----45+++++ kuumeiset

Minusta tuntuu, että viimeisen parinkymmenen vuoden aikana on jostain syystä tullut hirveä tarve lokeroida itsestä poikkeava erilaisuus jonkin diagnoosin alle.

On jo kauan aikaa tiedetty, että ihmisillä on erilaisia temperamentteja. Jotkut ovat ekstrovertteja, jotkut introvertteja, yhdet perustavat päätöksensä ajattelulle, toiset tunteille, yhdet haluavat järjestelmällisyyttä, toiset taas liukumavaraa ja spontaanisuutta, jne. Näiden perusteella on tehty useampikin persoonallisuustyyppien lajittelu, ja sitten kirjoitettu kuvaus, miten kuhunkin tyyppiin kuuluvat ihmiset toimivat ja ajattelevat. Ihan vain siksi, että ihmiset voisivat ymmärtää ja kommunikoida muiden kanssa paremmin.

Ehkä yleisimmin tunnettu persoonallisuustyyppien lajittelu on Myers-Briggs. Minä olen aina saanut Myers-Briggsillä tulokseksi INTP, joka on todella yleinen IT-nörteillä. Jännää tästä tekee sen, hyvin yleisesti on tiedossa sekin, että päinvastaisen persoonallisuustyypin ihmiset haluavat mielellään diagnosoida kaikki INTP:t aspergereiksi, vaikka kyse ei ole mistään sairaudesta, vaan toisesta persoonallisuustyypistä.

Ihan uteliaisuudesta, oletteko muut tehneet tuota Myers-Briggs -temperamentin lajittelutestiä, ja mitä tuloksia saitte? (Ja jos teette, siihen kuuluu vastata siten kuin luonnostaan mieluiten tekisitte, eikä niin kuin olette elämässänne oppineet tekemään -- esim. jos itsestä tuntuu, että deadlinet ovat turhia juttuja, mutta elämässä on kuitenkin oppinut, että deadlineja pitää noudattaa aina, niin sitten pitää vastata, että deadlinet ovat turhia, koska tuo on se, mikä tulee omasta temperamentista.)

Suomessa ei kannata kovin helposti hakea mitään diagnoosia. Erityisesti jos pärjää ilmankin, on diagnooseista vain haittaa. Eräs bipo-ystäväni on useampaan kertaan valittanut, kun vakuutuksia on vaikea saada, esim. suurin osa vakuutusyhtiöistä ei myöntänyt hänelle vauvavakuutusta tuon takia, vaikka hänellä ei ole ollut biponsa kanssa mitään ongelmia vuosiin. Ja toisaalta yhteiskuntamme ihan mieluusti ottaa vastaan bipon maniaosuuden, jossa ihminen on supertehokas ja tekee viiden ihmisen hommat työpaikalla, mutta sitten kun manian vastapainoksi onkin poissa työpaikalta masennuksen vuoksi, se onkin yhteiskunnan mielestä huono juttu. Yksi puoli hyväksytään, toinen ei, vaikka kokonaisuutena ei ole sen heikompi kuin muutkaan. Ihminen on kokonaisuus, josta ei voi erotella että otan nämä hyvät puolet mutta en näitä vähemmän mieluisia.

Ja ADHD... iso osa innovaatiokilpailujen voittajista ovat yllätys, yllätys, ihmisiä, joilla on ADHD-diagnoosi tai vähintäänkin epäily. Tunnen tällaisia kaksi, molemmat ovat jo nuoresta asti tehneet innovaatioita ja voittaneet kilpailuja. Ja molemmat sanovat, että silloin kun on lääkitys päällä, pystyy keskittymään kouluun ja sen sellaiseen, mutta silloin ei keksintöjä tule. Minä taas mietin, onko tuossa mitään järkeä, että fiksut keksijät lääkitään yhteiskuntaan paremmin sopivammiksi työmuurahaisiksi, samalla uhraten sen paljon tärkeämmän asian, eli innovaatiot? Ei yhteiskunta tarvitse yhtä "tavallista" tasaista tehdastyöntekijää lisää, yhteiskunta tarvitsee niitä, jotka vievät tekniikan ja taiteen kehitystä eteenpäin, vaikka sitä varten sitten pitäisikin näiden erikoislaatuisten ihmisten kohdalla joustaa. Miten näihin ihmisiin vaikuttaa yhteiskunnan viesti, että otamme kyllä mieluusti sinulta ne keksinnöt, joita teet kun jätät lääkityksen pois, mutta pesemme kätemme kaikista hölmöilyistä, joita teet kun jätät lääkityksen pois, ja niistä rankaisemme? Hieman kaksinaamaista.

Samanlaisuutta ja tavallisuutta ihannoiva ja niitä vaativa yhteiskunta ei kehity, taantuu vain. Monella yrityksellä on nykyään ihan tietoinen tavoite saada työntekijöikseen keskenään mahdollisimman erilaisia ihmisiä, koska se vähentää kaavoihin kangistumista, lisää uuden oppimista ja sitä kautta myös tehokkuutta.

Iso ongelma on myös se, että tähän asti tavallisia työmuurahaisia on arvostettu enemmän, ja tasapäistäminen on ollut tavoitteena koulutusjärjestelmässäkin. Mutta nyt kun koneet ovat korvanneet paljon suorittavan tason työtä, on tarve tavallisille työmuurahaisille vähentynyt rankasti, ja nyt työelämässä tarvittaisiin itsenäisesti ajattelevia oma-aloitteisia ihmisiä... eikä koulujärjestelmäämme ole siihen suunniteltu eikä resursoitu. Joten jos teillä on ei-tavallisia lapsia, älkää antako koulun nujertaa heitä, vaan rohkaiskaa erilaisuuteen, opettakaa keinoja tulla toimeen tavallisuutta ylistävien kanssa, mutta älkää missään tapauksessa anna lasten kuvitella, että tavallisuus itsessään olisi mikään tavoiteltava asia. Oleellista on löytää keinot pärjätä yhteiskunnassa, ja noudattaa lakeja, mutta muuten kannattaa ottaa omasta erilaisuudesta kaikki hyödyt irti, ja viis veisata tavallisuuden ihannoijien vaatimuksista.

Ja tuo siis minun ajatuksiani tavallisuudesta ja erilaisuudesta.
 
Minun poikani tarvitsee lääkkeen. Puheterapia ei sujunut ilman, ei toimintaterapiakaan ja poika itse on sanonut, että hänen on vaikea olla ilman lääkettä. Toisille lapsille voi olla parempi ilmankin.

Poika on hirmu terävä ja hoksaa asioita nopeasti. Tuntuu olevan it -osaajan ja putkimiehen vikaa :grin

Esikoistyttö on luova, boheemi. Omantoiminnan ohjaus heikkoa. Kuopus taas noheva emäntä, josta lähtee ääntä ja toimintaa :joyful:

Meillä kannustetaan olemaan persoonallisia kotona ja koulussa. Myös itse kannustan ja tuen oppilaita olemaan sellaisia kuin ovat ilman mitään esittämistä.
 
Minusta tuntuu, että viimeisen parinkymmenen vuoden aikana on jostain syystä tullut hirveä tarve lokeroida itsestä poikkeava erilaisuus jonkin diagnoosin alle.

On jo kauan aikaa tiedetty, että ihmisillä on erilaisia temperamentteja. Jotkut ovat ekstrovertteja, jotkut introvertteja, yhdet perustavat päätöksensä ajattelulle, toiset tunteille, yhdet haluavat järjestelmällisyyttä, toiset taas liukumavaraa ja spontaanisuutta, jne. Näiden perusteella on tehty useampikin persoonallisuustyyppien lajittelu, ja sitten kirjoitettu kuvaus, miten kuhunkin tyyppiin kuuluvat ihmiset toimivat ja ajattelevat. Ihan vain siksi, että ihmiset voisivat ymmärtää ja kommunikoida muiden kanssa paremmin.

Ehkä yleisimmin tunnettu persoonallisuustyyppien lajittelu on Myers-Briggs. Minä olen aina saanut Myers-Briggsillä tulokseksi INTP, joka on todella yleinen IT-nörteillä. Jännää tästä tekee sen, hyvin yleisesti on tiedossa sekin, että päinvastaisen persoonallisuustyypin ihmiset haluavat mielellään diagnosoida kaikki INTP:t aspergereiksi, vaikka kyse ei ole mistään sairaudesta, vaan toisesta persoonallisuustyypistä.

Ihan uteliaisuudesta, oletteko muut tehneet tuota Myers-Briggs -temperamentin lajittelutestiä, ja mitä tuloksia saitte? (Ja jos teette, siihen kuuluu vastata siten kuin luonnostaan mieluiten tekisitte, eikä niin kuin olette elämässänne oppineet tekemään -- esim. jos itsestä tuntuu, että deadlinet ovat turhia juttuja, mutta elämässä on kuitenkin oppinut, että deadlineja pitää noudattaa aina, niin sitten pitää vastata, että deadlinet ovat turhia, koska tuo on se, mikä tulee omasta temperamentista.)

Suomessa ei kannata kovin helposti hakea mitään diagnoosia. Erityisesti jos pärjää ilmankin, on diagnooseista vain haittaa. Eräs bipo-ystäväni on useampaan kertaan valittanut, kun vakuutuksia on vaikea saada, esim. suurin osa vakuutusyhtiöistä ei myöntänyt hänelle vauvavakuutusta tuon takia, vaikka hänellä ei ole ollut biponsa kanssa mitään ongelmia vuosiin. Ja toisaalta yhteiskuntamme ihan mieluusti ottaa vastaan bipon maniaosuuden, jossa ihminen on supertehokas ja tekee viiden ihmisen hommat työpaikalla, mutta sitten kun manian vastapainoksi onkin poissa työpaikalta masennuksen vuoksi, se onkin yhteiskunnan mielestä huono juttu. Yksi puoli hyväksytään, toinen ei, vaikka kokonaisuutena ei ole sen heikompi kuin muutkaan. Ihminen on kokonaisuus, josta ei voi erotella että otan nämä hyvät puolet mutta en näitä vähemmän mieluisia.

Ja ADHD... iso osa innovaatiokilpailujen voittajista ovat yllätys, yllätys, ihmisiä, joilla on ADHD-diagnoosi tai vähintäänkin epäily. Tunnen tällaisia kaksi, molemmat ovat jo nuoresta asti tehneet innovaatioita ja voittaneet kilpailuja. Ja molemmat sanovat, että silloin kun on lääkitys päällä, pystyy keskittymään kouluun ja sen sellaiseen, mutta silloin ei keksintöjä tule. Minä taas mietin, onko tuossa mitään järkeä, että fiksut keksijät lääkitään yhteiskuntaan paremmin sopivammiksi työmuurahaisiksi, samalla uhraten sen paljon tärkeämmän asian, eli innovaatiot? Ei yhteiskunta tarvitse yhtä "tavallista" tasaista tehdastyöntekijää lisää, yhteiskunta tarvitsee niitä, jotka vievät tekniikan ja taiteen kehitystä eteenpäin, vaikka sitä varten sitten pitäisikin näiden erikoislaatuisten ihmisten kohdalla joustaa. Miten näihin ihmisiin vaikuttaa yhteiskunnan viesti, että otamme kyllä mieluusti sinulta ne keksinnöt, joita teet kun jätät lääkityksen pois, mutta pesemme kätemme kaikista hölmöilyistä, joita teet kun jätät lääkityksen pois, ja niistä rankaisemme? Hieman kaksinaamaista.

Samanlaisuutta ja tavallisuutta ihannoiva ja niitä vaativa yhteiskunta ei kehity, taantuu vain. Monella yrityksellä on nykyään ihan tietoinen tavoite saada työntekijöikseen keskenään mahdollisimman erilaisia ihmisiä, koska se vähentää kaavoihin kangistumista, lisää uuden oppimista ja sitä kautta myös tehokkuutta.

Iso ongelma on myös se, että tähän asti tavallisia työmuurahaisia on arvostettu enemmän, ja tasapäistäminen on ollut tavoitteena koulutusjärjestelmässäkin. Mutta nyt kun koneet ovat korvanneet paljon suorittavan tason työtä, on tarve tavallisille työmuurahaisille vähentynyt rankasti, ja nyt työelämässä tarvittaisiin itsenäisesti ajattelevia oma-aloitteisia ihmisiä... eikä koulujärjestelmäämme ole siihen suunniteltu eikä resursoitu. Joten jos teillä on ei-tavallisia lapsia, älkää antako koulun nujertaa heitä, vaan rohkaiskaa erilaisuuteen, opettakaa keinoja tulla toimeen tavallisuutta ylistävien kanssa, mutta älkää missään tapauksessa anna lasten kuvitella, että tavallisuus itsessään olisi mikään tavoiteltava asia. Oleellista on löytää keinot pärjätä yhteiskunnassa, ja noudattaa lakeja, mutta muuten kannattaa ottaa omasta erilaisuudesta kaikki hyödyt irti, ja viis veisata tavallisuuden ihannoijien vaatimuksista.

Ja tuo siis minun ajatuksiani tavallisuudesta ja erilaisuudesta.

Ja olipa hyvää pohdintaa! Mielestäni olet asian ytimessä o_O:) Samoilla linjoilla täälläkin ollaan!

En ole muuten tuota lajittelutestiä tehnyt.
 
En myöskään halua demonisoida lääkkeitä, anteeksi jos edellisestä viestistäni jäi se kuva.
Lähinnä vain sitä tarkoitin, että monessa tilanteessa yhteiskuntamme oikeasti tarvitsisi sitä ominaisuutta, joka lääkitään pois, mutta lääkitään kuitenkin, koska yhteiskunnan erilaisuudensietokyky on liian heikko.

Ja siis ne innovaatioita tehneet ADHD-ystäväni? Hekin kyllä käyttävät lääkitystä välillä, toinen kertoi olevansa yliopiston lukukaudet lääkityksellä, ja kesät ilman, ja kesäisin sitten tekee noita innovaatioprojektejaan. Käyttää lääkkeitä vain silloin kun siitä on hänelle selkeää hyötyä, ja tiedostaa, että lääkkeitä käyttäessä myös menettää jotain niiden käytön ajaksi.
 
En myöskään halua demonisoida lääkkeitä, anteeksi jos edellisestä viestistäni jäi se kuva.
Lähinnä vain sitä tarkoitin, että monessa tilanteessa yhteiskuntamme oikeasti tarvitsisi sitä ominaisuutta, joka lääkitään pois, mutta lääkitään kuitenkin, koska yhteiskunnan erilaisuudensietokyky on liian heikko.

Ja siis ne innovaatioita tehneet ADHD-ystäväni? Hekin kyllä käyttävät lääkitystä välillä, toinen kertoi olevansa yliopiston lukukaudet lääkityksellä, ja kesät ilman, ja kesäisin sitten tekee noita innovaatioprojektejaan. Käyttää lääkkeitä vain silloin kun siitä on hänelle selkeää hyötyä, ja tiedostaa, että lääkkeitä käyttäessä myös menettää jotain niiden käytön ajaksi.

Mä kans mietin, että poikani saa kasvaessaan itse miettiä, milloin lääkettä tarvitsee. Aikuisena pystyy ainakin hillitsemään itseään tarvittaessa. Monet lääkkeet eivät myöskään sovi ihmisille. Tulee kaikenlaisia sivuoireita. Meillä kävi tuuri ja löytyi heti sopiva lääke.

Tuosta olen täysin samaa mieltä, että erilaisuuden sietokyky on valitettavan heikko yhteiskunnassa. Meillä töissä onneksi tiedostetaan nämä asiat ja varmaan yksi mun uran parhaimmista kouluista opiskella ihan kaikenlaisten oppilaiden. Mulla on myös pari kollegaa, joiden lapsilla ADHD.
 
Kp17, dpo2? Mies innostui yöllä yhtäkkiä heilutteleen peittoja :wideyed: Tihein tahti meillä ikinä, kolme kertaa viikossa. Jos ovis jostain syystä olisikin myöhemmin kuin luulin, olisi nyt sekin varmistettu. Mies totes mulle, että nyt nainen äkkiä hommiin ennen kuin hän nukahtaa :hilarious: Oli siis tosi väsynyt, mutta halusi, koska minä halusin :grin
 
Mun tulos Myers-Briggsillä on myös INTP. Ja suprise, olen koulutukseltani myös ohjelmoija vaikken sitä työtä nyt teekkään. Loogisen ajattelukyvyn omaavat usein löytyvät tämän määritelmän alta. Lisäksi olen opiskellut kemiaa ja olen lopputyötä vajaa taloushallinnon tradenomi. Eli matemaattinen puoli on vahva. Muu ei sitten niinkään. Tunnepuolella olen todella harkitseva ja vastapuolen persoonallisuuden omaavien mielestä kylmä. Johtuu kyllä myös saamastani itsetunnon lyttäävästä kasvatuksesta ja ensimmäisestä avioliitosta, joka oli täysi katastrofi että olen erittäin varautunut muita ihmisiä kohtaan ja pysyn mielummin yksin kuin tutustun uusiin ihmisiin. Mutta jokaisella on omat traumansa. Tärkeintä on oppia elämään niiden kanssa.

ADHD kannattaa mun mielestä lapsuudessa lääkitä, jos on oirekuvaltaan vaikea, jotta persoonallisuus ja jaksaminen koulussa saavat kehittyä rauhassa eikä joka sekunti mene siihen että on pakko taistella päässä olevan kaaoksen kanssa. Lääkityshän ei ole jatkuvaa ja valitettavasti se ei kaikille käy. Onneksi on myös muita apukeinoja. Aikuisuuteen mennessä asiaa pystyy sitten käsitelemään ilman lääkitystäkin tai jokainen oppii tietämään oman tasonsa jolloin lääkitystä tarvitsee arjen helpottamiseksi.
Maailman suurimmat keksinnöt ovat lähes tulkoon kaikki nepsy ihmisten tekemiä. Ilman heitä kukaan meistä ei esim puhuisi puhelimella tai näpyttäisi täällä palstalla. Jokin aika sitten luin jutun ohjelmistoyrityksestä joka palkkaa pelkästään nepsyjä. Toivottavasti tämä kehitys menee eteenpäin koska silloin maailma saa itselleen taas jotain uutta.
 
Muokattu viimeksi:
Mun mies on koulutukseltaan opettaja, joka on it -alalla. Ei siis opeta. Mutta pystyy parhaiten hoitamaan yhteydenpidot, kun monilla on kovin töksähtelevä tyyli puhua. Monenlaisia mahtuu eri aloille o_O
 
INTJ-A

Arkkitehti”-persoonallisuus
Huipulla on yksinäistä, minkä arkkitehti jos kuka tietää, sillä arkkitehti on yksi harvinaisimmista ja strategisesti kyvykkäimmistä persoonallisuustyypeistä. Tätä persoonallisuustyyppiä edustaa vain kaksi prosenttia väestöstä, ja erityisen harva heistä on nainen, vain n. 0,8 prosenttia väestöstä

Olen minä silti nainen. Hauska testi!

Minulle on ollut pääosin etua näistä ominaisuuksista, joita pidetään omituisina. Haittaa on lähinnä uupumistaipumuksesta ja hahmotukseen liittyvistä ongelmista. Toisaalta hahmotuksessa on osa-alueita, joissa olen erityisen taitava. Pulmallisinta on ehkä se, että en osaa ajatella, miten muut asioita kokevat ja kuinka tarkkaan ja täsmällisesti minun on ilmaistava asiani, jotta tulen ymmärretyksi. Minulle loogiset asiat eivät ole kaikille samalla tavalla selviä.

Lääkitykset eivät minulle toimi, mutta hienoa, että joillekin siitä on apua. Minullahan ei keskittymisessä ole muuta vikaa kuin se, että en pääse siitä irti.
 
Meillä kävi tänään ekaa kertaa koko suhteen aikana niin, että aamulla mies olis halunnut rakastella mutta mä halusin vain halia. Mies rassukka oli kai niin järkyttynyt tästä uudesta käänteestä, että kysyi multa, haluaisinko minä tavaran kuppiin, jos hän jäis tekemään sen kun mä meen keittämään puuroa :) Sanoin että ei se ole välttämätöntä kun just eilen talletettiin, mut jos tuntuu että haluat niin siitä vaan :wink

Siitä muuten päättelen että mun ovis on vasta tuloillaan, koska ei ole nyt sitä halutusta. Oviksen aikaan en ole ikinä kieltäytynyt rakastelusta, mun kroppa vaan toimii niin tarkoituksenmukaisesti että silloin haluttaa aina. Eiköhän se ovis ja seksihalutkin ilmaannu viikon sisään. Nyt on sellainen ”normivire” kun kerran vuorokaudessa tuntuu riittävän :)
Ihana mies!
 
Täällä ENTJ, joskin peruskaavasta poiketen empaattinen sellainen.

Kaikissa tyypittelytesteissä on heikkoutensa, mutta niistä saa kyllä tosi hyvää evästä itsetuntemukseen ja muiden kanssa toimimiseen - erityisen hyvää niissä on sen korostaminen, että mikään tyyppi ei ole toista parempi, ollaan vaan erilaisia.

Ollaan parissa työpaikassa tehty koko porukalle juurikin Meyers-Briggs, ja sen kautta on ollut helppo vääntää rautalangasta miksi ihmiset reagoi asioihin eri tavoilla, ja miten se huomioon ottamalla voidaan helpottaa asioiden sujumista yllättävän paljon.
 
Kävin Pe verikokeeSsa, koska ensi viikolla Tays-käynti ja sitä ennen piti käydä, jotta nähdään, että km jälkeen HcG laskenut. Alkavalla viikolla en olisi ehtinyt käymään.

Tulos oli alle 0,3. Tuolloin dpo 5-6. Ei varmaan voi tuosta nyt varmaksi sanoa suuntaan tai toiseen, voisiko olla luomuna tärpännyt? Eikös se yleensä sanota, että alkaa näkyä verikokeessa n viikko hedelmöittymisen jälkeen? Toki riippuu kiinnittymisen ajankohdasta.

En kyllä yhtään usko, että olisi tärpännyt, mutta teoreettinen mahdollisuus on olemassa. Aloitin ne luget silloin hätäpäissäni, niin ne pitävät anyway vuodon poissa. Eikä niitä toisaalta uskalla lopettaa, ennen kuin voi olla varma siitä, että ei tärpännyt. Mun kohdalla siis dpo 14.Tai sit täytyy käydä uudestaan verikokeessa, jotta saa tietää aiemmin ja pääsee toivon mukaan sitä myötä nopeammin uuteen IVF kiertoon.
 
Meillä vanhempi tarvitsee ehdottomasti muutakin virikettä kun opiskelun. Pelkkä lukio ei motivoinut. Nyt kaksoitutkinto hevosopistossa sujuu kun välillä saa taukoa opiskelusta. Sillä meinaa aivot ylikuumeta kun työntää sinne liikaa tavaraa kun kaikki pysyy mielessä. Eläimet jotenkin myös tasapainottaa meidän tyyppiä.
 
INTJ-A

Arkkitehti”-persoonallisuus
Huipulla on yksinäistä, minkä arkkitehti jos kuka tietää, sillä arkkitehti on yksi harvinaisimmista ja strategisesti kyvykkäimmistä persoonallisuustyypeistä. Tätä persoonallisuustyyppiä edustaa vain kaksi prosenttia väestöstä, ja erityisen harva heistä on nainen, vain n. 0,8 prosenttia väestöstä

Olen minä silti nainen. Hauska testi!

Minulle on ollut pääosin etua näistä ominaisuuksista, joita pidetään omituisina. Haittaa on lähinnä uupumistaipumuksesta ja hahmotukseen liittyvistä ongelmista. Toisaalta hahmotuksessa on osa-alueita, joissa olen erityisen taitava. Pulmallisinta on ehkä se, että en osaa ajatella, miten muut asioita kokevat ja kuinka tarkkaan ja täsmällisesti minun on ilmaistava asiani, jotta tulen ymmärretyksi. Minulle loogiset asiat eivät ole kaikille samalla tavalla selviä.

Lääkitykset eivät minulle toimi, mutta hienoa, että joillekin siitä on apua. Minullahan ei keskittymisessä ole muuta vikaa kuin se, että en pääse siitä irti.
Mun piti myös tehdä tämä. Asianajaja oli tulos :)
Kp 22/26-28
 
Takaisin
Top