----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pernilla :) Mitä tahdot sanoa?:rolleyes:

Kuinka myöhään?:rolleyes:

Ei siis lopu 46v.ikään.
Ja mistä tiedät tämän asian.

Tämä tieto antaa toivoa!!:gen053:Heartpink
Kyselin asiaa lahjasolujen kannalta viimeksi. Käsittääkseni koskee muitakin pakastettuja alkioita, koska esim. alle 43-vuotiaana aloitettujen hoitojen pakastettuja soluja voidaan siirtää vielä myöhemminkin Kela-korvattavina. Kannattaa tsekata klinikalta.

Pernilla :) Pystyykö myrkkyjen kanssa käymään töissä, niin, ettei työnantaja ala epäillä mitään?

Jaksaako käydä nornaalisti töissä myrkyistä huolimatta?:rolleyes:

Poissaolot ois nyt helpompi, nyt kun on hetken osittaisella hoitovapaalla.
Tosiaan jaksaa vaikka mitä!!!! :grin Ei tässä iässä pitäisi rajoittaa menoa, koska soluja ei kypsy niin valtavaa määrää kuin nuoremmilla. Kävin itse treenailemassakin töiden lisäksi. Jos soluja olisi paljon tulossa, niin liikuntarajoiteitta (ei vartalon voimakkaita kiertoja yms) tulisi lähempänä keräystä ja sen jälkeen.

Ainoa harmitus on piikitykset, jotka on otettava aina samaan aikaan joka päivä. Nekin kyllä hoituu kätevästi vaikka työpaikan vessassa alkuharjoituksen jälkeen.

Keräyspäivä on sairaslomapäivä. Siitä onkin jo ollut puhetta aiemmin. Jos harvinainen hyperstimulaatio iskee, niin huonovointisuutta voi olla vielä seuraavanakin päivänä.

Kyselin asiaa lahjasolujen kannalta viimeksi. Käsittääkseni koskee muitakin pakastettuja alkioita, koska esim. alle 43-vuotiaana aloitettujen hoitojen pakastettuja soluja voidaan siirtää vielä myöhemminkin Kela-korvattavina. Kannattaa tsekata klinikalta.

Pernilla ;) Ihana kiitos!!:Heartpink Tulee ihan optimistinen olo.

Miten teillä meni siellä keskusteluissa lahjasolujen kanssa? Toivotaan parasta tulosta!!:cheers:cheers:cheers:cheers

Paljon ei teilläkään enää ole aikaa tuhlattavaksi

Tosiaan jaksaa vaikka mitä!!!! :grin Ei tässä iässä pitäisi rajoittaa menoa, koska soluja ei kypsy niin valtavaa määrää kuin nuoremmilla. Kävin itse treenailemassakin töiden lisäksi. Jos soluja olisi paljon tulossa, niin liikuntarajoiteitta (ei vartalon voimakkaita kiertoja yms) tulisi lähempänä keräystä ja sen jälkeen.

Ainoa harmitus on piikitykset, jotka on otettava aina samaan aikaan joka päivä. Nekin kyllä hoituu kätevästi vaikka työpaikan vessassa alkuharjoituksen jälkeen.

Keräyspäivä on sairaslomapäivä. Siitä onkin jo ollut puhetta aiemmin. Jos harvinainen hyperstimulaatio iskee, niin huonovointisuutta voi olla vielä seuraavanakin päivänä.

Pernilla :) Kuullostaa lähes helpolta....ja kannattais siis vielä kokeilla:smiley-angelic003

Kiitos helpottavasta selvennyksestä!:notworthy
Eli jaksaa käydä töissä:laughing002

Miten teillä meni siellä keskusteluissa lahjasolujen kanssa? Toivotaan parasta tulosta!!:cheers:cheers:cheers:cheers

Paljon ei teilläkään enää ole aikaa tuhlattavaksi
Tik, tak.. Kello raksuttaa vähän turhan äänekkäästi :wideyed:

Käytiin lahjasoluneuvonnassa, mutta päätettiin ottaa vielä aikalisä. Onhan meillä ollut jo onnea saada kaksi lasta.

Kuten M-M:kin totesi, ihanaa nauttia vauva- ja taaperovuosien jälkeen rauhallisesta ja seesteisestä elosta. Tosin meillä ei ollut niitä korvatulehduksia, mutta muuten välillä rankkoja aikoja. Olikohan se lapsiluku jo tässä vai?? Siihen kysymykseen tuleekin jo vastaus tämän vuoden aikana. Siinä mielessä hyvin jännittävä alku tälle vuodelle.

Muokattu viimeksi:
Pernilla :) Kuullostaa lähes helpolta....ja kannattais siis vielä kokeilla:smiley-angelic003

Kiitos helpottavasta selvennyksestä!:notworthy
Eli jaksaa käydä töissä:laughing002
Jaksaa tosiaan. Ei ainakaan minulla ollut mitään ongelmaa. Mietin lähinnä, että kuinka pian keräyksen jälkeen (seuraavana päivänä?) pääsee treenaamaan :)

Lievä hyperstimulaatio pelotti, mutta yleensä aloitetaan pienemmällä annostuksella. Aikaisemmissa hoidoissa minulla ei ollut mitään oireita.

Muokattu viimeksi:
Suosittelen siis kyllä ivf-hoitoa. Tosin tässä iässä onnistuminen vaatii kyllä jo ihan mieletöntä tuuria...

Muokattu viimeksi:
Nykyään julkisella saa lapsettomuushoitoa myös yli 40 v, toisin kuin yleisesti annetaan ymmärtää. Vaatimuksena on lähete yksityiseltä, ja se että lääkäri arvioi raskauden todennäköisyyden ylittävän tietyn prosentuaalisen rajan ( en muista paljonko tämä raja oli, mutta jos esim takana hiljattain alkanut luomuraskaus ja km, sekä kaikki arvot kunnossa, niin raja ylittyy ”heittämällä”.

Julkisella ikäraja myös vaihtelee paikkakunnittain. Nykyistä valinnanvapaus-mahdollisuutta voi hyödyntää tässä. Esim. Helsingissä ikäraja kuulemma 38 v ( tätä en ole varmistanut mistään, yksityiseltä lääkäriltä kuullut), Tayssissa ikäraja 41,5 v.

Aikaisemmin ikäraja oli sen 40 v. Muuttui muutama vuosi sitten, mutta tästä ei tunnut monet alan ammattilaisetkaan olevan tietoisia. Terveyskeskuksessa js neuvolassa hoettiin edelleen 40 v rajaa, samoin ensin käyttämälläni yksityisellä lääkäriasemalla. Onneksi lopulta kysyin asiaa suoraan Tayssista.

Muska77 :) NIPT saa ihan kaikki, yksityisellä.

Me oltiin toki julkisella, mutta korkean iän takia tutkimus maksoi yksityisen verran. Enää en muista hintaa, mutta raskaana, ei millään hinnalla olekaan väliä :)

Julkisellahan lakataan hoitamasta jo 40v., jälkeen. Vain tutkitaan, ei hoideta.:laughing021Tuohon ikään kunnei kaikki ole vielä edes aloittaneet lastenhankintaa...

Siis täällä meillä päin nipt saa ilmaiseksi julkisella kaikki 40v täyttäneet.

Yölento :) NIPT on uusi, se tuli ihan pari - kolme vuotta sitten ja pk-seudulle aluksi. Näin mulle sanottiin. Oltiin melkein ekoja testissä tämän ekan raskauden kanssa...

Olin helpottunut, koska siinä ei ollut riskiä keskenmenolle :)

Voi olla jo yleistynyt laajempaan käyttöön.
Tiedän kyllä. Neuvolassa oli silloin puhetta että jos jää seulaan, niin Nipt on mahdollinen eikä tarvita enää lapsivesipunktiota.
Eihän tämä kolmonen mikään muinaisjäänne ole, vasta loppuvuodesta täytti 2v

NIPT tuli julkiselle puolelle 4 vuotta sitten, sitä ennen sen toki sai yksityiseltä. Esikoista odottaessa sitä 40-vuotiaana tosiaan manguin vedoten korkeaan ikääni, mutta ei tippunut. Silloin päätin odottaa seulontojen tuloksia ja harkita NIPTiä yksityisellä, jos seulonnoissa olisivat rajat lähellä, mutta ei riittävän lähellä julkisen puolen NIPTiin. Rajat olivat niin kaukana, että jätin asian sikseen.

HUSin alueella pelkkä ikä ei riitä NIPTiin, täällä säästetään kaikesta.

Neljä päivää sitten loppui edellinen antibiootti kuuri.
Eilen aloin pissiä verta. Taas lääkäriin.
Pikatesti pissastesti antoi tuloksen verelle 3+. Mutta pöpöjä ei ollut.
No munuaisperäiseksi epäili. CRP vain 10. No sekään ei sitten sopinut oikein syyksi kun pitäisi olla korkeampi CRP.
Nyt syön penomax kuurin ja sitten katsotaan. Jos vielä huomenna verta sit ultrataan munuaiset.
Kolmas kuuri lyhyen ajan sisällä. Sais keho jo antaa olla.
Ei ihme ettei raskaudu kun keho koko ajan kipeä jostain.

Ivf-prosessi ei tosiaan ole mikään mörkö, koin itse hankalimmaksi pitkän kaavan hoidossa oman hormonitoiminnan alasajon nenäsuihkeillä. Olin masentunut ja itkuinen n. viikon verran, mutta fyysisiä "vaihdevuosioireita" ei tullut. Töissäkin pärjäsi silloinkin ihan normaalisti, esimiestä olin varoittanut etukäteen mahdollisista mielialan heilahteluista ettei ihmettele.

Hormonien piikitys oli yllättävän helppoa, etenkin kynämallisella vempeleellä. Piikitin toimiston vessan lisäksi työmatkalla hotellin vessassa, lentokoneen vessassa, ravintoloiden vessoissa ja ystävän luona.

Solujen keräilypunktio sattui jonkin verran, mutta lääkitys on operaation aikana hyvä.

Motto78, tarvitsiko jotain erityislupia/järjestelyitä, että piikit sai viedä koneeseen? Itsellä mahdollisesti sama edessä lähitulevaisuudessa.

Lapselle kun otin reseptilääkkeet mukaan, niihin tarvitsi kansainvälisen reseptin, jonka sai apteekista muutamalla eurolla. Muuten reseptilääkkeet voidaan ottaa pois turvatarkastuksessa. Ja lääkkeet pitää aina olla alkuperäisissä pakkauksissa, eikä niistä saa irrottaa niitä tarroja, joissa lukee kenelle ne on määrätty.

IVF-lääkkeissä on usein vaatimus, että ne säilytetään jääkaapissa, tämä kannattaa varmistaa lääkäriltä kun lääkkeitä määrätään. Osaa lääkkeistä saa säilyttää kuukauden huoneenlämmössäkin.

Ja toinen juttu on sitten se, että IVF:ssä seurataan vastetta lääkkeisiin aika tiheästi ultrilla, ja jos olet pitkä aikaa pois Suomesta, ei hoito siihen kiertoon välttämättä onnistu ollenkaan.

Ja tuosta huomaamattomuudesta... minä en ole töissä kertonut IVF:stä ollenkaan, eikä kukaan ole huomannut mitään. Kävin siis punktiossa ja alkiosiirrossa 200 km päässä, eikä sitäkään kukaan tajunnut, kun lääkäri kirjoitti saikkua vatsakivun vuoksi.

Muokattu viimeksi:
Ivf-prosessi ei tosiaan ole mikään mörkö, koin itse hankalimmaksi pitkän kaavan hoidossa oman hormonitoiminnan alasajon nenäsuihkeillä. Olin masentunut ja itkuinen n. viikon verran, mutta fyysisiä "vaihdevuosioireita" ei tullut. Töissäkin pärjäsi silloinkin ihan normaalisti, esimiestä olin varoittanut etukäteen mahdollisista mielialan heilahteluista ettei ihmettele.

Solujen keräilypunktio sattui jonkin verran, mutta lääkitys on operaation aikana hyvä.
Lyhyessä kaavassa omaa hormonitoimintaa ei ajeta alas, joten se on miellyttävämpi vaihtoehto. Ainakin yksityisellä puolella suositaan lyhyttä kaavaa. Minulle kaikki hoidot on tehty lyhyellä kaavalla.

Haittapuolena lyhyessä kaavassa on, että joku tai jotkut soluista lähtevät kypsymään muita soluja paljon nopeammin, jolloin hoito joudutaan toteuttamaan niiden mukaan ja kerättäviä soluja voi silloin tulla vähemmän. Ensimmäisessä ivf:ssä kävikin niin, mutta toivottu tulos saatiin siitä huolimatta.

Ivf:stä ja alkiodiagnostiikasta vielä - keräyksiä alkiodiagnostiikkaa varten voi tehdä useampiakin esim. kaksi ivf-kierrosta, joista molemmista alkiot pakastetaan ja tutkitaan samalla kertaa. Jokainen pakastus ja sulatus on toki riski alkiolle, mutta jos kello tikittää, niin keräämällä alkioita kahdesta kierrosta, voi säästää aikaa. Pakastettuja alkioita voi sitten siirrellä myöhemmin.

Harkitsin tätä pakastettujen alkioiden keräämistä useammasta kierrosta toisen ivf-hoidon aikaan n. 42-vuotiaana ja harmittaa, että jäi tekemättä. Silloin olisi saanut vielä Kela-korvauksenkin.

Lyhyessä kaavassa omaa hormonitoimintaa ei ajeta alas, joten se on miellyttävämpi vaihtoehto. Ainakin yksityisellä puolella suositaan lyhyttä kaavaa. Minulle kaikki hoidot on tehty lyhyellä kaavalla.

Niin suositaan, mutta mulla jouduttiin vaihtamaan yksityisellä pitkään kaavaan ns. lennosta, koska soluja ei saatu tarpeeksi. Tapauskohtaista tämäkin. :)

Motto78, tarvitsiko jotain erityislupia/järjestelyitä, että piikit sai viedä koneeseen? Itsellä mahdollisesti sama edessä lähitulevaisuudessa.

Mulla oli silloin pistoskynä, ja alkuperäispakkaukset ja resepti oli mukana varmuuden vuoksi. Heitin ruiskulaatikon nestepussin kanssa turvatarkastuslaatikkoon ja kerroin että siinä on lääkepistoskynä, niihin ei muistaakseni kiinnitetty sen kummempaa huomiota. Mitään lupia noihin ei tarvita. En usko että ampulli/irtoruiskukombo olisi sen kummempi.

Muokattu viimeksi:
Siis täällä meillä päin nipt saa ilmaiseksi julkisella kaikki 40v täyttäneet.

Muska77 :) Meilläkin olisi saanut, jos olisi vielä tasan 40v. Sen jälkeen ei!

Olin 42v., kun nipt tehtiin, eli ilmaisen raja ylittyi reilusti.

Takaisin