----45+++++ kuumeiset

Kiitos. Kkm on nyt 6 viikkoa, fyysisesti olen toipunut hyvin, henkinen puoli on sitten asia erikseen. Uusi yritys ja mahdollinen raskaus tai se ettei enää raskaudu pelottaa.. Sekavia ajatuksia lähinnä. Nyt yritän keskittyä muihin asioihin ja nauttia lomasta kun viimein pystyn siihen tämän kokemuksen jälkeen. Tsemppiä kovasti sulle
Minulla meni puoli vuotta keskeytyneen keskenmenon jälkeen miettiessä, että onko toisen lapsen yritys tuhoon tuomittu, pitäisikö vain tyytyä yhteen lapseen vai mitä tässä pitäisi tehdä. Toista keskeytynyttä keskenmenoa en todellakaan halunnut. Puolen vuoden päästä totesin, että haluan edelleen yrittää, mutta haluan käyttöön kaikki tieteen keinot, joilla keskenmenoriskiä saadaan alemmaksi. Siispä menin suunnittelukäynnille lapsettomuusklinikalle, aikoen vaatia IVF:ää ja alkiodiagnostiikkaa, ja riemukseni lääkäri ehdotti juuri noita ennen kuin ehdin edes niitä pyytää. Suurin osa keskenmenoista johtuu alkioiden kromosomivirheistä ja alkiodiagnostiikassa kromosomit tutkitaan, ja hoitoihin valitaan vain terveitä alkioita. Yksi terve löytyi, ja nyt odotan siitä vauvaa. Toisaalta senkin olisin halunnut tietää, jos ei löydy yhtään tervettä alkiota koska sitten olisi ainakin tiennyt syyn, ja olisi voinut todeta, että ainakaan omilla soluilla ei kannata yrittää, joko sitten lahjasoluilla tai ei ollenkaan. Mutta tosiaan, yksi terve onneksi löytyi.
 
Mahtavaa että sinä olet niin normaali ja tasapainoinen ihminen. Kyllähän sen näistä sun viesteistäkin huomaa, miten normaali ja tasapainoinen olet.

Etkös sinä ihan pari päivää sitten luvannut olla kommentoimatta mun viesteihin?

Hentohaave :) Kyllä lupasin, mutta sinä olet kommentoinut minulle myös, vaikka lupasit sitä ennen olla kommentoimatta.

Olen ihan tavallinen ihminen ja sinä olet varmasti yhtä tavallinen, mutta ollaan vaan erilaisia.

Mutta minusta täällä palstalla meidän pitäisi olla yhtä, ei tyyliin jakautunut "kahtia". En ymmärrä miksi haluat rakentaa tänne muureja ja leirejä?:rolleyes:

Tämä palsta on nyt kokenut liikaa muutoksia viimeaikoina. Nykyään täällä ei saa edes pohtia mitään?:scratch koska se raportoidaan eteenpäin. Myös aiemmat osallistujat voivat ajatella jotain asiata, mikäli tilini suljetaan tämän takia:cat:

Nyt täällä on kaksi leiriä, eikä se ole kyllä yhtään reilua kenellekkään:singing:
Sinä rakenmat muurena, et siltoja.

Ship goes down....:headphone:


T. Tähti -46 /kp2
(3-v. eskoinen)
 
Mä oon pohtinut paljon normaaliuden käsitettä. Kun omilla lapsilla todettiin haasteita, oli se vaikea paikka. Romahdin hetkellisesti, kun kuulin, että poika on siirrettävä toiseen tarhaan tuen saamiseksi. Meillä on ollut viisas erityislastentarhanopettaja, joka kerran sanoi minulle, että ihan jokaisella lapsella on haasteita ja erityisyyttä joissain asioissa, samoin aikuisilla. Ja että niiden eteen vaan tehdään sitten töitä, jotta elämä sujuu. Oon nyt miettinyt sitäkin, että on minullakin aina ollut haasteita ja on edelleen, mutta pidän silti itseäni järkevänä ja normaalina, joskin hieman erikoisen luonteen omaavana :grin Mutta mitäpä tuo haittaa! En ole tasainen ja rauhallinen, menen tunteella. Mies taas on näitä molempia ja menee järjellä. Hyvä combo :hilarious:

Helena80 :) Olet tasainen mielestäni. Normaalia ei ole olemassa on vaan "tavallisia" ihmisiä.

Hyvää tsemppiä kohti plussaa!!:cheers:cheers:cheers
Peräsä tullaan....
 
Mahtavaa että sinä olet niin normaali ja tasapainoinen ihminen. Kyllähän sen näistä sun viesteistäkin huomaa, miten normaali ja tasapainoinen olet.

Kyseenalaistat? Kysymys on miksi?

Eikös me kaikki olla ihan inhimillisiä ihmisiä, erilaisuuksineen?
 
En ole HentoHaave, mutta ihan yleisesti totean, että kaikki ihmiset eivät ole tasaisia, vaikka olisi miten hyvä ja terveellinen elämä. Defenssit ovat varsin tavallisia, voisin veikata, että jokaisella on niitä vähintäänkin jossain vaiheessa elämässä.

Tasapainoinen ja rauhallinen ihminen on ihan kiva, mutta myös muunlaisia tarvitaan. On myös ihan hyvä ominaisuus, että ei välttämättä luota aina kaikkiin.

Yölento :) Oon valinnut kaverit aina tasaisuuden mukaan, koska itse olen jalat maassa tasaisesti, vaikka liitelisinkin pilvissä.

Tasaisuus ja pysyvyys on tärkeää, jopa lapsille. Onneksi on perinyt hyvää sukuainesta. Kaikki sukulaise ovat sellaisia.

Sinä olet myös! :)
 
Yölento :) Oon valinnut kaverit aina tasaisuuden mukaan, koska itse olen jalat maassa tasaisesti, vaikka liitelisinkin pilvissä.

Tasaisuus ja pysyvyys on tärkeää, jopa lapsille. Onneksi on perinyt hyvää sukuainesta. Kaikki sukulaise ovat sellaisia.

Sinä olet myös! :)
Minä olen kaukana tasaisesta! Voi toki olla, että sellaisen kuvan täällä saa, mutta olen tarvittaessa hyvinkin kiivas ja tulistuva. Normaalia ja tavallista minusta ei saa millään, siitä on myös lääkärin lausuntoja, ei kyllä psykiatrilta.

Kavereiden kanssa on naurettu, että meidät on oikein testattu lapsena, ettei kukaan vain ole normaali. Oltiin taidekoulussa, johon pääsi vain pääsykokeilla. Meistä ei ihan tasaisia tullut kenestäkään, mutta menestyneitä kyllä kukin omalla sarallaan.
 
Minä olen kaukana tasaisesta! Voi toki olla, että sellaisen kuvan täällä saa, mutta olen tarvittaessa hyvinkin kiivas ja tulistuva. Normaalia ja tavallista minusta ei saa millään, siitä on myös lääkärin lausuntoja, ei kyllä psykiatrilta.

Kavereiden kanssa on naurettu, että meidät on oikein testattu lapsena, ettei kukaan vain ole normaali. Oltiin taidekoulussa, johon pääsi vain pääsykokeilla. Meistä ei ihan tasaisia tullut kenestäkään, mutta menestyneitä kyllä kukin omalla sarallaan.

Yölento :) Omasta mielestäsi et ole tasainen, mutta mun makuun olet! Osaan mäkin olla kiukkuinen ja sylkeä tulta tarvittaessa.

Tasaisuudella tarkoitan enemmän "reabiliteettia" tasaista luonteenlaatua.

Minua vaivaa sellainen, jos joku valittaa esim. parisuhdeasioita jatkuvasti, että tänään hyvin ja huomenna tilanne sekava ja riitelyä, sen jälkeen ollaan jo pohtimassa eroa...sitten viestissä on, että suhde jatkuu, koska yöllä tuli seksiä. Ja rumba jatkuu...jatkuu...jatkuu...

En oikein osaa ymmärtää kyseistä höttöilyä, koska itsellä on pitkä parisuhde.
Pitkässä parisuhteessa on toki ylä- ja alamäkiä, mutta ei lapsellista leikkiä.
 
Tämä palsta on nyt kokenut liikaa muutoksia viimeaikoina. Nykyään täällä ei saa edes pohtia mitään?:scratch koska se raportoidaan eteenpäin.

Itseasiassa viestejä on raportoitu vain kaikista äärimmäisimmissä tapauksissa. Ylläpito on pitänyt tätä ketjua silmällä, koska täällä on ollut usein erimielisyyksiä. Foorumilla saa pohtia erilaisia asioita, mutta toisia ei saa loukata.
 
Yölento :) Omasta mielestäsi et ole tasainen, mutta mun makuun olet! Osaan mäkin olla kiukkuinen ja sylkeä tulta tarvittaessa.

Tasaisuudella tarkoitan enemmän "reabiliteettia" tasaista luonteenlaatua.

Minua vaivaa sellainen, jos joku valittaa esim. parisuhdeasioita jatkuvasti, että tänään hyvin ja huomenna tilanne sekava ja riitelyä, sen jälkeen ollaan jo pohtimassa eroa...sitten viestissä on, että suhde jatkuu, koska yöllä tuli seksiä. Ja rumba jatkuu...jatkuu...jatkuu...

En oikein osaa ymmärtää kyseistä höttöilyä, koska itsellä on pitkä parisuhde.
Pitkässä parisuhteessa on toki ylä- ja alamäkiä, mutta ei lapsellista leikkiä.
Tähti, pitkällä parisuhteella ei ole mitään tekemistä sen kanssa ymmärrätkö Hentohaaveen parisuhdetta, koska siihen selvästi viittaat. Itse asiassa sinulla ei selvästi ole mitään kokemusta ja ymmärrystä nepsy ihmisistä. Itselläni on nepsyjä sekä kavereissa että olen tutustunut aiheeseen, koska se on itselleni vieras alue, koska olen itse suht tunnekylmä realisti. Suosittelisin tutustumaan vaikka Mommy be good blokiin facessa tai nykyään löytyy kyllä muistaakseni perusblokinakin. Siellä on paljon tietoa ja asiat kirjoitettuna sellaisina kuin ne nepsy ihmisten arjessa parhaiten ja pahiten menee. Joten älä yritä neuvoa sellaista jota et ymmärrä. Te kaksi ette yksinkertaisesti voi keskustella muuten kuin yleisesti saamatta riitaa aikaiseksi ennen kuin otat asioista selvää. Joten jätä kommentoimatta Hentohaaveen tekstit jooko? Niin ja nepsy tarkoittaa neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia johon esim adhd luetaan.
 
Mullakaan ei ollut nepsyistä mitään tietoa ennen omia lapsia ja työkokemusta. Mun työssä tarvii osata olla nepsynuorten kanssa ja voin suuresti hyödyntää omien lasten kautta saatua kokemusta. Lisäksi töissä tulee vastaan muitakin haasteita kuin neuropsykologisia. Maailmankatsomukseni on paljon rikkaampi kuin ennen. Edelleen on arka paikka, kun esim reissussa ihmiset tuijottavat meidän perhettä, jos ADHDn kanssa tulee haasteellinen tilanne esim jonottaessa tai tytär saa ulkomailla ravintolassa hirvittävän kohtauksen nähdessään lentävän ötökän. Tapahtui Rodoksella. Näistä on vain selvittävä ja mentävä eteenpäin.
 
Aamen ja kiitos. Ihanaa kun joku ymmärtää mistä on kysymys.

Mä koetin vuosia selittää omia erityispiirteitäni ja niistä aiheutuvia ihmissuhdevaikeuksia ystävilleni - vain huomatakseni, että ihmisiä ei yleensä kiinnosta ymmärtää. He vetävät omat johtopätöksensä ja tuomitsevat, koska se on helpompaa kuin se, että oikeasti yrittäisi ymmärtää mistä on kyse. Nykyään en juurikaan jaksa enää selittää, varsinkaan niille, jotka tuomitsevat joka tapauksessa. Olen hyväksynyt sen, että suurin osa ihmisistä ei kykene tai ei halua ymmärtää mun elämää, joten mitä hyödyttää yrittää selittää heille. Se on kuin yrittäisi kääntää tuulen suuntaa puhaltamalla.

Oon käyttänyt vertauksena epilepsiaa sairastavaa ihmistä, joka on juuri saanut kohtauksen. Ei heillekään sanota, että voisitko käyttäytyä ja lopettaa ton sätkimisen, hei sä pystyisit kyllä jos vähän viitsisit yrittää. Mutta ei tääkään esimerkki kaikille aukene, eikä tuota ymmärrystä saati hyväksyntää. Mä olen sellainen kuin olen. Elämä on usein aika hengästyttävää, toisinaan perin uuvuttavaa, mutta välissä myös humalluttavia onnen hetkiä. Vähemmän sitä tasaista. Enkä sitä voisi muuksi muuttaa millään määrällä päättäväisyyttä. Päättäväisyyttä mussa kyllä riittää, enemmän kuin pienessä kylässä. Mutta tunnevuoristorataa sekään ei pysäytä. Tärkeintä tän oireiston kanssa pärjäämisessä on hyväksyä itsensä. Että on nää tunteet, eniten niistä kärsii (ja nauttii) itse, ja jos joku ei niitä ymmärrä tai hyväksy, niin not my problem.

Päätän nepsyjulistukseni Byron Katien sanoin: ”It is not your job to like me. It is mine.”

Hyvin sanottu! Meillä on arvostelijat ja tuomitsijat jätetty kyydistä ja olemme ympäröineet itsemme toisilla erityisperheillä. Kollegani tietävät, missä mennään, mutta en välitä, ymmärtävätkö he vai eivät. Haluan vain kertoa, että perheemme tilanne on vaikuttanut ja vaikuttaa minun persoonaani ja työhöni.
 
Meillä on koko suku sekä äidin että isän puolelta jollain tavoin nepsyoireista, minä olen ainoa, jolla on diagnoosi. Huvitti tuo Helenan lapsen hysteerinen ötökkäkohtaus, minä olin lapsena aivan samanlainen, nykyisin olen hysteerinen vain pääni sisällä ötökän nähdessäni.

Minä olen kasvanut tässä suvussa koko ikäni ja kun vielä kaikki kaveritkin oli lapsena samanlaisia, niin oli siinä ihmetystä, kun työelämässä näin normaaleja, luulin heitä omituisiksi.

Minullahan mopo karkaa pahimmin kädestä, jos innostun siivoamaan. Siitä tulee niin hirveä sotku, että miehellä on kova homma saada aikaansaannokseni korjattua, kun voimat loppuvat kesken homman. Siksi pyrin siihen, etten vahingossa siivoa.

Kiitos ylläpidolle, että seuraat tätä ketjua.
 
Tätä tämä palsta on hienoimmillaan! Mahtavaa pohdintaa ja kokemuksia!

Meillä vanhempi lapsi on käynyt vaikka millaiset analyysit/teatit/psykologit mutta ei ole osattu nimetä mitään suoraan. On väläytelty adhd/add - diagnooseja mutta mikään ei suoraan sovi.

Lapsesta asti ollut todella totinen ja oikeasti vauvana esim harjoitteli käden liikkeen kontrolloimista ennen lelun käteen ottamista.
Oppi lukemaan kun oli 3 mikä aiheutti kamalaa ahdistusta kun kaupassa luki lehtien otsikot.

Ollut ajatuksellisesti aina luokkakavereitaan vuosia edellä mutta soisaaliset taidot paljon jäljessä. Lähinnä koittaa johtaa ja manipuloida ihmisiä eikä ole oikein empaattinen muita kun aivan lähimpiä kohtaan. Ja eläimiä! Eläinten kanssa tulee loistavasti toimeen, myös niiden "tappaja" eläinten joille jo annettu tuomio.

Tietyllä lailla aivan lukossa tunteiden kanssa. Vaan me lähimmät nähdään kuinka hauras pieni tyttö se onkaan. Muiden mielestä on kova tuleva liikenainen. Varsinkin tunteiden sanottaminen vaikeaa eikä ymmärrä miksi tuntee jotain yhtäkkiä.

Lapsena jos komensi hän hakkasi päätä lattiaan. Psykologi kertoi silloin, että lapsen on helpompi käsitellä fyysistä kipua kun sitä, että tuottaa vanhemmille pettymyksen. Ja hänelle se oli aina kova paikka koska on myös perfektionisti. Haastavaa mutta ihanaa kasvattaa tuollaista pikku keijua!
 
Muokattu viimeksi:
Tätä tämä palsta on hienoimmillaan! Mahtavaa pohdintaa ja kokemuksia!

Meillä vanhempi lapsi on käynyt vaikka millaiset analyysit/teatit/psykologit mutta ei ole osattu nimetä mitään suoraan. On väläytelty adhd/add - diagnooseja mutta mikään ei suoraan sovi.

Lapsesta asti ollut todella totinen ja oikeasti vauvana esim harjoitteli käden liikkeen kontrolloimista ennen lelun käteen ottamista.
Oppi lukemaan kun oli 3 mikä aiheutti kamalaa ahdistusta kun kaupassa luki lehtien otsikot.

Ollut ajatuksellisesti aina luokkakavereitaan vuosia edellä mutta soisaaliset taidot paljon jäljessä. Lähinnä koittaa johtaa ja manipuloida ihmisiä eikä ole oikein empaattinen muita kun aivan lähimpiä kohtaan. Ja eläimiä! Eläinten kanssa tulee loistavasti toimeen, myös niiden "tappaja" eläinten joille jo annettu tuomio.

Tietyllä lailla aivan lukossa tunteiden kanssa. Vaan me lähimmät nähdään kuinka hauras pieni tyttö se onkaan. Muiden mielestä on kova tuleva liikenainen. Varsinkin tunteiden sanottaminen vaikeaa eikä ymmärrä miksi tuntee jotain yhtäkkiä.

Lapsena jos komensi hän hakkasi päätä lattiaan. Psykologi kertoi silloin, että lapsen on helpompi käsitellä fyysistä kipua kun sitä, että tuottaa vanhemmille pettymyksen. Ja hänelle se oli aina kova paikka koska on myös perfekstionisti. Haastavaa mutta ihanaa kasvattaa tuollaista pikku keijua!
Mä en ole todellakaan mikään asiantuntija, mutta mulla tuli heti tämän luettuani ajatus, että tytöllä on asperger ei adhd. Mutta tämä vaan tälläinen ulkopuolisen heittämä kommentti yhden kirjoituksen perusteella. Ei tarvi ottaa tosissaan :shy:
 
Mä en ole todellakaan mikään asiantuntija, mutta mulla tuli heti tämän luettuani ajatus, että tytöllä on asperger ei adhd. Mutta tämä vaan tälläinen ulkopuolisen heittämä kommentti yhden kirjoituksen perusteella. Ei tarvi ottaa tosissaan :shy:
Asperger minullakin kävi mielessä Peppipupun tekstistä.

Välttämättä diagnoosia ei tarvitse, jos ympäristö on kannustava ja osaa ohjata lasta oikeilla keinoilla. Minulla keskimmäinen on aika varmasti autismin kirjolla, mutta tutkimuksiin ei ole viety, kun on pärjännyt aina hyvin.
Ei esikoinenkaan mikään perusmalli ole, mutta on itse aina löytänyt sopivat keinot, niin hänen kanssaan ei ole edes tarvinnut miettiä, tehdäänkö tutkimuksia vai ei.

Meillä kotona näistä ominaisuuksista on aina puhuttu avoimesti ja ne ovat osa arkea. Keskimmäinen tuli kerran koulusta nauraen, kun terveydenhoitaja oli lähestynyt häntä varovasti ja selittänyt, että ihmiset ovat aisteiltaan erilaisia. Lapsi oli vain nyökytellyt ja jättänyt kertomatta, että meillä on kotona mittava arsenaali kuulosuojaimia ja henkilökohtaiset korvatulpat ja satunnaiskäyttöön perhepakkaus korvatulppia ja kaupat valitaan hajun perusteella jne.
 
Hannuli77 :) Miten nyt jakselet? Jospa tuo tuhruttelu oli kuitenkin harmitonta ja pian pääset testaamaan:cheers

Täällä kp2....luomu inssi varattuna. Toivon molemmille pikaista plussaa, että päästäis tuonne odottajien puolelle:cheers:cheers:cheers

Kiitos kysymästä Tähti. Täällä on nyt dpo14 ja edelleen tuhruttelen samalla lailla kuin _joka päivä_ dpo 2 alkaen. Välillä jää vain pyyhkiessä, välillä tulee tippa siteeseen asti, mutta päivääkään ei ole ollut ilman tuhrua. Siis oikeasti vituttaa niin tämä kroppa, että harkitsen vakaasti ottavani ehkäisykapselin uudelleen. Oli ihanaa kun 3 vuoteen ei vuotanut, eikä hemmetti tarttisi miettiä kiertopäiviä tai kropan toimimattomuutta. Ei sillä, että ehkäisyä tarvisin. Nimim. 2.5v yritystä. Oikeasti, en ymmärrä mikä tää nyt on, ikinä ennen alkanut tiputtelu heti oviksen jälkeen, vaan loppukierrosta dpo10 paikkeilla.

Ja joo, testasin dpo 10 ja 11 hyvikseni tyylipuhtaat negat onestepin herkällä.
 
Takaisin
Top