätietoisuuden päivinä, ja vain viikkojen 13-20 välillä. Esikoisesta kun en saanut dopplerilla mitään kuulumaan ennen kuin vasta viikolla 13, ja neuvolan terkoillakin oli ihan sama ongelma, joten tuota ennen en halunnut edes yrittää. Ja tosiaan sitten viikolta 20 alkoivat jo liikkeet tuntumaan, ja siitä eteenpäin suositellaan vain liikelaskentaa kotidopplerin sijaan.

Synnytys ei jännitä vielä... ei tunnu yhtään, että tämä olisi aikeissa syntyä ikinä. Varmaan jännittää sitten, kun synnytys käynnistyy.

Ja vieläkään en oikein uskalla uskoa sitä, että meille tulee vauva, koska vieläkin voi niin moni asia mennä vikaan. Viikko sitten kävin käyrillä päivystyksessä, kun liikelaskenta ei täyttynyt, ja silloin tuli kyllä taas mieleen, että olisi kyllä todella paska tuuri, jos sikiö kuolisi tässä vaiheessa kohtuun. Ja tuli siinä todettua myös, että sitten meidän perhe jatkaisi elämää yksilapsisena perheenä ja yritys loppuu tähän. Oli kyllä hyvä muistutus siitä, että mikään ei ole varmaa, joten otin tällä viikolla vakuutuksenkin tälle syntyvälle vauvalle. Jos synnytyksessä menee jokin vikaan, niin ainakaan ei tarvitse miettiä hoitokustannuksia.
 
Mä en ole itse näihin kotilaitteisiin myöskään hurahtanut. Eipä se mitään takaa dopplerikaan, koen itse sen päinvastoin- mitä jos sykettä ei saisikaan kuuluviin joku kaunis päivä (koska 0-kokemus ja laitteen laatu, vaikka kaikki olisikin hyvin.. )

Mitkä tunnelmat sulla? Jännittäkö synnytys?

Lambi :) En myös voisi/uskaltaisi itse alkaa kuuntelemaan, koska siitä voisi tulla riippuvuus, enkä osaisi kuitenkaan aina tulkita kuulemaani oikein. Ihan liiaksi huolta ja asiat tapahtuu kuitenkin ilman omaa vaikutusmahdollisuutta.

Joillekin itsekuuntelu silti voi sopia....

Jos vielä onnistun raskautumaan, niin ei ole yhtään mitään ennakkokäsitystä siitä, miten tulee reagoimaan....kiva ois tietty, että sujuis yhtä huolettomasti, ilman mitään suurempaa huolta ja ajatuksenjuoksua...
 
Suosittelen raskausaikana hermoilijoille kotidoppleria. Ei se nykyaikana edes maksa paljoa :happy: Mulla se auttoi lievittämään pahimpia pelkoja raskausaikana vaikka hermoraunio kyllä koko 7kk olinkin. Ja ne on paljon pienempi tehoisia kuin neuvoloiden joten niillä ei saa vahinkoa aikaan. Aivan alkuraskaudessa ne ei välttämättä toimi ainakaan jos on vatsaa ennestään. Mutta vko 12 eteenpäin kai paremmin. Pelkäsin myös raskauden loppumetrejä, koska ystäväni vauva valitettavasti menehtyi ihan loppumetreillä joten osasin sitä myös pelätä. Ipana ei ollut koskaan vilkas liikkuja mahassa (on korjaantunut kyllä maailmaan tulon jälkeen :rolleyes:) niin oli helpottavaa aina pahimman paniikin iskiessä kuunnella sykettä.
Kotidopplerin minäkin hankin esikoista odottaessa. Keskenmenojen takia olin ihan paniikissa suunnilleen rakenneultraan saakka. Pahimpina epätietoisuuden hetkinä kotidopplerista oli suunnaton apu. Toista lasta odottaessa tiesin jo alkuvaiheessa kromosomien olevan normaalit, joten huolta oli vähemmän, mutta doppler helpotti stressiä.
 
Muokattu viimeksi:
No nyt vihdoin varoittelee, huomenna varmaan pääsee uuteen kiertoon! Voihan huojennus! Nyt tilaan niitä pc ovis testejä kasan jotta ei mene ovis sivusuun enää. Nytkin jos laskee, se ovis on voinut oikeasti olla sillon kp 20, joten toi 35 päivän kierto olis normaali kun mun luteaali on sen 15. Ehkä saan siis elää eikä mulla olekaan lepra kohdussa. :grin:p:hilarious::hungover:
 
Takaisin
Top