----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nää on myös esimieskohtaisia juttuja. Oon itse ollut kolmen eri maalaisen firman palveluksessa (suomalaisten lisäksi kahta muuta EU-maata), ja esimiehet on olleet joko suomalaisia tai ulkomaalaisia. Yhden ulkomaisen, suomessa toimivan organisaation sisällä piti muistutella työlainsäädännöstä isolle (ei-suomalaiselle) pomolle, mutta laki on onneksi selkeä.

Nihkein näissä asioissa oli kuitenkin yksi suomalainen naispuolinen esimies ulkomaisessa organisaatiossa, hänelle en varmaankaan olisi kertonut jos yritys olisi silloin ollut päällä.

Kun lähdin itse hoitoihin, mulle oli selvä että kertoisin silloiselle esinaiselle. Hän otti asian todella hyvin, ja oli tukena myös menetettyääni raskauden. Yksi syy kertomiseen oli juuri se, että hän tietäisi miksi hommani voisi olla vähän tahmeita.

Vaihdoin viime vuonna työpaikkaa, ja babyprojektista tietää esimies ja muutama kollega. En itse voisi olla työpaikassa, jossa tähän suhtauduttaisiin negatiivisesti, mutta ymmärrän että tilanteita on monenlaisia ja että asiasta kertominen on todella henkilökohtaista.

Muokattu viimeksi:
Miten siis tekisit jos raskaus alkaisi? Heti vaan nauvolalapunkanssa työnantajalle? Sama piinahan jatkuisi silloinkin, jossei palkatta voi pois olla?
Siis kyse ei nyt ollut siitä onko mikäkin palkallista vaan siitä että onko sillä loppupeleissä väliä?

Lambi :) En toki kertonut raskaudesta ennen 12viikkoa.

Töissä raskaus otettiin hyvin vastaan ja Neuvolat oli automaattisia, palkallisia käyntejä. Ei meillä tavallisesti vaadita Neuvolasta todistusta.

Ei palkattomuus ole maailmaa kaatavin juttu. Lääkärissä saa käydä vapaasti, eikä se ole palkatonta. Lääkärikäynnit kattavat kaikki yleislääkärin palvelut.

Paljon tiukempia työantajia on olemassa, kuin omani.

Last edited by a moderator:
Suomessa joka tapauksessa noudatetaan Suomen työlainsäädäntöä. En ole vielä hoksannut, mikä siellä teillä töissä on hyvin. Paitsi raha. Rahaa on myös sellaisilla työnantajilla, joilla työntekijöitä kohdellaan hyvin, palkataan riittävästi henkilökuntaa ja annetaan mahdollisuus yhdistää työ ja perhe-elämä.

Yölento :) Ainakin hyvin on lähtenyt osittainen hoitovapaa käyntiin, että yhdistäminen onnistuu :)

Ylitöitä ei meillä teetetä.

Tiedä sitten jos mielestäsi työpaikkani on huono, mutta olen nähnyt monia työpaikkoja ja kokenut myös todella huonojakin työpaikkoja. Tämä työ on toistaiseksi kelvannut ja onnistuipa jopa äitiyslomakin.

Oletko koskaan kohdannut työpaikkaa, jossa palkka ei tule ajallaan? Tai vaikka kuukauden myöhässä? Jatkuvasti....

Entä yritys, joka on jatkuvassa YT - rumbassa? Henkilöstö lopen kyllästynyt ja peloissaan.

Entä yritys, jossa teetetään korvauksetta jatkuvasti ylitöitä?

Entä yritys, jossa johtajat/omistajat ovat korruptioitueita, eikä mitään luottoa heihin voi olla? Huijaavat työntekijöitä ja asialkaita.

Yrityksessä, joka on konkassa, ja toimimisesta miljoonan ongelman kanssa? Asiakkaille hymyillen.

Tuossa muutama kysymys, enemmänkin esimerkkejä olisi....

Minusta raha ei ole huono asia, liika ahneus toki on. Oma palkka on kuitenkin ihan mediaani alan palkka, ettei voi sanoa rahan takia töissäkään käyvän. Lait noudatetaan, mutta sovelletaan ulkomaisen omistajan mukaan.

:greet025 onko täällä piakkoin r-testaajia?

Dpo 7 - ei viitsi hötttöillä

Plussaa kaikille!!!:blob6:blob7:blob3:blob6

Ja on muuten jännitävä paikka miettiä (toivottavasti kohdalle osuvaa) mahdollista vauva-arkea, kun on koko aikuisikänsä määrittänyt itsensä pitkälti uran kautta. Odotan innolla. :grin

Motto78 :) Meissä on paljon samaa!

Olen myös elänyt vain uralle. Nyt tuon 2-vuotiaan kanssa elämä on erilaista ja uran tärkeys väistämättä jää vähän jalkoihin.

Toivotaan pikaista plussaa!!!!:blob3:cheers:cheers:cheers:cheers:cheers

missä se ongelma on?
Mä luen niinpaljon ristiriitaisuuksia näissä nyt, sorry vaan:think005

Lambi :) Tuskin ongelmaa onkaan.

Oma jaksamista mietin IVF:ää ajatellen.

Meillä on kuitenkin suoriuduttava hommista, eikä jaksamattomuutta voi perustella hormonipistoksilla tms.

Itse en kertoisi asioistani työpaikalla, varsinkaan, kun kaikki ovat miehiä. Ei ole naisia, jotka tietäisivät jotain lapsettomuudesta. Olen ainoa Äitiyslomalla ollut henkilö koko talossa.

Tilanteita on monia, kuten Motto78 hienosti ilmaisia asian :)

Äitiysneuvolan ja lastenneuvolan kuuluukin olla palkallista, jos ne osuvat työvuoron päälle, eikä ole mahdollista vaihtaa vuoroja. Tämäkin on lakiin kirjoitettu, eikä mikään työnantajan hyvää hyvyyttään tekemä päätös. Työnantajalla ei ole vaihtoehtoja.

Tuollainen "suoriuduttava hommista" pätee ainoastaan, jos sinulla on vastuualue ilman työaikoja, ja yleensä esimiehillä ja johtajilla on tällainen työsopimus. Ne, joilla on työsopimuksessa työajat tai sovitut tuntimäärät, tekevät sen verran hommia kun työajan puitteissa kerkeää, ja sitten loput jäävät tekemättä. Esimiehen tehtävä on varmistaa, ettei kellään ole enempää töitä kuin mitä hän kerkeää työajallaan tekemään. Tuntimääristä toki poistetan sairausajat. Ja on esimiehen tehtävä katsoa, että yhden sairastaessa joku muu tekee sairastavan hommat, koska ne todellakaan eivät ole sairastajan vastuulla. Tai sitten ne jäävät tekemättä, ja se on esimiehen syy, ei sairastajan.

Minulla nykyään hanskat tippuvat välittömästi jos olen vuosilomalla tai saikulla, eikä tämä ole ikinä häirinnyt työssä etenemistäni. Se on esimiesten mielestä täysin luonnollista.

Muokattu viimeksi:
Yölento :) Ainakin hyvin on lähtenyt osittainen hoitovapaa käyntiin, että yhdistäminen onnistuu :)

Tiedä sitten jos mielestäsi työpaikkani on huono, mutta olen nähnyt monia työpaikkoja ja kokenut myös todella huonojakin työpaikkoja. Tämä työ on toistaiseksi kelvannut ja onnistuipa jopa äitiyslomakin.

Oletko koskaan kohdannut työpaikkaa, jossa palkka ei tule ajallaan? Tai vaikka kuukauden myöhässä? Jatkuvasti....

Entä yritys, joka on jatkuvassa YT - rumbassa? Henkilöstö lopen kyllästynyt ja peloissaan.

Entä yritys, jossa johtajat/omistajat ovat korruptioitueita, eikä mitään luottoa heihin voi olla? Huijaavat työntekijöitä ja asialkaita.

Yrityksessä, joka on konkassa, ja toimimisesta miljoonan ongelman kanssa? Asiakkaille hymyillen.

Minusta raha ei ole huono asia, liika ahneus toki on. Oma palkka on kuitenkin ihan mediaani alan palkka, ettei voi sanoa rahan takia töissäkään käyvän. Lait noudatetaan, mutta sovelletaan ulkomaisen omistajan mukaan.

Tuo onnistuipa äitiyslomakin särähti mun korvaan.
Se on laissa säädetty että äitiyslomalle jäädään.
Sen saaminen on automaattisesti selvä asia oli sitten töissä missä tahansa.
Se ei ole mikään asia joka onnistui koska se ei voi olla onnistumatta.

Kyllä Suomessa mennään kuten meidän lait sanoo oli sitten työnantajana mistä päin maailmaa tahansa.

Jokainen saa antaa lapsille luvan tulla kun itsestä siltä tuntuu ja työnantaja vain sopeutuu tilanteeseen.
Se ei edes ole millään lailla työntekijän päänvaiva miten hänen työnsä tulee hoidetuksi sairausloman tai neuvolakäynnin aikana.
Sama koskee äitiyslomaa jne.

En ole tavannut tällaisia työnantajia. En omissa työpaikoissani enkä sukulaisten enkä ystävien työpaikoissa.

Lambin kanssa olen kyllä samaa mieltä, että ristiriitaisuuksia viesteistä löytyy. Ja Suski kirjoittaa asiaa, niin myös wm. Ja moni muu.

Tähti, haluatko oikeasti lapsen vai äitiysloman ?

Hehhe :) EIhän Äitiyslomalla voi olla ilman lasta.

Toista ollaan hankkimassa ja mies väläytti IVF:ää viimeksi eilen.

Pitäisi alkaa keskustella siitä klinikan kanssa nyt piakkoin :)
Äitiysloma on muutaman kuukauden ja lapsi lopun elämää.

Tuo onnistuipa äitiyslomakin särähti mun korvaan.
Se on laissa säädetty että äitiyslomalle jäädään.
Sen saaminen on automaattisesti selvä asia oli sitten töissä missä tahansa.
Se ei ole mikään asia joka onnistui koska se ei voi olla onnistumatta.

Kyllä Suomessa mennään kuten meidän lait sanoo oli sitten työnantajana mistä päin maailmaa tahansa.

Jokainen saa antaa lapsille luvan tulla kun itsestä siltä tuntuu ja työnantaja vain sopeutuu tilanteeseen.
Se ei edes ole millään lailla työntekijän päänvaiva miten hänen työnsä tulee hoidetuksi sairausloman tai neuvolakäynnin aikana.
Sama koskee äitiyslomaa jne.

Wheelchair Mama :)

Nykyisessä työpaikassa tottakai onnistuu... älkää demonisoiko!

Aiemmissa ttöpaikoissa olisi näinkin huonosti voinut olla, ettei olisi onnistunut. Ei siis tässä nykyisessä!

Tottakai se särähtää, mutta on työpaikkoja, joissa saa lähtöpakit sen jälkeen, kun kerrot raskaudesta.
Tai sitten kiristetään asialla, ettei sovi suunnitella äitiyslomia työnantajan tilanteen takia.

Mitähän lakia nykyinen työnantajani on jättänyt noudattamatta?

Tietääkseni sellaista ei ole!:laughing002

Ja uusi äitiysloma onnistuu ihan yhtä hyvin, kuin ekakin. Se on eri juttu, jos joku työntekijä ei asiasta sitten tykkää....

Tuollainen "suoriuduttava hommista" pätee ainoastaan, jos sinulla on vastuualue ilman työaikoja, ja yleensä esimiehillä ja johtajilla on tällainen työsopimus. Ne, joilla on työsopimuksessa työajat tai sovitut tuntimäärät, tekevät sen verran hommia kun työajan puitteissa kerkeää, ja sitten loput jäävät tekemättä. Esimiehen tehtävä on varmistaa, ettei kellään ole enempää töitä kuin mitä hän kerkeää työajallaan tekemään. Tuntimääristä toki poistetan sairausajat. Ja on esimiehen tehtävä katsoa, että yhden sairastaessa joku muu tekee sairastavan hommat, koska ne todellakaan eivät ole sairastajan vastuulla. Tai sitten ne jäävät tekemättä, ja se on esimiehen syy, ei sairastajan.

Minulla nykyään hanskat tippuvat välittömästi jos olen vuosilomalla tai saikulla, eikä tämä ole ikinä häirinnyt työssä etenemistäni. Se on esimiesten mielestä täysin luonnollista.

Suski75 :) Toimenkuva on hieman auki, vaikka siihen olen pyytänyt selvyyttä. Asia etenee, mutta hitaasti. Töitä on todella paljon ja ylitettiin vuoden budjetti yli 300%.

Mulla kanssa hanskat tippuu, kun tunnit täyttyvät tai olen sairaana. Työnantaja ymmärtää sen täysin!

On eri asia, jos jokin hankala tyyppi firmasaa ei.... hankalia ihmisiä on joka työpaikalla, eikä mikään työpaikka ole täydellinen.

Wheelchair Mama :)

Nykyisessä työpaikassa tottakai onnistuu... älkää demonisoiko!

Aiemmissa ttöpaikoissa olisi näinkin huonosti voinut olla, ettei olisi onnistunut. Ei siis tässä nykyisessä!

Tottakai se särähtää, mutta on työpaikkoja, joissa saa lähtöpakit sen jälkeen, kun kerrot raskaudesta.
Tai sitten kiristetään asialla, ettei sovi suunnitella äitiyslomia työnantajan tilanteen takia.

Mitähän lakia nykyinen työnantajani on jättänyt noudattamatta?

Tietääkseni sellaista ei ole!:laughing002

Ja uusi äitiysloma onnistuu ihan yhtä hyvin, kuin ekakin. Se on eri juttu, jos joku työntekijä ei asiasta sitten tykkää....
Wm varmasti tarkoitti, että jokaisessa Suomessa sijaitsevassa työpaikassa äitiysloman on pakko onnistua. Ei ole mahdollista, että äitiysloman voisi jotenkin evätä tai siitä voisi rangaista tai sen vuoksi irtisanoa.

Uran ja perheen yhdistäminen onnistunut täälläkin ihmeen kaupalla.

Vaikea kuitenkin mieltää, että olisin uraihminen pohjimmiltaan - lähinnä kunnianhimoinen suorittaja.

Olen työskennellyt pääasiassa pienissä yrityksissä, joissa on ollut mahdollisuus vaikuttaa työnkuvaan ja työaikoihin. Ulkomaalaisia omistajiakin on ja on ollut. Siitä huolimatta olen saanut työasiat järjestettyä perheen ohella.

Vanhempainvapaan jälkeen aloitin tekemällä lyhennettyä työpäivää. Ensin 4-tuntisia päiviä ja myöhemmin 6-tuntisia. Nyt kun nuorin lapsista on 3-vuotias, työaika on normaali. Työnantajakin on vaihtunut.

Ongelmani on ylitunnollisuus. Nolottaa myöntää, että aika usein hoitelen työasioita myös varsinaisen työajan ulkopuolella. Meillä on kuitenkin sovittu, että ylityöt voi aina myöhemmin ottaa vapaana ja pidän siitä itsekin kiinni.

Ja jos lapset ovat kipeinä tai itse olen flunssainen - päivystän vapaaehtoisesti läppärin ääressä kotona :smiley-ashamed008

Toisaalta työni on mielekästä ja työyhteisöön kuuluminen on merkityksellistä minulle. Toki työstä saamani korvauskin motivoi ja ennen kaikkea positiivinen palaute.

Tiedättekö miten kusessa on työnantaja jos työntekijä voi osoittaa että raskaus on vaikuttanut työsopimuksen kestoon?
Siinä joutuu maksumieheksi heti. Muutenkin irtisanominen on helvetin vaikeaa vaikka työntekijä oikeasti ei hoitaisi töitään.
Todella herkästi irtisanomiset muutetaan työnantajaa vastaan.
Ja lain mukaan työhaastattelussa ei saa kysyä raskaudesta. Ei vaikka se näkyisi kilometrin päähän.

Wm varmasti tarkoitti, että jokaisessa Suomessa sijaitsevassa työpaikassa äitiysloman on pakko onnistua. Ei ole mahdollista, että äitiysloman voisi jotenkin evätä tai siitä voisi rangaista tai sen vuoksi irtisanoa.

Yölento :) Näin laissa, mutta ei aina käytännössä!

Meillä töissä ei tuota laittomuutta harrasteta, mutta monissa muissa työpaikoissa kylläkin.

Takaisin