----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kurpitsat, sipulit ja avomaankurkut ovat aina varmoja. Mitä teet kurpitsasta? Itse väännän marmeladia. Tosi hyvää.
Eihän tässä meinaa malttaa odottaa kesää.
Nämäkin täytyy suojata kasvun alkuun ja loppuun jänisverkolla :wacky:, talvikurpitsat teen yleensä uunissa soseeksi-jota sitten lykkään vähän joka paikkaan. Lätyissä ja sosekeitoissa sekä leivonnaisissa menee eniten. Ne säilyy niin hyvin huoneenlämmössä, että vieläkin on pari koskemattomana koristamassa. Tänä vuonna tuli ab neljä kottikärryllistä kurpitsaa:grin, isoimmat oli 36kiloisia:happy3. Ihan huoletta myös kanoille niitä syöttänyt. Kun ensin ne niiltä huolella suojannut:laughing021.
Kyllä kesä jo kutkuttelee.. Siementilauksia täytyisi laittaa menemään!

Aika huikeita satoja. Kyllä kanankakalla kasvaa.

Mie kasvatan sisällä aluksi kannellisessa akvaariossa ja siirrän sitten isompina ulos. Säilyy helpommin. Kasvimaalle kylvän suorat rivit siemeniä ja lopputulos on usein sekasotku. Pitää harkita siis verkkoa. Mitenhän kissat ja kanat tulee toimeen? Taitais mirrit jäädä altavastaajiksi.

Saas nähdä millainen on ensi kesä. Ehkä vettä sataa reippaasti, kun viime kesä oli niin kuiva.
Uskoisin että kanat menee kissojen kanssa ihan hyvin,suosittelisin!:grin
Eniten tota pehkupohjaa kurpitsapenkeille tosin tulee märehtijöiden talvialusista. Saa aika monta sataa kottikärryllistä sitä kesällä tyhjätä. Hyvää liikuntaa:hilarious:,kun eihän sitäkään ole voinut mitenkään koneilla tyhjättäväksi rakentaa..

Mulla on muutama kasvilaatikko noille salaatti ymsyritelmille, jotka ab 1.2x1.2metrisiä,kolmen laudan korkuisia laatikoita. Niihin saa helposti jänisverkon viritettyä suojaksi. Loppukausi vaan hankala jos kasvit kasvaa kiinni verkkoon. Sieltä kiva repiä niitä kituisia porkkanoita.. Tarvisin sellasen suht kork aidatun pienen kasvimaan jonne kanat ei pääse, mutta olis helppo kuitenkin hoitaa kasvit. Ehkä sitten vauvan jälkeen :shy:..

Minä olen välillä viljellyt paljon kaikkea ja toisinaan vähemmän. Nyt on menossa se hiljaisempi kausi. Innokkaimpina vuosina tähän aikaan on ollut jo ikkunalaudat täynnä sirkkataimia.

Minä pidän kaikista vuodenajoista, talvestakin. Tänä talvena on ollut tosi kiva kun lunta on tullut usein, niin on saanut tehdä lumitöitä joka päivä. Tänään oli ihania vesilätäköitä mutta illalla melkein hermostuin, kun lähdin rattailla kauppaan ja ajoväylältä oli tehty lumityöt jalkakäytävälle, suojatien kohdalla oli Atlantti ja kävelytiellä rattaat upposivat kymmenen senttiä. Kädet huusi hoosiannaa ja jos hikoilisin, niin olisi hikikarpalot kastelleet hattua. Mutta kun päästiin pihaan, rännistä oli luisunut tiiliskiven mallisia jäälohkareita, tehtiin jäälyhty pojan kanssa.

Tähti, tietäähän se miehesi että viroonkin hänen pitää lähteä mukaan ja sinne on vähän pidempi matka

. Ei sitä pahoinvoivana pysty ihmeisiin. Yhtään toiveikas ole. Eikä vielä edes kp1. Mihin lie mennyt.
Niin totta. Ja isolla mahalla on raskas nostaa kovin isoja kaalinpäitä.
Ei tarvitse tulla kp1, ehkä enää ikinä. Katos jos vaikka putkeen siitä vauvan jälkeen vaihdevuodet. Optimismilla etiäpäin.

Pultsaripenkki kuulostaa kyllä liian vulgaarilta. :wink
Pikemminkin ”salainen puutarha”-hengessä romanttinen penkki vanhojen puolivilliintyneiden omenapuiden ja ruusupensaiden katveessa.:happy:
Sä kuvailit sen paljon paremmin:hilarious:, just sitä mä tarkoitin:grin!

Saanut tehdä lumitöitä. Helppoahan sinun on, kun sulla on se lapiomies siellä.

Omalleni ostin uuden kolan ja lapion toiveekkana, mutta enemmän mäenlaskuun on keskittynyt.
Pojalla on lapio, lumikola ja aura-auto eikä malta mäkeä laskea vaikka tehtiin ihan lapiovaraston viereen sopiva pulkkamäki ja pihan perällä olisi peppumäki, on enemmän työmiehiä. Aika monena päivänä on tehty naapureidenkin lumityöt kun ei malta olla lapioimatta. Tänään päästiin hiekottamaankin ! Minä kannan hiekkaämpäriä ja poika sirottelee hiekat.

Ovisplussa - kp 11/12 - normikierrossa vaihteeksi, jee! :grin

Viherpeukalointi on viime vuosina jäänyt väliin ensin vauvavuosien ja myöhemmin muiden kiireiden takia. Harrastusta häiritsevät myös pahasti ahneet etanat! Tänä vuonna voisi laittaa lasten kanssa kasvamaan tomaattia, pottua ja muuta - öttiäisiä tai ei.

Viro alkaa täälläkin kiinnostaa, mutta käytännössä (perhe)ristelylomien ajoittaminen omiin kiertoihin, työkuvioihin ja muihin aikatauluihin lienee oikeasti enemmän kuin haasteellista! :rolleyes:

Olin tänä vuonna ensimmäistä kertaa Virossa käymässä lähes kahteenkymmeneen vuoteen... laivamatkailu on muuttunut ihan täysin tuossa ajassa. Silloin viime vuosituhannella laiva kiikkui aalloilla 5-6 tuntia suuntaansa, eikö Tallinnaan kannattanut lähteä jos ei aikonut vähintäänkin yöpyä siellä. Nyt lahden yli pääsee kahdessa tunnissa ja lippukin maksaa alle 20 €.

Tämän kun olisin esikoisen tekemistä suunnitellessani tiennyt, olisi esikoinen taatusti tehty Virossa. Ei niin, että olisin täällä Suomessa huonoa hoitoa saanut, mutta tosiaan kun hinnat ovat halvemmat Virossa.

On se harmi, että ette ole naapureitamme.
Täytyy myöntää että jos ei ehditä tehdä kaikkien lumitöitä, niin valitaan ensin yli 90-vuotiaiden pihat ja siitä sitten ikäjärjestyksessä. Meidän naapurustossa 40+ on nuorimmasta päästä, joten ei ehkä joka sateen jälkeen teidän pihaa olisi kolattu kuitenkaan,mutta käyhän täällä se traktori.

Takaisin