----45+++++ kuumeiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Humpty me lähdetään reissuun kahden viikon päästä. En halua menkkoja reissuun. Ja joo on keltsiä mutta vahvempaa.

Miksi sulla piikit?

Okei ihanaa reissua <3 toivottavasti siellä pannaan alulle rakkauden hedelmä ;)

Mä sain irrotuspiikin Letro kiertoihin mukaan, ihan vaan varmistamaan muniksen kypsyminen ja irtoaminen
 
Aattelin sanoa oppilaille, että Aprillia :woot:, kun saavun
paikalle. He eivät siis tiedä tästä väärän open päivästä :dance011

Helena80 :) Eikös Aprillia ole vasta lopuksi.... :sad015

Ensin juksataan:p

Vedät vähän kemiaa siellä enkun tunnilla ja kerrot vaikka, että kemian opinnot on jatkossa enkuksi tms...:laughing002
Anna palaa!!!:laughing025
 
Löytyi vihdoin viimeisimmän hoidon suunnitelma (2017) - kp 2 Elonva 150, kp 3-7 Menopur 75. Tämän jälkeen Menopurin annostusta nostettiin, mutta jatkosuunnitelmaa en enää löytänyt. Muistaakseni Menopurin annostus oli tämän jälkeen 250. Orgalutran taisi alkaa kp 6.

Pernilla, Suski75 ja Motto78 :) Pitäisiköhän tuo Orgalutra hakea jo huomenna, kun eka ultra on tiistaina?

Jostain palstalta luin, että jollakin oli IVF-hoidon yhteydessä munitut munat ehtineet irrota, joten homma meni pipariksi. Eli ovulaatio oli ehtinyt tapahtunut, vaikka ei vielä pitänyt.

En tiedä miksi pelkään munivan liian paljon liian aikaisin:hungover:

Eikös keräys ole aika pian tuon ekan ultran jälkeen? Mä luulen, että kohta tulee kova kiire...:smiley-angelic006

Kot kot kot...kooot kot:chicken:!!
 
Helena80 :) Eikös Aprillia ole vasta lopuksi.... :sad015

Ensin juksataan:p

Vedät vähän kemiaa siellä enkun tunnilla ja kerrot vaikka, että kemian opinnot on jatkossa enkuksi tms...:laughing002
Anna palaa!!!:laughing025
Ehdottomasti näin!
Lisäisin ehkä myös kemian pistokokeen ohjelmaan. Englanniksi tottakai.
 
Lambi: Oon suht usein. Mut sen tietää onko niistä iloa jos ne vahvistuu heti. Jos ei niin ei ole. Nyt kun tuo tuhru tuli ei mitään järkeä enää testata :-)
 
Pernilla, Suski75 ja Motto78 :) Pitäisiköhän tuo Orgalutra hakea jo huomenna, kun eka ultra on tiistaina?

Jostain palstalta luin, että jollakin oli IVF-hoidon yhteydessä munitut munat ehtineet irrota, joten homma meni pipariksi. Eli ovulaatio oli ehtinyt tapahtunut, vaikka ei vielä pitänyt.

En tiedä miksi pelkään munivan liian paljon liian aikaisin:hungover:

Eikös keräys ole aika pian tuon ekan ultran jälkeen? Mä luulen, että kohta tulee kova kiire...:smiley-angelic006

Kot kot kot...kooot kot:chicken:!!
Riittää mun mielestä että varmistat saatavuuden apteekista, ja haet lääkäriltä tullessasi kun on tarpeen. :)

Ihan luonnollista on jännittää, etenkin kun eka kierros on aina vähän arpapeliä annostusten ja aineiden suhteen. Kaikkea voi tapahtua, mutta useammin kasvattelu sujuu hyvin eikä riistäydy hallinnasta. Etenkin kun ollaan jo veteraani-iässä, on ilman PCO- taustaa todennäköisempää että munia tulee hitaammin ja vähemmän.

Mä olin viimeksi keräykseen mennessä ihan varma, että ovis tapahtui liian aikaisin irrotuspiikin oikeasta ajoituksesta huolimatta, oli sen verran kovia tuntemuksia toisessa munasarjassa :chicken: (Spoiler alert - ei ollut irronnut) :hilarious:
 
Ihan luonnollista on jännittää, etenkin kun eka kierros on aina vähän arpapeliä annostusten ja aineiden suhteen. Kaikkea voi tapahtua, mutta useammin kasvattelu sujuu hyvin eikä riistäydy hallinnasta. Etenkin kun ollaan jo veteraani-iässä, on ilman PCO- taustaa todennäköisempää että munia tulee hitaammin ja vähemmän.

Mä olin viimeksi keräykseen mennessä ihan varma, että ovis tapahtui liian aikaisin irrotuspiikin oikeasta ajoituksesta huolimatta, oli sen verran kovia tuntemuksia toisessa munasarjassa :chicken: (Spoiler alert - ei ollut irronnut) :hilarious:

Motto78 :) Jännittää kyllä ja klinikan kanssa on muutama inssi mennyt "hutiin" koska ovis ehti jo tapahtua.

Voiko IVF:ssä olla myöhässä? Kaikki munat pitää olla ovuloimattomia?
Varaudun äkkilähtöön:singing:
Kp6-7
 
Motto78 :) Jännittää kyllä ja klinikan kanssa on muutama inssi mennyt "hutiin" koska ovis ehti jo tapahtua.

Voiko IVF:ssä olla myöhässä? Kaikki munat pitää olla ovuloimattomia?
Varaudun äkkilähtöön:singing:
Kp6-7

Ivf:ssä mennään aina isoimpien follien mukaan, just sen takia ettei varaslähtöjä tulisi. :)

Koska irrotuspiikki on aina ivf:ssä käytössä, ajoitus on yleensä kohdallaan. Irrotuspiikki otetaan tasan tarkalleen lääkärin määräämällä hetkellä, koska siitä 36 tunnin kuluttua on keräyspunktio. Irrotuspiikin pistoaika määritellään sen mukaan, että isoimmat follit on pistettäessä n. 17mm, eli eivät ihan vielä ole itsestään irtoamassa.

Irrotuspiikki "laukaisee" munasolujen irtoamisprosessin, ja kaikki follikkelit alkaa pikku hiljaa irrotella sisältöään. Punktiossa kaikki kypsät follit tyhjennetään. Jos joukossa on ollut myös pienempiä folleja, niin niiden sisällä olevat munasolut ei välttämättä ole kypsiä eikä siis hedelmöity kunnolla.

Toivotaan siis että tiistain ultrassa näkyy paljon tasakokoisia follikkeleita!
 
Munimistuntemuksia ei kannata jännittää, tuntemusten määrä ei kerro follien määrästä. Mulla on aina pistellyt tosi kovaa molempiin munasarjoihin kasvattelupiikkien johdosta, mutta follinalkuja on ollut yhtä aikaa max. vain 10 kpl, joista osa on kuihtunut pois ennen keräilyä. Toivotaan sulle parempaa satoa!

Motto78 :)
Pistely onkin ajoittain aika kovaa:chicken:
Joten voisi ihan säikähtää.

Kirjaimellisesti nipistää ja särkee. Hetken on käynyt burana mielessä, mutta selvinnyt ilman, koska piston tuntu ei kestä kauaa.

Johtuuko pisto siitä, että munasolu syntyy "pompsahtaa esiin", vai kasvaa?:rolleyes:

Elovanista nipisteli molemmista munasarjoista reippaasti taukoamatta, melkein paripäivää. Menopurista pistelty on voimakkaampaa, ja enemmän hetkellistä.

Miksi sinulla munasoluja on kuihtunut pois ennen keräilyä?

En tiedä kuinka isoa satoa haluan toivoa, kun se yksi hyvä munasolu olisi riittävä, mikäli sillä saadaan vauva maailmaan saakka:gen053
 
Kyllä mä voisin jotain maissiviljelmääkin käydä vähän tuulettamassa ajelulla.. hamppuviljelmät on vähän turhan arkoja ajeluille:shy:.
kerran toin zafirassani kolme vuohta 500km itäsuomesta, neljän lapsen lisäksi. Lapset oli mukana kyllä mennessäkin (en kidnapannut itäsuomalaisia:stop:..) tuli virtsat niskaan takaluukkua avatessa, ne oli kivasti menneet niihin pikku lokeroihin..

Uskokaa tai älkää mutta meinasin tuon kasvi peräkontissa kommentin lainata ja kirjoittaa että lisäksi voisi olla vuohi takapenkillä :hilarious: vitsinä. Muttei se ollutkaan. Mutta että oikein kolme :hilarious:
 
Motto78 :)
Pistely onkin ajoittain aika kovaa:chicken:
Joten voisi ihan säikähtää.

Kirjaimellisesti nipistää ja särkee. Hetken on käynyt burana mielessä, mutta selvinnyt ilman, koska piston tuntu ei kestä kauaa.

Johtuuko pisto siitä, että munasolu syntyy "pompsahtaa esiin", vai kasvaa?:rolleyes:

Elovanista nipisteli molemmista munasarjoista reippaasti taukoamatta, melkein paripäivää. Menopurista pistelty on voimakkaampaa, ja enemmän hetkellistä.

Miksi sinulla munasoluja on kuihtunut pois ennen keräilyä?

En tiedä kuinka isoa satoa haluan toivoa, kun se yksi hyvä munasolu olisi riittävä, mikäli sillä saadaan vauva maailmaan saakka:gen053
Pistely on yksilöllistä ja kiertokohtaista, mutta ei ihme jos nippailee kun munasolut kasvaa mikroskooppisen pienistä isommiksi - ne ei siis sano 'plop' ja ilmesty paikalle yllättäen. Se saattaisi kirpaista melkoisesti!

Se, paljonko soluja kypsyy valmiiksi missäkin hoitokierrossa, on myös yksilöllistä. Kunkin kierron johtofolli ja toissijaiset folliaihiot on määrittyneet munasarjoissa jo n. vuotta aiemmin.

Ikä vaikuttaa suuresti siihen, kuinka paljon noista toissijaisista saadaan kasvateltua kypsiksi asti vai hyytyvätkö matkalla vaikka kuinka paljon hormoneja pumpattaisiin elimistöön, AMH- ja FSH-arvot antaa osviittaa paljonko satoa voi odottaa.

40-vuotiaalle 5-6 keräyskypsää on jo tosi hyvä tulos. Mulla on jo AMH niin matala, että valmiiksi asti ei saada kuin 1-2/kierto, aihiot ei jaksa kehittyä kypsiksi. Saa nähdä onko DHEA:lla vaikutusta asiaan, jos vielä yritetään myöhemmin tänä vuonna yksi ivf omilla soluilla...

Munasolujen kehitys on muuten ihan älyttömän kiinnostava ja monimutkainen prosessi - jos teema kiinnostaa ja jaksaa kahlata läpi englanninkielistä lääkäritekstiä, tää on hyvä tietopaketti: https://www.glowm.com/section_view/heading/Follicle Growth and Development/item/288

Vaikka yksikin munasolu riittää, toivotaan Tähti sulle nyt ultrassa ainakin se 10 näkyvää follia, ja 5 tasakokoista kerättävää punktioon mennessä. Jos nelikymppisellä keskimäärin 80% munasoluista on viallisia, viidestä ainakin yksi olisi (tilastollisesti) hyvä?
 
Muokattu viimeksi:
Minulta kerättiin 19, niistä lopulta vain yksi oli terve. Eli kannattaa toivoa ihan kunnon satoa, koska tässä iässä valtaosa on sutta ja sekundaa.
 
Minulta kerättiin 19, niistä lopulta vain yksi oli terve. Eli kannattaa toivoa ihan kunnon satoa, koska tässä iässä valtaosa on sutta ja sekundaa.
Miten sulla Suski menikään noi määrät (kerätty/hedelmöittyi/pääsi diagnostiikkaan)?

Mun muisti heikkenee samaa tahtia munasarjojen kanssa :hilarious:
 
19 kerättiin, 9 hedelmöittyi, 7 lähti jakautumaan ja eli kolmepäiväiseksi, 3 pääsi blastoksi asti, 1 oli terve.
Mutta siis senhän takia niitä tuossa matkan varrella tippuu, että laatu ei ole riittävän hyvä. Parempilaatuisilla kato olisi huomattavasti pienempi.
 
Miten sulla Suski menikään noi määrät (kerätty/hedelmöittyi/pääsi diagnostiikkaan)?

Mun muisti heikkenee samaa tahtia munasarjojen kanssa :hilarious:

Motto ja Suski, mua on hoitopalaverissa sen verran infottu, että jos on vain yksi (1) hyvä, sille ei tehdä diagnostiikkaa, vaan siirretään suoraan kohtuun.
 
Pistely on yksilöllistä ja kiertokohtaista, mutta ei ihme jos nippailee kun munasolut kasvaa mikroskooppisen pienistä isommiksi - ne ei siis sano 'plop' ja ilmesty paikalle yllättäen. Se saattaisi kirpaista melkoisesti!

Se, paljonko soluja kypsyy valmiiksi missäkin hoitokierrossa, on myös yksilöllistä. Kunkin kierron johtofolli ja toissijaiset folliaihiot on määrittyneet munasarjoissa jo n. vuotta aiemmin.

Ikä vaikuttaa suuresti siihen, kuinka paljon noista toissijaisista saadaan kasvateltua kypsiksi asti vai hyytyvätkö matkalla vaikka kuinka paljon hormoneja pumpattaisiin elimistöön, AMH- ja FSH-arvot antaa osviittaa paljonko satoa voi odottaa.

40-vuotiaalle 5-6 keräyskypsää on jo tosi hyvä tulos. Mulla on jo AMH niin matala, että valmiiksi asti ei saada kuin 1-2/kierto, aihiot ei jaksa kehittyä kypsiksi. Saa nähdä onko DHEA:lla vaikutusta asiaan, jos vielä yritetään myöhemmin tänä vuonna yksi ivf omilla soluilla...

Munasolujen kehitys on muuten ihan älyttömän kiinnostava ja monimutkainen prosessi - jos teema kiinnostaa ja jaksaa kahlata läpi englanninkielistä lääkäritekstiä, tää on hyvä tietopaketti: https://www.glowm.com/section_view/heading/Follicle Growth and Development/item/288

Vaikka yksikin munasolu riittää, toivotaan Tähti sulle nyt ultrassa ainakin se 10 näkyvää follia, ja 5 tasakokoista kerättävää punktioon mennessä. Jos nelikymppisellä keskimäärin 80% munasoluista on viallisia, viidestä ainakin yksi olisi (tilastollisesti) hyvä?

Motto78 :) Oot tietopakkaus!

Ja kiitos! Vielä 40-vuotiaana tilanne ois hyvä. Tänään virallisesti olen lähempänä 50v. ikää, kuin 40v. ikää.

Oiskohan jossain tilastoa IVF-hoitojen tuloksista 46-vuotiaille?

Miten sinulla Motto78 jatkuvat nyt hoidot, ellet ole raskaana?:rolleyes:
 
Tähti yhtä ei oikein kannata testata kun lähettäminen niin kallista vs testaus. Eli hommassa on yksi löhteysmaksu ja testimaksuja solujen määrän kertoimella. Näin useamman solun lähettäminen ja testaus tulee halvemmaksi.
 
Takaisin
Top