Hento Haave
Sanaisen arkkunsa ammentaja
-
Muokattu viimeksi:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Kyllä meidän perheessä vauva olisi todellisessa hengenvaarassa, jos nukkuisi minun vieressäni. Omassa sängyssään minun vieressäni kuulee kyllä hengityksen, mutta ei jää yhdessä kanssani nalkkiin.Ei se itse asiassa ole ihan sama. Samassa sängyssä nukkuessa vauvan ja äidin unirytmit sykronoituvat. Vauva aistii äidin hengitysrytmin, sydämenlyönnit, ja sängyn hienoisten liikkeiden kautta havahtuu syömään silloin, kun äidinkin unessa on kevyempi vaihe (=äiti liikehtii unissaan) Joskus vauvat oikeasti tarvitsevat tätä viestintää oppiakseen ”nukkumaan oikein”. Se on myös uuden opettelua vauvalle. Erillisessä sängyssä vauva on enemmän omillaan, eikä voi oppia äidin kehon rytmeistä. Näillä seikoilla epäillään olevan yhteyttä myös kätkyt-kuolemien välttämisessä. Siis sillä, että vauvan hermosto voi olla joskus vielä niin kehittymätön, että hän tarvitsee viereensä toisen ihmisen, muistaakseen hengittää.
Ei se itse asiassa ole ihan sama. Samassa sängyssä nukkuessa vauvan ja äidin unirytmit sykronoituvat. Vauva aistii äidin hengitysrytmin, sydämenlyönnit, ja sängyn hienoisten liikkeiden kautta havahtuu syömään silloin, kun äidinkin unessa on kevyempi vaihe (=äiti liikehtii unissaan) Joskus vauvat oikeasti tarvitsevat tätä viestintää oppiakseen ”nukkumaan oikein”. Se on myös uuden opettelua vauvalle. Erillisessä sängyssä vauva on enemmän omillaan, eikä voi oppia äidin kehon rytmeistä. Näillä seikoilla epäillään olevan yhteyttä myös kätkyt-kuolemien välttämisessä. Siis sillä, että vauvan hermosto voi olla joskus vielä niin kehittymätön, että hän tarvitsee viereensä toisen ihmisen, muistaakseen hengittää.
Ihan selvennykseksi: me siis kaikki kollektiivisesti haluamme Tähdelle plussaa! Joku ulkopuolinen voi luulla toisin. Olemme huolissamme, että saako hän varmasti parasta mahdollista apua plussan tueksi.
Ja nyt peukkuja pystyyn jokaisen plussalle! Kaikille parhaat keinot käyttöön!
Tuossa jutussa HUSin apulaisylilääkäri puhui nimenomaan kätkytkuolemista, ei tukehtumisista. Juuri asian monimutkaisuuden ja selvittämöttömyyden takia on kiinnostava lukea uusia tutkimuksia, eli ihan oikeasti kiinnostaisi mainintasi tuosta samassa sängyssä nukkumisen vaikutuksesta.Jos äiti nukahtaessaan kääntyy lapsen päälle ja lapsi tukehtuu siihen, se ei ole kätkytkuolema. Ja tällaisia päällenukkumisia on tapahtunut ainoastaan silloin, kun äiti on ollut lääkkeiden/huumeiden/alkoholin vaikutuksen alaisena. Imettävän äidin vaistot on niin herkät, että ei ole mahdollista tukehduttaa lasta samassa sängyssä nukkuessaan.
Jos äiti nukahtaessaan kääntyy lapsen päälle ja lapsi tukehtuu siihen, se ei ole kätkytkuolema. Ja tällaisia päällenukkumisia on tapahtunut ainoastaan silloin, kun äiti on ollut lääkkeiden/huumeiden/alkoholin vaikutuksen alaisena. Imettävän äidin vaistot on niin herkät, että ei ole mahdollista tukehduttaa lasta samassa sängyssä nukkuessaan.
Eri ihmiset nukkuvat erilaista unta. En menisi väittämään, ettei kukaan koskaan nuku niin sikeästi. Ihminen itse tietää parhaiten, miten itse nukkuu.Komppaan tässä Hentohaavetta, koskaan ei kukaan nuku niin sikeästi....
Höpöhöpö, jos te itse ette nuku sikeästi ja teillä on eläimellisen hyvät vaistot, niin hieno homma teille ja teidän lapsille. Minä nukun aina sikeästi eikä siihen vaikuta se, kenen vieressä nukun tai olenko äiti tai imetänkö. Hyvissä unenlahjoissa on myös hyvät puolet, en jää valvomaan, vaikka heräisin yöllä hoitamaan lasta tai jostain muusta syystä. Nukahdan alle minuutissa siitä, kun pää kohtaa tyynyn.Komppaan tässä Hentohaavetta, koskaan ei kukaan nuku niin sikeästi....
Äiti harvemmin nukkuu sitäkään, ja vuorottelee sitten isän kanssa.
Yhdyntä ei ole sama asia kuin inseminaatio. Pesemättömät siittiöt elävät pidempään ja ovat hedelmöittymiskykyisiä myöhemmin kuin pestyt siittiöt. Pestyt siittiöt ovat heti valmiita, pesemättömät taas tarvitsevat sen 8-12 tuntia naisen elimistössä ennen kuin hedelmöitys on edes mahdollista.
Kollektiivisesti eli me kaikki kirjoittajat yhdessä toivomme sinulle plussaa. Minun yritystäni ei tässä ruodittu. Tsemppaan jokaista ja toivon jokaiselle plussaa, paitsi itselleni..
Yölento :) Millä tavalla kolletiivisesti? Sinähän olet täällä mukana tsemppaamassa, et plussaa jahtaamassa.
Jotta onnistumiselle on parhaat mahikset, on oltava ajoissa, oli sitten tavallinen pano tai sitten inssi.
Jostain syystä väitetään, että onnistumisen todennäköisyydet vähenevät, jos yhdyntä tapahtuu ovulaatiosta seuraavana päivänä.
Onnistuminen kasvaa, jos yhdyntä on jo ennen ovulaatiota.
Nyt esim. tämä inssi on tehty ovulaatiota edeltävänä hetkenä. Todennäköisyys on suurin.
Viikonloppuna Klinikka on kiinni ja maanantaina auki. Mikäli varaisin inssin maanantaille, olisi ovulaatio jo aikoja sitten ohitse ja onnistuminen vielä epätodennäköisempi.
Inseminaatiota ei mielellään tehdä enää ovisplussasta seuraavana päivänä, onnistumisen vähentymisen vuoksi. Toki vielä tehdään silloinkin, mutta ei ole enää ihannetilanne.

Tähti taitaa kyllä toivoa plussaa myös minulle :)

Olisin varmaan Suomen vanhin ylläriplussaYölento :) Sinä voit olla täällä aika jokeri!!
Tottakai yllätysplussa sinne![]()